W korekcie proszę się kierować zasadami z: http://www.zb.eco.pl/bzb/31/zasadyzb.htm#pisownia
Odstępstwa od tych zasad musimy uzgodnić.
Np. uznałem, ze w XXI w. lepiej pisać daty by było jasne o jaki wiek chodzi: np. "2.2.1999", "lata 90. XX w." itd. Po wprowadzeniu prefiksów numery telefonów lepiej pisać w wersji np. "12/4222264" a nie jak w ww. zasadach "0-12/4222264".
Odsyłacze przypisów powinni być z nawiasami (cyfra + nawias
zamykający) by nie przypominały liczb podniesionych do kwadratów i sześcianów.
Nie stosuje się skrótów na początku zdania.
Spacja, znaki przestankowe (łączniki, myślniki) są ważne nie mniej
niż ortografia i styl
Unikamy dużych liter. Aby cos zaznaczyć lepiej użyć wytłuszczenia
czy pochylenia. Zmiana wielkości liter jest w format/zmień wielkie/małe
litery
Generalnie:
Tekst musi się bronić (tłumaczyć) sam, bez ustnego komentarza autora. Ma stanowić spójną całość i musi być zrozumiały bez wertowania innych źródeł. Jeżeli autor pisze „jak wspomniał Kowalski w poprzednich ZB" to trzeba to uzupełnić przypisem (możliwie wraz z linkiem internetowym do danego art.). Autor pisze na gorąco, pod wpływem emocji*), a tekst wcale nie musi się ukazać w najbliższym numerze a nawet jeśli tak, to jego czytelnicy nie muszą być właśnie pod wrażeniem tekstu, do którego nawiązuje autor (szczególnie należy unikać słowa „ostatni" w odniesieniu do poprzedniego wydania – to zła wróżba.). Należy więc autorowi zwrócić uwagę, że musi podać pełne dane tekstu, do którego nawiązuję wstawiając mu w tekst:
@tytuł, nr, str.@ lub samemu to wpisać
Tekst musi mieć tytuł (wymyślić lub wstawić autorowi uwagę: @tytuł@),
w miarę możności lead (jeśli 1szy akapit jest za długi to trzeba go podzielić),
a na końcu podpis, w miarę możności z adresem (@podpis, adres@), zwłaszcza jeśli
tekst jest prezentacja inicjatywy czy zapowiedzią jakiejś imprezy. Absolutnie
nie wolno usuwać adresów podanych w tekście – jeśli rozbijają szyk tekstu, to można
je przenieść w inne miejsce.
Już przepisując tekst należy robić korektę (bo korektorka może nie zauważyć błędów, które Ty zauważyłeś) ale zmiany trzeba zaznaczyć (twoje poprawki mogą okazać się błędne lub niepotrzebne, zwłaszcza w opinii autora*)).
Jeśli ty nie rozumiesz tekstu tzn. że inni też mogą nie
rozumieć, więc należy zadać autorowi pytanie, poprosić o wyjaśnienia.
Jeśli coś wygląda na błąd nie należy zakładać, że nim nie jest tylko z tego powodu, że inni czytając to PRZED TOBĄ nie zauważyli niczego podejrzanego.
Nie należy też zakładać, że ktokolwiek PO tobie go zauważy. Dlatego „błędy to wielkie chwile" – prawdopodobnie jesteś pierwszą i ostatnia osobą, która błąd zauważyła, więc musisz go natychmiast wyraźnie odnotować. Lepiej zaznaczyć błąd w jakikolwiek czytelny sposób (między znakami @ w pliku albo na marginesie wydruk, zaznaczając w samym tekście jedynie, o które miejsce chodzi) niż pominąć go z powodu niepewności czy nieznajomości zasad profesjonalnej korekty. Należy tylko uważać by nie wprowadzać uwag bezpośrednio w tekście – mogłoby to spowodować, że Twe uwagi zostaną wydrukowane! Także małe literki, naniesione nieśmiało cienkim ołówkiem prawdopodobnie zostaną przeoczone = mimo twej spostrzegawczości błąd pójdzie do druku. Nie zakładaj, że ktokolwiek będzie starał się wczytać w tekst, który mu przekażesz do obróbki. Tak być powinno, ale wcale nie musi być – prawa Murphyego. Liczy się końcowy efekt a nie intencje*).
Błędy w tytułach czy nazwiskach są szczególnie denerwujące dla autora i czytelnika a są w ich opinii szczególnie łatwe do popełnienia/ominięcia*).
Nazwy, liczby, adresy, telefony trzeba sprawdzać szczególnie
uważnie porównując z oryginałem, bo trudno na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy
data 31.12.1999 jest dobra (równie dobra może być 31.12.1998), czy tel. 4222264
jest dobry (równie dobrze może to być 4222263). Drobna pomyłka w liczbach czy
adresach może dyskwalifikować tekst bardziej niż literówka w jakimś zwykłym słowie,
bo można się domyślić sensu słowa, zdania, a trudniej domyślić się poprawnego
numeru tel., daty czy liczby. Dlatego te fragmenty należy porównywać z oryginałem,
o ile taki jest. Adresy internetowe powinno się sprawdzać w przeglądarce.
Daty: jeśli jest napisane, ze cos się odbyło/odbędzie w sobotę
20.6.2002 to należy sprawdzić w kalendarzu czy faktycznie sobota wypada 20.6.2002
W takich miejscach łatwo o pomyłkę ze strony autora jak i łatwo
o przeoczenie przy przepisywaniu, redagowaniu i korekcie, zwłaszcza, ze
istnieje pokusa „przeskoczenia" nudnego fragmentu (dot. to też podpisów, przypisów,
literatury). Podobnie nazwy własne, tytuły – zwykle widzimy to, co spodziewamy się
zobaczyć a nie to, co jest napisane. Dlatego takie miejsca trzeba czytać sy-la-bi-zu-jac,
aby przytrzymać uwagę.
Nie można jednak uważać, że autor jest durniem i zmieniać mu
„na pewniaka". Korekta to tylko sugestia.
Nie trzeba zmieniać stylu autora, jeśli tylko to, co pisze
jest poprawne i jasne.
Szczególnie należy unikać komentowania błędów*). Korekta musi być krótka, jasna i rzeczowa!
Po każdym nanoszeniu jakichkolwiek poprawek na komputer należy:
– sprawdzić pisownię (ctrl-home; F7)
– wyłączyć na chwilę opcje „pokaż poprawki na ekranie" i obejrzeć jak tekst wygląda bez znaczków poprawek (one zaciemniają obraz)
*) to co oczywiście dla jednego może dla innych być abstrakcją.
Zob. tez: KILKA SŁÓW NA "DO WIDZENIA"… (od Marty Kowalewskiej, wieloletniej korektorki ZB), DO KOREKTORÓW PISM EKOLOGICZNYCH, OCALIĆ SŁOWA....