Energia
Wstęp
Prezentowany poniżej zestaw dydaktyczny "ENERGIA", zawiera szereg zadań praktycznych związanych z gospodarowaniem różnymi nośnikami energii w domu. Zadania te mogą być wykonywane przez uczniów różnych klas, zarówno szkoły podstawowej jak i średniej. Dzięki ich prostocie, precyzyjnie określonym poleceniom oraz zagadnieniom, których dotyczą, przygotowane zadania mogą być wykonywane samodzielnie przez uczniów w domu, a nauczyciel pełni jedynie funkcję koordynującą podjęte działania.
Zestaw dydaktyczny "Energia", może stanowić podstawę do realizacji projektów pozalekcyjnych, czy programów całościowej edukacji ekologicznej w szkołach. Poszczególne zadania mogą znaleźć zastosowanie podczas zajęć z matematyki, fizyki, biologii czy geografii, a także kół zainteresowań lub pracy szkolnych "Ekozespołów".
Podstawowym zadaniem tego zestawu jest zdobywanie przez uczniów umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w domu oraz poszanowania jej. Podczas wykonywania poszczególnych zadań uczeń ma możliwość przekonać się o związkach przyczynowo skutkowych między sposobem gospodarowania energią w domu każdego z nas a stopniem zanieczyszczenia środowiska wynikającym z produkcji energii.
Zasadą zestawu "Energia" jest także zamieszczenie szeregu praktycznych informacji, które po wykonaniu poszczególnych zadań uczeń ma możliwość porównać z wynikami swoich badań i obserwacji.
W ten sposób staje się oczywiste, że każdy z nas może podejmować konkretne działania na rzecz ochrony środowiska, każdy też może sprawdzić, że działania te mają wymierny wpływ na nasze środowisko.
Zestaw dydaktyczny "Energia" jest jednym z cyklu kilku materiałów dydaktycznych, zajmujących się aktualnie ważnymi dla każdego człowieka zagadnieniami środowiskowymi. Wcześniej z tej serii ukazały się już zestawy dotyczące śmieci, wody i transportu.
Życzę owocnej pracy podczas wykonywania poszczególnych zadań!
Zad.1. BILANS ZUŻYCIA ENERGII W DOMU
Wykorzystywana przez nas energia w gospodarstwach domowych obejmuje zasadniczo energię elektryczną, energię gazu oraz energię zużywaną na ogrzewanie mieszkania - w przypadku centralnego ogrzewania.
Posługując się odczytami z liczników poboru energii elektrycznej i gazu oraz informacjami dotyczącymi opłat za energię centralnego ogrzewania oblicz procentowy udział tych nośników energii w ogólnych kosztach energii zużytej w ciągu miesiąca w twojej rodzinie. W tym celu uzupełnij tabelę.
Jeśli korzystasz z indywidualnego
ogrzewania mieszkania , wody ciepłej dostarczanej bezpośrednio
do mieszkania lub innych form poboru energii zmodyfikuj załączoną
do tego zadania tabelę według własnych potrzeb
i możliwości. Sprawdź też czy zamieszczone
w tabeli ceny są jeszcze aktualne.
Rodzaj energii | |||||
-energia elektryczna |
0,16 | kWh | |||
- gaz | 0,49 | m3 | |||
-centralne ogrzewanie |
1,47 | za 1 m2 ogrzewanej powierzchni | |||
- inne możliwości
| |||||
-Łącznie |
Czy spodziewałeś się takich proporcji procentowych? Spróbuj wyjaśnić czym są one spowodowane:
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zad.2. ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ W GOSPODARSTWIE DOMOWYM
Zużycie energii elektrycznej
w naszych domach obejmuje zasadniczo trzy grupy odbiorników
tej energii, są to:
1.Elektryczny sprzęt gospodarstwa
domowego, jak np. lodówka, pralka, żelazko...,
2.Sprzęt audio-video,
np. telewizor, radio, magnetofon...
3.Sprzęt oświetleniowy.
W poniższej tabeli przedstawiono
szacunkową moc odbiorników energii elektrycznej, ich
średni dobowy czas pracy oraz ilość zużywanej
energii w ciągu doby w przeciętnym polskim mieszkaniu
typu M-3, M-4. Dane te zaczerpnięto z pracy Jana
Grzonkowskiego z 1992 roku.
- Sprawdź, czy dane te
odpowiadają parametrom sprzętu elektrycznego używanego
w Twoim domu oraz średniodobowemu czasowi pracy tego sprzętu.
Wprowadź ewentualne poprawki. Być może w niektórych
przypadkach łatwiej Ci będzie najpierw ustalić
czas pracy któregoś z odbiorników w ciągu
tygodnia a dopiero potem przeliczyć to na czas pracy w ciągu
doby.
- Oblicz ilość energii
elektrycznej zużywanej w ciągu doby w Twoim domu.Być
może po wstępnych szacunkach średniodobowych dobrze
będzie porównać tę wartość
z ilością energii elektrycznej zużytej w ciągu
miesiąca. Czy obliczone przez Ciebie średnie dobowe
zużycie energii elektrycznej pomnożone następnie
np. przez 30 dni jest takie samo, lub bardzo zbliżone do
wartości , które wskazuje licznik poboru energii elektrycznej
(wskazania licznika w danym dniu minus wskazania licznika sprzed
4 tygodni).
- Oblicz jaki procent całkowitego
zużycia energii elektrycznej stanowią poszczególne
nośniki tej energii.
Dokonując powyższych obliczeń
posłuż się tabelą ( na podstawie J. Grzonkowskiego,1992;
zmienione).
dane szacunkowe | Twojego sprzętu | dane sza- cunkowe | Twojego sprzętu | ||||
Lodówka
Pralka Odkurzacz Żelazko Robot kuchenny Kuchnia elektryczna | 0,2
1,21 1,0 0,7 0,3 5,02 | 12
11 0,2 0,5 0,05 12 | 2,4
1,2 0,2 0,35 0,01 5,0 | ||||
Sprzęt audio-video | 0,2 | 6 | 1,2 | ||||
Źródła światła | 0,3 | 6 | 1,8 | ||||
Łącznie |
1- przy założeniu 40% udziału czasu grzania.
