G
L
E
B
A
|
- Gleba - źródło życia.
|
- pokaz - schemat warstwowej budowy litosfery
- praca w grupach (tworzenie mapy mentalnej warstwy litosfery)
- praca z atlasem
- pogadanka
|
UCZEŃ:
- definiuje pojęcia: gleba, litosfera
- wymienia warstwy litosfery i umie je wskazać na schemacie
- podaje przykłady znaczenia gleby dla organizmów (tworzy mapę mentalną)
- na podstawie mapy w atlasie przyrodniczym odczytuje rodzaje gleb w Polsce (regionie).
|
1 |
- Cechy charakterystyczne różnych rodzajów gleb.
|
- obserwacja pobranych próbek gleb
- zajęcia w parach z wykorzystaniem kart pracy
- praca z tekstem z czasopism
|
- wymienia wybrane rodzaje gleb i charakteryzuje je (przepuszczalność i strukturę)
- wykonuje próbę palcową próbek gleby w celu określenia jej struktury
- uzasadnia rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
- czyta artykuły na ww. tematy
|
2 |
- Wpływ czynników klimatycznych i organizmów na powstawanie i jakość gleby.
|
- praca z tekstem z czasopism, encyklopedią biologiczną
- referaty uczniów
- pogadanka
|
- określa wpływ warunków klimatycznych (wilgotności, temperatury, wiatru, ) na tworzenie gleby
- wyjaśnia wpływ mikroorganizmów na rozkład ściółki i powstawanie próchnicy
- tłumaczy rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
|
1 |
- Wpływ zakwaszenia gleby na rośliny.
|
- praca ze słownikiem ekologicznym i artykułami z czasopism
- wywiad z właścicielem działki - ogrodu w celu uzyskania informacji nt kwasowości gleby
|
- określa pojęcie gleby kwaśnej
- podaje przyczyny powstawania kwaśnych gleb
- zna negatywne skutki kwasowej degradacji gleb
- uzasadnia rolę wapnowania jako neutralizatora gleb kwaśnych
- przeprowadza wywiad w celu orientacji o kwasowości gleb w regionie
|
2 |
- Powstawanie zanieczyszczeń gleb, ich skutki oraz sposoby ochrony litosfery
|
- praca ze słownikiem i artykułami tematycznymi
- dyskusja
- pogadanka
|
- wymienia źródła i skład zanieczyszczeń komunalnych, przemysłowych, komunikacyjnych, rolniczych
- uzasadnia ich szkodliwość
- rozumie potrzebę ochrony gleb
- podaje przykładowe sposoby ochrony gleb
- gromadzi słownictwo tematyczne
- podaje tradycyjne metody oczyszczania gleby i porównuje z nowoczesnymi
|
2 |
- Wpływ zanieczyszczenia gleb na zdrowie człowieka, zwierząt i jakość pożywienia.
|
- wywiad z lekarzem i rolnikiem
- dyskusja
- praca w grupach
|
- prowadzi wywiad z rolnikiem nt "zdrowej żywności" lub z lekarzem nt wpływu zanieczyszczeń gleby na zdrowie organizmów
- określa związek między zanieczyszczeniem gleb a stanem zdrowia człowieka
- wyjaśnia zagrożenia dla własnego organizmu wynikające ze stosowania nadmiernej ilości nawozów sztucznych oraz środków ochrony roślin
- wykazuje związek między stosowaniem środków chemicznych a jakością plonów
- wymienia choroby wywołane skażeniem gleb
|
1 |
- Rekultywacja gleb.
|
- praca ze słownikiem
- praca z mapą regionu
- pogadanka
- pokaz
- praca parami
|
- posługuje się słownikiem
- gromadzi stosowne słownictwo i wyjaśnia pojęcia dot. rekultywacji gleb
- wymienia rodzaje rekultywacji gleb
- podaje rodzaje upraw (len konopie) stosowanych w biorekultywacji
|
1 |
- Rolnictwo ekologiczne (mocne i słabe strony).
|
- wycieczka do gospodarstwa ekologicznego
- wywiad z rolnikiem
- praca indywidualna z kartą pracy
|
- określa zasady rolnictwa ekologicznego
- podaje szanse rozwoju rolnictwa ekologicznego
- zna naturalne metody walki ze szkodnikami
- wie, jaką rolę odgrywa dobór sąsiedztwa roślin uprawnych
- wymienia rodzaje nawozów naturalnych
- zna zasady kompostowania
- porównuje rolnictwo nowoczesne z tradycyjnym
- zaznacza na mapie gminy miejsca zagrożone ekologicznie
- wskazuje obszary wybitnie rolnicze w Polsce, z uwzględnieniem regionu
- zwiedza gospodarstwo ekologiczne jako alternatywę gospodarstwa wysokoprodukcyjnego
|
3 |
- Agroturystyka.
|
- wywiad z przedstawicielami WODR
- zwiedzanie gospodarstwa agroturystycznego z kartą pracy
- pokaz reklamy
- opowiadanie
|
- orientuje się w założeniach agroturystyki
- rozumie pozytywne i negatywne strony tej turystyki
- propaguje na forum klasy i szkoły ekoagroturystykę jako szansę rozwoju rolnictwa ekologicznego (wykonuje stosowaną reklamę)
|
3 |
- Godziny do dyspozycji nauczyciela.
|
|
|
|