Projekt ten wprowadza do polskiego ustawodawstwa wąsko rozumiane postanowienia Dyrektywy Unii Europejskiej 94/62/EC w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Ograniczono się jedynie do określenia ogólnych obowiązków niektórych sektorów obrotu opakowaniami, wymogów dotyczących znakowania opakowań oraz obniżenia zawartości metali ciężkich - z możliwością przedłużenia terminu obowiązywania ostrzejszych wymagań.
Projekt ustawy nie wprowadza żadnych mechanizmów przeciwdziałania powstawaniu odpadów z opakowań i ochrony rynku opakowań wielokrotnego użytku (zwrotnych). Nie wspiera także rozwoju rynku produktów wykonanych z surowców wtórnych, a tym samym ważnego sektora gospodarczego, jakim jest przemysł przetwórstwa i recyklingu odpadów.
Nie skorzystano ze sprawdzonych wzorów i doświadczeń krajów członkowskich Unii, które na bazie Dyrektywy 94/62/EC stworzyły całościowe systemy przeciwdziałania i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Ponadto nie przedstawiono aktów wykonawczych do projektu ustawy.
Poniżej przedstawiamy uwagi szczegółowe, które mogą być pomocne przy sformułowaniu zmian do proponowanego projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
W projekcie brak jest mechanizmów ochrony rynku opakowań zwrotnych.
W projekcie pierwotnym, przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Środowiska przez Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów "3R", zaproponowano, aby ustanowić określone, obowiązkowe poziomy procentowe opakowań zwrotnych, podobnie jak to ma miejsce w Niemczech i Portugalii. Ponadto, we wszystkich krajach Unii (załącznik) chroni się rynek opakowań zwrotnych przez nałożenie dodatkowych opłat lub zakazów wprowadzania opakowań jednorazowych dla niektórych grup produktów.
Aktualny, średni poziom opakowań zwrotnych w stosunku do jednorazowych wynosi w Polsce około 30% dla wszystkich typów napojów, w tym piwa (bez produktów mleczarskich, win i pozostałych alkoholi). Szczególnie wysoki jest dla piwa, gdzie opakowania zwrotne są stosowane na poziomie ok. 50 - 70%. Dla innych produktów, jak soki, napoje gazowane, woda mineralna, poziom ten wynosi odpowiednio: 4%, 14,1%, 10%, i wciąż spada.
Proponujemy zatem wprowadzenie następującego zapisu dla ochrony rynku opakowań zwrotnych w rozdziale 2):
(napój konsumpcyjny - rozumie się przez to wody mineralne, soki, napoje bezalkoholowe, niskoalkoholowe i wina).
Aby przeciwdziałać powstawaniu odpadów oraz zapewnić konsumentowi możliwość wyboru pomiędzy opakowaniami jednorazowymi i zwrotnymi należy zobowiązać jednostki handlu detalicznego do posiadania w ofercie opakowań zwrotnych (w rozdziale 4):
Placówki handlowe sprzedające napoje konsumpcyjne w opakowaniach jednorazowych zobowiązane są do posiadania w ofercie handlowej tych samych produktów dostępnych w opakowaniach wielokrotnego użytku.
Podobny obowiązek powinien być nałożony na gastronomię (w rozdziale 4):
Zakłady gastronomiczne zobowiązane są do posiadania w ofercie handlowej napojów konsumpcyjnych w opakowaniach wielokrotnego użytku.
Art. 3 ust. 3. p. 1. Definicja odpadów opakowaniowych jest niezgodna z Dyrektywą 94/62/EC (art. 3 ust. 2), gdyż nie uwzględnia materiałów opakowaniowych. Ponadto, odpady powstające w procesie produkcji opakowań nie są opakowaniami, więc wpisanie ich jako wyjątku jest pozbawione sensu.
Zapisy art. 5, ust. 2 oraz art. 24, dotyczące zawartości metali ciężkich w opakowaniach.
Wg Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Opakowań poziom ten można obniżyć bardzo szybko, w ciągu 3 lat. Nie jest więc potrzebny długi okres przejściowy, wskazywany w projekcie ustawy.
Na brak konieczności wprowadzanie długich okresów przejściowych zwraca także uwagę Komitet Integracji Europejskiej, w swojej opinii z. 29.4.2000 (pkt. V).
