Wydawnictwo Zielone Brygady - dobre z natury

UWAGA!!! WYDAWNICTWO I PORTAL NIE PROWADZĄ DZIAŁALNOŚCI OD 2008 ROKU.

Leśne wyprawy przedszkolaków

LEŚNE WYPRAWY PRZEDSZKOLAKÓW

Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest rozwijanie u dzieci pozytywnego stosunku do otaczającego świata przyrody. Jest to bardzo ważne, szczególnie teraz – w dobie degradacji i zanieczyszczenia środowiska.

Dziecko już od najmłodszych lat uczy się szacunku do przyrody, dbania o nią i wie, że przyroda jest niezbędna do życia.

W naszym przedszkolu, dzięki realizacji programu autorskiego, dzieci poznają środowisko, począwszy od najbliższego otoczenia: dom, przedszkole, park, las, staw. To poznawanie odbywa się poprzez zmysły: wzrok, słuch, dotyk, smak oraz poprzez własne działanie dzieci w danym środowisku.

Edukacja ekologiczna obejmuje wszystkie grupy wiekowe.

Jedną z atrakcji dla naszych dzieci są wycieczki do lasu, dzięki którym zdobywają one wiele doświadczeń. Jeden z takich wyjazdów odbył się jesienią. Pogoda była piękna, wymarzona na spacer i poszukiwanie jesiennych skarbów. Dzieciom bardzo podobał się jesienny pejzaż lasu – mnóstwo kolorów w promieniach słońca, szum drzew i śpiew ptaków. Taki obraz nasze przedszkolaki widują rzadko, dlatego było to dla nich niesamowitym przeżyciem.

Dzieci zbierały szyszki, krótkie gałązki, kolorowe liście, oglądały muchomory, paprocie, mech. Przedszkolaki mogły dotknąć korę drzew, przytulić się do niej, wdychać leśne powietrze oraz usłyszeć leśne odgłosy.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z lupą – dzieci z bliska oglądały układ nerwów liści, zagłębienia w korze. Podglądaliśmy leśne owady; próbowaliśmy znaleźć mrówki, chrząszcze, biedronki. Udało nam się zobaczyć ślimaki, które niestety szybko chowały się do skorupki.

Następnie dzieci zostały podzielone na trzy grupy, które miały do wykonanie zadania:
  • “Paleta barw” – to zadanie pierwszej grupy: dzieci przyklejały na tekturkę to, co znalazły pod stopami (ściółkę, małe patyczki, kolorowe listki itp.).
  • “Mikroświat pod stopami” – zadanie drugiej grupy polegało na odrysowaniu stopy na kartce i wycięciu jej. Następnie dzieci kładły wycięty szablon buta w wybranym miejscu i rysowały to, co widzą na ziemi (trawa, liście, kwiaty, grzyby, owady itp.).
  • “Kora drzew” – dzieci przykładały kartkę do kory drzewa i odbijały jej fakturę za pomocą kredki.

Kiedy wszystkie zadania zostały wykonane, dzieci dzieliły się przeżyciami i doświadczeniami pokazując swoje prace.

Każde dziecko znalazło sobie przyjaciela – drzewo, któremu nadało imię, rozmawiało z nim, głaskało, obejmowało… Niesamowitym przeżyciem była zabawa z szarfami – dziecko obejmowało drzewo szarfą i odchylając się do tyłu widziało świat “do góry nogami”.

Na koniec bawiliśmy się w “Arkę Noego” – każde dziecko wylosowało ilustrację przedstawiającą zwierzę (psa, kurę, małpę, konia, lwa, papugę itp.). Zadaniem dzieci było odnalezienie swojej pary za pomocą wydawanych dźwięków oraz gestów. Śmiechu było co niemiara i wszystkie pary się odnalazły.

Dzieci wróciły do przedszkola radosne, pełne nowych wrażeń i doświadczeń, a zebrane skarby znalazły się w kącikach przyrody.

Taką lekcję przyrody dzieci na pewno będą pamiętały długo. Dzieci zrozumiały, że przyroda jest źródłem życia, że wszystko w przyrodzie ma swoje miejsce i nie wolno tego niszczyć. Taki stosunek do przyrody będzie miał odzwierciedlenie w dorosłym życiu dziecka, które będzie się starało żyć zgodnie z zasadami i postawami ukształtowanymi w wieku przedszkolnym.

mgr Edyta Kowalska, mgr Małgorzata Kaszuba-Mucha
Miejskie Przedszkole nr 45 w Sosnowcu
ul. Kisielewskiego 4a, 41-219 Sosnowiec
tel. 0-32/263-15-11
mgr Iwona Koziak
Miejskie Przedszkole nr 28 w Sosnowcu
ul. Kruczkowskiego 9, 41-219 Sosnowiec
tel. 0-32/266-52-42
Edyta Kowalska, Małgorzata Kaszuba-Mucha, Iwona Koziak