Do: Posłowie Sejmu RP
Mając na względzie, że realizacja "Programu dla Odry 2006", w jego obecnej postaci:
wnioskujemy o:
wstrzymanie decyzji o przyjęciu przez Sejm ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry 2006"
do czasu przygotowania przez niezależnych ekspertów:
oraz
Uzasadnienie:
"Program dla Odry 2006" nie posiada solidnych podstaw ekonomicznych. Wstępna analiza wykonalności Programu (pre-feasibility study) ma zostać ukończona do końca 2000 r. Dopiero jednak rzetelna analiza wykonalności (feasibility study) będzie podstawą do występowania o środki zagraniczne, które stanowić mają ponad 50% budżetu Programu. Biorąc pod uwagę powyższe fakty, na tym etapie przygotowania należy proponowany model finansowania Programu uznać za wysoce niepewny.
Przeprowadzone w "Programie" analizy ekonomiczne dotyczące nakładów i zysków związanych z rozwojem żeglugi i energetyki prowadzone są na podstawie niejasnych warunków wstępnych i przy optymistycznym założeniu optymalnych warunków finansowych Państwa, korzystnych warunkach hydrologicznych oraz możliwości uzyskania szybkich zysków z transportu wodnego przy wykorzystaniu Odrzańskiej Drogi Wodnej. Tymczasem:
Program będąc zlepkiem idei i pomysłów jest hybrydą stworzoną w przeświadczeniu, że postulaty i żądania różnych środowisk uda się w nim jakoś pogodzić bądź zmarginalizować. Dla wyboru rozwiązań kompromisowych konieczne jest, nieobecne w Programie, wskazanie i analiza obszarów konfliktowych oraz propozycji rozstrzygnięć wariantowych. Brak tego elementu jest wystarczającym powodem do wstrzymania decyzji o przyjęciu "Programu dla Odry 2006" przy jednoczesnym rozpoczęciu merytorycznej debaty nad Programem.
Podstawa konfliktów sprowadza się do naruszania przywoływanych często w tekście zasad zrównoważonego rozwoju, które pozostają tylko w sferze werbalnej i deklaratywnej. "Program dla Odry 2006" ignoruje doświadczenia krajów gospodarczo rozwiniętych, gdzie w związku z przewidywanym ociepleniem globalnym zasoby wodne, w tym przyrodnicze walory dolin rzecznych traktowane są jako zasoby o szczególnym stopniu ochronności. Priorytety te znajdują swoje odzwierciedlenie w Dyrektywie Wodnej UE, która wejdzie w życie na przełomie l. 2000/2001. Zakłada ona podejście zlewniowe przyjmując jako jednostkę operacyjną w procesie zarządzania całe dorzecze. Kryteriami poprawy jakości wody poza wskaźnikami fizyko-chemicznymi są również występowanie organizmów roślinnych i zwierzęcych, a także obecność naturalnych procesów morfologicznych rzek. Uchwalenie ustawy sprzecznej z wchodzącą właśnie w życie Dyrektywą Wodną wywrze zły wpływ na dalsze negocjacje Polski w zakresie ochrony środowiska i będzie kolejną przeszkodą w przyspieszeniu naszego procesu akcesyjnego.
Listę przykładowych konfliktów rozpoczynać może pominięty w Programie wyraźny konflikt pomiędzy ochroną przeciwpowodziową, a rozwojem żeglugi. Bowiem dla potrzeb ochrony przeciwpowodziowej zbiorniki retencyjne powinny utrzymywać maksymalne rezerwy retencyjne (zbiorniki muszą być puste), zaś dla umożliwienia żeglugi wskazane jest gromadzenie wód (zbiorniki powinny być pełne). Z punktu widzenia ochrony przyrody najwięcej kontrowersji budzi regulacja rzeki dla potrzeb transportu wodnego, a w szczególności budowa stopni wodnych Malczyce i Lubiąż oraz regulacja Odry swobodnie płynącej. Skutki realizacji powyższych inwestycji stwarzają poważne zagrożenia dla przyrody doliny Odry od Brzegu Dolnego do Głogowa. Odcinek ten należy do najcenniejszych przyrodniczo obszarów w dolinie Odry. Z uwagi na występujące cenne biotopy oraz gatunki zwierząt i roślin, w świetle Dyrektywy UE ws ochrony siedlisk (92/43/EEC) dolina Odry na tym odcinku powinna zostać objęta ochroną w ramach europejskiej sieci obszarów przyrodniczo cennych NATURA 2000.
