Strona główna | Spis treści |
ISPA ma na celu pomoc w przyjęciu prawodawstwa UE (tzw. acquis) i osiągnięcie partnerstwa w dziedzinie infrastruktury transportowej i ochrony środowiska. Fundusz ISPA jest skonstruowany podobnie do Funduszu Spójności (z ang. Cohesion Fund) i jako taki jego priorytetowym obszarem są projekty infrastrukturalne dużej skali (np. trans-europejskie połączenia drogowe i kolejowe i np. duże oczyszczalnie ścieków). Podział funduszy oparty jest na zestawie różnych kryteriów (wielkość populacji, Produkt Narodowy Brutto przypadający na osobę i na powierzchnię kraju). Podział środków został ustalony pomiędzy wielkością minimalną i maksymalną, co ma "zachęcić kraje do przygotowywania projektów o wysokiej jakości i dać pewną elastyczność przy zarządzaniu funduszem ISPA", stwierdza Komisja.
Środki w ramach instrumentu SAPARD są rozdzielane wg wielkości: populacji w rolnictwie, obszarów wykorzystywanych przez rolnictwo, Produktu Narodowego Brutto na mieszkańca oraz z uwzględnieniem specyficznej sytuacji na danym obszarze. Kraje otrzymujące pomoc w ramach SAPARD muszą obecnie przygotować krajowe plany pomocy dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, na podstawie których Komisja skonstruuje program pomocy dla każdego kraju, którego celem będzie pomoc krajom regionu Europy Środkowo-Wschodniej w przygotowaniu się do uczestnictwa we Wspólnej Polityce Rolnej i wspólnym rynku. Warto wspomnieć, że przygotowanie tych planów finansowane jest z innego funduszu unijnego o nazwie Specjalny Program Przygotowawczy (SPP, z ang. Special Preparatory Programme), w ramach którego Unia przekazała 10 krajom około 56 milionów EURO w 1998 r.
Nie trzeba tłumaczyć jak ważne jest włączenie różnych grup interesu do dyskusji nad sposobem inwestowania pieniędzy z powyższych funduszy. Ze względu na dużą szybkość i, co tu dużo ukrywać, opóźnienia w UE z dokładnym określaniem sposobu funkcjonowania funduszy, uczestnictwo społeczne może być niezwykle trudne. Ale dla nas ekologów trudności to "chleb powszedni". I tu chciałbym wskazać dwa poziomy, które według mnie mogą ekologom umożliwić wpływanie na sposób wydawania pieniędzy "przedakcesyjnych" czy łączenia ich z pieniędzmi publicznymi (np. z funduszy ochrony środowiska).
Po pierwsze przy obu funduszach powstają, bądź powstały komitety sterujące, których zadaniem jest wstępna ocena wniosków składanych przez instytucje zainteresowane otrzymaniem pomocy w ramach ISPA i SAPARD. I tu ekolodzy powinni "wcisnąć" swoich przedstawicieli. Oczywiście w kilku- czy kilkunastoosobowym składzie komitetu głos ekologów może być "wołaniem na puszczy", ale nie do przecenienia jest np. sam fakt dostępu na bieżąco do proponowanych projektów.*)
Drugi sposób uczestnictwa może okazać się skuteczniejszy, choć z pewnością wymaga dużo więcej wysiłku i zaangażowania. Chodzi mianowicie o podejmowanie współpracy na poziomie lokalnym czy regionalnym i wspólne (np. z gminami czy związkami gmin) składanie wniosków lub włączanie się w realizację proponowanych projektów. Ale ta możliwość wymaga przyjęcia wspólnych priorytetów zrównoważonego rozwoju na danym obszarze przez przedstawicieli różnych grup interesu.
Dariusz Szwed
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
Pl. Zamkowy 10 (II piętro), 00-277 Warszawa
tel. 0-501/022959
e-mail: szwed@bwle.most.org.pl strona: http://www.most.org.pl/bwle
Instytut na rzecz Ekorozwoju Łowicka 31, 02-502 Warszawa 0-22/646-05-10, 646-05-11 0-22/646-01-74 e-mail: ine@ine-isd.org.pl strona: http://www.ine-isd.org.pl |