< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >

Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6


Dział

Treści nauczania

Metody i Formy pracy

Cele szczegółowe

Godz.

W














O














D














A
  1. Zasoby wodne Polski i regionu, podział wód i rodzaje zbiorników wodnych.
  • praca z mapą fizyczną
  • pogadanka
UCZEŃ:
  • czyta mapę fizyczną Polski rozróżnia znaki topograficzne wymienia rodzaje, opisuje i tworzy schemat zbiorników wodnych
2
  1. Ochrona wód w przyrodzie.
  • pogadanka
  • praca z tekstem, ilustracjami i mapą
  • wskazuje cele ochrony wód
  • opisuje cechy obszarów chronionych wód, wykorzystując właściwe ilustracje i mapy
2
  1. Metody usuwania zanieczyszczeń, klasy czystości wód.
  • pogadanka
  • wywiad z właścicielami przydomowych oczyszczalni ścieków
  • wycieczka do Sanepidu (zapoznanie z metodami badania czystości wód)
  • wyjaśnia pojęcie oczyszczalnia ścieków i wskazuje efekty jej działania
  • wymienia i opisuje metody usuwania zanieczyszczeń na podstawie przeprowadzonego wywiadu
  • pracuje z kartą pracy (wycieczka)
  • wymienia klasy czystości wód oraz omawia metody badania czystości wód.
3
  1. Wpływ zanieczyszczeń wody na życie biologiczne organizmów żywych, w szczególności człowieka.
  • pogadanka
  • praca z tekstem (artykuły z gazet np. "Aura", "Eko-styl", "Ochrona Przyrody", "Zielone Brygady")
  • dyskusja
  • wyszukuje i analizuje informacje nt zanieczyszczenia wody
  • uzasadnia wpływ zanieczyszczeń wody na życie organizmów
  • wykonuje gazetkę ścienną pt. "Jakość wody pitnej"
2
  1. Rodzaje zanieczyszczeń wód w Polsce, w najbliższym otoczeniu, np. w rzece, różna ich szkodliwość.
  • obserwacja
  • zwiad terenowy
  • badania wody
  • pokaz filtrowania wody
  • gromadzi informacje
  • wykonuje doświadczenia
  • wyciąga wnioski
1
  1. Sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym i najbliższym otoczeniu.
  • pogadanka
  • wywiad dotyczący zużycia wody przez członków rodziny
  • praca z mapą regionu
  • podaje sposoby oszczędzania wody
  • wykonuje tabliczki z hasłem "oszczędzaj wodę" i plakat na ten temat
  • uzasadnia miejsca ich rozmieszczenia
  • wykazuje celowość oszczędzania wody
1
  1. Zakwity wód.
  • pogadanka
  • dyskusja
  • praca z tekstem
  • wyjaśnia, co to jest zakwit wody
  • wymienia czynniki wpływające na szybki rozwój glonów
  • wyjaśnia związek między nawożeniem pól a zakwitami zbiorników wodnych
  • proponuje sposoby eliminacji przyczyn zanieczyszczenia zbiorników wodnych glonami na skutek zakwitów wód
1
  1. Godziny do dyspozycji nauczyciela.
     


Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6
< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >