[ Wydawnictwo "ZB" | Okładka | Spis treści ]
KOLEJ - ZB nr 13(158)/2000, grudzień 2000
Forum Promocji Kolei - koncepcja koordynacji pracy organizacji
i instytucji pro kolejowych w Polsce. Inicjatorzy projektu:
- KOLPIO - Kolejowe Centrum Informacji i Logistyki
- Instytut Rozwoju i Promocji Kolei
- Stowarzyszenie Hobbystów Transportu Szynowego, www.kolej.com.pl
- Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, tel. 0-602/537-618
|
Apel do organizacji i osób zainteresowanych działaniem
na rzecz ekologicznego transportu
Dużo mówimy o ekologii, ekologicznym transporcie...
czas na konkretne działania:
FORUM PROMOCJI KOLEI
WSTĘP
Ostatnie lata przynoszą drastyczny spadek zainteresowania
koleją na rzecz motoryzacji. Ta prężnie rozwijająca
się gałąź transportu lądowego w sposób
istotny zaczyna kształtować świadomość
społeczeństwa i jego potrzeby poprzez rozbudowany
aparat promocji i marketingu. Nęci się również
naszą podświadomość i próbuje wmówić
iż posiadanie własnego samochodu to konieczność
bez której nie sposób się obejść.
W naszym kraju do dziś pokutuje błędna lecz bardzo
ugruntowana w świadomości społeczeństwa
opinia, że samochód jest miarą i wyznacznikiem
pozycji społecznej. Niestety, wraz z przemianami politycznymi
i gospodarczymi w ostatnich lat, zachwyciliśmy się
możliwością posiadania własnych czterech kółek,
przyjmując zachodni model motoryzacji. Niestety, za lawinowym
wzrostem ilości pojazdów nie poszły inwestycje
i modernizacja przestarzałej infrastruktury drogowej, powodując
wzrost wypadków na drogach. Mimo to, nasze pragnienia posiadania
samochodu skrzętnie są wykorzystywane i podsycane przez
lobby motoryzacyjne, które zgrabnie ukrywa wszelkie informacje
o rzeczywistych kosztach zewnętrznych motoryzacji lub umniejsza
ich znaczenie. Dzieje się tak między innymi dlatego,
że za rozwojem przemysłu motoryzacyjnego stoją
ogromne pieniądze, z których żadna firma ani
koncern tej branży nie ma ochoty tak łatwo zrezygnować.
Dlatego mimo rosnących zagrożeń, zwiększonej
liczby wypadków, degradacji środowiska naturalnego
spowodowanej gigantycznym i niczym nie kontrolowanym rozwojem
motoryzacji w Polsce promuje się samochody.
Równocześnie skryte i nie do końca zrozumiałe
dla świata nauki, ekspertów transportu i ekologów
są poczynania władz zmierzające do ograniczenia
roli kolei w krajowym systemie transportowym.
Dlatego też z inicjatywy Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei
z Warszawy, Kolejowego Centrum Informacji i Logistyki - KOLPIO
oraz Stowarzyszenia Hobbystów Transportu Szynowego z Kwidzyna,
rozpoczęto działania zmierzające do zintegrowania
działań wszystkich firm i organizacji na rzecz szeroko
pojętej promocji i rozwoju kolei.
|
|
Sieć kolei w roku 1989 |
Sieć kolei w roku 2000 |
Regres polskiej sieci kolejowej - porównanie sieci połączeń kolejowych w roku 1989 ze stanem obecnym.
Oprac: Piotr Rachwalski |
Bacznie obserwując krajowy rynek transportu lądowego
trudno nie oprzeć się wrażeniu że kolej,
najbardziej ekologiczny i skuteczny ze znanych środków
przewozu, jest od wielu lat dyskryminowany i hamowany w rozwoju.
Brak mu odpowiedniej reklamy, promocji ale i zwykłej rzetelnej
informacji. W krajach zachodnich z transportu szynowego i wokół
niego robi się niezły biznes a u nas temat kolei traktuje
się jak trąd lub zło konieczne.
Za Odrą koleją interesuje się lub sympatyzuje
z nią co 4-5 mieszkaniec a u nas pasjonatów tej formy
transportu można szukać ze świecą a ich samych
traktuje się jako niezwykle rzadkie i śmieszne zjawisko.