2- uwzględniając współczynnik jednoczesności włączenia
poszczególnych elementów grzejnych.
Na podstawie dokonanych obliczeń możesz stwierdzić, że najwięcej energii
pochłania (-ją), (wpisz grupę odbiorników energii)
...........................................................................,
co stanowi...........%, na drugim miejscu znajduje (-ją)
się ..................................................................,
co stanowi...........%, na
trzecim miejscu znajduje (-ją)
się ..................................................................,
co stanowi...........%
całkowitego zużycia energii
elektrycznaej w domu.
Stosowanie energii elektrycznej
związane jest z wieloma codziennymi czynnościami w gospodarstwie
domowym.Poniżej zamieszczone zostały przykładowe
zadania pozwalające sporządzić analizę sposobu
użytkowania sprzętu elektrycznego prawdopodobnie znajdującego
się w Twoim domu, zebrać na tej podstawie informacje
o tym, co może uczynić każdy z nas celem oszczędzania
energii w domu, a także zdobyć umiejętności
takiego postępowania.
Zad.3. LODÓWKA
W Twoim domu zapewne jest lodówka.
Czy wiesz coś na temat danych technicznych waszej lodówki
oraz sposobu jej użytkowania? Sprawdź kilka parametrów
oraz ustal niektóre informacje związane z jej użytkowaniem.
A | Opisz ustawienie lodówki w stosunku do źródeł ciepła
(wpisz, co stoi koło lodówki; nie zapominaj o możliwości nasłonecznienia przez okno) ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... |
B | Sprawdź czy skraplacz, mieszczący się z tyłu chłodziarki, czyszczony jest z kurzu (tak,nie)............
Jeśli tak, to jak często?........................................................................................................ |
C | Określ ustawienie lodówki wobec ścian czy sąsiadujących z nią przedmiotów pod względem swobody przepływu powietrza ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... |
D | Sprawdź w instrukcji obsługi nominalne zużycie energii elektrycznej przez lodówkę wyraż. w .......kWh/24h lub moc znamionową lodówki wyrażoną w .........kW |
E | Zmierz temperaturę otoczenia lodówki.
Wynosi ona ........0C . Narysuj ustawienie pokrętła regulatora temperatury w stosunku do strzałki (dorysuj brakującą na rysunku pokrętła skalę barwną,, pamiętaj o odwzorowaniu jej faktycznego położenia w Twojej lodówce).
|
F | Zmierz temperaturę wewnątrz lodówki, zapisz ją w ........0C |
G | Jeśli masz dodatkowe spostrzeżenia to wpisz je tutaj
|
PORÓWNAJ TERAZ WYNIKI SWOICH OBSERWACJI I POMIARÓW Z INFORMACJAMI ZAMIESZCZONYMI PONIŻEJ.
Ad.A. Lodówka to jedno z
nielicznych urządzeń w Twoim domu, które pracuje
przysłowiowe 24h/dobę, oczywiście z przerwami.Kupuj
zatem tylko lodówkę energooszczędną -
wówczas np. lodówka o pojemności 200 l zużywa
0,8 kWh/24h - oraz bez freonu w układzie chłodzenia.
AD.B. Nie należy ustawiać
chłodziarki w miejscach narażonych na bezpośrednie
działanie promieni słonecznych lub w pobliżu żródła
ciepła - kuchni gazowej, grzejników c.o. itp.Jeśli
lodówka stoi obok kpieca kuchennego może zużywać
nawet o 10% energii więcej. Zmniejszając temperaturę
otoczenia o 10C zmniejszamy zużycie prądu
o 6%.
AD.C. Okresowo 1 lub 2 razy do roku
należy oczyścić z kurzu skraplacz umieszczony
z tyłu chłodziarki.
AD.D. Nie należy ustawiać
chłodziarki w miejscach o ograniczonym przepływie powietrza,
jak np. schowki, wnęki itp., zużywa wówczas
więcej prądu.Najlepiej jest ustawić lodówkę
w odległości 5-10 cm od ściany, możliwie
w chłodniejszej części kuchni. Zimą bywa
to czasem pobliże okna. Trzeba jednak pamiętać,
by latem nie było to miejsce nasłonecznione.
AD.E. Dla zapewnienia właściwej
pracy chłodziarki, należy nagromadzony na parowniku
szron usunąć, przeprowadzając co dwa tygodnie
odszranianie.Pokryty 2 - milimetrową warstwą lodu
parownik powoduje wzrost zużycia prądu o 10%, a warstwa
5 milimetrowa podwaja zużycie prądu.
AD.F. Utrzymuj w lodówce
temperaturę nie niższą niż +60C.
Jeśli podniesiemy temperaturę wnętrza chłodziarki
z +50C do +70C, to wówczas możemy
zaoszczędzić do 15% energii.
AD.G. Dla uzyskania odpowiedniej
temperatury do przechowywania produktów żywnościowych
służy pokrętło regulatora temperatury, które
umieszczone jest wewnątrz chłodziarki. Ustawienie pokrętła
w zależności od temperatury otoczenia przedstawia poniższy
rysunek.
@ rys. pokrętła
Czy wszystko jest w porządku?
Jeśli tak to świetnie!
Jeśli jednak trzeba coś
zmienić, a dotyczy to pewnych przyzwyczajeń w sposobie
użytkowania tego tak bardzo przydatnego sprzętu, to
zapewne warto.