Wymieniane w suplemencie nr 15 pt. "Wyjaśnienia dla KERM", związane z budową stopni wodnych, korzyści ekologiczne w formie "zwiększenia bioróżnorodności" i "stworzenia lepszych warunków dla rozwoju ekosystemów" są nieporozumieniem. W przygotowanej w marcu 2000 r. opinii dla Komisji Ochrony Środowiska Sejmu RP autorzy przyrodniczej części Oceny Oddziaływania na Środowisko dla Malczyc twierdzą, że budowa tego stopnia wodnego może tylko zaszkodzić lasom łęgowym, które stanowią największą wartość przyrodniczą w dolinie Odry. Stopnie wodne zaburzają bowiem naturalny dynamizm warunków wodnych charakterystyczny dla dolin rzecznych, zamieniając ją w mniej cenny przyrodniczo ciąg sztucznych jezior.
Segment Programu dotyczący ochrony przyrody jest rażącym przykładem występujących w "Programie dla Odry 2006" niezgodności deklarowanych celów z faktycznymi sposobami ich realizacji. W deklarowanej w suplemencie 15 hierarchizacji celów Programu ochronę wartości przyrodniczych oceniono jako ważniejszą niż rozwój transportu wodnego. Tymczasem porównanie odnośnych pozycji w budżecie Programu wskazuje, że dominantą jest transport wodny (882.620.000 PLN w porównaniu z 204.500.000 PLN na tzw. "ochronę przyrody"). Dodać należy, że koszty w obszarze ochrony przyrody obejmują tzw. "prowadzenie renaturyzacji koryt rzecznych, towarzyszących inwestycjom z zakresu budowli regulacyjnych oraz przeciwpowodziowych" a więc dotyczą nie tyle ochrony przyrody, co raczej minimalizacji negatywnych przyrodniczych skutków inwestycji hydrotechnicznych.
Wbrew wyrażonej w "Programie dla Odry 2006" opinii, nie był on konsultowany z pełną reprezentacją środowisk lokalnych, o czym świadczy konsekwentny i zdecydowany protest wielu środowisk społecznych i naukowych, sprzeciwiających się zatwierdzeniu Programu. Fakt marginalizowania tych głosów w mediach oraz świadomie prowadzona polityka dezinformacji w miejsce konstruktywnego dialogu, spowoduje w przyszłości liczne problemy w realizacji założeń Programu budzących wątpliwości społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych. Brak akceptacji społeczności lokalnych, środowisk naukowych i organizacji pozarządowych może stanowić znaczne utrudnienie w zdobywaniu funduszy z UE.
W świetle sposobu powstawania Programu poważne wątpliwości budzi proponowana struktura zarządzania. W zaproponowanym rozwiązaniu organizacyjnym brakuje rady nadzorczej reprezentującej wszystkie zainteresowane specjalności, posiadającej szerokie kompetencje i pełniącej rzeczywisty nadzór merytoryczny nad realizacją Programu. Propozycja utworzenia jednoosobowego kierownictwa oraz sprowadzenie Komitetu Sterującego jedynie do roli opiniodawczej wywołuje obawy, iż stanowisko Koordynatora, mającego istotny wpływ na gospodarkę 1/3 powierzchni kraju może być jednostronnie nadużywane, wbrew interesowi szerokich rzesz społecznych.
Wątpliwości budzi również sama potrzeba uchwalania tak gigantycznego Programu. Dla realizacji sporej części zadań, w tym między innymi budowy oczyszczalni ścieków, przyjęcie Programu nie jest potrzebne. Środki finansowe pochodzące z Banku Światowego finansującego Projekt Usuwania Skutków Powodzi, EBI finansującego naprawę urządzeń hydrotechnicznych po powodzi 1997 r. oraz kasy samorządów i przedsiębiorców wspomagane przez fundusze ekologiczne a finansujące budowę oczyszczalni ścieków można traktować jako zapewnione. Ich sztuczne uwzględnienie zmniejsza na papierze udział budżetu państwa w realizacji programu, jednak ich uruchamianie nie jest warunkowane przyjęciem Programu. Jedyny segment "Programu dla Odry 2006", którego realizacja jest w całości uzależniona od jego przyjęcia, to najbardziej kontrowersyjny ekonomicznie i ekologicznie pomysł rozwoju odrzańskiej drogi wodnej.