Przed II wojną światową zawód kolejarza
był w poważaniu i sytuował pracowników bardzo
wysoko w hierarchii społecznej, czego nie można powiedzieć
dziś. Obecna pozycja i status kolei legł w gruzach,
a fatalna i bardzo negatywna opinia o usługach tej branży
znana jest każdemu dziecku. Brudne, zatęchłe dworce,
ubikacje, wagony, niemiła i niekompetentna obsługa,
arogancja i buta konduktorów, zacofanie, to tylko ogólny
wizerunek branży. W tej sytuacji nie dziwi fakt lekceważącego
i dewastacyjnego podejścia społeczeństwa do tej
formy transportu. Nie poprawia tego stanu także brak jasnej
wizji rozwoju i zmian świadomości pracowników,
którzy gubią się w licznych zmianach i przemianach
jakie zachodzą w PKP, największej krajowej firmie kolejowej.
Ten negatywny obraz rzutuje niestety na pozostałe firmy,
a utrzymująca się monopolistyczna pozycja PKP doprowadza
do upadku całego sektora firm produkujących lub świadczących
usługi na rzecz kolei.
Uchwalona niedawno ustawa o restrukturyzacji, komercjalizacji
i prywatyzacji PKP zamiast oczekiwanej poprawy oferty poprzez
uwolnienie ryku i wprowadzenie konkurencji na tory, stanie się
przysłowiowym gwoździem do trumny kolei. Niestety wydaje
się, że obaw tych nie podzielają, prócz
wąskiej grupy specjalistów, ani politycy, ani zaślepieni
władzą niektórzy związkowcy z PKP, ani nasze
społeczeństwo.
Z pełną świadomością niektórych
kręgów polityczno-społecznych i za pełnym
przyzwoleniem społecznym popełnimy te same błędy
co kraje zachodnie 20-30 lat temu.
Aby powstrzymać ten regres i odwrócić go, stwarzając
równe szanse rozwoju, funkcjonowania kolei, niezbędna
jest odpowiednia promocja oraz, co najważniejsze, edukacja
i informacja ukazująca wszystkie aspekty współczesnego
transportu.
Podobne próby budowania lobby kolejowego na wzór
samochodowego były i są podejmowane w naszym kraju nie
od dziś. Funkcjonuje wiele instytucji, ośrodków
badawczych, izb gospodarczych, organizacji samorządowych,
pozarządowych, hobbystycznych i ekologicznych, które
na różnych płaszczyznach starają się
promować kolej i propagować fakty o niej. Niestety
podstawowym błędem takich działań jest
kompletny brak koordynacji ich działań z innymi podobnymi
organizacjami, co powoduje znikomą skuteczność
jakichkolwiek działań zbyt małej i słabej
grupy pasjonatów. W ten sposób zapał i zaangażowanie
wszystkich organizacji oraz ponoszone przez nie znaczące
koszty, nie dają zamierzonego rezultatu, przyczyniając
się niejednokrotnie do pogorszenia stanu obecnego.
Powstające informacje, opracowania lub analizy dotyczące
funkcjonowania i restrukturyzacji transportu kolejowego są
mało upowszechniane, trafiają do szuflady twórców
lub nie spełniają oczekiwań potencjalnych odbiorców.
Powoduje to często wielokrotne wykonywanie opracowań
na ten sam temat lub w tworzenie ich w ograniczonym zakresie,
z uwagi na brak pełnego spektrum informacji.
Poza tym każde ze środowisk ukierunkowane jest na inne
cele i jego działania operują w innym segmencie branży
kolejowej, choć u podstawy leżą te same cele główne.
Gdyby udało się zintegrować działania wszystkich
tych grup i organizacji oraz środki, wiedzę oraz zaangażowanie
jakimi one dysponują do realizacji celu, to istniałaby
większa szansa osiągnięcia zamierzeń.
Takie współdziałanie nie ograniczałoby działalności
żadnej z tych organizacji (funkcjonowałaby one nadal
w pełni samodzielnie), lecz umożliwiłaby włączenie
się w działania innych jednostek z własnymi celami,
zamierzeniami i potencjałem osobowym. Element wspólnej
koordynacji działań powinien polegać na realizacji
własnych celów statutowych danej organizacji, włączonej
w szeroki program "pro kolejowy", który stałby
się środkiem do realizacji wspólnego celu nadrzędnego.
