¨ utrzymywania ich
niezależności,
¨ tworzenia mechanizmów i
procedur współdziałania,
¨ efektywnego ich wspierania
(w tym finansowego),
¨ umożliwienie im
rzeczywistego wpływu na tworzenie polityk i programów.
Do końca roku 1998 POE mogły
korzystać z publicznej pomocy finansowej ze strony Ministerstwa Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz funduszy celowych:
¨ Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej,
¨ wojewódzkich funduszy
ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
¨ gminnych funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej,
¨ Fundacji EkoFundusz
Oczywiście
organizacje mogły występować do innych instytucji na wszystkich szczeblach administracji
z wnioskami o pokrycie kosztów działalności statutowej. Teoretycznie istniała
możliwość otrzymywania dotacji z innych ministerstw, agend rządowych, wydziałów
urzędów wojewódzkich i gminnych, o ile projekt mieścił się w założeniach
statutowych i regulaminie danej instytucji rządowej.
Dochodami
Narodowego Funduszu, wojewódzkich funduszy, powiatowych funduszy oraz gminnych
funduszy są wpływy z tytułu opłat i kar pieniężnych pobieranych od
przedsiębiorstw na podstawie ustawy i odrębnych przepisów. Dochodami funduszy
mogą być też:
¨
wpływy
z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
¨
dobrowolne
wpłaty zakładów pracy,
¨
dobrowolne
wpłaty, zapisy i darowizny osób fizycznych i prawnych
¨
świadczenia
rzeczowe i środki pochodzące z fundacji.
Zarząd
województwa prowadzi wyodrębnione rachunki bankowe w celu gromadzenia i redystrybucji
wpływów wynikających z ustawy. Wpływy te, powiększone o dochody z
oprocentowania rachunków bankowych i pomniejszone o opłaty poniesione na
egzekucję należności oraz o koszty obsługi rachunków bankowych, przekazuje się
do dnia 15 następnego miesiąca na rachunki Narodowego Funduszu oraz
wojewódzkich, powiatowych i gminnych funduszy.
Podstawą
gospodarki finansowej funduszów ochrony środowiska są roczne plany przychodów i
rozchodów uchwalane odpowiednio przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu, rady
nadzorcze wojewódzkich funduszy, rady powiatów i gmin. Wyodrębnioną osobowość
prawną utrzymały, jak poprzednio Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze.
Fundusze powiatowe i gminne działają w ramach struktury samorządu lokalnego.
Zarząd
Narodowego Funduszu zamieszcza corocznie informacje z działalności Narodowego
Funduszu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski",
zarządy wojewódzkich funduszy w dziennikach urzędowych województw, a
starostowie, wójtowie, burmistrzowie (prezydenci miast) zatwierdzone
zestawienie przychodów i wydatków odpowiednio powiatowego i gminnego funduszu
podają do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej
miejscowości.
Departament Polityki
Regionalnej i Rolnictwa Ministerstwa Finansów w 1998 roku szacował następujący
podział środków funduszy ochrony środowiska z tytułu opłat i kar:
Nazwa
funduszu |
Opłaty
|
Opłaty w
mln zł |
Opłaty |
Opłaty |
Opłaty
w
mln zł |
Opłaty
w
mln zł |
Razem
|
1.
Gminne fundusze |
20,0
|
278,8 |
50,0 |
125,0 |
- |
- |
403,8 22,1 |
2.
Powiatowe fundusze |
10,0 |
139,4 |
10,0 |
25,0 |
- |
- |
164,0 9,0 |
3.
Wojewódzkie fundusze |
50,4 |
702,6 |
28,8 |
72,1 |
- |
- |
774,7 42,3 |
4.
Narodowy Fundusz |
19,6 |
273,2 |
11,2 |
27,9 |
34,5 |
150,0 |
486,0 26,6 |
Razem |
100,0 |
1394,0 |
100,0 |
250,0 |
34,5 |
150,0 |
1828,5 100,0 |
Udzielanie
dotacji z Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska jest
możliwe na podstawie art. 88c ust. 1 pkt. 2 ustawy o ochronie i kształtowaniu
środowiska. Udzielanie dotacji z gminnych funduszy ochrony środowiska jest
możliwe na podstawie art. 88 tejże ustawy.
W większości funduszy
publicznych znajduje się wydzielona pozycja w budżecie - edukacja ekologiczna.
Pozarządowe organizacje ekologiczne finansowane są najczęściej w ramach tej pozycji.
Dokument "Polityka Ekologiczna Państwa" opracowany przez ministerstwo ochrony
środowiska w 1991 r. głosi, iż za edukację ekologiczna należy rozumieć
działania zmierzając do:
¨ systematyzowania i
wzmacniania wiedzy na temat funkcjonowania środowiska przyrodniczego oraz
zagrożeń stwarzanych przez działalność jednostek, grup społecznych i podmiotów
gospodarczych,
¨ rozwijania wrażliwości i
emocjonalnej chęci działania na rzecz ochrony środowiska.