Oblicz, ile energii więcej
zużywa w Twoim domu lodówka w związku z zaniedbaniami
w jej użytkowaniu? Podaj jaki stanowi to procent w stosunku
do nominalnego zużycia energii elektrycznej przez tę
lodówkę w ciągu doby: .........%. Spróbuj
policzyć ile to wyniesie w złotówkach np. w
ciągu miesiąca: ............zł, a ile w ciągu
roku:........zł.
Jeśli chcesz zanotować
dodatkowe spostrzeżenia, informacje lub wykonać jakieś
obliczenia skorzystaj z pozostawionego tu miejsca.
Zad.4. PRALKA
Pralka to jedno z urządzeń,
które pochłaniają dużo energi iw czasie
pracy. Nie znaczy to, że należy całkowicie wrócić
do prania ręcznego. Korzystając jednak z pralki należy
to czynić oszczędnie.
Zad.5. ŻELAZKO
-Sprawdź moc używanego
w Twoim domu żelazka. Wynosi ona ............W.
- Zaobserwuj, czy w Twoim domu
prasowana jest pościel , ściereczki, ręczniki
oraz niektóre ubrania z bawełny i wełny. Jeśli
tak, to policz ile zajmuje to czasu? Wpisz orientacyją ilość
godzin w ciągu miesiąca .......... Jeśli w/w rzeczy
nie są prasowane to zapytaj ile czasu czynność
ta zabierała dawniej lub spróbuj oszacować ile
czsu zabierałaby miesięcznie. Wpisz tę informację
: ......... godz/miesiąc. Dowiedz się także ile
czasu zajmuje prasowanie odzieży, która faktycznie
tego wymaga? Wpisz policzoną wartość , najlepiej
także w ciągu miesiąca. Wynosi ona ...... godz/miesiąc.
Dodaj obywie te wartości : .............. godz/miesiąc.
Policz jakie są lub mogłyby
być oszczędności jeśli zrezygnować
z prasowania teych rzeczy, które tego wcale nie wymagają.
Oszczędności te wynoszą/ mogą wynosić
.............kW/miesiąc, co przy aktualnych cenach za energię
elektryczną = ................zł miesięcznie,
a wciągu roku ........ kW, czyli ............. zł.
- Przyglądnij się
przebiegowi prasowania w domu. Czy wyprasowana bielizna składana
jest każdorazowo po wyprasowaniu każdej sztuki czy tylko
odkładana jest na jedno miejsce i dopiero po wyprasowaniu
wszystkiego czyli zakończeniu prasowania jest składana.Wpisz,
co zaobserwowałeś ........................................................................
Zad.6. INNY SPRZĘT ELEKTRYCZNY W GOSPODARSTWIE DOMOWYM
Poza lodówką, pralką czy żelazkiem w domu używa się szeregu innych
urządzeń zasilanych elektrycznie w zależności
od indywidualnych potrzeb bądź upodobań domowników.
Podaj poniżej przykłady najczęściej używanego
sprzętu elektrycznego, być może pomoże Ci
w tym poniższa tabelka.
rodzaj urządzenia | moc w kW | czas użytkowania w godz/ miesiąc | ilość zużywanej energii w kWh | miesięczny koszt zużywanej energii w zł |
|
WYJAŚNIENIA
AD. ZAD.4. PRALKA
- Pralka zużywa najwięcej
energii do podgrzewania wody. Piorąc w temp. 600C
zamiast 950C zaoszczędzisz ok.30-40% energii.Pamiętaj
o programach energooszczędnych.W normalnych warunkach wyższe
temperatury nie zapewniają większej czystości
i higieny bielizny. Wówczas wystarcza pranie w temperaturze
400C.
- Prawidłowa masa ładunku
w wybranym przez Ciebie programie, to oszczędność
ok. 17 % energii, czyli niższy rachunek, a także oszczędność
wody, proszku do prania i...środowiska.
- Coraz częściej
w naszych domach znajdują się pralki automatyczne,
które pozwalają automatycznie regulować ilość
zużytej wody w zależności od ilości bielizny.
Zatem poniższa uwaga odnosi się głównie
do starszych modeli pralek, które w trakcie prania delikatnej
bielizny zużwają 5 x więcej wody
i do 4 x więcej energii.Warto
jednak mieć na uwadze, że nawet nowe modele mające
zaprogramowany zakres regulacji zużytej wody nie mogą
dopasować go idealnie do małych ładunków
prania, dlatego mimo coraz lepszej techniki czasami bardziej opłaca
się pranie ręczne.
- Wykorzystanie ciepłej
wody w procesie prania pozwala na zmniejszenie zużycia energii
elektrycznej o ok. 15% w zależności od rodzaju programu
i temperatury zasilającej pralkę wody.
Wpisz własne uwagi:
AD. ZAD.5. ŻELAZKO
- Żelazko 400 W zużywa
1kW w ciagu 2,5 godzin prasowania.Stosowane często żelazka
ze zraszaczem mają moc 1000 W, czyli zużywają
1 kW już w ciągu 1godziny, oczywiście jeśli
przyjąć,że bez przerwy jest włączone
do sieci. Warto zatem zrezygnować z prasowania ręczników,
bielizny osobistej, piżam, nocnych koszul, pościeli
czy ściereczek. Ze względów higienicznych należy
prasować bieliznę w szpitalach, hotelach.schroniskach...
Używając wyrobów bawełnianych z flaneli,
kordu, trykotu, frotte i krepy, wygładzaj je zawsze po praniu,
nadając im pierwotny fason, możesz niejednokrotnie zrezygnować
z prasowania.
- Prasowaną bieliznę
składaj dopiero po wyprasowaniu wszystkich rzeczy , gdyż
podczas każdorazowego składania odstawione żelazko
niepotrzebnie czerpie prąd.
Wpisz własne uwagi:
AD. ZAD.6. INNY SPRZĘT ELEKTRYCZNY W GOSPODARSTWIE DOMOWYM.