Dlatego też w wyniku wielu rozmów z przedstawicielami
różnych grup "pro kolejowych" zrodziła
się propozycja powołania FORUM PROMOCJI KOLEI, którego
głównym celem będzie próba koordynacji
wszystkich działań z zakresu promocji, funkcjonowania
i dalszego rozwoju kolei w Polsce.
W trakcie tych rozmów pojawiła się również
istotna sugestia, iż w celu właściwej realizacji
tych zamierzeń niezbędne jest uwzględnienie
właściwego procesu kształcenia i uświadamiania
młodzieży już w wieku przedszkolnym, a potem szkolnym,
o problemach współczesnego transportu. Wiąże
się to z odpowiednio opracowanym programem kształcenia
oraz przygotowaniem pomocy naukowych w ramach przedmiotu "wychowanie
techniczne i komunikacyjne" i inn. W ten sposób istnieje
realna szansa na zmianę świadomości społeczeństwa
(głównie młodego pokolenia), dotyczącego
właściwego kształtowania postaw proekologicznych
i bezpieczeństwa. Nie chodzi tu o całkowitą rezygnację
z transportu samochodowego na rzecz kolei, lecz o ograniczenie
i eliminację pewnych form jego stosowania tam gdzie jest
to najbardziej niewskazane lub istnieje inna rozsądna alternatywa
przewozu towarów i osób.
Oczywiście jest to zadanie trudne i ma szansę powodzenia
jedynie w przypadku pełnej integracji poczynań całego
środowiska "pro kolejowego". Jest ona niezbędna
również w przypadku rozpoczęcia ogólnokrajowej
kampanii informacyjnej promującej kolej, mającej na
celu przybliżenie i uświadomienie całemu społeczeństwu
zagrożeń wynikłych z niezrównoważonego
rozwoju motoryzacji.
Samo promowanie kolei wśród przedstawicieli wąskiej
grupy potencjalnych odbiorców nie daje już należytego
rezultatu. Tak więc dotychczasowy sposób oddziaływania
na rynek stał się mało skuteczny. Dlatego też
konieczne staje się zweryfikowanie dotychczasowego sposobu
promowania produktów i ofert kolejowych. W chwili obecnej
niezbędne staje się podjęcie natychmiastowych
działań zmierzających do zmiany pragnień
społecznych i odwrócenia lub choćby zmniejszenia
ogólnospołecznych chęci do posiadania własnego
samochodu. W naszym społeczeństwie a zwłaszcza
wśród przedstawicieli władz (w tym i lokalnych)
brak jest należytej znajomości całokształtu
uwarunkowań transportu. Nikt tak naprawdę nie zdaje
sobie sprawy z wagi problemu i zagrożeń dla społeczeństwa
i gospodarki, jakie niesie z sobą całkowita likwidacja
połączeń kolejowych lub ich znaczne ograniczenie.
Aby zmienić ten niekorzystny stan rzeczy proponujemy zorganizowanie
ogólnopolskiej debaty nt przyszłości transportu
kolejowego i sposobu jego rozwoju i promocji. W toku dyskusji
na wielu szczeblach powinna się ukształtować
pewna strategia działania, mająca na celu zmianę
sposobu i charakteru postrzegania kolei, jako przestarzałego,
nieefektywnego i drogiego środka transportu.
Jak już wspomniano, dla właściwego i jak najbardziej
pełnego określenia całego spektrum wszystkich zagadnień
transportowych w naszym kraju, które mają wpływ
na funkcjonowanie kolei, niezbędne jest porozumienie wielu
organizacji i firm z tej branży.
Dlatego zapraszamy do współpracy między innymi:
- przedstawicieli władz państwowych, samorządowych,
lokalnych,
- izby gospodarcze, organizacje branżowe producentów,
usługodawców kolejowych,
- przewoźników, spedytorów, operatorów
kolejowych,
- ośrodki projektowe, badawcze, konsultingowe, certyfikacyjne,
- banki, fundusze pomocowe i organizacje finansowe,
- szkoły i uczelnie wyższe o profilu kolejowym, ekonomicznym,
pedagogicznym i ekologicznym,
- organizacje i stowarzyszenia proekologiczne,
- stowarzyszenia, kluby hobbystów i modelarzy kolejowych,
- redakcje czasopism, rozgłośni radiowych, stacji
telewizyjnych, serwisów internetowych,
- muzea i skanseny kolejowe,
- oraz wszystkich którym bliskie są problemy kolejnictwa.
