Wydawnictwo Zielone Brygady - dobre z natury

UWAGA!!! WYDAWNICTWO ZAWIESIŁO SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ W 2008 ROKU. NIE REALIZUJEMY JUŻ ŻADNYCH ZAMÓWIEŃ.

JAK ZAPEWNIĆ SUKCES KOLEI

JAK ZAPEWNIĆ SUKCES KOLEI
Koleje regionalne odnoszą sukces, jeśli są zorganizowane w formie małych i średnich przedsiębiorstw, wtedy bowiem są one najbardziej wydajne organizacyjnie. Dysponując płaską strukturą organizacyjną są w stanie skutecznie walczyć o pasażerów i przywrócić świetność kolei, choć już w nowym, bardzo ekologicznym wydaniu, pod postacią systemu komunikacji regionalnej opartej na nowoczesnych, lekkich pojazdach szynowych. Znakomitym przykładem takiego przedsiębiorstwa niech będzie kolej Vogtlandbahn GmbH.


Powstała ona w 1996 r. i wykonuje przewozy kolejowe na zlecenie spółki Die Bahn Regio GmbH, powstałej z przekształceń kolei państwowej Deutsche Bahn. Kolej Vogtlandbahn uruchomiła pierwsze przewozy z wykorzystaniem lekkich autobusów szynowych na linii Zwickau-Plauen-Bad Brambach w r. 1996. Sieć kolejowa rozrastała się i obejmuje dziś większość Euroregionu Egrensis, w skład którego wchodzi część Saksonii, Bawarii, Czech i Polski. Utworzono modelowy projekt Egronet, sieć połączeń kolejowo-autobusowych, która obejmuje Euroregion Egrensis z wyjątkiem jego polskiej części, gdzie brak było jakiegokolwiek partnera do rozmów o kolei regionalnej. System komunikacyjny Egronet był prezentowany na Wystawie Światowej EXPO 2000 Hannover.
Podstawą sieci Egronetu jest kolej Vogtlandbahn z jej odnowionymi liniami kolejowymi pomiędzy Zwickau i Adorf, jak też pomiędzy Reichenbach i Klingenthal. Odnowiono wszystkie budowle inżynieryjne oraz dworce i przystanki, nadając im nowy, zorientowany pod klienta image.
W celu obniżenia kosztów działalności i podniesienia efektywności stosuje się nowoczesne, lekkie wagony motorowe (szynobusy) typu RegioSprinter: obsługują one ruch kolejowy na liczącej 7 linii kolejowych sieci o długości 460 km. Stosuje się innowacyjne pomysły w zakresie sygnalizacji i prowadzenia przewozów. Dla pasażera oznacza to tańsze bilety, krótsze czasy przejazdu, większy komfort i pewność skomunikowań, ponieważ, jak w prawie całych Niemczech, obowiązuje tu stałocykliczny rozkład jazdy, autobusy szynowe kursują równo co jedną lub dwie godziny.
Rosnące stale od 1997 r. liczby pasażerów dowodzą, że kolej Vogtlandbahn odniosła sukces. Stała się podstawą komunikacji regionalnej w regionie. Ostatnią superinwestycją tej znakomitej kolei było wprowadzenie pociągów regionalnych na linie tramwajową prowadzącą do centrum Zwickau, aby w ten sposób jeszcze bardziej zwiększyć liczbę pasażerów. Jako ze tramwaje w Zwickau mają rozstaw osi 1000 mm, konieczne było przebudowanie torowisk i dodanie trzeciej szyny oraz dostosowanie autobusów szynowych do wymogów tramwajowych (dodanie migaczy, lusterek, dzwonków, mechanizmu do przełączania zwrotnic). Na odcinku miejskim autobusy szynowe kolei regionalnej stają się tramwajami i podlegają przepisom tramwajowym. Wprowadzenie kolei regionalnej do centrum miasta było oczywiście następnym sukcesem tego innowacyjnego przedsiębiorstwa kolejowego. Pociągi kolei regionalnej dojeżdżają teraz zamiast do dworca Zwickau Hbf aż do przystanku przy centrum handlowym Glueck Auf oraz do Zwickau Zentrum, w bezpośrednim sąsiedztwie Rynku.

Adam Fularz
Źródła: http://www.vogtlandbahn.de, http://www.egronet.de
Adam Fularz