Drobny sprzęt elektryczny,
jak np. elektryczny nóż, kwarcówka, otwieracz
do konserw, maszynka do golenia, budzik itp., zużywają
z reguły mało prądu. Aczkolwiek i tu nie warto
kierować się modą i lepiej dobrze zastanowić
się zanim podejmiemy decyzję o kupnie któregoś
z urządzeń tego typu. Rzecz bowiem w tym, że
ich produkcja jest bardzo energochłonna i wymaga dużego
nakładu surowców.
Natomiast jeśli w domu często
włączony jest grzejnik wentylatorowy, a jego moc wynosi
2000W, to musisz pamiętać, że w ciągu 1
godziny zużywa on 4 kWh. Rozważ zatem, czy zamiast włączonego
grzejnika nie wystarczy często po prostu ubrać wełniany
sweter, grubsze skarpety czy cieplejsze pantofle.
Zastanów się, które
z wymienionych przez Ciebie w zad.3.3. urządzeń mogą
być użytkowane oszczędniej i na czym mogłoby
to polegać. Jak duże byłyby oszczędności.Sporządź
poniżej notatki koncentrując się na rodzaju urządzenia,
jego mniej energochłonnym użytkowaniu, ewentualnie zastąpieniu,
z zazanaczeniem sytuacji, w której jest to możliwe
oraz sposobie zastąpienia a także przewidywanych oszczędnościach
energii i pieniędzy np. w skali miesiąca i roku.
Wpisz własne uwagi:
Zad.7. TELEWIZOR,
jako przykład sprzętu audio - video
Poniedziałek | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Wtorek | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Środa | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Czwartek | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Piątek | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Sobota | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = | ||
Niedziela | Czas pracy telewizora (A) | = | A-B= ...........h |
Faktyczny odbiór programu (B) | = |
Teraz dodaj różnice
obliczone w każdym dniu tygodnia do siebie i otrzymasz liczbę
godzin nipotrzebnego włączenia telewizora w ciągu
jednego tygodnia.
W ciągu tygodnia telewizor niepotrzebnie
czerpał energię elektryczną przez ........ godzin(-y).
Telewizor nasz posiada moc .......kW,
czyli niepotrzebnie zużył w tym czasie .......... kWh.
W ciągu miesiąca będzie
to ...........kWh. Przy aktualnej cenie ........... zł/1kWh
wyniesie to ......... zł, a w ciągu roku .........
zł.
Jeśli nawet kwota ta nie jest
dla Ciebie wielka, to pomyśl jeszcze np.o ilości niepotrzebnie
spalonego węgla, niezbędnego do otrzymania tej energii
elektrycznej oraz powstałych przy jego spalaniu odpadach.
Być może kwota jest niewielka, gdyż w Waszym domu
telewizor włączny jest faktycznie wtedy, gdy ktoś
rzeczywiście z niego korzysta. Wówczas należą
się Wam gratulacje!
Zad.8. ŻARÓWKA CZY ŚWIETLÓWKA ?
Coraz częściej docierają
do nas informacje, że nowoczesne źródła
światła zużywają kilkakrotnie mniej energii
niż tradycyjne. Mamy wprawdzie chęć zaoszczędzić
energię i pieniądze ale w sklepie odstrasza nas cena.
Żeby podjąć właściwą decyzję
musimy być przekonani o tym, które źródło
światła jest ekonomiczniejsze.
Podstawową wadą żarówek
tradycyjnych jest zbyt krótki czas świecenia, tzw.
żywotność. Teoretycznie wynosić ma do 1000
godzin, praktycznie bywa krótszy nawet o połowę.Zapewnie
nie raz trzymałeś dłoń w pobliżu żarówki,
jest tam ciepłutko, miłe to zwłaszcza gdy jest
Ci zimno, ale przecież włączsz ją nie dla
ciepła lecz dlaświatła. Tymczasem z całości
pobieranej przez żarówki tradycyjne energii elektrycznej
tylko 4 % zamieniana jest w światło, reszta czyli aż
96% - w ciepło.
Świetlówki kompaktowe,
w porównaniu z żrówkami tradycyjnymi, zużywają
ok. 5 razy mniej energii i świecą ok. 6- 10 razy
dłużej (dlatego w dalszych obliczeniach przjęto
wartość pośrednią żywotności świetlówek,
tj. 8000 godzin).Barwa światła świetlówek
zbliżona jest do barwy światła żarówek,
a odtwarzanie barw przedmiotów jest prawie idealne. Nie
migotają i nie powodują zakłóceń
akustycznych.
W jakim stopniu zamiana żarówki
tradycyjnej na świetlówkę może być
dla nas korzystna i czy w ogóle możemy liczyć
na oszczędność pokaże nam poniższy
rachunek porównawczy tych źródeł światła.
Parametry | Żarówka tradycyjna | Świetlówka kompaktowa |
pobór mocy | 60W | 11W |
czas świecenia (żywotność) | 1000 h | 8000 h (6000 - 10000 h) |
koszty zakupu | 8 żarówek x zł = | 1żarówka x zł =
|
koszt energii elektrycznej | ||
łączne koszty |
|
W dwóch ostatnich wierszach
tabeli pozostawiono puste miejsce, w którym możesz
zapisać własne obliczenia dla żarówek innej
mocy(oczywiście uaktualnij też cenę źródeł
światła i energii).
Jak wynika z powyższych obliczeń
korzystniejsze jest używanie świetlówki kompaktowej.
Wskazują na to nie tylko łączne koszty, lecz także
mniejsza ilość energii zużytej w każdym momencie
włączenia świetłówki kompaktowej (patrz
zad.9). Należy też przypuszczać, że w miarę
wzrostu produkcji tych żarówek ich ceny nie będą
relatywnie tak wysokie jak obecnie.
UWAGA!