W związku z wielką różnorodnością
tematów i stojących przed nami zadań przypadku
niezbędne jest zaangażowanie jak najszerszej grupy
fachowców i pasjonatów, z różnych dziedzin,
którym na sercu leży poprawa obecnego wizerunku kolei
a przez to jej rozwój. Dla lepszego i bardziej fachowego
wypracowania odpowiednich procedur oraz kierunków postępowania
w różnych dziedzinach, składających się
na realizacje podstawowego celu należy stworzyć komisje
tematyczne, takie jak:
- finansowa, skupiająca organizacje i jednostki
pozwalające na wyasygnowanie niezbędnych środków
finansowych umożliwiających realizację polityki
edukacji kolejowej, rozwój badań oraz uruchomienie
w Polsce produkcji lekkiego taboru kolejowego (autobusy szynowe)
i jego przyszły leasing,
- zebranie informacji o możliwości finansowania zakupów
taboru kolejowego,
- zebranie informacji o organizacjach i instytucjach, które
są zainteresowane inestowaniem w rozwój transportu
szynowego,
- ustalenie źródeł pozyskiwania środków
pozabudżetowych na działalność kolei lokalnych
i zakup taboru kolejowego,
- oszacowanie kosztów działalności edukacyjnej
i promocyjnej (w ramach działalności forum) i pozyskanie
środków na ten cel.
- edukacyjna, mająca na celu stworzenie i opracowanie
metod dotarcia do różnych grup społecznych i
wiekowych z właściwą informacją nt zagrożeń
motoryzacyjnych, korzyści płynących ze zrównoważonego
rozwoju środków transportu, w tym głównie
kolejnictwa,
- opracowanie przykładowych lekcji dla nauczycieli, prezentacji,
filmów, oraz kompletu materiałów niezbędnych
do niekonwencjonalnego prowadzenia lekcji o tematyce ekologiczno-transportowej,
- opracowanie, przeforsowanie i wdrożenie właściwej
polityki kształcenia i doskonalenia kadr technicznych i organizacyjnych
firm kolejowych poprzez cykl szkoleń w tym:
- organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem kolejowym,
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych na działalność
kolei,
- zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania podobnych
kolei regionalnych w innych krajach - wycieczki tematyczne.
- turystyczno-krajoznawcza, która zajmie się
promocją turystyki kolejowej, ochroną zabytków
techniki, opracowaniem specjalnej oferty turystycznej ze szczególnym
uwzględnieniem transportu kolejowego i innych ekologicznych
form przemieszczania, (rowery),
- ustalenie wykazu linii kolejowych cennych dla narodu polskiego
z uwagi na walory historyczne, krajoznawcze, kulturalne,
- zewidencjonowanie istniejących zabytków techniki
i architektury kolejowej oraz opracowanie dla nich białych
kart a także wpisanie do rejestru zabytków celem zachowania
przed dalszą degradacją i zniszczeniem,
- zabezpieczenie istniejących zabytków techniki przed
dewastacją, rozgrabieniem i lekkomyślna likwidacją,
- określenie prawnych podstaw funkcjonowania i finansowania
skansenów kolejowych, linii muzealnych i możliwości
bezpłatnego przekazywania zabytkowego taboru kolejowego jednostkom
muzealnym i organizacjom pozarządowym działających
na zasadzie NON PROFIT,
- opracowanie przewodnika historyczno-krajoznawczego po naszym
kraju w oparciu o transport szynowy i zabytki z nim związane,
- ustalenie preferencyjnych stawek z zarządcami infrastruktury
kolejowej za dostęp do torów dla przejazdów
pociągów specjalnych i nadzwyczajnych oraz urealnienie
stawek za wynajęcie pociągów retro,
- określenie zliberalizowanych przepisów eksploatacji
taboru muzealnego i zabytkowego, który jest eksploatowany
sporadycznie (w tym przebiegów międzynaprawczych
dla parowozów).
- techniczna, mającą na celu opracowanie i
koordynację prac nad właściwym kierunkiem rozwoju
polskiej myśli technicznej - głównie produkcja
i modernizacja taboru kolejowego uwzględniając przyszłe
potrzeby społeczne (autobusy szynowe, transport kombinowany),
- określenie wymogów technicznych dla pojazdów
szynowych, w zależności od przeznaczenia i zliberalizowanie
tych wymogów dla produkcji lekkich pojazdów szynowych
(tzw. autobusów szynowych) eksploatowanych na liniach regionalnych,
kolejach samorządowych i powiatowych,
- ustalenie wytycznych projektowo-konstrukcyjnych dla taboru
kolejowego (pasażerskiego i towarowego, w tym transportu
kombinowanego),
- promocja taboru i firm produkujących go.
- społeczna, rozwiązująca problemy nierównomiernego
dostępu do usług kolejowych mieszkańców
miast i wsi, którym grozi odcięcie od świata
w przypadku likwidacji przewozów, współpracująca
z lokalnymi samorządami w celu zbadania i właściwego
określenia ich potrzeb,
- opracowanie projektów zmniejszenia odizolowania regionów
wiejskich i miast od dużych ośrodków ekonomiczno-kulturalnych
przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej,
- pomoc i doradztwo w koordynacji rozkładów jazdy
pociągów,
- zbadanie lokalnych potrzeb i preferencji do stosowania transportu
kolejowego jako środka przemieszczania ludności w regionie,
oszacowanie popytu na te usługi,
- kampania edukacyjna i promocyjna wśród przedstawicieli
władz lokalnych z uświadomieniem im całkowitych
kosztów funkcjonowania kolei,
- opracowanie odpowiedniej polityki edukacyjnej i informacyjnej
w danej gminie lub powiecie.
- medialna, zajmująca się upowszechnianiem
i odpowiednim przygotowaniem całej polityki informacyjnej
w różnych środkach masowego przekazu (gazety,
radio, telewizja, Internet, wszelakie publikacje i opracowania),
oraz podczas imprez (festyny, wycieczki, spotkania, sympozja,
prezentacje, wystawy, targi, itp.),
- utworzenie w ramach budowanego Kolejowego Centrum Informacji
i Logistyki w pełni multimedialnej witryny internetowej,
na której będzie można znaleźć pełne
kompendium informacji o kolei,
- przygotowanie wspólnie z jedną z komercyjnych stacji
telewizyjnych cyklicznego programu o kolejach i nowościach
na wzór programów motoryzacyjnych,
- opracowanie cyklu reportaży o transporcie kolejowym (wpływ
na środowisko, ekologia i koszty zewnętrzne, zabytki,
turystyka, problemy linii lokalnych, transport kombinowany, tabor
kolejowy, wąskotorówki, muzea i skanseny, itp.
- ekologiczna, mająca na celu opracowywanie danych
o stanie środowiska i zagrożeniach wynikłych z
niekontrolowanego rozwoju motoryzacji, rzetelne informacje o kosztach
zewnętrznych transportu kolejowego, oszacowanie dalszych
kierunków działań i badań w zakresie tej tematyki,
- zebranie i upowszechnienie informacji o kosztach zewnętrznych,
- promowanie proekologicznych działań i rozwiązań
transportowych,
- ustalenie dalszych kierunków rozwoju transportu kolejowego
w celu zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko
zewnętrzne,
- koordynacja działań ruchów ekologicznych
z pozostałymi organizacjami,
- prowadzenie edukacji proekologicznej (transportowej) wśród
społeczeństwa.
- organizacyjna, mająca na celu wypracowanie odpowiednich
procedur, projektów oraz modeli funkcjonowania i zarządzania
koleją zarówno w skali makro jak i mikro, które
pozwoliłyby na zmniejszenie kosztów działalności
przewozowej zapewniając jednocześnie zwiększenie
atrakcyjności oferty i jej konkurencyjność w stosunku
do innych środków transportu,
- określenie modeli zarządzania i funkcjonowania kolei
lokalnych dostosowanych do regionalnych potrzeb społecznych
i możliwości technicznych,
- opracowanie regulaminów funkcjonowania kolei regionalnych
- utworzenie organu konsultacyjnego.
- prawna, wspomagająca działania pozostałych
komisji, opracowująca wnioski i projekty konkretnych rozwiązań
dla parlamentu, samorządów itp.
- opracowywanie projektów poprawek i zmian do aktów
prawnych mających na celu polepszenie możliwości
funkcjonowania kolei w tym (zmian zapisów ustawy o tramwajach,
dając szansę rozwoju lokalnych przewozów w oparciu
o ruch tramwajów spalinowych),
- doradztwo prawne w zakresie tworzenia przedsięwzięć
kolejowych.