Oczywiście
pozarządowe organizacje ekologiczne realizują swoje zadania statutowe w różny
sposób, nie tylko w obszarach edukacji ekologicznej. Toteż mogą korzystać z
funduszy publicznych w różnej formie, i to zarówno z dotacji, jak i pożyczek
oraz kredytów. Dotyczy to zwłaszcza funduszy publicznych, które dysponują
szerokim wachlarzem możliwych instrumentów finansowych, często nie uwzględniają
podziału na podmiotowość prawną, a biorą pod uwagę cel przedsięwzięcia i
wiarygodność partnera.
do 31 stycznia 2000 - rozpatrywane do 31 marca
2000
do 30 czerwca 2000 -
rozpatrywane do 30 września 2000.
Wnioski winny być opracowywane na
formularzu dostępnym w Biurze Edukacji i Komunikacji Społecznej MŚ e-mail:
info@mos.gov.pl lub na stronie internetowej Ministerstwa: www.mos.gov.pl
Wnioski
muszą mieć charakter regionalny lub ogólnopolski. Środki budżetowe przeznaczone
na finansowanie zadań z zakresu nieformalnej (pozaszkolnej) edukacji
ekologicznej mogą być kierowane na realizację (w całości lub w części)
następujących przedsięwzięć:
¨ wkładki edukacyjne w
czasopismach o nakładzie do 5 tys. egzemplarzy;
¨ wydawnictwa (bez publikacji
o charakterze naukowym - podręczniki, skrypty);
¨ seminaria, sympozja,
konferencje, szkolenia itp. (bez kosztów delegacji, wyżywienia, noclegów, z
wyjątkiem organizowanych wspólnie z MOŚZNiL);
¨ konkursy - w tym nagrody
rzeczowe;
¨ programy edukacyjne;
¨ kampanie
informacyjno-promocyjne;
Wnioski
zaopiniowane pozytywnie, zatwierdzone do realizacji przez Ministra OŚZNiL muszą
zostać zrealizowane najpóźniej do końca listopada danego roku budżetowego.
Wnioski winny być składane pod adresem:
sekretariat Biura Edukacji i Komunikacji Społecznej, Ministerstwo
Środowiska
ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem
telefonu (0-22) 825 20 03.
Oceny wniosków zewnętrznych dokonuje Społeczny
Zespół Ekspertów ds. Finansowania Edukacji Ekologicznej powołany decyzją
Ministra. Ustalenia zespołu wymagają akceptacji Ministra.
Wszystkie
środki budżetowe będące w gestii MŚ podlegają wydatkowaniu zgodnie z ustawą o
zamówieniach publicznych. Podmioty otrzymujące dofinansowanie winny wydatkować
je zgodnie z przepisami tej ustawy. Po zaakceptowaniu przez Ministra zadań do
realizacji, z każdym z wnioskodawców zawierana jest umowa. Do podpisania umowy
niezbędne są następujące dokumenty i informacje:
¨ aktualne dokumenty
osobowości prawnej (najdalej sprzed trzech miesięcy) - wypis z rejestru,
statut;
¨ nazwa banku i numer konta;
¨ przy zamówieniach z wolnej
ręki powyżej 20.000 ECU niezbędne jest dostarczenie dodatkowo: zaświadczenia z
Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z płatnością podatku, zaświadczenia z ZUS-u,
bilans z poprzedniego roku, zaświadczenie o niekaralności.
Dofinansowane książki nie
mogą być sprzedawane a treść dofinansowanych wkładek musi być zgodna z
priorytetami MŚ co jest sprawdzane przed ich drukiem. Wypłata środków następuje
po wystawieniu MŚ rachunku po wykonaniu danego zadania (etapu).
Zarząd Narodowego Fundusz składa się z pięciu osób, prezesa i
czterech wiceprezesów, którzy są powoływani i odwoływani przez Ministra
Środowiska na wniosek Rady. Uchwały podejmowane są większością głosów w
głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 1/2 składu. Zarząd obowiązany jest do
przedstawienia Radzie w terminie do 31 marca rocznego sprawozdania z
działalności Narodowego Funduszu wraz z bilansem oraz składania określonych
sprawozdań na żądanie Rady.
Dochody
Narodowego Funduszu
Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej gospodaruje środkami pochodzącymi z:
¨
opłat za
gospodarcze korzystanie ze środowiska oraz kar za przekraczanie dopuszczalnych
norm emisji zanieczyszczeń,
¨
spłat
pożyczek udzielanych na cele proekologiczne i ich oprocentowania,
¨
opłat za
wydobycie kopalin,
¨
operacji
finansowych i udziału w spółkach.
Zgodnie z "Ustawą o ochronie i
kształtowaniu środowiska" oraz ustawą "Prawo wodne", wojewodowie, wojewódzcy
inspektorzy ochrony środowiska oraz okręgowe dyrekcje gospodarki wodnej
przekazują do Narodowego Funduszu określoną część wpływów uzyskanych z tytułu
naliczonych opłat i kar. Na mocy ustawy "prawo geologiczne i górnicze" do
Narodowego Funduszu przekazywane są również opłaty eksploatacyjne i koncesyjne.
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa MF prognozował w 1998 roku, iż po
reformie administracyjnej kraju NFOŚiGW otrzyma 11,2% wszystkich wpływów za
składowanie odpadów oraz 19,6% wpływów z tytułu opłat i kar za pozostałe
rodzaje gospodarczego korzystania ze środowiska oraz wód i urządzeń wodnych w
całym kraju. Będzie dysponować ponad 1/4 (27%) wszystkich wpływów zgromadzonych
w funduszach.
Narodowy Fundusz administruje również
środkami zagranicznymi przeznaczonymi na ekologię w Polsce, pochodzącym z Banku
Światowego, Programu PHARE, Funduszu Partnerskiego PHARE, Funduszu
Partnerskiego BITS, funduszu darów fińskich.
Poniższa tabela przedstawia kierunki
pomocy bezpośredniej udzielonej ze środków krajowych NFOŚiGW w latach 1996 -
1998 według dziedzin.
Wyszczególnienie |
1996 |
1997 |
1998 |
|||
|
w mln zł |
% |
w mln zł |
% |
w mln zł |
% |
1. Ochrona atmosfery |
451,0 |
41,4 |
372,7 |
36,5 |
295,8 |
32,4 |
2. Ochrona wód i gospodarka wodna |
482,2 |
44,3 |
436,8 |
42,8 |
473,7 |
51,8 |
3. Ochrona ziemi |
54,5 |
5,0 |
97,7 |
9,6 |
61,4 |
6,7 |
4. Ochrona przyrody |
31,2 |
2,9 |
38,4 |
3,8 |
40,5 |
4,4 |
5. Monitoring |
11,1 |
1,0 |
9,4 |
0,9 |
9,6 |
1,0 |
6. Edukacja ekologiczna |
16,8 |
1,5 |
17,7 |
1,7 |
15,4 |
1,7 |
7. Nadzwyczajne zagrożenia |
29,2 |
2,7 |
19,7 |
1,9 |
12,1 |
1,3 |
8. Pozostałe |
13,2 |
1,2 |
27,5 |
2,8 |
5,8 |
0,7 |
Razem |
1
089,2 |
100,0 |
1
019,9 |
100,0 |
914,3 |
100,0 |
Zadania do finansowania
przez Narodowy Fundusz
Ze środków
Narodowego Funduszu finansowane są zadania:
¨
o
charakterze krajowym i regionalnym,
¨
o znaczenie
lokalnym, których koszt przekracza możliwości finansowe władz lokalnych i miejscowych
podmiotów gospodarczych, włączone do regionalnych lub ponadregionalnych programów
albo w ramach linii kredytowych,
¨
dotyczące
obszarów szczególnej ochrony środowiska.
W działalności Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podstawowymi formami finansowania zadań
ekologicznych są preferencyjne i częściowo umarzane pożyczki, dotacje, dopłaty
do kredytów oraz zaangażowanie kapitałowe w spółkach prawa handlowego
związanych z ekologią.
Opierając
się na Programie Wykonawczym do Polityki Ekologicznej Państwa do roku 2000,
propozycjach Ministra Środowiska, wojewódzkich listach przedsięwzięć
priorytetowych w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej na rok 1999,
Narodowy Fundusz zakłada finansowanie zadań z preferencjami zgodnymi z
załączonymi programami priorytetowymi.
Zasady
udzielania pomocy finansowej dla POE
¨
listę
programów priorytetowych
¨
zasady
udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji
POE
mogą korzystać z dotacji i pożyczek wszystkich działów Funduszu, jednak ich
działalność najczęściej pokrywa się z celami programów w dziedzinie edukacji
ekologicznej. Cele priorytetowe na 2000 rok w tej kategorii przedstawiają się
następująco:
Podstawowym
celem edukacji ekologicznej jest kształtowanie postaw i zachowań społeczeństwa
upowszechniających ideę zrównoważonego rozwoju.
1.
Rozwój
bazy służącej realizacji programów edukacyjnych w regionalnych ośrodkach
edukacji ekologicznej, sieci "zielonych szkół" oraz w parkach narodowych.
2.
Realizacja
programów edukacyjnych:
a)
w
zakresie aktywnej edukacji ekologicznej,
b)
w
ramach kampanii informacyjno-promocyjnych,
c)
w
szkołach wyższych kształcących specjalistów w dziedzinie ochrony środowiska w
tym w prawie Unii Europejskiej i jego wdrażaniu,
d)
poprzez
wspieranie produkcji filmów i programów edukacyjnych przewidzianych do emisji w
telewizji ogólnopolskiej oraz w radiu o zasięgu ogólnopolskim,
e)
poprzez
produkcję pomocy dydaktycznych,
f) w
zakresie świadomego kształtowania krajobrazu i ochrony krajobrazu historycznego.
3. Konferencje i seminaria
szczególnie istotne dla edukacji ekologicznej.
4.
Różne formy doskonalenia zawodowego specjalistów - animatorów edukacji
ekologicznej.
5. Wspieranie wydawnictw (w
tym prasy) prowadzących edukację ekologiczną.
6. Konkursy i
przedsięwzięcia upowszechniające wiedzę ekologiczną.
Możliwości
uzyskania pożyczek, kredytów oraz dotacji
Pożyczki i dotacje ze środków finansowych
Narodowego Funduszu przyznawane są na cele określone w ustawie o ochronie i
kształtowaniu środowiska z dnia 31 stycznia 1980 r. (jedn. tekst Dz. U. z 1994
r. Nr 49, poz. 196 z późniejszymi zmianami) zgodnie z priorytetami Narodowego
Funduszu określonymi w oparciu o "Politykę Ekologiczną Państwa" i "Program
wykonawczy do Polityki Ekologicznej Państwa do roku 2000".
Narodowy
Fundusz może zlecać bankom udzielanie
kredytów ze środków finansowych udostępnionych przez ten Fundusz oraz dokonywać
dopłat do kredytów i pożyczek preferencyjnych udzielanych przez banki ze
środków własnych na zadania ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Narodowy Fundusz może udostępniać swoje środki finansowe
bankom, innym organizacjom finansowym oraz wojewódzkim funduszom ochrony
środowiska i gospodarki wodnej z przeznaczeniem na udzielanie kredytów i
pożyczek na wskazane przez Narodowy Fundusz programy i wybrane jedno- lub
wielozadaniowe przedsięwzięcia ochrony środowiska i gospodarki wodnej z
ograniczeniem wysokości kwoty udostępnianej na jedno zadanie.
Narodowy
Fundusz może udzielać pożyczek funduszom
wojewódzkim o niskich dochodach (kwota dochodu funduszu przypadająca na
jednego mieszkańca województwa poniżej 30% średniej krajowej), którego środki
własne zostały wyczerpane, z przeznaczeniem na zadania wynikające z priorytetów
i polityki ekologicznej państwa.
Pierwszym
krokiem w celu pozyskania środków z NFOŚiGW jest wypełnienie odpowiednich
formularzy - Karty Informacyjnej i Wniosku oraz dotrzymanie terminu.
Odpowiednie formularze otrzymuje się w Kancelarii lub Wydziale Promocji i
Informacji Narodowego Funduszu. Są one rozpatrywane w ciągu roku w dwóch sesjach - zimowej i letniej.
Dla przedsięwzięć, których dofinansowanie rozpocznie się w I połowie 2000 roku,
Kartę Informacyjną należało złożyć do 30 sierpnia 1999 roku, natomiast dla
przedsięwzięć, których dofinansowanie rozpocznie się w II połowie 2000 roku -
formalności należy dopełnić do 15 stycznia 2000*).
W ciągu miesiąca
od wpływu Karty wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie o fakcie jej
zarejestrowania w systemie informatycznym i terminie jej rozpatrzenia. W tym
czasie dokonywana jest ocena według ustalonych kryteriów. W przypadku, gdy
chociaż jedno z kryteriów nie jest spełnione Karta zostaje zakwalifikowana do
udzielenia odpowiedzi z informacją o przyczynie odrzucenia wniosku. Niespełnienie
kryteriów może dotyczyć:
¨ zgodności z programem
priorytetowym,
¨ wymogów formalno-prawnych,
¨ warunków brzegowych (dotyczy
ochrony wód i gospodarki wodnej).
¨
wniosków
kompletnych,
¨ wniosków
niekompletnych, warunkowo dopuszczonych do dalszego postępowania,
¨
wniosków
niekompletnych, wyłączonych z dalszego postępowania.
Wnioski kompletne oraz
warunkowo dopuszczone do dalszego postępowania, podlegają ocenie
ekologiczno-technicznej oraz finansowej (co nie dotyczy wniosków na edukację
ekologiczną i innych ściśle określonych przez Fundusz). Na podstawie tych ocen
sporządza się listy:
¨
rankingowe
wniosków o udzielenie pożyczki,
¨
rankingowe
wniosków o udzielenie dotacji,
¨
wniosków
wyłączonych z dalszego postępowania, z możliwością rozpatrzenia w następnej
sesji, po uzupełnieniu brakujących danych,
¨
wniosków
wyłączonych z dalszego postępowania, bez możliwości ponownego rozpatrzenia, w
świetle obowiązujących zasad, kryteriów i priorytetów.
Wszystkie
listy zatwierdza Zarząd Narodowego Funduszu, kwalifikując je do jednej z
czterech grup:
¨
lista
przedsięwzięć kwalifikujących się do dofinansowania,
¨
lista
rezerwowa przedsięwzięć kwalifikujących się do dofinansowania,
¨
lista
przedsięwzięć wyłączonych z dalszego postępowania, których wnioskodawcy zostaną
zaproszeni do złożenia zaktualizowanego Wniosku w kolejnej sesji,
¨
lista
przedsięwzięć odrzuconych.
Następnie
wnioskodawca zostaje zawiadomiony o decyzji i w sytuacji trafienia do grupy
pierwszej zostaje zaproszony do szczegółowych negocjacji prowadzonych przez
interdyscyplinarny zespół. Po zakończeniu negocjacji Zarząd zatwierdza wnioski
o dofinansowanie przedsięwzięć i następuje podpisanie
umowy.
Realizacja
przedsięwzięcia dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu podlega kontroli
przez wyspecjalizowane komórki, bowiem jej przebieg musi być zgodny z
harmonogramem finansowo-rzeczowym, a środki wydatkowane zgodnie z
przeznaczeniem. Przedsięwzięcie musi być skrupulatnie udokumentowane i
potwierdzone osiągnięciem efektu ekologicznego.
EkoFundusz jest fundacją powołaną w 1992 roku przez
Ministra Finansów dla efektywnego zarządzania środkami finansowymi pochodzącymi
z zamiany części zagranicznego długu na wspieranie przedsięwzięć w ochronie
środowiska (tzw. ekokonwersja długu). Dotychczas decyzję o ekokonwersji
polskiego długu podjęły Stany Zjednoczone, Francja, Szwajcaria, Włochy i
Szwecja, tak więc EkoFundusz zarządza środkami tych krajów (łącznie ponad 530
mln USD do roku 2010).
W czasie dotychczasowej swojej działalności Fundacja
EkoFundusz sfinansowała lub jest w trakcie finansowania blisko 50 projektów
realizowanych przez organizacje pozarządowe na łączną kwotę ponad 8,3 mln zł.
Zadaniem Fundacji jest dofinansowanie przedsięwzięć
w dziedzinie ochrony środowiska, które mają nie tylko istotne znaczenie w skali
regionu czy kraju, ale także wpływają na osiągnięcie celów ekologicznych
uznanych za priorytetowe przez społeczność międzynarodową w skali europejskiej,
a nawet światowej. Ta specyfika EkoFunduszu, odróżniająca go od innych funduszy
wspierających inwestycje proekologiczne w Polsce, wyklucza możliwość
dofinansowania przedsięwzięć, których celem jest rozwiązywanie jedynie
lokalnych problemów. Zadaniem EkoFunduszu jest również ułatwienie transferu na
polski rynek najlepszych technologii z krajów-donatorów, a także stymulowanie
rozwoju polskiego przemysłu ochrony środowiska.
Priorytety EkoFunduszu
W Statucie EkoFunduszu jako priorytetowe uznanych
zostało pięć sektorów ochrony środowiska. Są nimi:
1)
ograniczenie
emisji gazów powodujących zmiany klimatu Ziemi;
2)
ograniczenie
transgranicznego transportu dwutlenku siarki i tlenków azotu oraz eliminacja niskich
źródeł ich emisji;
3)
ograniczenie
dopływu zanieczyszczeń do Bałtyku oraz ochrona zasobów wody pitnej;
4)
ochrona
różnorodności biologicznej;
5)
gospodarka
odpadami i rekultywacja gleb zanieczyszczonych.
W celu
zmniejszenia emisji gazów, powodujących zmiany
klimatu Ziemi, takich jak dwutlenek węgla, metan, czy freony (CFCs),
EkoFundusz wspiera realizację projektów związanych przede wszystkim z
oszczędnością energii i poprawą efektywności jej wykorzystania, a poza tym
promuje możliwie szerokie użycie odnawialnych źródeł energii. W dziedzinie ochrony przyrody EkoFundusz wspiera
działania mające na celu ochronę bądź renaturyzację ekosystemów najcenniejszych
z przyrodniczego punktu widzenia oraz ochronę gatunków roślin i zwierząt
zagrożonych wyginięciem.
Warunki finansowania projektów
EkoFundusz udziela wsparcia
finansowego w formie bezzwrotnych dotacji.
Dotacje te uzyskać mogą jedynie projekty dotyczące inwestycji bezpośrednio
związanych z ochroną środowiska (w ich fazie implementacyjnej), a w dziedzinie
ochrony przyrody również projekty nieinwestycyjne. EkoFundusz nie dofinansowuje
badań naukowych, akcji pomiarowych, a także studiów i opracowań oraz tworzenia
wszelkiego rodzaju dokumentacji projektowej.
Z reguły wysokość dotacji dla przedsięwzięć
inwestycyjnych obliczana jest ze wskaźników NPV oraz IRR. Jeżeli wniosek o
dofinansowanie składa jednostka gospodarcza, dotacja EkoFunduszu z reguły nie
przekracza 20% kosztów projektu, a jedynie w szczególnie uzasadnionych
przypadkach może dochodzić do 30%.
W odniesieniu do projektów, prowadzonych przez
organizacje pozarządowe (przyrodnicze, charytatywne), nie nastawione na
generowanie zysków, dotacja EkoFunduszu może pokryć do 80% kosztów w projektach
z dziedziny ochrony przyrody i do 50% w inwestycjach związanych z ochroną
środowiska. EkoFundusz może wspierać finansowo zarówno projekty dopiero
rozpoczynane, jak i będące w fazie realizacji, jeżeli ich rzeczowe
zaawansowanie nie przekracza 60%.
Procedura rozpatrywania
wniosków i uzgadniania umów o udzieleniu dotacji
Procedura zgłoszenia i rozpatrywania wniosków o
dofinansowanie ze środków EkoFunduszu składa się z reguły z dwóch etapów.
Pierwszym etapem jest przesłanie na adres Fundacji Ankiety projektu na kwestionariuszu dostępnym w Biurze EkoFunduszu.
Powinna ona zawierać komplet wiarygodnych informacji niezbędnych do podjęcia
przez Zarząd EkoFunduszu decyzji o możliwości dofinansowania proponowanego
przedsięwzięcia ze środków Fundacji. Szczególnie istotne na tym etapie jest
uwypuklenie zgodności projektu z priorytetami EkoFunduszu, korzyści ekologicznych
i nowatorskich rozwiązań technologicznych, a także wykazanie znacznego udziału
środków własnych oraz środków z innych źródeł w finansowaniu przedsięwzięcia.
W przypadku podjęcia decyzji pozytywnej Zarząd
EkoFunduszu przesyła wnioskodawcy zaproszenie do przedstawienia Wniosku o udzielenie dotacji.
Zaproszenie to nie oznacza jakiegokolwiek zobowiązania EkoFunduszu dotyczącego
dofinansowania projektu, a jedynie stanowi podstawę do przedstawienia przez
inwestora Wniosku o udzielenie dotacji przygotowanego zgodnie z Instrukcją przygotowania wniosku
dostępną w Biurze Fundacji.
Nadesłany wniosek podlega
ocenie przez specjalistów zatrudnionych w Fundacji, a w wielu przypadkach także
ekspertów działających na zlecenie EkoFunduszu. Analizie podlegają następujące
aspekty przedsięwzięcia: technologiczny, ekologiczny i ekonomiczno-finansowy.
Przy współpracy wnioskodawcy z ekspertami EkoFunduszu wniosek może podlegać
uzupełnieniom lub modyfikacjom wynikającym z wymagań Fundacji.
Poza rozpatrywaniem wniosków
indywidualnych, napływających do EkoFunduszu, Fundacja organizuje szereg
konkursów, których laureaci otrzymują nagrody w formie znaczących dotacji na
realizację projektowanych przedsięwzięć. Warunki konkursowe, dostępne w Biurze
Fundacji, precyzują sposób i termin zgłaszania projektów na dany konkurs.
EkoFundusz nie finansuje takich zadań, jak na
przykład:
¨ obiekty towarzyszące (np.
budynki administracyjne, socjalne, magazyny);
¨ drogi i ciągi komunikacji
wewnętrznej, ogrodzenie, oświetlenie, zieleń, sieć telefoniczna oraz prace
towarzyszące i porządkowe;
¨ wykonanie dokumentacji
technicznej;
¨ konstrukcja i testowanie
urządzeń prototypowych;
¨ prowadzenie badań naukowych
i monitoring zanieczyszczeń;
¨ prowadzenie działalności
szkoleniowej i edukacyjnej (z wyjątkiem uzgodnionych indywidualnie akcji
edukacyjnych w projektach z dziedziny ochrony przyrody).
Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej
Fundusze wojewódzkie,
stanowią istotną część systemu finansowego wsparcia realizacji polityki
ekologicznej państwa w oparciu o środki publiczne. Zgodnie z ustawą o ochronie
i kształtowania środowiska (jednolity tekst Dz.U. Nr 49 z 15 kwietnia 1994 r.)
podstawowym źródłem przychodów funduszy są wpływy z tytułu opłat za gospodarcze
korzystanie ze środowiska i kar za nieprzestrzeganie wymogów jego ochrony,
uzyskiwane przez wojewodów i wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska.
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa MF prognozował w 1998 roku, iż po
reformie administracyjnej kraju wojewódzkie fundusze będą dysponowały 28,8%
wpływów ze składowania odpadów, 50,4% wpływów z tytułu opłat i kar za pozostałe
rodzaje gospodarczego korzystania ze środowiska oraz korzystania z wód i
urządzeń wodnych na terenie województwa, co da im około 42% wszystkich środków
będących w dyspozycji funduszy.
Środki wojewódzkich funduszy przeznacza się zgodnie z ustawą o
ochronie i kształtowaniu środowiska (art. 88), priorytetami NFOŚiGW oraz na
dofinansowanie:
1)
działań
na rzecz ochrony przyrody i lasów oraz zadań związanych ze zwiększaniem
lesistości kraju,
2)
działań
polegających na zapobieganiu nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska i na ich likwidacji,
3)
badań
naukowych i upowszechniania ich wyników oraz postępu technicznego w ochronie środowiska
i gospodarce wodnej,
4)
opracowań
i wdrażania nowych technik i technologii, w szczególności dotyczących: ścieków,
paliw i spalin, utylizacji odpadów, ograniczania hałasu, promieniowania oraz
zużycia wody,
5)
innych
zadań związanych ze zrównoważonym rozwojem, ochroną środowiska i gospodarką
wodną, ustalonych w planach działalności wojewódzkich funduszy.
NFOŚiGW
nie jest jednostką nadrzędną nad funduszami wojewódzkimi, nie ma więc uprawnień
kontrolnych w stosunku do nich. Nadzór nad funduszami wojewódzkimi pełnili do
reformy samorządowej wojewodowie, a obecnie zarządy sejmików wojewódzkich.
Współpraca przy realizacji wspólnych zadań związanych z polityką ekologiczną
państwa jest realizowana poprzez udział przedstawiciela Narodowego Funduszu w
dziewięcioosobowych radach nadzorczych wojewódzkich funduszy. Organizowane są
również okresowe narady przedstawicieli zarządów funduszy wojewódzkich i
Zarządu Narodowego Funduszu poświęcone wymianie doświadczeń.
Poniższa tabela przedstawia kierunki
pomocy bezpośredniej udzielonej ze środków wojewódzkich funduszy w latach 1996
- 1998 według dziedzin.
Wyszczególnienie |
1996 |
1997 |
1998 |
|
|||
|
w
mln zł |
% |
w
mln zł |
% |
w
mln zł |
% |
|
1.
Ochrona atmosfery |
311,8 |
37,5 |
375,9 |
35,6 |
406,7 |
33,0 |
|
2.
Ochrona wód i gospodarka wodna |
355,7 |
42,7 |
465,1 |
44,0 |
589,1 |
47,8 |
|
3.
Ochrona ziemi |
64,5 |
7,7 |
77,6 |
7,3 |
115,6 |
9,3 |
|
4.
Ochrona przyrody |
12,3 |
1,5 |
17,7 |
1,7 |
20,2 |
1,6 |
|
5.
Monitoring |
17,5 |
2,1 |
18,6 |
1,8 |
22,4 |
1,8 |
|
6.
Edukacja ekologiczna |
17,1 |
2,1 |
18,7 |
1,8 |
20,1 |
1,7 |
|
7.
Pozostałe |
53,4 |
6,4 |
83,6 |
7,8 |
59,7 |
4,8 |
|
Razem |
832,3 |
100,0 |
1 057,2 |
100,0 |
1 223,8 |
100,0 |
|
Środki
powiatowych funduszy przeznacza się na realizację przedsięwzięć związanych ze
składowaniem i unieszkodliwianiem odpadów, w tym współfinansowanie inwestycji
ekologicznych o charakterze ponad gminnym. W przypadku gdy składowisko odpadów
jest zlokalizowane na obszarze więcej niż jednej gminy, ustawowy dochód podlega
podziałowi proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez składowisko na
obszarze tych gmin.
Dostępne środki
Środki
w dyspozycji gminnych funduszy ochrony środowiska są bardzo zróżnicowane. Najwięcej
zasobów finansowych gromadzą gminy, na terenie których znajdują się duże
ośrodki przemysłowe oraz kopalnie. W małych gminach rolniczych stanowią one w
budżecie nieznaczną pozycję i nie mają większego wpływu na niezbędne
inwestycje. Najbogatszym funduszem gminnym w 1997 roku dysponowały gminy byłego
województwa katowickiego - 56,8 mln zł. Najmniej zgromadziły gminy byłego
województwa podlaskiego - jedynie 387,7 tys. zł.
