< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >

Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6


Dział

Treści nauczania

Metody i Formy pracy

Cele szczegółowe

Godz.

F

O

R

M

Y



O

C

H

R

O

N

Y



P

R

Z

Y

R

O

D

Y



W



P

O

L

S

C

E
  1. Prawne aspekty ochrony przyrody w Polsce.
  • pogadanka
  • pokaz fazogramów
  • praca z tekstem (słownik i encyklopedia biologiczna, artykuły z prasy)
UCZEŃ:
  • wymienia organy państwa i władze samorządowe zajmujące się ochroną przyrody w Polsce
  • czyta i interpretuje diagramy obszarów chronionych w Polsce
  • podaje i definiuje nazwy form ochrony przyrody w Polsce
1
  1. Lokalizacja obszarów chronionych w Polsce.
  • praca z mapą "Skarby Przyrody"
  • praca w grupach z mapą konturową województwa i karta pracy
  • praca z tekstem
  • analizuje mapę pod kątem obszarów chronionych
  • zna i rozpoznaje znaki odpowiadające formom ochrony przyrody
  • odczytuje różne formy ochrony na mapie województwa
  • czyta legendę mapy
1
  1. "Parki narodowe w Polsce" - gazetka.
  • praca z komputerem (wykorzystanie internetu) i programu "Krajobrazowy atlas świata"
  • pogadanka
  • pokaz
  • umie posługiwać się komputerem i instalować program
  • sprawnie wyszukuje w internecie informacje dotyczące tematu
  • zna słownictwo dotyczące tematu
  • projektuje, wykonuje i eksponuje gazetkę pt. "Parki narodowe w Polsce"
  • wykorzystuje gazetkę do podsumowania tematu i np. prezentuje z okazji święta Ziemi
2
  1. Zasady zachowania w obszarach chronionych.
  • praca w grupie z tablicą informacyjną i kartą pracy
  • pogadanka
  • dyskusja
  • praca indywidualna
  • interpretuje zasady zawarte na tablicy informacyjnej obszaru chronionego
  • prowadzi dyskusje o celowości ww. zaleceń
  • tworzy "Kartę odpowiedzialnego przyrodnika i turysty":
W KONTAKTACH Z PRZYRODĄ
Mogę i chcę!
Nie chcę i nie będę!
2
  1. Obiekty przyrody chronionej w regionie.
  • pogadanka
  • praca w grupach z przewodnikiem turystycznym i atlasem
  • "zgaduj-zgadula" obiekty chronione (jako integracja lekcji)
  • praca w grupach nad projektem znaku
  • wymienia obiekty przyrody chronionej w regionie
  • wyszukuje odpowiadające im symbole w przewodnikach turystycznych i atlasach
  • projektuje znak graficzny oznaczający ważny obiekt chroniony w okolicy
  • tworzy legendę tego znaku
2
  1. Wycieczka do Ojcowskiego Parku Narodowego..
  • obserwacja
  • praca indywidualna i grupowa z kartą pracy
  • przestrzega zasad zachowania obowiązujących w Parkach Narodowych
  • wyróżnia rośliny i zwierzęta
  • zna symbol Parku Narodowego
  • wymienia osobliwości OPN, np. skały budujące podłoże
  • fotografuje lub rysuje ciekawe obiekty
  • rysuje wybrane obiekty OPN, tworzy zielnik
4
Przygo-
towanie
wycieczki - 1 godzina,
wycieczka - 3 godziny
  1. Chrońmy przyrodę naszego regionu - reklama w formie folderu.
  • opracowanie folderu (praca w grupach)
  • zachęca formą graficzną do odwiedzenia regionu
  • wykorzystuje informacje, rysunki i fotografie do wykonania folderu
1
  1. Godziny do dyspozycji nauczyciela
     


Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6
< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >