Strona główna |
1982: Rajd policyjny, kierowany przez współzałożyciela PETA Alexa Pacheco, uwalnia z laboratorium Silver Spring w Maryland 17 chirurgicznie
okaleczonych małp. Eksperymentatorzy zostają oskarżeni przed sądem stanu Maryland o łamanie "prawa przeciw okrucieństwu" - to pierwszy w
historii USA przypadek, gdy finansowany z budżetu federalnego program doświadczeń na zwierzętach zostaje wstrzymany...
1983: PETA demaskuje wojskowe "laboratorium ran", którego personel badał uszkodzenia tkanki strzelając z broni szybkostrzelnej do zabłąkanych
psów. Szeroka kampania rozpętana przez PETA zmusiła Sekretarza Obrony C. Weinbergera do wydania moratorium dla tych eksperymentów - to drugi
przypadek wstrzymania federalnego programu badań...
1984: PETA prowadzi trzymiesięczne śledztwo w Falls County (Texas), gdzie każdego roku zabijano 30 000 koni zwożonych z całych Stanów
Zjednoczonych, a przetrzymywanych w ciasnych klatkach. Interwencja PETA u władz lokalnych zamknęła tą największą w Ameryce Północnej
rzeźnię końską...
1985: PETA publikuje 70 godzin taśm video dokumentujących okrutne traktowanie zwierząt w klinice Uniwersytetu Pensylwanii. Wsparcie
protestu przez Sekretarza Zdrowia M. Heckler owocuje obcięciem funduszy kliniki - to trzeci przypadek wstrzymania federalnego programu badań...
W ślad za nim następuje czwarty: PETA zmusza rządowe agencje by wstrzymały dotowanie doświadczeń na zwierzętach w City of Hope (Kalifornia),
gdzie połowa zwierząt zmarła, nim eksperymenty zostały zakazane...
1986: PETA wyciąga na światło dzienne torturowania najbliższego ludziom gatunku - szympansów - w laboratorium badawczym SEMA.
Ogólnokrajowa kampania "Ocal szympanse" została poparta przez wielu amerykańskich i zagranicznych naukowców, wśród nich renomowanego
prymatologa dr Jane Goodall...
1987: prowadzona przez PETA "Kampania Współczucia" informuje konsumentów o stosowaniu przez firmy produkujące kosmetyki i artykuły
gospodarstwa domowego testów zatruwających i oślepiających zwierzęta. Demonstracje PETA, programy edukujące opinię publiczną, wywieranie
presji na prawodawców, wreszcie rezolucje akcjonariuszy nauczyły kupujących wybierania towarów "wolnych od okrucieństwa" a także wywierania
skutecznej presji na producentach...
1988: PETA publikuje materiały świadczące o oślepianiu, truciu, zabijaniu tysięcy zwierząt podczas testowania kosmetyków w laboratoriach
Biosearch (Filadelfia)...
Międzynarodowa kampania PETA przeciw stosowaniu przez firmę Benetton okrutnych testów na zwierzętach odnosi sukces
- prezes koncernu Leslie Grunberg oświadcza, że firma nie będzie ich więcej używała...
Joanna Roush, kierownik wydziału badań i dochodzeń PETA,
uwalnia z farmy futrzarskiej w Montanie setki chorych i głodujących bobrów. Farma zostaje zamknięta...
PETA przejmuje opiekę nad Aspin Hill
Memory Park i Pet Cementery w Silver Spring, chroniąc te historyczne miejsca przed zniszczeniem...
Tego typu spektakularne, poprzedzane gruntowną pracą badawczą i dobrze nagłośnione przez środki masowego przekazu akcje bezpośrednie są
przyczyną, że "People for the Ethical Treatment of Animals" (Ludzie na rzecz Etycznego Traktowania Zwierząt) są najszybciej rozwijającym się
ruchem praw zwierząt w USA. Zainicjowani przed dziesięciu laty PETA już w 1983 r. uznani zostali przez czytelników poważnego animalistycznego
magazynu "Agenda" za organizację nr 1 w Ameryce. Dziś ta pozycja wydaje się być umocniona.
Ulotka zatytułowana "PETA - tnące ostrze ruchu Praw Zwierząt" tak reklamuje organizację: "Oryginalna taktyka, konstruktywne akcje i agresywne
podejście do kwestii wyzwolenia zwierząt są cechami podstawowymi programu PETA". Program ów zawiera sześć elementów:
W ten sposób wyłaniane są cele działania. A metody?
Członkowie PETA nie są rewolucjonistami - ich organizacja zdaje się być dobrze wkomponowana w nowoczesny kapitalizm. Niezwykle
charakterystyczna jest tu akcja zmuszania wielkich firm do zaniechania doświadczeń na zwierzętach poprzez uświadamianie konsumentów. Przy
pomocy popularnych dziennikarzy (takich jak np. Dear Abby) PETA nie tylko upowszechnia listy produktów "wolnych od okrucieństwa" (cruelty -
free) ale też stawia pod pręgierzem towary przy produkcji których zwierzęta cierpią. Uświadomieni przez animalistów konsumenci nie kupują
napiętnowanych artykułów, co zmusza firmy do przeprofilowania produkcji w celu uniknięcia strat. Czasem PETA wybiera krótszą drogę
oddziaływując na akcjonariuszy tych koncernów, którzy na swych zgromadzeniach podejmują decyzje korzystne dla zwierząt.
PETA ogromnie troszczy się o dobrą publicity, wykorzystując dla swych celów m.in. kulturę masową. W czerwcu 1988 r. PETA organizuje
Muzyczny Festiwal Praw Zwierząt, na którym 35 000 widzów ogląda wykonawców takich jak Howard Jones, 10 000 MANIACS czy B52s (innym
znanym koncertem PETA był "Rock Against Fur"). Wydany przez organizację album "Animal Liberation", na którym swe piosenki umieścili Howard
Jones, Lene Lovich, Nina Hagen, The Smiths i inni, był wysoko notowany na progresywnych listach przebojów w Ameryce Północnej i Europie. Płytę
promowano podczas tzw. Nocy Praw Zwierząt w popularnych klubach nocnych Nowego Yorku, Londynu, San Francisco, Chicago, Atlanty i Denver.
W Texasie znowuż "Kampania Baletowa Dallas" opracowała układ choreograficzny "włamanie do laboratorium" w rytmie pochodzącej z tej płyty
piosenki "Don't Kill The Animals". Z inicjatywy PETA w Los Angeles, Dallas, Bostonie i Waszyngtonie wystawiono kolosalne rzeźby zatytułowane
"Dr Caligari's Ark" i "Dr Destructo's Can of Pain", które wszędzie przyciągały tłumy.
Pozytywny image PETA buduje sobie zapewniając miejsce w popularnych programach TV (The Oprah Winfrey Show, West 57th, Crossfire, Good
Morning America, MTV News) i poczytnych periodykach (Town And Country, Harper's, The New York Times, US News and World Report, The
Washington Post, Newsday, Roll Call, Spin, Rolling Stones). Organizacja dociera również do ludzi poprzez ogłaszanie tzw. Public Service
Announcements nagrywanych dla PETA przez znakomitości takie jak gwiazda rocka Belinda Carliste czy aktorzy Mike Farrell (znani z "M. A. S. H.")
i Rue McClanach ("Golden Girls"). W 1985 animalistyczne PSA otrzymały Brązową Nagrodę na XXVI dorocznym Międzynarodowym Festiwalu
Filmowym w Nowym Yorku. Ogłoszenia te zyskały też uznanie międzynarodowej krytyki np. podczas Communication Arts Annual 1988.
Organizacja posiada także własny organ: "PETA News" - kolorowe, bogato ilustrowane, wydawane na kredowym papierze czasopismo. Jak
przystało na organizację akceptująca prawa rynku i potrafiącą z nich korzystać, PETA News pełne są nie tylko doniesień i artykułów, ale i reklam.
Katalog PETA proponuje ewentualnym nabywcom nie tylko "wolne od okrucieństwa" mydła i szampony, środki czyszczące, kosmetyki (a nawet
"humanitarną pułapkę na myszy") ale też olbrzymią masę materiałów reklamowych, których sprzedaż przynosi organizacji dodatkowy dochód. Cele
PETA - propagują np. zegarki, portfele kartki pocztowe, ścierki, fartuchy kuchenne, ceramiczne kubki, naklejki, kalendarze ścienne, terminarz...
Wspominać już chyba nie trzeba o bogatym dziale publikacji (wśród książek można nawet znaleźć pracę Barbary Peden "Psy i koty przechodzą na
wegetarianizm") i kaset video...
Pora na podsumowanie. Moim zdaniem przykład PETA jest o tyle cenny, że pokazuje jak w warunkach gospodarki rynkowej działać może (i powinna) profesjonalna organizacja praw zwierząt. A profesjonalizm (skuteczność) jest naprawdę potrzebny także w tej dziedzinie, gdyż - jak głosi jeden ze sloganów PETA - "Good Intentions Are Not Enough". Dobre intencje nie wystarczą.
Jarosław Tomasiewicz
Hoża 32
43-323 Czechowice-Dziedzice
People for the Ethical Treatment of Animals P. O. Box 42516 Washington DC 20015, (202) 726-0156 |