Niedostatecznie rozwiązana jest sprawa nakładania ograniczeń dla niektórych rodzajów opakowań. W art. 5, ust. 3 przewidziano, że Minister może wydać w formie rozporządzenia wymagania dotyczące odzysku, recyklingu oraz wielokrotnego użytku, ale brak jest tam mowy o ewentualnych ograniczeniach dla opakowań trudnoprzetwarzalnych, lub których odzysk i recykling jest toksyczny (takich jak np. PCW). Uzasadnieniem dla wprowadzenia takiego zapisu są opublikowane ostatnio przez Komisję Europejską raporty nt recyklingu, spalania i składowania PCW: http://www.europa.eu.int/comm/environment/waste/facts_en.htm
Proponujemy dodanie następującego zapisu (jako art. 5 ust. 4):
Minister właściwy do spraw środowiska kierując się dostępnymi możliwościami technologicznymi i względami ochrony środowiska może w drodze rozporządzenia ustanowić ograniczenia lub zakazy stosowania określonych materiałów opakowaniowych, których odzysk lub recykling ze względów technicznych jest utrudniony lub ma szkodliwy wpływ na środowisko.
Art. 10. ust. 2. Znajduje się w nim niejasne pojęcie "ceny substancji". Nie wiadomo czy chodzi o cenę brutto czy netto produktu.
Art. 12. Określenie obowiązków sprzedawcy w zakresie "przekazywania konsumentom informacji" jest zbyt ogólne, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązku "właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi". Nie wiadomo w jaki sposób te informacje miałyby być "przekazywane" - w formie ustnej? Ulotki wręczanej każdemu klientowi?
Proponujemy pozostawienie jedynie obowiązku dotyczącego przekazywania informacji o możliwościach zwrotu opakowań wielokrotnego użytku i ich recyklingu (p. 1).
Art. 14. Nie jest wystarczająco jasne jaki jest zakres obowiązku prowadzenia przez jednostki handlu "selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych". Czy chodzi o zbiórkę (selekcję) własnych odpadów czy też pochodzących od klientów.
Obowiązek ten powinien dotyczyć wyposażenia jednostki handlowej w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów oraz odzysku i recyklingu własnych odpadów.
W artykule 18. nie wprowadzono zapisu zobowiązującego administrację publiczną do zakupów w pierwszej kolejności produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku oraz artykułów wykonanych z surowców wtórnych tak, aby wspierać rozwój przemysłu przetwórstwa i recyklingu odpadów (np. makulatury i szkła).
Pominięto zapis dotyczący obowiązku organizacji selektywnej zbiórki i recyklingu opakowań/odpadów komunalnych w miejscowościach liczących ponad 5000 mieszkańców (1740 gmin). Przy braku nałożenia na większe gminy tego obowiązku, nie będzie możliwe osiągnięcie założonych poziomów odzysku i recyklingu opakowań. Podobne rozwiązanie jest stosowane np. w Hiszpanii.
Zbyt niskie są zaproponowane w ustawie o opłacie produktowej poziomy recyklingu dla tworzyw i opakowań wielowarstwowych (docelowo 16%). Doprowadzi to do niezdrowej konkurencji z innymi opakowaniami, gdyż różnica wynosi aż 29%. Istnieją możliwości technologiczne na przetworzenie przynajmniej 25% tworzyw, począwszy od r. 2007 (a nawet wcześniej). W przypadku opakowań wielowarstwowych są już dostępne technologie do ich przetwórstwa na wysokim poziomie.
Należy wprowadzić obowiązek wykorzystania wyselekcjonowanych odpadów opakowaniowych w pierwszej kolejności do recyklingu. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia energii i materiałów pierwotnych, ograniczy zanieczyszczenia powodowane przez spalanie odpadów oraz będzie wspomagać rozwój sektora przetwórstwa odpadów:
Paweł Głuszyński
Prezes Zarządu OTZO
Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów "3R"
Sławkowska 12 III p., 31-014 Kraków
tel. 0-12/429 53 32, 0-501/752 106, fax: 422 22 64 wew. 106
e-mail: office@otzo.most.org.pl
AUSTRIA:
BELGIA:
DANIA:
FINLANDIA:
HOLANDIA:
NIEMCY:
PORTUGALIA:
Kraków, 5.6.2000
Biorąc pod uwagę:
oraz oczekując, że środki uzyskane z tytułu wprowadzenia opłat produktowych pozwolą na stworzenie i pokrycie kosztów ogólnokrajowego systemu zagospodarowania odpadów poużytkowych obejmującego wszystkie samorządy;
wnosimy o zmianę rządowego projektu ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej co najmniej w odniesieniu do poniższych punktów:
Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów "3R" opowiada się za przyjęciem ustawy w wersji zaproponowanej przez Ministerstwo Środowiska 13.3.2000, po dokonaniu stosownych poprawek.
Poniżej OTZO przedstawia uwagi do przekazanego do Parlamentu projektu ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Nie wzięto jednak pod uwagę faktu, że w przypadku
opakowań stawki opłat zostały ustalone na takim
poziomie, który pozwalałby na zagospodarowanie maksymalnie
69% powstających z nich odpadów - przy założeniu,
że wszyscy przedsiębiorcy wpłaciliby opłatę.
W wariancie optymistycznym uzyska się więc co najwyżej
21% pokrycia kosztów zagospodarowania odpadów z
opakowań. Podobnie będzie z innymi produktami.
Rodzaj opakowania |
Szacowana produkcja [ton/rok] |
Opłata produktowa [zł/t] |
Maksymalne wpływy z opłat (pierwotnie) [zł] |
Maksymalne wpływy z opłat (obecnie) * [zł] |
Selektywna zbiórka [zł/t] |
Średnie koszty selektywnej zbiórki [zł] |
---|---|---|---|---|---|---|
Papier i tektura |
1 000 000 | 400 | 400 000 000 | 192 000 000 | 558 | 558 000 000 |
Szkło | 900 000 | 150 | 135 000 000 | 60 750 000 | 365 | 328 500 000 |
Tworzywa sztuczne |
250 000 | 2950 | 737 500 000 | 118 000 000 | 3780 | 945 000 000 |
Razem | 2 150 000 | - | 1 272 500 000 | 370 750 000 | - | 1 831 500 000 |
Oznacza to, że odstąpiono od zasady "zanieczyszczający płaci". Zmieniono też jedną z podstawowych funkcji opłaty produktowej, jaką było mobilizowanie przemysłu do samoorganizacji i tworzenia ogólnokrajowego systemu odzysku i recyklingu odpadów, wzorem państw członkowskich Unii.
Przyjęcie ustawy w obecnej wersji oznacza, że nadal zdecydowaną większość kosztów związanych ze zbiórką i zagospodarowaniem odpadów poużytkowych będą ponosić samorządy.
Paweł Głuszyński, Prezes Zarządu OTZO
Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów "3R"
ul. Sławkowska 12 III p., 31-014 Kraków
tel. 0-12/429 53 32, 0-501/752 106, fax: 422 22 64 wew. 106
e-mail: office@otzo.most.org.pl, http://www.most.org.pl/otzo
Kraj | Baterie/akumulatory | Opakowania | Oleje | Opony | Sprzęt elektroniczny i elektryczny |
Inne |
---|---|---|---|---|---|---|
Austria | tak | tak* | tak | tak | źródła światła; składowanie odpadów | |
Belgia | tak | tak* | tak* | papier; jednorazowe aparaty fotograficzne i golarki; składowanie odpadów | ||
Dania | tak | tak* | tak | tak | CFC; źródła światła; PCW; chlorowane rozpuszczalniki; pestycydy; naczynia i sztućce jednorazowe; składowanie i spalanie odpadów; wycofane samochody | |
Finlandia | tak* | tak | tak | wycofane samochody; pestycydy; składowanie odpadów | ||
Francja | * | tak* | tak | d | papier; wycofane samochody (d); składowanie odpadów | |
Hiszpania | tak* | tak | +* | |||
Holandia | tak* | tak | * | wycofane samochody; produkty zawierające rtęć; składowanie i spalanie odpadów | ||
Niemcy | * | tak* | d/+* | wycofane samochody (+); składowanie odpadów (+) | ||
Norwegia | tak* | tak | * | pestycydy; składowanie i spalanie odpadów (+) | ||
Portugalia | tak | tak* | tak | składowanie odpadów | ||
Szwecja | tak | tak* | tak | tak | * | wycofane samochody; stosowanie określonych substancji chemicznych; pestycydy; składowanie odpadów |
Szwajcaria | tak | * | chlorowane rozpuszczalniki; opakowania aluminiowe, metalowe i PET | |||
Wielka Brytania |
tak* | składowanie odpadów | ||||
Włochy | tak* | tak | * | CFC; torby plastikowe; składowanie odpadów | ||
Japonia | tak | tak | * | |||
USA | tak* (stanowe) |
tak (stanowe) | ||||
Czechy | *+ | CFC | ||||
Polska | tak*+ | tak*+ | tak*+ | tak*+ | tak*+ (częściowo) |
źródła światła (tak*+); składowanie odpadów |
Słowacja | tak*+ | tak*+ | tak*+ | tak*+ | papier (+); PCW (+); wycofane samochody (+) | |
Węgry | tak | tak | tak | tak | tak | |
Oznaczenia skrótów:
tak podatek (opłata produktowa)
* obowiązek odbioru produktu po użytkowaniu lub
zorganizowania systemu zbiórki przez producenta
d dobrowolne porozumienie przemysłu i rządu
+ propozycja ustawodawcza
Źródła:
Opracowanie:
Ogólnopolskie Towarzystwo Zagospodarowania Odpadów "3R"
Organizacje, które zechcą poprzeć stanowiska
OTZO dotyczące projektów ustaw, proszone są o
przesłanie ich na adres:
Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych
i Leśnictwa Sejmu RP ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa tel. 0-22/694 21 85, fax: 694 16 84 |
Projekty ustaw i dodatkowe informacje są dostępne w Internecie:
http://www.most.org.pl/otzo |