Oczywiście tematyka prac poszczególnych podkomisji
nie jest ostateczna, a jedynie propozycja i zarysem niektórych
problemów które są najpilniejsze do rozwiązania
w najbliższej przyszłości. Bardzo liczymy na Państwa
pomoc i sugestie w dalszej pracy.
We wszystkich tych komisjach powinni się znaleźć
się zarówno przedstawiciele instytutów naukowych
i badawczych jak również przedstawiciele parlamentu,
władz lokalnych, firm kolejowych, ruchów i organizacji
społecznych, ekologicznych, pozarządowych oraz mediów
z danej dziedziny. Pozwoli to na spotkanie się zarówno
praktyków, teoretyków jak również sceptyków
i entuzjastów wielu pomysłów restrukturyzacji
branży transportu kolejowego, co z pewnością przyczyni
się do lepszego przeanalizowania całości problemu
i wypracowania najbardziej optymalnych rozwiązań.
Nasza inicjatywa spotkała się już z ogromnym zainteresowaniem
ze strony liczących się firm, organizacji i jednostek
pozarządowych oraz firm tej branży, wyrażając
chęć czynnego włączenia się w ten
projekt, którymi są między innymi:
- Izba Gospodarcza Transportu Lądowego z Warszawy,
- Kopalnia Piasku SZCZAKOWA, MACZKI BÓR, KOTLARNIA, KUŹNICA
WARĘŻYŃSKA,
- Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki
Kamieniem z Rybnika i Zabrza,
- oraz szereg organizacji ekologicznych itp.
Dlatego też serdecznie zachęcamy państwa do
podjęcia współpracy i czynne włączenie
się w ten proces budowania nowej wizji kolei przyszłości
dla Polski. Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje,
uwagi i sugestie, które mogłyby wnieść
coś nowego.
Nasze prace pragniemy rozpocząć w komisjach już
w grudniu, by w marcu lub kwietniu 2001 spotkać się
w szerszym gronie i na Forum Promocji Kolei móc dyskutować
nad materiałem przygotowanym w poszczególnych komisjach
tematycznych.
Jako inicjatorzy takich działań jesteśmy głęboko
przekonani, że w świetle rosnącej zapaści
kolei, jak również trudnej sytuacji w kraju, jest
to jedyny sposób na odwrócenie tej sytuacji.
Od Państwa oczekujemy:
- wypełnienia załączonych do projektu deklaracji
woli włączenia się do organizacji i realizacji
projektu dla każdej firmy, organizacji pozarządowych
jednostek gospodarczych i osób fizycznych,
- przedstawienia szczegółowych (ogólnodostępnych)
informacji o działalności danej organizacji lub firmy
w zakresie dotychczasowej działalności prokolejowym
i jej kierunkach rozwoju,
- możliwości pomocy w zorganizowaniu takiego forum,
a w szczególności poprzez:
- sponsorowanie działań lub organizacji forum,
- udostępnianie łam gazet i czasopism, czasu antenowego
na promocje samego forum i idei prokolejowej,
- udostępnienie dotychczasowych wyników badań,
analiz i opinii o kolei,
- możliwość organizacji prelekcji i szkoleń
dla zainteresowanych (przedstawicieli samorządów lokalnych,
kadry kierowniczej firm kolejowych itp.,
- umożliwienia wyjazdów i prezentacji na zagranicznych
kolejach lokalnych i samorządowych dla członków
forum,
- pomocy prawnej i organizacyjnej w przygotowaniu stosownych
projektów aktów prawnych, zarządzeń
i instrukcji dotyczących ulepszenia sposobu funkcjonowania
kolei lokalnych, samorządowych a także międzyregionalnych,
- opracowania programów nauczania, szkolenia, podnoszenia
kwalifikacji i przygotowania pomocy naukowych,
- pomocy przy uruchomieniu ogólnopolskiego internetowego
serwera informacyjnego o kolei jako jednego pełnego kompendium
wiedzy w tej branży.
