ZB nr 1(127)/99, 1-15.1.99
NGO
FINANSOWANIE POE - PRZYPADEK NFOŚiGW
Szanowni Państwo
Stwierdzenie, że organizacjom ekologicznym doskwiera brak środków na działania nie jest odkryciem roku. Uświadomienie sobie tego faktu zaowocowało wydarzeniem, którego efekty poniżej.
Zachęcam do aktywnego włączenia się w dyskusję za pośrednictwem Internetu czy prasy ekologicznej. Uwagi można również przekazywać pod moim adresem.
Ryszard Skrzypiec
ROBOCZE SPOTKANIE PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI
EKOLOGICZNYCH POŚWIĘCONE PROBLEMOM FINANSOWANIA POE
12.3.br. w siedzibie ZG PKE w Krakowie odbyło się robocze spotkanie przedstawicieli POE, poświęcone problemom finansowania działań organizacji pozarządowych przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW.
W spotkaniu wzięło udział 12 osób:
- Barbara Barwacz - ZG PKE - Kraków,
- Marcin Hyła - FZ/FWIE-Kraków - przedstawiciel POE w RN WFOŚiGW w Krakowie,
- Mirosław Gawęda - ROEE-Kraków,
- Paweł Głuszyński - OTZO-Kraków - przedstawiciel POE w RN NFOŚiGW,
- Maciej Kozakiewicz - FE UW - Warszawa,
- Leszek Michno - Milieukontakt OostEuropa,
- Mirosław Pukacz - FZ-Opole,
- Ryszard Skrzypiec - FZ-Tychy - członek Społecznego Zespołu Ekspertów ds. Finansowania Edukacji Ekologicznej przy MOŚ,
- Dariusz Szwed - BWLE - Warszawa,
- Grzegorz Wojsław - PnrWI - Bielsko-Biała,
- Stanisław Zubek - Ruch na rzecz Naturalności Rzek - Kraków,
- Andrzej Żwawa - ZB - Kraków.
Uczestnicy spotkania przyjęli, że nie stanowią reprezentacji ruchu ekologicznego ani nie roszczą sobie do tego pretensji.
Celem spotkania było przygotowanie wstępnej listy propozycji zmian w obecnie obowiązujących w NFOŚiGW procedurach i zasadach przyznawania środków finansowych na działalność POE.
Lista propozycji zostanie udostępniona do dyskusji, ewentualnych uzupełnień i zmian organizacjom pozarządowym za pośrednictwem Internetu oraz prasy ekologicznej.
Następnie lista zostanie uzupełniona i przesłana 30.5.99 do Zarządu i Rady Nadzorczej NFOŚiGW. Będzie ona podstawą do rozmów z przedstawicielami NFOŚiGW na temat propozycji zmian w Zasadach udzielania pomocy finansowej ze środków NFOŚiGW na rok 2000.
Planowane działania:
- dyskusja nad opracowanymi na spotkaniu propozycjami zmian w obecnie obowiązujących w NFOŚiGW warunkach i zasadach finansowania POE - do 15.5.;
- zorganizowanie spotkania z przedstawicielami POE w radach nadzorczych WFOŚiGW, wspólnie z MOŚZNiL oraz NFOŚiGW - termin do ustalenia (w pierwszej połowie roku);
- zorganizowanie spotkania z przedstawicielami NFOŚiGW na początku czerwca.
W trakcie spotkania zgłoszono także kilka pomysłów, które wykraczają poza główny temat dialogu POE z NFOŚiGW, m.in. postulaty:
- monitorowania (uspołecznienia) procesu dystrybucji społecznych środków przez fundusze publiczne - m.in. NFOŚiGW, WFOŚiGW, zagraniczne fundusze pomocowe;
- uaktywnienia przedstawicieli POE w RN WFOŚiGW;
- podjęcia działań na rzecz zmian legislacyjnych w celu zwiększenia zakresu i formy wspierania przez sektor publiczny działań organizacji pozarządowych.
Ryszard Skrzypiec
sekretarz spotkania
- Zwiększenie częstotliwości oraz skrócenie procedury rozpatrywania wniosków o dofinansowanie przez NFOŚiGW:
- ścisłe trzymanie się przez NFOŚiGW ustalonych procedur i terminów;
- procedura oceny wniosków i podpisania umowy powinna trwać nie dłużej niż 3 miesiące od końca okresu przyjmowania wniosków. W ciągu pierwszych dwu miesięcy następuje rozpatrzenie wniosku wraz z podjęciem wiążącej decyzji - w tym okresie powinny także zmieścić się ewentualne konsultacje na temat wysokości udzielonego dofinansowania przez NFOŚiGW. Ostatni miesiąc to czas na podpisanie umowy, w którym nie można już dokonywać zmian w przedmiocie wniosku (np. obniżać wysokości dofinansowania).
- Zmiana terminu rozpatrywania wniosków dla prasy ekologicznej:
- proponuje się wprowadzenie jednego terminu dla składania i rozpatrywania wniosków;
- terminy złożenia wniosku i podpisania umowy powinny być tak dobrane, aby umożliwiały wydawnictwom podpisanie umów z kolporterami (w tym i "Ruchem") na następny rok kalendarzowy.
- Lista przedsięwzięć priorytetowych NFOŚiGW:
- rozszerzenie listy tak, aby ujmowała wszystkie ważne działania w zakresie edukacji ekologicznej (np. Internet);
- usunięcie sztucznych zapisów, jak np. IX Programy w dziedzinie edukacji ekologicznej pkt. 1.: Rozwój bazy służącej realizacji programów edukacyjnych w (...) sieci "zielonych szkół" (...).
- Wkład własny organizacji:
- Opracowanie przez NFOŚiGW jasnej wykładni pozycji pt. "wkład własny". Postulujemy jak najszersze rozumienie tej pozycji, zwrócenie szczególnej uwagi na takie pozycje jak wolontariat.
- Podniesienie wagi punktowej pozycji "wkład własny" organizacji w systemie punktowej oceny wniosków.
- Sposoby przekazywania środków na działania, ich zabezpieczanie i rozliczanie:
- Wprowadzenie zasady prefinansowania zadań przeznaczonych do dofinansowania przez NFOŚiGW w transzach. I transza w wysokości do 25% całości dofinansowania powinna być przekazana po podpisaniu umowy na konto organizacji, przed rozpoczęciem przez nią realizacji zadania. Przekazywanie kolejnych transz po rozliczeniu poprzedniej. Częstotliwość rozliczania transz: kwartalna.
- Zabezpieczeniem realizowanego przedsięwzięcia jest weksel oraz część ostatniej transzy (w wysokości pomiędzy 5-10%) wypłacanej po zakończeniu i pełnym rozliczeniu zadania.
- Umożliwienie finansowania ze środków NFOŚiGW kosztów ogólnych i osobowych organizacji, a także kontraktowanie przez WFOŚiGW na realizację zadania jednoosobowych firm - na wzór NFOŚiGW.
- Dopuszczenie możliwości udzielania 100% dofinansowania przedsięwzięcia.
- Zakup środków trwałych ze środków NFOŚiGW:
- dopuszczenie możliwości zakupu środków trwałych ze środków finansowych Funduszu;
- opracowanie klarownego ich rozliczania po zakończeniu projektu, sposobu przejmowania na własność przez organizacje lub zwrotu do Funduszu.
- Długoterminowe instrumenty współfinansowania przez NFOŚiGW realizacji przedsięwzięć z zakresu edukacji ekologicznej:
- opracowanie przez NFOŚiGW długoterminowych instrumentów współfinansowania przedsięwzięć, jak listy intencyjne, umowy wieloletnie i podobne.
- Uproszczenie formularzy wniosków na realizację przedsięwzięć nieinwestycyjnych.
- Dodatkowe zespoły ekspertów w ramach Funduszu:
- przekształcenie Komisji ds. Prasy w Komisję ds. Edukacji Ekologicznej lub likwidację tej pierwszej.
- Podział kompetencji pomiędzy funduszami różnego szczebla:
- w celu uniemożliwienia lub ograniczenia odmawiania dofinansowywania działań przez WFOŚiGW lub fundusze niższych szczebli w danym zakresie ze względu na zasięg działania Funduszu należy dokonać opracowania podziału kompetencji (zakresów) poszczególnych funduszy.
- Ujęcie przygotowanych propozycji w Zasadach udzielania pomocy finansowej ze środków NFOŚiGW od roku 2000.
ZB nr 1(127)/99, 1-15.1.99
Początek strony