- Kupujc świetlówkę
kompaktową pamiętaj, że mogą one być
zakończone dwoma bolcami, wówczas wymagają
specjalnej oprawy, ale bywają też bardziej uniwersalne,
zakończone typowym gwintem,wówczas mogą być
wkręcane do zwykłych lamp.
- Świetlówka kompaktowa
z indukcyjnymi zapłonnikami nadaje się do pomieszczeń,
w których świeci się jednorazowo nie krócej
niż 2-3 godziny. Decydujący wpływ nażywotność
tych lamp ma częstotliwość włączeń
i wyłączeń, przy zachowaniu do 8000 godzin pracy.
- Świetlówka z zapłonnikiem
elektronicznym zachowuje w/w żywotność nawet jeśli
lampy włącza się lub wyłącza nawet co
5 minut, co przyznasz jest dużym udogodnieniem.
Kupując zatem świetlówkę
kompaktową musisz wiedzieć w jakich warunkach będzie
ona pracowała.
Zad.9. ILE MOŻESZ ZAOSZCZĘDZIĆ ZE ŚWIETLÓWKĄ ?
Sporządź spis żarówek
we wszystkich pomieszczeniach Twojego domu.Uwzględnij przy
tym ilość żarowek w każdym pomieszczeniu
oraz ich średni dobowy czas pracy. W kolejnych rubrykach
tej tabeli zazanaczono moc świetlówek, które
zastąpią żarówki tradycyjne, oczywiście
tak, by nic nie tracić na jakości oświetlenia.Wpisz
tam czas pracy tych świetlówek (powinien on być
taki sam jak żarówek, ale zapisz to, bo ułatwi
Ci dalsze obliczenia). Po dokonaniu tej "zamiany",
oblicz ilość energii zużytej w tym samym czasie,
co w przpadku żarówek tradycyjnych oraz jej koszt.
Wyniki zapisz w dolnej części tabeli.
Oblicz też ilość
zaoszczędzonej energii elektrycznej w kWh, a w związku
z tym zaoszczędzonych złotówek.
Dla zobrazowania różnic
istniejących między świetlówką i zwykłą
żarówką poniżej zostało zamieszczone
porównanie jasności ich światła:
ŚWIETLÓWKA ŻARÓWKA
7 W = 40 W
11 W = 60 W
15 W = 75 W
20 W = 100 W
23 W = 120 W
Rodzaj pomieszczenia | Enargia zużyta w ciągu doby w kWh | Koszt energii zużytej w ciągu doby w zł | Energia zaoszczę- dzona w ciągu doby w kWh | Ilość zaoszczędzonych pieniędzy w zł | |
Ilość żarówek | |||||
Ilość żarówek | |||||
Żarówka 60 W | |||||
Świetlówka 11W | |||||
Ilość żarówek | |||||
Żarówka 75 W | |||||
Świetlówka 15 W | |||||
Ilość żarówek | |||||
Żarówka 100W | |||||
Świetlówka 20 W | |||||
Ilość żarówek | |||||
Żarówka 120W | |||||
Świetlówka 23 W |
Powyższe wyliczeina udowodniły,
że dzięki zastosowaniu świetlówek kompaktowych
możliwa jest oszczędność ........ % energii
w porównaniu z ilością energii zużywanej
przez żarówki tradycyjne bez naruszenia jakości
oświetlenia.Ile to będzie w złotówkach
np. w ciągu miesiąca? ....................
WARTO WIEDZIEĆ!
- Im wyższa moc żarówki,
tym wyższa skuteczność świetlna, dotyczy
to także świetlówek. Zastosowanie do oświetlenia
ogólnego jednej 100 W żarówki daje ok. 30%
oszczędności energii w porównaniu z czterema
żarówkami 25 W (czyli łącznie ta sama moc)
wkręconymi np. do żyrandola czteroramiennego.
- Należy bardzo dbać
o czystość opraw oświetleniowych oraz czystość
ścian. W czystych pomieszczeniach mieszkalnych, już
po roku eksploatacji straty światła sięgają
do 15%, w pomieszczeniach średnio czystych nawet do 25%.
Ponieważ większości pomieszczeń nie malujemy
co roku, dlatego tym szczególniej należy dbać
o czystość opraw oświetleniowych.
Zad.10. JAKOŚĆ PŁOMIENIA PALNIKÓW KUCHNI GAZOWEJ
PAMIĘTAJ! OGIEŃ MOŻE BYĆ NIBEZPIECZNY, DLATEGO BĄDŹ BARDZO OSTROŻNY I ZADANIE TO WYKONUJ TYLKO W OBECNOŚCI OSOBY DOROSŁEJ!
W obecności osoby dorosłej przyglądnij się płomykom zapalonego palnika.
Zaobserwuj, któremu z poniższych opisów odpowiada ich wygląd:
- A. " Wszystkie płomyki
palnika mają niebiesko -zielone, ostro zarysowane stożki
wewnętrzne z fioletową obwódką, są
równomiernie rozłożone na całym obwodzie
palnika, nie odrywają się odpalnika oraz nie przeskakują
do wnętrza palnika przy szybkim przekręcaniu kurka
na płomień oszczędnościowy lub przy gaszeniu
palnika."
- B.
" Palnik ma długi, czerwono- żółty,
kopcący płomień bez wyrażnie zarysowanych
stożków wewnętrznych".
Jeśli wygląd płomienia
palnika odpowiada opisowi "A" , to znaczy, że
palnik Waszego pieca jest wyregulowany prawidłowo.
Jeśli wygląd płomienia
palnika odpowiada opisowi "B" , to znaczy, że palnik
Waszego pieca jest źle wyregulowany.
Wpisz krótką informację
nt. jakości płomienia w Waszym piecu piecu: .........................................
....................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
PAMIĘTAJ!
Dobrze wyregulowany palnik to oszczędność
10% zużytego gazu.
Zad.11. DOBÓR NACZYNIA DO WIELKOŚCI PŁOMIENIA I INNE ...
- Zaobserwuj i zapamiętaj,
jakie naczynia stawiane są zazwyczaj podczas gotowania na
poszczególnych palnikach kuchni gazowej. Po zakończeniu
gotowania zmierz średnice tych naczyń i zapisz wyniki
pomiarów:
= na palniku małym stwiane są
zazwyczaj naczynia o średnicy ................... cm,
= na palniku średnim stawiane
są zwykle naczynia o średnicy .....................
cm,
= na palniku dużym stawiane
są głownie naczynia o średnicy ......................
cm.
- Zaobserwuj w jakich naczyniach
zazwyczaj gotowane są potrawy w Waszym domu.Są to naczynia
niskie o większej powierzchni dna , czy też wysokie
o małej powierzchni dna. Zwróć też uwagę,
czy naczynie w czasie gotowania przykryte jest szczelnie przylegającą
pokrywką , częściowo przykryte jest pokrywką
lub gotowanie odbywa się zazwyczaj bez pokrywki.
Zapisz swoje spostrzeżenia:
..........................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Chcąc określić poprawność
wykonywania w/w czynności przydadzą Ci się zapewne
poniższe informacje:
- W zależności od
ilości przygotowywanej potrawy należy dobrać takie
naczynie, aby średnica dna naczynia była co najmniej
dwa razy większa od średnicy wieńca płomieniowego
palnika, na którym będzie ustawione naczynie.
Zaleca się stosowanie następujących
naczyń:
- - do palnika małego
- naczynie o średnicy 16 cm,
- - do palnika średniego
naczynie o średnicy 22 cm,
- - do palnika dużego
naczynie o średnicy 24 cm i więcej.
- W miarę możliwości
należy stosować niskie naczynia o większej powierzchni
dna, niż wysokie naczynia o małej powierzchni dna.
Naczynie powinno być przykryte w czasie gotowania szczelnie
przylegającą pokrywką, aby zmniejszyć straty
cieplne parowania z naczynia.
PAMIĘTAJ!
- Stosowanie naczynia dobrze
dobranego rozmiarami do wymiarów płytki grzejnej to
oszczędność do ok. 60% gazu.Nakrycie naczynia
szczelną pokrywką to oszczędność 13%
gazu.
Zad.12. NACZYNIA W KTÓRYCH
GOTUJEMY
Nowoczesnym sposobem gotowania jest
stosowanie szybkowaru. Istotą jego działania jest to,
że w szybkowarze posiłek zamiast temperatury 1000C
i ciśnienia jednej atmosfery, gotuje się w temperaturze
1120C i przy ciśnieniu około 1,6 atm. Aby
osiągnąć pożądaną temperaturę
i ciśnienie pary oraz utrzymać je, naczynie należy
szczelnie zamknąć. Umożliwia to odpowiednia konstrukcja
szybkowaru.
ZAPAMIĘTAJ !
W ZWIĄZKU Z TYM, ŻE NACZYNIE
PRACUJE POD CIŚNIENIEM I W TEPERATURZE POWYŻEJ 1000C
NALEŻY BEZWZGLĘDNIE PRZESTRZEGAĆ WYMAGAŃ
INSTRUKCJI OBSŁUGI SZYBKOWARU, W SZCZEGÓLNOŚCI
W ZAKRESIE NAPEŁNIANIA, ZAMYKANIA ORAZ OTWIERANIA SZYBKOWARU.
rysunki szybkowaru
Gotowanie w garnkach nowej generacji,
wykonanych ze stali szlachetnej, przebiega także intensywniej
niż w garnkach tradycyjnych. Jest to spowodowane znacznie
wyższym współczynnikiem wnikania ciepła
do produktu z pary niż z wody.
Zamieszczona dalej tabela informacyjna
czasu gotowania niektórych potraw pozwoli Ci porównać
czas gotowania w szybkowarze z czasem gotowania w naczyniach
tradycyjnych. Jeśli w domu używacie nie szybkowaru lecz
naczyń ze stali wówczas uzupełnij odpowiednią
kolumnę.
Przeprowadź wywiad z osobą,
która zajmuje się gotowaniem w Waszym domu i na tej
podstawie wpisz czas przyrządzania potraw w naczyniach tradycyjnych.
Następnie oblicz ilość czasu zaoszczędzonego
wskutek gotowania w naczyniach energooszczędnych oraz ilość
zaoszczędzonej energii.
TABELA ORIENTACYJNEGO CZASU GOTOWANIA NIEKTÓRYCH POTRAW W SZYBKOWARZE
................................................ czyli zaoszczędzony czas | ||||
- buraki w całości - buraki pokrojone na plasterki | 8-10 min
3-4 min | |||
- fasola zielona w całości - fasola zielona pokrojona | 3 min
3 min | |||
- groszek zielony | 1 min | |||
- groch ziarnisty suchy | 5 min | |||
- kapusta brukselaka | 2 min | |||
- kalafior | 2 min | |||
- kapusta krojona | 2 min | |||
- kalarepa krojona w plasterki | 4-5 min | |||
- marchew w całości - marchwew pokrojona | 8-10 min
3-4 min | |||
- ziemniaki w całości - ziemniaki przekrojone - ziemniaki pokrojone w plasterki | 8-10 min 7-8 min 4-5 min | |||
Pieczenie:
- wołowina pokrojona w plastry, wieprzowina -schab, udziec - baranina, cielęcina,królik, drób | 25-30 min 25-30 min 15-20 min | |||
- gulasz z wołowiny, baraniny, cielęciny | 25-30 min | |||
- grzyby, w zależności od gatunku | 10-25 min | |||
- pyzy | 5-10 min | |||
- pierogi | 5-10 min | |||
- ryż | 10-15 min | |||
Łącza ilość zaoszczędzonego czasu | .................................. | |||
Ilośc zaoszczędzonej energii ** | .................................. |
* Czasokres gotowania poszczególnych potraw liczy się od momentu rozpoczęcia wrzenia.W dużym stopniu zależy on nie tylko od sposobu rozdrobienia potrawy lecz także od jej ilości i jakości. Stąd zamieszczone w tabeli dane należy traktować orientacyjnie.Doświadczenia własne pozwalają zweryfikować te dane.
