< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >

Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6


Dział

Treści nauczania

Metody i Formy pracy

Cele szczegółowe

Godz.

G





















L





















E





















B





















A
  1. Gleba - źródło życia.
  • pokaz - schemat warstwowej budowy litosfery
  • praca w grupach (tworzenie mapy mentalnej warstwy litosfery)
  • praca z atlasem
  • pogadanka
UCZEŃ:
  • definiuje pojęcia: gleba, litosfera
  • wymienia warstwy litosfery i umie je wskazać na schemacie
  • podaje przykłady znaczenia gleby dla organizmów (tworzy mapę mentalną)
  • na podstawie mapy w atlasie przyrodniczym odczytuje rodzaje gleb w Polsce (regionie).
1
  1. Cechy charakterystyczne różnych rodzajów gleb.
  • obserwacja pobranych próbek gleb
  • zajęcia w parach z wykorzystaniem kart pracy
  • praca z tekstem z czasopism
  • wymienia wybrane rodzaje gleb i charakteryzuje je (przepuszczalność i strukturę)
  • wykonuje próbę palcową próbek gleby w celu określenia jej struktury
  • uzasadnia rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
  • czyta artykuły na ww. tematy
2
  1. Wpływ czynników klimatycznych i organizmów na powstawanie i jakość gleby.
  • praca z tekstem z czasopism, encyklopedią biologiczną
  • referaty uczniów
  • pogadanka
  • określa wpływ warunków klimatycznych (wilgotności, temperatury, wiatru, ) na tworzenie gleby
  • wyjaśnia wpływ mikroorganizmów na rozkład ściółki i powstawanie próchnicy
  • tłumaczy rolę próchnicy jako życiodajnej warstwy gleby
1
  1. Wpływ zakwaszenia gleby na rośliny.
  • praca ze słownikiem ekologicznym i artykułami z czasopism
  • wywiad z właścicielem działki - ogrodu w celu uzyskania informacji nt kwasowości gleby
  • określa pojęcie gleby kwaśnej
  • podaje przyczyny powstawania kwaśnych gleb
  • zna negatywne skutki kwasowej degradacji gleb
  • uzasadnia rolę wapnowania jako neutralizatora gleb kwaśnych
  • przeprowadza wywiad w celu orientacji o kwasowości gleb w regionie
2
  1. Powstawanie zanieczyszczeń gleb, ich skutki oraz sposoby ochrony litosfery
  • praca ze słownikiem i artykułami tematycznymi
  • dyskusja
  • pogadanka
  • wymienia źródła i skład zanieczyszczeń komunalnych, przemysłowych, komunikacyjnych, rolniczych
  • uzasadnia ich szkodliwość
  • rozumie potrzebę ochrony gleb
  • podaje przykładowe sposoby ochrony gleb
  • gromadzi słownictwo tematyczne
  • podaje tradycyjne metody oczyszczania gleby i porównuje z nowoczesnymi
2
  1. Wpływ zanieczyszczenia gleb na zdrowie człowieka, zwierząt i jakość pożywienia.
  • wywiad z lekarzem i rolnikiem
  • dyskusja
  • praca w grupach
  • prowadzi wywiad z rolnikiem nt "zdrowej żywności" lub z lekarzem nt wpływu zanieczyszczeń gleby na zdrowie organizmów
  • określa związek między zanieczyszczeniem gleb a stanem zdrowia człowieka
  • wyjaśnia zagrożenia dla własnego organizmu wynikające ze stosowania nadmiernej ilości nawozów sztucznych oraz środków ochrony roślin
  • wykazuje związek między stosowaniem środków chemicznych a jakością plonów
  • wymienia choroby wywołane skażeniem gleb
1
  1. Rekultywacja gleb.
  • praca ze słownikiem
  • praca z mapą regionu
  • pogadanka
  • pokaz
  • praca parami
  • posługuje się słownikiem
  • gromadzi stosowne słownictwo i wyjaśnia pojęcia dot. rekultywacji gleb
  • wymienia rodzaje rekultywacji gleb
  • podaje rodzaje upraw (len konopie) stosowanych w biorekultywacji
1
  1. Rolnictwo ekologiczne (mocne i słabe strony).
  • wycieczka do gospodarstwa ekologicznego
  • wywiad z rolnikiem
  • praca indywidualna z kartą pracy
  • określa zasady rolnictwa ekologicznego
  • podaje szanse rozwoju rolnictwa ekologicznego
  • zna naturalne metody walki ze szkodnikami
  • wie, jaką rolę odgrywa dobór sąsiedztwa roślin uprawnych
  • wymienia rodzaje nawozów naturalnych
  • zna zasady kompostowania
  • porównuje rolnictwo nowoczesne z tradycyjnym
  • zaznacza na mapie gminy miejsca zagrożone ekologicznie
  • wskazuje obszary wybitnie rolnicze w Polsce, z uwzględnieniem regionu
  • zwiedza gospodarstwo ekologiczne jako alternatywę gospodarstwa wysokoprodukcyjnego
3
  1. Agroturystyka.
  • wywiad z przedstawicielami WODR
  • zwiedzanie gospodarstwa agroturystycznego z kartą pracy
  • pokaz reklamy
  • opowiadanie
  • orientuje się w założeniach agroturystyki
  • rozumie pozytywne i negatywne strony tej turystyki
  • propaguje na forum klasy i szkoły ekoagroturystykę jako szansę rozwoju rolnictwa ekologicznego (wykonuje stosowaną reklamę)
3
  1. Godziny do dyspozycji nauczyciela.
     


Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6
< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >