F
O
R
M
Y
O
C
H
R
O
N
Y
P
R
Z
Y
R
O
D
Y
W
P
O
L
S
C
E
|
- Prawne aspekty ochrony przyrody w Polsce.
|
- pogadanka
- pokaz fazogramów
- praca z tekstem (słownik i encyklopedia biologiczna, artykuły z prasy)
|
UCZEŃ:
- wymienia organy państwa i władze samorządowe zajmujące się ochroną przyrody w Polsce
- czyta i interpretuje diagramy obszarów chronionych w Polsce
- podaje i definiuje nazwy form ochrony przyrody w Polsce
|
1 |
- Lokalizacja obszarów chronionych w Polsce.
|
- praca z mapą "Skarby Przyrody"
- praca w grupach z mapą konturową województwa i karta pracy
- praca z tekstem
|
- analizuje mapę pod kątem obszarów chronionych
- zna i rozpoznaje znaki odpowiadające formom ochrony przyrody
- odczytuje różne formy ochrony na mapie województwa
- czyta legendę mapy
|
1 |
- "Parki narodowe w Polsce" - gazetka.
|
- praca z komputerem (wykorzystanie internetu) i programu "Krajobrazowy atlas świata"
- pogadanka
- pokaz
|
- umie posługiwać się komputerem i instalować program
- sprawnie wyszukuje w internecie informacje dotyczące tematu
- zna słownictwo dotyczące tematu
- projektuje, wykonuje i eksponuje gazetkę pt. "Parki narodowe w Polsce"
- wykorzystuje gazetkę do podsumowania tematu i np. prezentuje z okazji święta Ziemi
|
2 |
- Zasady zachowania w obszarach chronionych.
|
- praca w grupie z tablicą informacyjną i kartą pracy
- pogadanka
- dyskusja
- praca indywidualna
|
- interpretuje zasady zawarte na tablicy informacyjnej obszaru chronionego
- prowadzi dyskusje o celowości ww. zaleceń
- tworzy "Kartę odpowiedzialnego przyrodnika i turysty":
W KONTAKTACH Z PRZYRODĄ
Mogę i chcę!
Nie chcę i nie będę!
|
2 |
- Obiekty przyrody chronionej w regionie.
|
- pogadanka
- praca w grupach z przewodnikiem turystycznym i atlasem
- "zgaduj-zgadula" obiekty chronione (jako integracja lekcji)
- praca w grupach nad projektem znaku
|
- wymienia obiekty przyrody chronionej w regionie
- wyszukuje odpowiadające im symbole w przewodnikach turystycznych i atlasach
- projektuje znak graficzny oznaczający ważny obiekt chroniony w okolicy
- tworzy legendę tego znaku
|
2 |
- Wycieczka do Ojcowskiego Parku Narodowego..
|
- obserwacja
- praca indywidualna i grupowa z kartą pracy
|
- przestrzega zasad zachowania obowiązujących w Parkach Narodowych
- wyróżnia rośliny i zwierzęta
- zna symbol Parku Narodowego
- wymienia osobliwości OPN, np. skały budujące podłoże
- fotografuje lub rysuje ciekawe obiekty
- rysuje wybrane obiekty OPN, tworzy zielnik
|
4
Przygo-
towanie
wycieczki - 1 godzina,
wycieczka - 3 godziny
|
- Chrońmy przyrodę naszego regionu - reklama w formie folderu.
|
- opracowanie folderu (praca w grupach)
|
- zachęca formą graficzną do odwiedzenia regionu
- wykorzystuje informacje, rysunki i fotografie do wykonania folderu
|
1 |
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
|
|
|
|