W
O
D
A
|
- Zasoby wodne Polski i regionu, podział wód i rodzaje zbiorników wodnych.
|
- praca z mapą fizyczną
- pogadanka
|
UCZEŃ:
- czyta mapę fizyczną Polski rozróżnia znaki topograficzne wymienia rodzaje, opisuje i tworzy schemat zbiorników wodnych
|
2 |
- Ochrona wód w przyrodzie.
|
- pogadanka
- praca z tekstem, ilustracjami i mapą
|
- wskazuje cele ochrony wód
- opisuje cechy obszarów chronionych wód, wykorzystując właściwe ilustracje i mapy
|
2 |
- Metody usuwania zanieczyszczeń, klasy czystości wód.
|
- pogadanka
- wywiad z właścicielami przydomowych oczyszczalni ścieków
- wycieczka do Sanepidu (zapoznanie z metodami badania czystości wód)
|
- wyjaśnia pojęcie oczyszczalnia ścieków i wskazuje efekty jej działania
- wymienia i opisuje metody usuwania zanieczyszczeń na podstawie przeprowadzonego wywiadu
- pracuje z kartą pracy (wycieczka)
- wymienia klasy czystości wód oraz omawia metody badania czystości wód.
|
3 |
- Wpływ zanieczyszczeń wody na życie biologiczne organizmów żywych, w szczególności człowieka.
|
- pogadanka
- praca z tekstem (artykuły z gazet np. "Aura", "Eko-styl", "Ochrona Przyrody", "Zielone Brygady")
- dyskusja
|
- wyszukuje i analizuje informacje nt zanieczyszczenia wody
- uzasadnia wpływ zanieczyszczeń wody na życie organizmów
- wykonuje gazetkę ścienną pt. "Jakość wody pitnej"
|
2 |
- Rodzaje zanieczyszczeń wód w Polsce, w najbliższym otoczeniu, np. w rzece, różna ich szkodliwość.
|
- obserwacja
- zwiad terenowy
- badania wody
- pokaz filtrowania wody
|
- gromadzi informacje
- wykonuje doświadczenia
- wyciąga wnioski
|
1 |
- Sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym i najbliższym otoczeniu.
|
- pogadanka
- wywiad dotyczący zużycia wody przez członków rodziny
- praca z mapą regionu
|
- podaje sposoby oszczędzania wody
- wykonuje tabliczki z hasłem "oszczędzaj wodę" i plakat na ten temat
- uzasadnia miejsca ich rozmieszczenia
- wykazuje celowość oszczędzania wody
|
1 |
- Zakwity wód.
|
- pogadanka
- dyskusja
- praca z tekstem
|
- wyjaśnia, co to jest zakwit wody
- wymienia czynniki wpływające na szybki rozwój glonów
- wyjaśnia związek między nawożeniem pól a zakwitami zbiorników wodnych
- proponuje sposoby eliminacji przyczyn zanieczyszczenia zbiorników wodnych glonami na skutek zakwitów wód
|
1 |
- Godziny do dyspozycji nauczyciela.
|
|
|
|