P
O
W
I
E
T
R
Z
E
|
- Charakterystyka atmosfery.
|
- pogadanka
- praca z tekstem
|
UCZEŃ:
- zna warstwy atmosfery i charakteryzuje każdą z nich
- czyta diagramy ilustrujące warstwy atmosfery
|
1 |
- Znajomość składu powietrza ze wskazaniem na tlen jako czynnik warunkujący życie na Ziemi.
|
- własne obserwacje
- pogadanka
- praca z tekstem
- doświadczenia wykazujące rolę tlenu w procesie oddychania i spalania
|
- zna skład powietrza
- wykazuje związek między życiem organizmów a obecnością tlenu
- omawia proces fotosyntezy i wykazuje jego rolę w przyrodzie
|
1 |
- Poznajemy fachowe słownictwo związane z zanieczyszczeniem powietrza.
|
- praca z tekstem z wykorzystaniem komputera (multimedialny słownik ekologiczny)
|
- pracuje z komputerem (program "Słownik ekologiczny")
- sprawnie wyszukuje pojęcia ze słownika ekologicznego
- tworzy wiersze alfabetyczne dotyczące analizowanego tematu
|
1 |
- Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza, sposoby zapobiegania
|
- obserwacja osiadania zanieczyszczeń w przeprowadzanym doświadczeniu i jego opis
- praca z tekstem (informacje z monitoringu w Krakowie)
- pogadanka
|
- oznacza zanieczyszczenia pyłowe na wacie lub taśmie klejącej
- ocenia stopień zanieczyszczeń powietrza najbliższego środowiska
- analizuje przyczyny zanieczyszczeń powietrza, wymienia sposoby zapobiegania im
|
1 |
- Mechanizm powstawania smogu.
|
- pokaz (przeźrocza ilustrujące wielkość smogu w różnych regionach)
- opracowanie referatu nt smogu
- praca z tekstem i ilustracjami z czasopism
|
- podaje przykłady występowania smogu i metody zapobiegania jego powstawaniu
- przypomina znaczenie pojęcia smog
- analizuje przyczyny powstawania smogu
|
1 |
- Wpływ transportu na lokalną przyrodę.
|
- obserwacja
- wywiad środowiskowy
- pogadanka
- praca z tekstem
|
- określa czystość powietrza na podstawie natężenia ruchu pojazdów
- określa wyższość pojazdów nie wydalających spalin nad "trucicielami"
- podaje sposoby zabezpieczenia upraw przed działaniem spalin
|
1 |
- Wpływ zanieczyszczonego powietrza na organizm ludzki
|
- wykorzystanie informacji meteorologicznych dot. zanieczyszczenia powietrza
- praca ze słownikiem medycznym i encyklopedią zdrowia nt chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza
- wywiad z lekarzem rodzinnym i pielęgniarką środowiskową dot. analizowanego tematu
- praca z tekstem źródłowym
|
- podaje rodzaje zanieczyszczeń najbardziej szkodliwych dla człowieka
- wymienia i uzasadnia źródła powstawania chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza
- podaje przykładowe objawy chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza
|
2 |
- Rośliny jako biowskaźniki jakości powietrza.
|
- wycieczka do Puszczy Niepołomickiej z kartą pracy
- obserwacja pni drzew z wykorzystaniem skali porostowej
- pogadanka
- ćwiczenia
|
- wyjaśnia pojęcie: biowskaźnik
- zna ogólną budowę porostów
- wymienia różne grupy porostów
- omawia wymagania życiowe porostów
- interpretuje skalę porostową
- określa stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą ww. skali
- prowadzi obserwację z kartą pracy
|
2 |
- Inne biowskaźniki roślinne na przykładzie świerka
|
- pokaz
- obserwacja
- praca w grupach
- praca z tekstem
|
- wymienia inne biowskaźniki
- obserwuje i porównuje wygląd igieł świerka zdrowego i chorego
- wnioskuje o stanie zanieczyszczenia powietrza w środowisku lokalnym na podstawie obserwacji
- zaznacza na mapie dzielnicy swoje spostrzeżenia uwzględniając miejsce badanego drzewa
|
1 |
- Kwaśne deszcze - źródła i skutki działania
|
- pogadanka
- praca z tekstem
- praca w grupach
|
- wyjaśnia pojęcie: kwaśne deszcze
- określa sposób ich powstawania
- określa skutki działania kwaśnych deszczy
- proponuje sposoby zmniejszania emisji zanieczyszczeń do atmosfery
|
1 |
- Czy aerozole są ekologiczne?
|
- pokaz (dezodoranty, krem z różnym filtrem przeciwsłonecznym)
- praca w grupach
- praca z tekstem źródłowym
- pogadanka z elementami dyskusji
|
- wyjaśnia pojęcie aerozol, dziura ozonowa, efekt cieplarniany
- wymienia skutki dziury ozonowej
- wykonuje plakat pt. "Jak zmniejszyć dziurę ozonową"
|
1 |
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
|
|
|
|