W imieniu Społecznej Koalicji "Czas na Odrę!":
dr Zbigniew Jakubiec - prezes PTPP "pro Natura"
dr Wojciech Jankowski - kierownik zespołu opracowującego przyrodniczą część OOŚ dla Malczyc
dr Andrzej Jermaczek - prezes Lubuskiego Klubu Przyrodników
dr Leszek Jerzak - Liga Ochrony Przyrody - Zielona Góra
Irena Krukowska-Szopa - prezes Fundacji "Zielona Akcja"
prof. Krzysztof Mazurski - wiceprezes Fundacji Kultury Ekologicznej
Piotr Nieznański - WWF (Światowy Fundusz na rzecz Przyrody) - Biuro Projektu we Wrocławiu
Mirosław Pukacz - prezes Federacji Zielonych - Opole
Andrzej Ruszlewicz - konsultant UMBRELLA PROJECT UNDP
Krzysztof Smolnicki - prezes Dolnośląskiej Fundacji
Ekorozwoju
Jakub Szumin - prezes Federacji Zielonych - Szczecin
dr Krzysztof Świerkosz - kierownik polskiego zespołu opracowującego "Atlas
Łęgów Odry"
prof. Tomasz Wesołowski - wiceprezes Ogólnopolskiego
Towarzystwa Ochrony Ptaków
Z przyjemnością informujemy, że 1.6.2000 rozpoczęło swą działalność w Warszawie biuro Światowego Funduszu na rzecz Przyrody WWF. Obecnie prowadzone są dwa projekty.
Oprócz projektu dot. certyfikacji lasów, prowadzony
jest obecnie projekt "Wisła" - w ramach szerszej
kampanii WWF "Żyjące Rzeki". Celem tego projektu
jest opracowanie i wdrożenie kompleksowego programu ochrony
Wisły po to, by zapewnić bezpieczeństwo powodziowe
i ochronę jej walorów przyrodniczych. Jest to program
długoterminowy, który zakłada następujące
działania: opracowanie koncepcji proekologicznego rozwoju
regionu, opracowanie koncepcji proekologicznego programu ochrony
przeciwpowodziowej, współudział w ustanowieniu
systemu obszarów chronionych w dolinie Wisły, ostoji
dzikiej fauny i flory, a szczególnie gatunków migrujących,
działalność edukacyjno-medialną, lobbing
oraz ustanowienie i koordynację prac koalicji organizacji
pozarządowych i instytucji naukowych. Do działań
natychmiastowych należy opracowanie alternatywnego rozwiązania
wobec stopnia wodnego w Nieszawie. Przy wsparciu kampanii WWF
"Żyjące wody", planuje się działalność
na rzecz opracowania koncepcji ochrony zlewniowej przy rozwiązywaniu
problemów zasobów wodnych, jakości wody oraz
zagospodarowania przeciwpowodziowego regionu - na terytorium obejmującym
ponad połowę obszaru Polski.
Marta Kaczyńska Koordynator ds. komunikacji projektu "Rzeki Polski" Światowy Fundusz na rzecz Przyrody WWF ul. Kaliska 1/9, 02-316 Warszawa tel./fax 0-22/824 00 53 tel. 0-608/322 153 www.wwf.pl |
Jacek Engel - Kierownik projektu "Wisła"
Marta Kaczyńska - Koordynator ds. komunikacji projektu
"Rzeki Polski"
WWF, wraz z innymi organizacjami1), domaga się rozważenia alternatywnych dla budowy zapory w Nieszawie rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo ludzi poniżej zapory we Włocławku.
Jednocześnie WWF podtrzymuje gotowość sfinansowania opracowania niezależnej analizy opcji alternatywnych rozwiązujących - w przeciwieństwie do Nieszawy - wszystkie problemy wynikające z funkcjonowania zapory we Włocławku.
Ekolodzy zgadzają się z powagą sytuacji wynikającej z zagrożenia stopnia wodnego we Włocławku. Nie mogą się jednak zgodzić ze stanowiskiem rządowego zespołu ekspertów, biorąc pod uwagę że:
Materiały WWF dostępne są pod adresem internetowym:
www.wwf.pl |
Szczegółowych informacji o wnioskach wynikających
z ekspertyzy WWF udzielają:
Jacek Engel - Kierownik projektu WWF "Wisła" - tel. 0-608/384242 |
Marta Kaczyńska - Koordynator ds. komunikacji projektu "Rzeki Polski" - tel. 0-608/322 153 |