** Do obliczenia ilości zaoszczędzonej
energii wykorzystaj dane dotyczące znamionowego obciążenia
cieplego palników przykładowej kuchni gazowej (możesz
wpisać dane własnej kuchni gazowej). Wynoszą one
dla palnika małego -0,9kW,dla palnika średniego
-1,6 kW, dla palnika dużego - 2,7kW.
PAMIĘTAJ!
Stosowanie szybkowaru to szczędność
energii nawet do 40%. Przy zastosowaniu garnków ze stali
szlachetnej możliwe jest zmniejszenie zużycia energii
niezbędnej do przyrządzenia potraw w granicach 40-60%.
Zad.13. CIEPŁA WODA
Badania dowiodły,że w przeciętnym gospodarstwie domowym w Polsce przygotowanie ciepłej wody pochłania 10% energii. Oszczędzanie ciepłej wody jest bardzo ważne, gdyż prowadzi do zmniejszenie poboru wody i energii. Umożliwia to oszczędna eksploatacja grzejnika, która polega na umiejętnym wykorzystaniu organów regulacyjnych strumienia przepływającej wody i gazu. Informacje na ten temat możesz sprawdzić w instrukcji obsługi gazowego grzejnika wody przepływowej. W grzejnikach nowego typu wygląda to następująco.Obracając pokrętłem regulatora ilości wody w lewo do oporu, otrzymujemy minimalny strumień wody tj. ok. 4,2 l/min - przy jego obrocie w prawo do oporu, otrzymujemy maksymalny strumień wody tj. ok. 10 l/min.Dla codziennych potrzeb, najkorzystniej jest ustawić pokrętło regulatora ilości wody na minimum, a pokrętło gazu tak, aby wypływająca woda miała żądana temperaturę bez dodawania wody zimnej z baterii.
Sprawdź ustawienie pokrętła regulatora ilości wody i pokrętła gazu w grzejniku domowym.Jeśli jest zgodne z powyższą informacją możesz policzyć ile energii osczędzasz każdego dnia i ile wynosi to w ciągu roku. Jeśli pokrętło regulatora wody ustawione jest na maksymalny strumień wody, wówczas możesz obliczyć straty, którym trzeba koniecznie zapobiec, zmieniając sposób eksploatacji grzejnika.
Obliczeń dokonaj korzystając z poniższej tabelki.
UWAGA!
Dla podgrzania 1 m3 wody
do temperatury +380C potrzebne jest zużycie 30
kWh energii elektrycznej!
Sposób użycia wody przez 1 osobę/dzień - rodzaj czynności | Liczba powtó- rzeń tej czynności lub liczba osób |
| |||
maksymalny - 10 l/min | w Twoim grzejniku | minimalny - 4,2 l/min | w Twoim grzejniku | ||
prysznic 3 min | |||||
mycie rąk...2,5 min | |||||
mycie naczyń...10 min | |||||
inne...
| |||||
Ilość zużytej wody /
dzień | |||||
Ilośc zużytej wody /rok | |||||
Ilość zużytej energii / dzień w kWh | |||||
Ilość zużytej energii / rok w kWh |
Jak wynika z obliczeń zamieszczonych w tabeli, dzięki oszczędnej eksploatacji grzejnika, w ciągu roku możliwa jest oszczędność .............. l wody oraz ........... kWh energii, co przy aktualnej cenie za 1 kWh ........... zł daje zysk w kwocie ............. zł.
Szanując wodę i energię
- oszczędzasz swoje pieniądze i środowisko!
Jeśli w Twoim domu w prysznicach i kranach są już zamontowane końcówki energoszczędne, możesz obliczyć ile energii i pieniędzy oszczędzacie, chroniąc równocześnie środowisko.
@na tej stronie można zamieścić
rysunki grzejnika nowego typu i końcówek energooszczędnych
Zad.14. OGRZEWANIE POMIESZEŃ
Ogrzewanie w przeciętnym gospodarstwie
domowym w Polsce pochłania ponad 80% kosztów energii.
Trwałość budowanych domów oblicza się
na 50 - 100 lat. Z kolei ceny energii rosną nawet kilka
razy w roku. W tej sytuacji oszczędzanie energii staje się
koniecznością.
Przeprowadź obserwację swojego domu / mieszkania oraz niektórych waszych zachowań związanych z gospodarowaniem energią wykorzystywaną do ogrzewania pomieszczeń. Pomoże Ci
w tym poniższy schemat.
A. Zmierz temperaturę w poszczególnych
pomieszczeniach swojego domu.
Zapisz wyniki pomiarów:
- w pokoju ..................
- w sypialni ................
- w kuchni .................
- w łazience ...............
- w sieni .....................
- w garażu .................
B. Sprawdź temperaturę
w rzadziej używanych pomieszczeniach. Wymień te pomieszczenia
i zanotuj zmierzoną tam temperaturę: ..............................................................
.........................................................................................................................
C. Określ wygląd firanek
i zasłon w sezonie grzewczym. Szczególnie zwróć
uwagę na długość i grubość zasłon
- jeśli grzejniki są pod oknami ......................................
...........................................................................
D. Czy na kaloryferach zostały
zamontowane zawory z termostatem? ...................................
E. Opisz w jaki sposób wietrzone
są pomieszczenia w Waszym domu w sezonie grzewczym:
- pozostawia się ciągle uchylone okno .................................,
- wietrzy się kilka razy dziennie po 10 - 15 minut
poprzez szerokie otwarcie okna
.................................. ,
- inne: ...................................
...................................
F. Zaobserwuj, czy zasłony są
regularnie zaciągane po zmroku i na noc:
..........................................................................
G. Jeśli ściany w miejscach zamontowanych kaloryferów posiadaja dodatkową izolację cieplną,
opisz ją: .....................................................................................................................................
.....................................................................................................
Jeśli nie, zapisz to:
....................................................................................................................................................
H. Zapisz w jaki sposób uszczelniane są drzwi i okna w waszym domu:
....................................................................................................................................................
I. Optymalna temperatura dla przeciętnego
zdrowego człowieka wynosi:
* w pokojach - 200 C,
* w sypialni - 16 - 180 C (jeśli nie
ma osobnej sypialni można wówczas można na noc
obniżać temperaturę w pokoju, w którym
sypiasz),
* w kuchni - 180 C,
* w łazience - 230 C ( w czasie użytkowania
łazienki),
* w sieni - 150 C,
* w garażu - nie musi być opalane.
J. Zawory z termostatem zapobiegają
samoczynnemu przegrzaniu się pomieszczeń. Automatyczne
obniżanie temperatury w nocy pozwala zaoszczędzić
ok. 10 % energii i pieniędzy. jeśli kaloryfer bulgocze
- oznacza to, że jest zapowietrzony. Chcąc uzyskać
prawidłowe ogrzewanie należy niezwłocznie odpowietrzyć
go.
K. Niewłaściwe wietrzenie
pomieszczeń powoduje duże straty ciepła. Najlepiej
wietrzyć kilka razy dziennie po 10 - 15 minut, przez
szeroko otwarte okna. Takie wietrzenie umożliwia lepszą
wymianę powietrza, niż ciągle uchylone okno
L. W pomieszczeniach mało używanych
należy obniżyć temperaturę ogrzewania.
Obniżenie temperatury w pomieszczeniu o 10 C powoduje
zaoszczędzenie 5 -6 % energii. Na noc należy
zawsze obniżać temperaturę pomieszczeń.
Wyjażdżając na kilka dni, należy również
pamietać o obniżeniu temperatury w mieszkaniu
Ł. Firanki i zasłonki
nie powinny utrudniać cyrkulacji powietrza przy grzejniku.
Wystarczy jeśli będą zwisać do parapetu.
Unikniesz w ten sposób tzw. poduszki ciepłapod sufitem,
gdzie temp. powietrza może być o 50C wyższa niż
w środku pokoju i do 100C wyższa niż przy podłodze
Dobrze jest jeśli zimą zmienimy zasłony na grubsze,
zmniejszy to straty ciepła. Straty te są tym większe
im większa jest powierzchnia okien w stosunku do powierzchni
ścian.
M. Kiedy zapada zmrok należy
opuścić żaluzje lub zasłonić okna.
N. Dodatkowa izolacja cieplna ścian
w miejscach, w których znajdują sie kaloryfery umożliwi
lepsze ogrzewanie pomieszczeń i zaoszczędzenie energii
cieplnej. Już samo założenie folii za grzejnikami
powoduje podniesienie temperatury w pomieszczeniu o 1-2 0C.
O. Straty cieplne z powodu nieszczelności
drzwi i okien, podczas silnych wiatrów, dochodzą do
30 % energii cieplnej. Podwójnie oszklone okna redukują
straty ciepła o 50 % w porównaniu z oknami oszklonymi
pojedynczo.
Sporządź dodatkową
notatkę:
Po zakończonej obserwacji pomieszczeń w Twoim domu oraz niektórych zachowań dotyczących gospodarowania energią przeznaczaną na ogrzewanie pomieszczeń przeczytaj informacje zamieszczone w dalszej części opracowania. Oblicz jaki procent energii tracony jest niepotrzebnie w Waszym domu i ile to wynosi w złotówkach (będą Ci tu przydatne obliczenia z zadania nr 1, w którym szacowane były koszty energii ogrzewania).
ZAD.15. IZOLACJA CIEPLNA BUDYNKU
Dobra izolacja cieplna budynku jest skuteczną metodą zmniejszania zużycia energii przeznaczonej do ogrzewania pomieszczeń.
Poniższe schematy przedstawiają procentowy udział ciepła opałowego w ogrzewaniu różnego typu budynków oraz straty ciepła przez dach, okna, ściany i podłogę, w zależności od typu budynku mieszkalnego.
Znając możliwe wielkości
strat ciepła ogrzewania, przeprowadź wywiad z osobą
kompetentną (może to być ktoś z rodziny,
właściciel domu, w którym mieszkasz, czy przedstawiciel
administracji), która pomoże Ci uzyskać informacje
na temat ocieplenia budynku z zewnątrz. Na przykład,
czy budynek ten był ocieplany, które elementy budynku
uwzględniono podczas tych prac, jakie zastosowano materiały,
jakie rezultaty dały te prace?
BIBLIOGRAFIA
- Ankirchner H. - Energie - Spartips. Bayerisches Staatsministerium fr Wirtschaft und Verkehr. Mnchen 1989.
- Gerhart A., Schmollgruber Ch. - Energie. ARGE Umwelterziehung in der O"sterreichischen Gesellschaft fr Natur- und Umweltschutz. Wien 1994.
- Grzesińska W.Z. - Nowoczesne garnki ze stali szlachetnej. Gospodarstwo domowe w kraju i na świecie. Nr 2/94.
- Grzonkowski J. - Cena domowej lampy.Gospodarstwo domowe w kraju i na świecie. Nr 3/92.
- Lser G., Musil M., Roth.H. - Co może uczynić każdy z nas w celu oszczędzania energii w domu.
Bund fr Umwelt und Naturschutz Deutschland e.V.