„ZIELONE BRYGADY. PISMO EKOLOGÓW”:
„ZIELONE BRYGADY. PISMO EKOLOGÓW”:
N-ry: 151 – 180 (68 s. A5 + kolorowa okładka, 87 g, w sprzedaży tylko wybrane numery) po 1 zł + koszty wysyłki oraz od 181 do bieżącego (40 s. A5 + kolorowa okładka, 120 g) po 5 zł + koszty wysyłki. Cena w prenumeracie 5 zł/egz., w tym koszt wysyłki na terenie kraju. ZB zapewnią Ci dostęp do wiadomości o tym, co dzieje się w polskim ruchu ekologicznym (zapowiedzi i sprawozdania z działań, recenzje książek, prezentacje inicjatyw i organizacji, dyskusje i polemiki).Numery tegoroczne:
181: Absurd; ABWera straszy; Adwokaci przyrody z księgi drugiej; Alert: Puszcza Białowieska; Aniołowie Izabeli Bilskiej – z wystawy małych form rzeźbiarskich; Benefit na meksykańskich Indian; Dzielnicowi wizytują – Polska krajem policyjnym; Edukacja ekologiczna to podstawa – rozmowa z laureatką polskiego Pulitzera – Krystyną Bonenberg; Ekologiczne aspekty konwersji energii w Koszalinie; Ekwador – bez komentarza; Francuscy dziennikarze zatrzymani przez FSB za odkrycie śmietnika jądrowego; Gruntowy wymiennik ciepła; Izrael grabi zasoby wodne Palestyny; Kopalnie – zło konieczne?; Manifesta; Memento dla samolubów i „olewaczy”; Miejsce człowieka w hierarchii współczesnych „wartości ekologicznych”; Nie damy się zasypać kopalni w Małej Kamienicy!; O regionalnym programie gospodarki odpadami w Koszalinie; O samorządności; Obszary NATURA 2000 w dolinie Odry; OGŁOSZENIA; Pieniądze utopione w zaporach; Plan Puebla Panama; Polityka ekologiczna; Powycieczkowe refleksje; PREZENTACJE; Puszcza Białowieska – dziedzictwo Polski i Europy zagrożone; Rada; Raport z Pucka; RECENZJE; Recykling osobisty; W poszukiwaniu człowieka; Wabiki na Bagnach Biebrzańskich; Wielmożne plugastwo; Zagrożenia dla środowiska przyrodniczego i ludności gminy Stara Kamienica wynikające z planowanego założenia kopalni odkrywkowej; ZAPOWIEDZI; Żak.
182: Aleksandra Ziółkowska-Boehm, Podróże z moją kotką; Apel w sprawie zasad prowadzenia gospodarki leśnej w Karpatach w zakresie zapobiegania powodziom; Apel w sprawie wilka Canis lupus w krajach karpackich; Centrum Ochrony Terenów Górskich; Co zrobić z bobrami?; Dzikimi rzekami litewskimi; Ekologiczna Grupa Interwencyjna; Feliks Koneczny, postać bardzo niewygodna; Hierarchia; Karkonosze i media; Kontekst historyczny obecnego ekologizmu; OGŁOSZENIA; Pilsko rezerwatem przyrody! Nie lunaparkiem!; Pokochajcie czwartą władzę; Pozwolono im zabijać; PREZENTACJE; Ratujmy niedźwiedzie!!!; Szczyty ekologiczne, bardzo pobożne; Uszanujmy dziedzictwo Karkonoszy; W obliczu zagłady; W obronie przyrody Popradzkiego Parku Krajobrazowego!; Wegetarianom, przeciwnikom ogrodów zoologicznych i kotofilom pod rozwagę; Wieczna Treblinka; Z życia zwierząt i ludzi; ZAPOWIEDZI; „Zielony paradygmat”; Zwierzęta mówią; Żyj i pozwól żyć innym.
183: Centrum Ekologicznych Technologii „Sunflower Farm”; Chemia i ekologia; Chris Maser – Nowa wizja lasu; Czym jest w swej istocie eko-kosmologia…?; Ekologiczne wartości; Europejczycy chcą więcej lasów pod ochroną; Jak wychować przyszłych ekologów?; Jest wojna; Jesteśmy w stanie wojny?; Leśnictwo przyszłości; Młodzi ekolodzy; NLP – edukacja bardziej ekologiczna; Nowatorskie kierunki w ochronie przyrody a mądrość starożytna; OGŁOSZENIA; Urzędas; Wojny o energię; ZAPOWIEDZI.
184: Bez jaskółki dymówki (Hirundo Rustica L.) do Unii nie wchodzę; Eko-filozofia w koncepcji prof. Henryka Skolimowskiego; Europejscy rolnicy popierają rolników z Polski; „Głosować na jakość – TAK DLA POLSKIch rolników”; Jakie zagrożenie dla przyrody niesie powiększanie gospodarstw rolnych i intensyfikacja produkcji roślinnej, czyli przyjmowanie wzorców z UE; Kto zatrzyma Smithfielda?; OGŁOSZENIA; Podstawy koncepcji filozoficznej prof. Henryka Skolimowskiego – próby określenia osobowości; RECENZJE; Refleksje w obliczu kapitaklizmu; Rolnictwo ekologiczne – szansa dla wsi w kontekście akcesji do UE; Smithfield atakuje; Stanowisko: Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi (ICPPC) a Unia Europejska; Szanse i zagrożenia nie tylko polskiej wsi Rozmowa z Lesławem Michnowskim, prezesem Klubu Twórców Ekorozwoju; Środowisko i poszerzenie UE: fortuna i wyzwanie dla UE; Trzecie doroczne spotkanie Międzynarodowej Koalicji dla Ochrony Polskiej Wsi Londyn, 7.2.2003; W Londynie mieszkają nie tylko Polacy; Walka o przetrwanie rolników; Wsiąść do pociągu…?; Wytłaczarka olejowa pana Karola; ZAPOWIEDZI; Zmienianie Unii Europejskiej od środka – błędne przekonanie czy prawda?
185: Bomba ekologiczna w Kołbaczu; Fotograficzny apel; II Zlot Obywateli Rzeczpospolitej Ptasiej; w Słońsku 5. 7. 2003; Jaką masz rodzinę, panie bocianie? ; Jedność jedynego Boga; Jeszcze raz „SS-System”; Kasztanowce i ich wrogowie; Kwiaty w ściekach, ; czyli informacji parę o oczyszczalni ogrodowej; Mała globalizacja; O „społeczną” kampanię ekoedukacyjną TVP; O międzynarodową budowę; informacyjnych podstaw trwałego rozwoju; Ochrona przyrody zbyt skomplikowana dla Ministerstwa? ; OGŁOSZENIA; Ponad chciwością i niedostatkiem; Poszukujemy wolontariuszy! ; Prestiżowy tytuł „Dobroczyńcy przyrody” przyznany! ; Reklama w ZB – dlaczego TAK? !? ; Ruch ekologiczny z dobrej strony…; Sprzątamy Mazury; Starożytność a ekologia; Światowy dzień działań; przeciwko spalaniu odpadów, 14. 7. 2003; Votum nieufności – apel organizacji ekologicznych; o odwołanie prof. Ewy Symonides; ze stanowiska Głównego Konserwatora Przyrody; W świetle prawa niewinni; Wykorzystanie roślin do ochrony upraw rolniczych; i sadowniczych przed chorobami i szkodnikami; ZAPOWIEDZI; Zatrują największy w Europie rezerwat żurawi; Ziemia z nieba. Portret planety u progu XXI wieku; Yann Arthus-Bertrand – wystawa fotografii; Zmiany w prawie ekologicznym.
186: Czy dziecko też człowiek? W obronie antypedagogiki; Czy region środkowej Wisły będzie się rozwijać dzięki przyrodzie?; Delfiny w Navy; Dolina Noteci zagrożona; Ekosystem leśny wartością człowieka; Energia genetycznie modyfikowana – ziarno zniszczenia dla polskiej wsi; Jak to się robi w Kalifornii…; Ken Balcomb, Navy i wieloryby; Konflikt sieci; Książka o Naturze 2000; Lasy północnej Kalifornii; Motyle i chwasty; Nie dla kolejnego kamieniołomu w Rybnicy Leśnej k. Wałbrzycha czyli ile można pomieścić kamieniołomów w pobliżu Parku Krajobrazowego Sudety Wałbrzyskie?!; Niespokojna Bezmiechowa; Nowość: Film Dzikie Karpaty; Nowy pomysł Busha; O przebiegu Via Baltica przesądzi strategiczna ocena oddziaływania na środowisko?; OGŁOSZENIA; Organizacje pozarządowe w procesie „Środowisko dla Europy” po V Konferencji Ministrów w Kijowie; POLEMIKI; Polska bez pastwisk?; PREZENTACJE; Przed wojną; Słowacko-polskie góry; Stanowisko TNZ ws. budowy drogi ekspresowej S-1; Transport reaktora atomowego; Wielka Racza (chwilowo) uratowana!; WWF doradza rolnikom gospodarującym w dolinie Odry jak użytkować grunty na obszarach zalewowych; Z ziemi Indian (i nie tylko); ZAPOWIEDZI; ZWIERZĘTA.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Agata Bartosiewicz, Co każdy przedszkolak o śmieciach wiedzieć powinien?, Wyd. I, Kraków 2002, ISBN 83-87331-40-6, 32 kolorowe s. A4 w kształcie kosza na śmieci, kolorowa, foliowana okładka, ilustracje, 10 zł. Jest to zestaw oryginalnych, bardzo bogato ilustrowanych ćwiczeń opisujący zagadnienia odpadów komunalnych, od wytworzenia śmieci w domu przez ich segregację, recykling, kompostowanie aż po inne metody utylizacji. Adresowany jest do sześciolatków i zerówkowiczów szkolnych. Oprócz prześledzenia informacji o odpadach przedstawianych przez przyjazną postać „Śmiecioludka”, każde z ćwiczeń wymaga samodzielnej pracy przedszkolaka (kolorowanie koszy do segregacji, wycinanie przykładowych śmieci i umieszczanie ich w odpowiednim koszu, przechodzenie labiryntu itp.). Dodatkową atrakcją jest gra planszowa i sticker (samoprzylepny znaczek) do przyklejania np. na lodówce, przypominające o praktycznych a zarazem proekologicznych metodach zagospodarowywania odpadów w domu i przedszkolu.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien? Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, wyd. 3, Kraków 2003, ISBN 83-87331-45-7, 44 s. B5, kolorowa, foliowana okładka, 10 zł. Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych pogrupowanych tematycznie w czterech rozdziałach obejmujących problematykę ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, metod ich unieszkodliwiania, gospodarowania odpadami w miastach i gminach oraz wpływu mieszkańców na nią. Obok celu, wykazu potrzebnych pomocy, czasu trwania, miejsca i metod realizacji zajęć oraz ich proponowanego przebiegu, w opisie każdego ćwiczenia zamieszczone są również aktualne dane dotyczące odpadów wraz z adresami stron internetowych instytucji zajmujących się tematyką odpadów. Książka adresowana do uczniów klas V i VI klas szkół podstawowych oraz I i II gimnazjów. Proponujemy po 1 egz. dla każdego ucznia i nauczyciela.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien? Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych – poradnik dla nauczyciela, wyd. 3, Kraków 2003, ISBN 83-87331-46-5, 60 s. B5, kolorowa, foliowana okładka, 10 zł. Materiał zawarty w zestawie zawiera podstawowe definicje i metody postępowania z odpadami komunalnymi oraz ciekawe rozwiązania praktyczne prowadzenia lekcji, głównie przy użyciu aktywnych metod nauczania. Podane w prosty i przystępny sposób, do realizacji głównie w ramach lekcji przedmiotów przyrodniczych, ścieżek międzyprzedmiotowych oraz godzin wychowawczych. Proponujemy po 1 egz. dla każdego nauczyciela.
Od grudnia 2001 do dziś zestaw ten osiągnął już w 4 kolejnych wydaniach nakład ponad 5 tys. egz.!
Kazimierz Liana Wiosenna fala. Opowiadania, Kraków 2003, ISBN 83-87331-38-4, 116 s. A5, 3 zł. Wiosenna fala to zbiór dwóch opowiadań Kazimierza Liany: „Stalowe uczucia czyli siedemset szesnaście dni szeregowego Roberta Janasa” oraz „Brudniejsza strona księżyca”.
Obydwa napisane zostały w pierwszej osobie, potocznym, gawędziarskim językiem, obydwa eksplorują mniej przyjemne sfery rzeczywistości. Bohater pierwszego to młody człowiek powołany do wojska w stanie wojennym a drugiego dwudziestosześcioletni Polak pracujący na czarno w Paryżu na początku lat dziewięćdziesiątych.
Można odnieść wrażenie, że chodzi o jedną osobę, nawet nazywają się prawie identycznie: Robert Janas i Robert Sanaj, pozwolę sobie więc pisać o nich jako o jednym bohaterze. Jest on nie tylko bohaterem głównym, ale właściwie jedynym, cała reszta postaci, a jest ich bardzo wiele, to tylko statyści, którzy Roberta niewiele interesują, bardzo rzadko dowiadujemy się o jakichkolwiek wydarzeniach w których Robert nie brał bezpośredniego udziału, sprawy które nie dotyczą go osobiście nie mają dla niego większego znaczenia. W pierwszym, wojskowym opowiadaniu, zresztą znacznie dłuższym od następnego, jest właściwie tylko jeden znaczący wyjątek od tej reguły – dezercja kolegi który zabrał ze sobą broń i został zastrzelony po kilkudniowym pościgu. W drugim jest kilka uwag o życiu kolegów i pracodawców, jednak nie zmienia to faktu iż stanowią oni jedynie tło.
A jednak, choć Robert jest egocentrykiem a do tego człowiekiem skłonnym do refleksji (lubi samotne warty bo daje to okazję do rozmyślań i dywagacji), nie wprowadza czytelnika w swój wewnętrzny świat myśli i uczuć. Poznajemy go wyłącznie poprzez działanie. A w obydwu opowiadaniach dzieje się bardzo wiele; wojskowy dryl, drugie życie koszar, czyli tzw. fala, bójki, poligony, wykorzystywanie wojska do działań przeciwko opozycji, przelotne kontakty seksualne, ciężka, fizyczna praca, urągające godności ludzkiej warunki bytowe, alkoholowe libacje. Dzięki temu, mimo braku introspekcji, poznajemy Roberta dość dobrze. Jest on zaradnym człowiekiem, który potrafi się przystosować do trudnej sytuacji a jednocześnie pozostaje sobie wierny, nie traci z oczu pewnych ideałów czy wyższych aspiracji, których czytelnik może się domyślać, choć nie zostaje o nich wprost poinformowany. Jako żołnierz doskonale radzi sobie w koszarach i na poligonie, ale odmawia wstąpienia do ZSMP i udziału w rozpędzaniu demonstracji, za co ląduje na dwa miesiące w batalionie karnym. Dowiadujemy się zresztą, że w cywilu miał związki z opozycją – jego brat jest więźniem politycznym, a on sam dostał kolegium za działalność. Przynajmniej w części odrzuca patologię fali. Jako turysta zarobkowy dobrze pracuje i sporo zarabia, ale też, w odróżnieniu od wielu innych tego typu turystów, stabilizuje a raczej po prostu cywilizuje swoje warunki bytowe – przestaje jeździć na gapę i kraść w sklepach, mieszka stopniowo w coraz lepszych warunkach a nawet idzie na kurs językowy. […]
Podsumowując, w Wiosennej fali mamy do czynienia z postacią, która jest herosem na miarę szarej, prozaicznej rzeczywistości. Daje sobie radę w bardzo trudnych okolicznościach, przyjmuje reguły gry patologicznych środowisk w których przyszło mu funkcjonować a jednocześnie nie pozwala by te środowiska zmieniły go wbrew jego woli.