Wydawnictwo Zielone Brygady - dobre z natury

UWAGA!!! WYDAWNICTWO I PORTAL NIE PROWADZĄ DZIAŁALNOŚCI OD 2008 ROKU.

Analiza reklamy piwa - Tatra Mocne

Dziki, dziewiczy las spowity mgłą. Z oddali wyłaniają się trzy postaci. Kolejne ujęcie pokazuje wściekłego wilka. Wilk przeraźliwie i agresywnie ryczy. Widać zęby i ślinę cieknącą z pyska. Jedna z 3 osób, wnioskując po stroju góral, gestem ręki powstrzymuje pozostałych – ceprów. Przerażeni, sądząc po gestach najchętniej zaatakowaliby zwierzę. Góral zostawia broń i bardzo ostrożnie ale zdecydowanie podchodzi do wilka. Następnie krótkie ujecie na przerażoną dwójkę i znowu na rozwścieczonego wilka i zbliżającego się do niego z kamienną miną i powagą na obliczu górala. Twarz górala tuż obok pyska wilka. Zbliżenie na oczy obydwojga. I nagle coś niesamowitego: góral ujarzmia zwierzę wzrokiem. Wilk przestaje wyć, łagodnieje. Najazd na łapy. Wilk wpadł w pułapkę. Góral go oswobadza, wilk biegnie w swoją stronę. Kolejne ujęcie to stukające się trzy butelki piwa Tatra Mocne. Noc, polana w lesie, trzy osoby przy ognisku, z oddali słychać wycie wilka, wzrok górala pełen powagi i skupienia wędruje w dal, w las, do wilka. Ostatnie ujęcie to butelka i kufel piwa Tatra Mocne. Pojawia się slogan TATRA MOCNE. MOC Z CHARAKTEREM.

W reklamie piwa Tatra Mocne został zaprezentowany pewien styl życia. Odwołuje się on do emocji widza i takich wartości jak bycie silnym, twardym, nieugiętym. Oto widzimy z jednej strony górala, na pewno samotnika, zbratanego z przyrodą, a z drugiej ceprów, ludzi z nizin. W przeciwieństwie do swych towarzyszy, góral jest twardy, nie poddaje się strachowi. Jego „twardość” nie polega więc na walce, ataku, użyciu broni jaką posiada, lecz na użyciu jakiejś większej i potężniejszej siły, siły spokoju, dystansu, charakteru. Jest tajemniczy, pewny siebie. Domyślamy się, że jego życie jest pełne i wartościowe.

Kocha przyrodę, zwierzęta, ale to on „ustala reguły”, jest więc nie tylko twardy, ale też mądry i rozważny. Nie potrzebuje ludzi, jest samowystarczalny, zawsze sobie poradzi odwołując się do swoich wewnętrznych zasad i wartości.

Góral symbolizuje piwo Tatra, piwo z gór. Góral ma moc, charakter, dumę, jest silny.

Ujarzmia przecież wilka, z całą jego symboliką.

Podziwiamy jego spokój i siłę charakteru, chcemy być właśnie tacy.

TATRA MOCNE. MOC Z CHARAKTEREM. Hasło wskazuje rozwiązanie – chcesz być taki, kup piwo.

Slogan reklamowy, będący synonimem reklamy, niesie ostateczne przesłanie, wywołuje reakcje uczuciowe, a przede wszystkim utrwala skojarzenia powstałe podczas reklamy: góral – moc z charakterem, góral – piwo, piwo – moc z charakterem.

W ten sposób, pomimo że przecież wiemy że piwo nie może mieć charakteru i mocy w takim ujęciu jak przedstawił to góral, zostało utrwalone w nas pewne skojarzenie. W sklepie sobie o nim przypomnimy...

Reklama ta ma jeszcze jedno ważne znaczenie. Jest reklamą piwa, więc skierowana jest głównie do mężczyzn. To oni są głównym odbiorcą komunikatu, bo to na nich patriarchat „wymusza” bycie silnym i twardym. Reklama odwołując się do bardzo silnie zakorzenionego stereotypu („mężczyzna musi bronić stada”) jest bardziej czytelna, żywa. I pomimo, że propaguje pozytywne rozwiązania polegające na faktycznym zrozumieniu istoty problemu (wilk groźnie warczy bo złapał się w pułapkę, cierpi) a nie na uciekaniu się do walki (bycie „twardym”, a nie „twardym draniem”) czerpiąc ze stereotypu „prawdziwy mężczyzna nigdy nie płacze” gra na uczuciach i go utrwala. Może więc wywołać dysonans pomiędzy tym co „ludzkie” i z góry przypisane (emocje, strach) a tym w jaki sposób należy sprostać oczekiwaniom społeczeństwa.

Reklama piwa Tatra Mocne jest reklamą o dużym ładunku emocjonalnym. Nie dość, że odwołuje się do naszych pragnień, lęków, kompleksów, wyobrażeń o nas samych (chcemy przecież być silni, mieć „moc”, nie poddawać się słabościom) to bazuje na bardzo silnych, wręcz podstawowych stereotypach.
Maria Huma

Komentarze

Andrzej 24-02-2008
http://www.zb.eco.pl/publication/bez-reklamy-piwa-p565l1