1. WSTĘP
Praca ta została napisana z myślą o niezależnych organizacjach ekologicznych. Przedstawia możliwości współpracy i wpływania na decyzje z zakresu ochrony środowiska w ramach działania lokalnych organizacji samorządowych. Taka współpraca z lokalnymi władzami, często nie wykorzystywana, może doprowadzić do rozwiązania wielu problemów na szczeblu lokalnym. Daje również możliwość wpłynięcia na tok i sposób rozwiązywania sprawy organizacjom ekologicznym działającym na danym terenie i dobrze zorientowanym co do jego potrzeb, specyfiki i właściwości.
Zmiana ustawy o ochronie środowiska wprowadziła nową możliwość dla organizacji ekologicznych. Jest nią udział w pracach nad rozdziałem środków z Wojewódzkich Funduszy Ochrony środowiska. W organie zarządzającym tym Funduszem jest miejsce dla przedstawiciela organizacji ekologicznych.
Przedstawione zostały również inne instytucje zajmujące się ochroną środowiska, a także zasady postępowania, pozycja i możliwości działania organizacji ekologicznych przed organami administracji.
Mam nadzieję, że materiał ten dostarczy wam ważnych informacji i będzie użyteczny przy rozwiązywaniu wielu spraw.
Chciałabym również podziękować za pomoc w ostatecznej redakcji tekstu Grzegorzowi Wojsławowi z Tych, który uzupełnił go o wskazówki wynikające z faktycznej działalności samorządu.
2. FUNDUSZE OCHRONY śRODOWISKA
2. 1. Gminne Fundusze Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej
Gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie posiadają osobowości prawnej. Ich celem jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dochodami są:
Do zadan gminnych funduszy ochrony środowiska należy:
Rada gminy zatwierdza co roku przedstawione przez wójtów i burmistrzów zestawienie przychodów i wydatków gminnego funduszu.
2. 2. Wojewódzkie Fundusze Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej
Posiadają osobowość prawną. Ich celem jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dochodami są:
Zadania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska są takie same jak funduszy gminnych, a ponadto obejmują:
Wojewódzkie fundusze mogą przeznaczać środki na:
Organami wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska są rada nadzorcza i zarząd. Rada nadzorcza składa się z 7-9 osób:
W kompetencji rady nadzorczej leży:
W skład zarządu wchodzą osoby mianowane przez wojewodę na wniosek rady nadzorczej. Jego kompetencje, to:
2. 3. Narodowy Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej
Fundusz posiada osobowość prawną. Jego zadania są takie same jak funduszy wojewódzkich, a ponadto obejmują wspieranie działalności polegającej na:
Dochodami Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej są:
Narodowy fundusz ochrony środowiska może przeznaczać środki na:
Organami narodowego fuduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd. Rada Nadzorcza składa się z 15-23 osób. Do jej kompetencji należy:
W skład zarządu wchodzą prezes i jego zastępcy powoływani przez ministra ochrony środowiska na wniosek rady nadzorczej. Do kompetencji zarządu należy:
Odsługę rady nadzorczej i zarządu sprawuje biuro narodowego funduszu.
3. SAMORZąD TERYTORIALNY
W Polsce istnieje w chwili obecnej jednoszczeblowy samorząd terytorialny, który stanowią gminy (miejskie i wiejskie). W rozumieniu ustawy o samorządzie terytorialnym gmina to wspólnota samorządowa oraz odpowiednie terytorium. Ustawa ta określa zakres działania gminy, jej zadania oraz strukturę. Ponadto o ustroju gminy stanowi jej statut, uchwalony przez radę gminy (w miastach powyżej 300.000 mieszkanców podlega on uzgodnieniu z premierem). Statut określa m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i jej organów. Do kompetencji gminy należą wszystkie sprawy publiczne o charakterze lokalnym, nie zastrzeżone dla innych podmiotów.
Do zadan własnych gminy z zakresu ochrony środowiska należą:
Samorządy gminne wykonują również zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, w tym przypadku otrzymują środki finansowe na ich realizację. Gmina może ubiegać się się o wpisanie danego zadania z zakresu ochrony środowiska na listę spraw załatwianych niejako w interesie administracji ogólnej i tym samym starać się o jego sfinansowanie. Realizacja zadan z zakresu administracji panstwowej może mieć dla gminy formę obowiązku lub porozumienia (dobrowolnego).
W zasadzie sprawy z zakresu ochrony środowiska traktowane są nadal jako zadanie ponadlokalne (według obecnego ustawodawstwa) i większość kompetencji jest przekazanych do właściwości wojewodów. Obowiązuje w tej materii zasada: gdy wyraźnie przepis nie przekazuje zagadnienia do kompetencji organom samorządu, to rozwiązanie tej sprawy leży w gestii wojewody.
Administrację w terenie sprawują również kierownicy urzędów rejonowych. Jeśli kompetencje, które powinny być przekazane w ustawach szczególnych terenowym organom administracji panstwowej o właściwości szczególnej, nie są zastrzeżone dla nich, ani dla innego podmiotu, to należą do właściwości organów gminy.
3.1. Władze gminy
Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym, wybiera przewodniczącego; może powoływać komisje stałe lub doraźne przez radę do opracowywania konkretnych zadan. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. Wyborcy nie mają możliwości odwołania radnego bądź grupy radnych, a zrobić to mogą odwołując całą radę w drodze lokalnego referendum.
Zarząd jest organem wykonawczym, w jego składzie wójt/burmistrz jako przewodniczący, ich zastępcy i pozostali członkowie. W miastach powyżej 100.000 mieszkanców oraz w niektórych mniejszych przewodniczącym zarządu jest prezydent.
Kompetencje Zarządu:
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, który działa w oparciu o własny regulamin organizacyjny. Kierownikiem urzędu gminy jest prezydent (w miastach mających ponad 50 tys. mieszkanców), burmistrz (w pozostałych miastach i dzielnicach Warszawy) lub wójt (w gminach wiejskich). Prezydent (wójt, burmistrz) organizuje pracę urzędu, wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Rada może utworzyć, po konsultacji z mieszkancami bądź z ich inicjatywy, tzw. jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice miejskie i osiedla. Mogą one istnieć tylko na części terytorium gminy. Każda z nich posiada własną radę, zarząd z przewodniczącym. Zakres ich działania reguluje rady gmin.
Gminy mogą razem współpracować, tworząc związki, porozumienia, stowarzyszenia i niejednokrotnie ta działalność dotyczy bezpośrednio lub pośrednio ochrony środowiska.
Związek międzygminny (komunalny) tworzą gminy w celu wspólnego wykonania określonych zadan publicznych, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Władzami związku są:
Porozumienie komunalne jest zwierane wtedy, gdy gminy powierzają jednej spośród siebie prowadzenie określonych zadan publicznych. Wskazana gmina przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin w zakresie powierzonych jej zadan, których koszty realizacji finansowane są wspólnie.
Stowarzyszenie gmin powstaje w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów.
Przepisy gminne
Ustanawiane mogą być przez Radę Gminy w formie uchwały lub w niecierpiących zwłoki okolicznościach, w formie zarządzen Zarządu, zatwierdzanych przez najbliższą sesję Rady Gminy. Mogą regulować niewielki zakres problemów m. in. zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.
Uchwała Rady Gminy dotycząca zmiany przeznaczenia przedmiotów posiadających wartość przyrodniczą musi mieć zgodę sejmiku samorządowego, jeśli wojewoda zgłosi sprzeciw wobec tej uchwały.
Dochody gminy
Dochodami gminy są:
Dochodami mogą być:
4. KOMPETENCJE SAMORZąDU TERYTORIALNEGO
Na mocy ustawy kompetencyjnej do zadan własnych gmin z zakresu ochrony środowiska należy:
Zgodnie z ustawą kompetencyjną w oparciu o ustawę o ochronie środowiska organy samorządowe powinny uwzględniać w swojej działalności następujące warunki:
Są to również warunki, które powinny być przestrzegane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Mogą być wykorzystane przy nakładaniu na inwestora obowiązków w decyzjach dotyczących lokalizacji inwestycji.
Organy samorządu uzyskały wpływ na otrzymywanie przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą koncesji według prawa górniczego i geologicznego, tzn. organy wydające koncesję, mają obowiązek dokonania uzgodnien z samorządem.
Organizacje samorządowe mają obowiązek udzielania pomocy w dziedzinie ochrony środowiska organizacjom ekologicznym. Mogą im powierzyć na wniosek i za zgodą organizacji ekologicznej funkcje społecznych opiekunów ochrony środowiska.
5. SEJMIK SAMORZąDOWY
Sejmik samorządowy jest reprezentacją gmin z obszaru województwa. Działa w oparciu o uchwalany przez siebie regulamin. Delegatów wybiera się spośród członków rad gmin. Jest organem bardziej opiniodawczym niż stanowiącym. Do głównych zadan sejmiku należy:
Rolą Samorządowego Kolegium Odwoławczego jest rozstrzyganie w sprawach odwołan od indywidualnych decyzji administracyjnych wydawanych przez wójta lub burmistrza z zakresu zadan własnych gmin.
6. PANSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY śRODOWISKA
Jest organem kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska, bada stan środowiska. Do jej zadan należy:
Organami Panstwowej Inspekcji Ochrony środowiska są Główny Inspektor Ochrony środowiska i Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony środowiska, którzy działają w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony środowiska.
Postępowanie przed Panstwową Inspekcją Ochrony środowiska odbywa się według zasad postępowania administracyjnego, w oparciu o następujący tok instancji:
Na podstawie kontroli Wojewódzki Inspektor Ochrony środowiska może wydać:
W wydanej decyzji inspektor może:
W postępowaniu o wykroczenia PIOś ma uprawnienia oskarżyciela publicznego (jak prokurator). Zawsze może zwrócić się do różnych instytucji o udostępnienie informacji o ochronie środowiska. Poza tym
7. INNE ORGANY OCHRONY śRODOWISKA
7. 1. Konserwator przyrody
Jest urzędnikiem administracji panstwowej stopnia wojewódzkiego, zajmuje się ochroną przyrody. Kompetencje:
7. 2. Wojewódzkie Komisje Ochrony Przyrody
Organ o charakterze opiniodawczym, doradczym dla administracji panstwowej stopnia wojewódzkiego. Kompetencje:
7. 3 Panstwowa Rada Ochrony Przyrody
Organ doradczy i opiniodawczy w sprawach ochrony przyrody.
Kompetencje:
7. 4. Panstwowa Rada Ochrony środowiska
Organ doradczy i opiniodawczy Rady Ministrów. Kompetencje:
8. POSTęPOWANIA ADMINISTRACYJNE
Rozdział ten omawia podstawowe zasady obowiązujące w postępowaniu przed organami administracji. W postępowaniu bierze udział strona, którą jest osoba fizyczna, prawna lub nie posiadająca osobowości prawnej, której interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie lub która żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny albo obowiązek.
Organizacja społeczna w postępowaniu przed organem administracji.
Oprócz prowadzenia własnych spraw, w które jest bezpośrednio zaangażowana, organizacja społeczna może żądać w sprawie dotyczącej innej osoby:
O dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu orzeka organ administracji, wydając postanowienie. Na takie postanowienie wnioskodawcy służy zażalenie w terminie 7 dni.
W obu ww. przypadkach organizacja społeczna działa na prawach strony (musi być o wszystkim informowana itd.). Jeśli nie działa na prawach strony, może za zgodą organu administracji przedstawić swój pogląd w danej sprawie.
Tok załatwiania spraw
Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwione w terminie do 1 miesiąca, w przypadkach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy od czasu wszczęcia postępowania. Odwołanie powinno być rozpatrzone w terminie do 1 miesiąca od czasu jego złożenia. O każdym terminie zwłoki administracja powinna zawiadomić strony i wyznaczyć nowy termin jej załatwienia. (Na zwłokę służy stronie zażalenie do organu wyższej instancji.) Odwołanie nie wymaga uzasadnienia, wystarczy, że strona jest niezadowolona z rozstrzygnięcia. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
Jeśli nie wiemy do kogo skierować nasz wniosek, możemy go przedłożyć dowolnemu organowi administracji. Jeśli uzna się on za niekompetentny, powinien przesłać nasz wniosek pod właściwy adres. Odwołania od decyzji wnosi się do organu II instancji, który jest wymieniony w decyzji. (Obowiązek poinformowania o możliwości wniesienia odwołania wynika z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego).
Autorka jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellonskiego.