< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >

Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6


Dział

Treści nauczania

Metody i Formy pracy

Cele szczegółowe

Godz.

P









O









W









I









E









T









R









Z









E
  1. Charakterystyka atmosfery.
  • pogadanka
  • praca z tekstem
UCZEŃ:
  • zna warstwy atmosfery i charakteryzuje każdą z nich
  • czyta diagramy ilustrujące warstwy atmosfery
1
  1. Znajomość składu powietrza ze wskazaniem na tlen jako czynnik warunkujący życie na Ziemi.
  • własne obserwacje
  • pogadanka
  • praca z tekstem
  • doświadczenia wykazujące rolę tlenu w procesie oddychania i spalania
  • zna skład powietrza
  • wykazuje związek między życiem organizmów a obecnością tlenu
  • omawia proces fotosyntezy i wykazuje jego rolę w przyrodzie
1
  1. Poznajemy fachowe słownictwo związane z zanieczyszczeniem powietrza.
  • praca z tekstem z wykorzystaniem komputera (multimedialny słownik ekologiczny)
  • pracuje z komputerem (program "Słownik ekologiczny")
  • sprawnie wyszukuje pojęcia ze słownika ekologicznego
  • tworzy wiersze alfabetyczne dotyczące analizowanego tematu
1
  1. Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza, sposoby zapobiegania
  • obserwacja osiadania zanieczyszczeń w przeprowadzanym doświadczeniu i jego opis
  • praca z tekstem (informacje z monitoringu w Krakowie)
  • pogadanka
  • oznacza zanieczyszczenia pyłowe na wacie lub taśmie klejącej
  • ocenia stopień zanieczyszczeń powietrza najbliższego środowiska
  • analizuje przyczyny zanieczyszczeń powietrza, wymienia sposoby zapobiegania im
1
  1. Mechanizm powstawania smogu.
  • pokaz (przeźrocza ilustrujące wielkość smogu w różnych regionach)
  • opracowanie referatu nt smogu
  • praca z tekstem i ilustracjami z czasopism
  • podaje przykłady występowania smogu i metody zapobiegania jego powstawaniu
  • przypomina znaczenie pojęcia smog
  • analizuje przyczyny powstawania smogu
1
  1. Wpływ transportu na lokalną przyrodę.
  • obserwacja
  • wywiad środowiskowy
  • pogadanka
  • praca z tekstem
  • określa czystość powietrza na podstawie natężenia ruchu pojazdów
  • określa wyższość pojazdów nie wydalających spalin nad "trucicielami"
  • podaje sposoby zabezpieczenia upraw przed działaniem spalin
1
  1. Wpływ zanieczyszczonego powietrza na organizm ludzki
  • wykorzystanie informacji meteorologicznych dot. zanieczyszczenia powietrza
  • praca ze słownikiem medycznym i encyklopedią zdrowia nt chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza
  • wywiad z lekarzem rodzinnym i pielęgniarką środowiskową dot. analizowanego tematu
  • praca z tekstem źródłowym
  • podaje rodzaje zanieczyszczeń najbardziej szkodliwych dla człowieka
  • wymienia i uzasadnia źródła powstawania chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza
  • podaje przykładowe objawy chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza
2
  1. Rośliny jako biowskaźniki jakości powietrza.
  • wycieczka do Puszczy Niepołomickiej z kartą pracy
  • obserwacja pni drzew z wykorzystaniem skali porostowej
  • pogadanka
  • ćwiczenia
  • wyjaśnia pojęcie: biowskaźnik
  • zna ogólną budowę porostów
  • wymienia różne grupy porostów
  • omawia wymagania życiowe porostów
  • interpretuje skalę porostową
  • określa stopień zanieczyszczenia powietrza za pomocą ww. skali
  • prowadzi obserwację z kartą pracy
2
  1. Inne biowskaźniki roślinne na przykładzie świerka
  • pokaz
  • obserwacja
  • praca w grupach
  • praca z tekstem
  • wymienia inne biowskaźniki
  • obserwuje i porównuje wygląd igieł świerka zdrowego i chorego
  • wnioskuje o stanie zanieczyszczenia powietrza w środowisku lokalnym na podstawie obserwacji
  • zaznacza na mapie dzielnicy swoje spostrzeżenia uwzględniając miejsce badanego drzewa
1
  1. Kwaśne deszcze - źródła i skutki działania
  • pogadanka
  • praca z tekstem
  • praca w grupach
  • wyjaśnia pojęcie: kwaśne deszcze
  • określa sposób ich powstawania
  • określa skutki działania kwaśnych deszczy
  • proponuje sposoby zmniejszania emisji zanieczyszczeń do atmosfery
1
  1. Czy aerozole są ekologiczne?
  • pokaz (dezodoranty, krem z różnym filtrem przeciwsłonecznym)
  • praca w grupach
  • praca z tekstem źródłowym
  • pogadanka z elementami dyskusji
  • wyjaśnia pojęcie aerozol, dziura ozonowa, efekt cieplarniany
  • wymienia skutki dziury ozonowej
  • wykonuje plakat pt. "Jak zmniejszyć dziurę ozonową"
1
  1. Godziny do dyspozycji nauczyciela
     


Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6
< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >