Wydawnictwo Zielone Brygady - dobre z natury

UWAGA!!! WYDAWNICTWO I PORTAL NIE PROWADZĄ DZIAŁALNOŚCI OD 2008 ROKU.

PL-FIN TRANS TWIN– DWANAŚCIE TEMATÓW TRANSPORTOWYCH PRZED PRZYSTĄPIENIEM POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ – SPECJALNY PROGRAM PRZYGOTOWAWCZY– POLSKO -FIŃSKIE PRZEDSIĘWZIĘCIE BLIŹNIACZE W DZIEDZINIE TRANSPORTU 2000

SPECJALNY PROGRAM PRZYGOTOWAWCZY UE 98/IB/OT/01AKCJA 1.7 TRANSPORT – POLSKO-FIŃSKIE PRZEDSIĘWZIĘCIE BLIŹNIACZE

I
FUNDUSZ ISPA DLA TRANSPORTU MOŻE BYĆ O 140 MILIONÓW WIĘKSZY
W latach 2000-2006 UE przeznacza corocznie 1040 milionów Euro na program ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession). Udział transportu wynosi połowę (520 milionów Euro), a udział Polski 30-37%, w zależności od jakości przygotowania projektów. Mając dobrze przygotowane projekty, Polska może dostawać rocznie na transport 35 milionów Euro więcej, czyli 140 milionów PLN.

II
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM – 1: ZESPÓŁ BADAJĄCY WYPADKI DROGOWE
Zespół składający się z policjanta, lekarza i inżynierów przygotowuje raport z każdego wypadku z ofiarami śmiertelnymi. Dzięki temu uzyskano dobre wyniki, np. w Finlandii w ciągu 30 lat.

III
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM– 2: ZIMOWE OPONY

W Polsce zaledwie 10% kierowców używa zimowych opon błotno-śniegowych M+S (Mud+Snow). W Finlandii natomiast jest obowiązek ich używania od grudnia do lutego. Opony zimowe zwiększają skuteczność kierowania i hamowanie oraz bezpieczeństwo jazdy w przypadku popełnienia przez kierowcę drobnych błędów.

IV
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM - 3: ISTNIENIE ROWERZYSTÓW I PIESZYCH JEST FAKTEM

Jako sposoby zrównoważonego przemieszczania się, chodzenie i jazda rowerem pozwalają cieszyć się pełnią życia. Ale piesi i rowerzyści potrzebują własnych dróg i terenów oraz dobrej integracji z innymi środkami transportu.

V
TORY SĄ NAJLEPSZYMI PRZYJACIÓŁMI POLSKI

We wszystkich czterech korytarzach międzynarodowych powinny kursować szybkie pociągi pasażerskie, a towary powinny być przewożone w sposób intermodalny. Na poziomie regionalnym, województwa mają żądać od zrestrukturyzowanej PKP niezbędnych lokalnych usług kolejowych.

VI
RAIL BALTICA

Połączenie kolejowe z Tallinem jest ważniejsze nawet od Via Baltica. Uruchomienie linii szybkiej kolei z zachodnioeuropejskim rozstawem torów między Warszawą a Tallinem może mieć większe znaczenie dla Europy, zwłaszcza w świetle doświadczeń z przedłużenia francuskiej TGV do krajów Beneluxu i Wielkiej Brytanii.

VII
NIE ZAPOMINAĆ O ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Duże rzeki Polski doskonale nadają się do zabezpieczeń powodziowych, transportu rzecznego, celów rekreacyjnych i irygacyjnych. Idylliczny Kanał Bydgoski jest rzadkim przykładem na przyszłość.

VIII
POMYŚLNYCH LĄDOWAŃ

Polsce potrzeba dwóch tuzinów centrów transportu lotniczego: lotnisko powinno znaj¬dować się nie tylko w Warszawie, lecz co najmniej w każdym mieście wojewódzkim. Wzdłuż wschodniej granicy Polski potrzebne są nowe centra towarowe dla obsługi państw leżących poza przyszłą wschodnią granicą Wspólnoty Europejskiej.

IX
SZEROKIE PASY RUCHU DLA WIELKIEJ POLSKI

Kiedy Polska zadowoli się siecią 2000 km autostrad, głównym rozwiązaniem będzie koncepcja szerokiego pasa ruchu (5, 5 metra) z dwoma równoległymi pasami po obu stronach drogi dla rowerzystów, pieszych, koni i dojazdu do przyległych terenów.

X
OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI DO 30

Zmniejszenie prędkości jest podstawowym środkiem zwiększenia bezpieczeństwa ruchu w niebezpiecznych miejscach i na terenach osiedlowych. Małe ronda są pierwszym krokiem we właściwym kierunku.

XI
TRANSPORT JEST SPRAWĄ LOKALNĄ

W Polsce opłaca się scentralizować tylko sieci autostrad i kolei, kontrolę ruchu lotniczego, towarowe przewozy kolejowe i pociągi intercity. Ale Polska jest za duża, aby wszystko centralizować. Organizacje wojewódzkie, powiatowe i gminne z powodzeniem mogą zająć się pozostałymi sprawami transportowymi – szczególnie bezpieczeństwem ruchu drogowego i regionalnym transportem publicznym

XII
PRZYSZŁOŚCIOWE DZIEDZINY ZRÓWNOWAŻONEGO TRANSPORTU

Przyszłością ludzkości jest telekomunikacja bezprzewodowa, światłowody, rurociągi i telematyka, a nie rozwój przestarzałych systemów transportowych.

Wnioski ze Specjalnego Programu Przygotowawczego UE 98/IB/OT/01
Akcja 1.7 Transport – Polsko-Fińskie Przedsięwzięcie Bliźniacze