Poniższa tabela
przedstawia kierunki pomocy bezpośredniej udzielonej ze środków gminnych
funduszy w latach 1996 - 1998 według dziedzin.
Wyszczególnienie |
1996 |
1997 |
1998 |
|||
|
w
mln zł |
% |
w
mln zł |
% |
w
mln zł |
% |
1.
Ochrona atmosfery |
55,5 |
19,5 |
63,6 |
19,2 |
65,5 |
17,8 |
2.
Ochrona wód i gospodarka wodna |
148,0 |
52,1 |
156,9 |
47,4 |
165,7 |
45,1 |
3.
Ochrona ziemi |
22,4 |
7,9 |
29,8 |
9,0 |
36,8 |
10,0 |
4.
Ochrona przyrody |
26,8 |
9,4 |
39,8 |
12,0 |
42,5 |
11,7 |
5.
Monitoring |
2,3 |
0,8 |
3,1 |
0,9 |
3,0 |
0,8 |
6.
Edukacja ekologiczna |
8,4 |
3,0 |
9,1 |
2,7 |
9,2 |
2,5 |
7.
Pozostałe |
20,6 |
7,3 |
29,2 |
8,8 |
44,4 |
12,1 |
Razem |
284,0 |
100,0 |
331,5 |
100,0 |
367,1 |
100,0 |
Organizacja
pozarządowa może korzystać z gminnych funduszy w formie dwóch podstawowych
rozwiązań: dotacji i kontraktu. Tryb dotacji jest najprostszą formą
dofinansowania programów realizowanych przez organizacje pozarządowe. Może
obejmować również szerokie pasmo problemów: tych, do których rozwiązywania
zobowiązany jest samorząd (zadania własne gminy), problemów objętych priorytetami
gminy, które ta ustala corocznie, oraz innych kwestii podejmowanych przez
organizacje pozarządowe. Podstawę prawną wyznacza tu ustawa o finansach publicznych
z 26 listopada 1998 r., która w art.69 ust.4 zawiera definicję dotacji, jako
"podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa", w tym
przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie "ustawowo określonych zadań
realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego" oraz
"zadań zleconych do realizacji jednostkom nie zaliczonym do sektora finansów
publicznych oraz fundacjom i stowarzyszeniom". Analogicznie, dotacje na dofinansowanie
i finansowanie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe mogą udzielać
również jednostki samorządu
terytorialnego w oparciu o art.111 ust.3., do którego odsyła wspomniany
art. 69.
Wszystkie
organizacje zatem, o ile działają na rzecz mieszkańców danej gminy, mogą
otrzymać odpowiednią dotację, ale tryb ubiegania się o takie dofinansowanie
jest różny w zależności od zasad wypracowanych w poszczególnych gminach.
¨ Biuro Informacji i Porad o
Prawie Ekologicznym z/s we Wrocławiu
¨ Biuro Obsługi Ruchu
Inicjatyw Samopomocowych BORIS
¨ Fundację Ekofundusz
¨ Ministerstwo Finansów
¨ Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
¨ Ministerstwo Środowiska
Lista używanych skrótów:
MŚ - Ministerstwo Środowiska
Informacja o autorze:
Maciej Kozakiewicz jest ekonomistą, trenerem organizacji
pozarządowych. W latach 1992-1998 był prezesem Międzyuczelnianego Lobby
Ekologicznego w Łodzi. W latach 1992 - 1997 organizował Ogólnopolskie Spotkania
Ruchu Ekologicznego w Kolumnie, jest jednym z inicjatorów powołania Polskiej
Zielonej Sieci Biur Informacji Ekologicznej, w latach 1996-1998 był członkiem
Komitetu Sterującego Biura Wspierania Lobbingu Ekologicznego, był jednym z
autorów "Raportu na temat zasad współpracy pomiędzy Ministerstwem Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa a pozarządowymi organizacjami
ekologicznymi" (1996), od 1998 roku jest doradcą sekretarza stanu w
Ministerstwie Środowiska. Obecnie kończy doktorat na Wydziale Zarządzania UŁ z
zagadnień dotyczących zasad finansowania ruchu ekologicznego w Polsce.
Spis treści:
1.
Zmiany
po reformie administracyjnej kraju 1
2.
Najważniejsze
instytucje na szczeblu krajowym: 4
¨ Ministerstwo Środowiska 4
¨ Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej 7
¨ Fundacja Ekofundusz 13
3.
Wojewódzkie
fundusze ochrony środowiska 16
4. Gminne i powiatowe fundusze ochrony
środowiska 18