Proponowane kalendarium realizacji projektu Forum Promocji
Kolei
- 20.12 - nadsyłanie wypełnionych deklaracji
woli przystąpienia do projektu Forum Promocji Kolei oraz
wniosków, sugestii, propozycji i projektów które
państwa zdaniem powinny być uwzględnione w
takim forum,
- 30.12 - przesłanie zainteresowanym terminu wstępnego
spotkania w celu wyboru i ustalenia składu komisji tematycznych,
- styczeń 2001 - spotkanie zainteresowanych w
celu ustalenia terminarza spotkań,
- styczeń 2001 - marzec 2001 - czas na prace w
zespołach tematycznych, opracowanie zintegrowanej strategii
działania dla każdej z grup, przygotowanie cząstkowego
dokumentu końcowego o sposobie działania pro kolejowego,
- kwiecień 2001 - Forum Promocji Kolei (dwudniowa
konferencja - najprawdopodobniej w Warszawie, połączoną
z sympozjum tematycznym i ustaleniem końcowego dokumentu
zintegrowanej współpracy i budowy ogólnokrajowego
lobby pro kolejowego,
- kwiecień/maj 2001 - pociąg specjalny w
ramach kontynuacji cyklu imprez KOLEJ NA KOLEJ (kilkudniowy
przejazd pociągiem (wagonem motorowym) po linach lokalnych
[w tym częściowo zamkniętych] - proponujemy neutralny
dla wszystkich ewentualnych sponsorów pojazd szynowy -
wagon spalinowy SN61-183 [zabytkowy],
- od maja 2001 - prace wybranych zespołów
i grup, zgodnie z przyjętym harmonogramem i zakresem działań,
- TRAKO 2001 - spotkanie podsumowujące pewien okres
działań, korekcja założeń i harmonogramu.
Deklaracje prosimy przesyłać na adres:
- Firmy KOLPIO - Kolejowego Centrum Informacji i Logistyki
fax 0-55/279-15-21, tel. 0-602/537 618 (tu uzyskacie Państwo
dodatkowe informacje w godz. 800 - 2000),
e-mail: info@kolej.com.pl Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, ul. Twarda 30, 00-831 Warszawa, tel. 0-22/697-91-16, fax 0-22/697-91-95
Informacji o forum szukaj na stronach internetowych: KOLPIO -
www.kolej.com.pl oraz Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei - www.iripk.w.pl
Materiał przygotowali:
Piotr Kazimierowski
KOLPIO, piotr@kolej.com.pl, tel. 0-602/537-618
Piotr Rachwalski
IRiPK, piszpunt@go2.pl, tel. 0-608/510-004
DEKLARACJA PRZYSTĄPIENIA DO WSPÓŁPRACY PRZY FORUM PROMOCJI KOLEI
(DLA FIRM, OśRODKÓW BADAWCZYCH, ORGANIZACJI I STOWARZYSZEŃ)
nazwa firmy |
|
|
|
imię i nazwisko osoby lub osób
zainteresowanych projektem |
|
|
|
|
|
adres firmy |
|
kod i miasto |
|
tel. kom |
|
telefon stacjonarny |
| fax |
|
e-mail |
| www |
|
REGON |
| NIP |
|
jesteśmy zainteresowani
uczestnictwem w komisjach |
|
|
|
|
|
Prosimy również o załączenie:
- statutu stowarzyszenia lub informacji o profilu działalności
firmy
- lista osiągnięć w ciągu ostatnich 3
lat
- propozycje zakresu swej pracy, współpracy, uczestnictwa
lub pomocy działalności Forum, deklarowanej przez Państwa
- sugestie i opinie do przedstawionego projektu
pieczątka firmy | imię i nazwisko osoby koordynującej
uczestnictwo w forum |
|
|
miasto i data | podpis osoby koordynującej
uczestnictwo w forum |
|
|
DEKLARACJA PRZYSTĄPIENIA DO WSPÓŁPRACY PRZY FORUM PROMOCJI KOLEI
(DLA OSOBY FIZYCZNEJ)
imię |
|
nazwisko |
|
adres kontaktowy |
|
kod i miasto |
|
tel. kom |
|
telefon stacjonarny |
| fax |
|
e-mail: |
| www |
|
nazwa firmy w której pracuje |
|
|
|
stanowisko |
|
chcę pracować w komisjach
tematycznych |
|
|
|
Prosimy również o załączenie:
- krótkiego życiorysu i osiągnięć
naukowych lub zawodowych
- listę publikacji i wykładów (tematy)
- propozycje zakresu swej pracy, uczestnictwa lub pomocy działalności
Forum,
- sugestie i opinie do przedstawionego projektu
miasto i data ________________________ |
podpis _____________________________ |
foto Piotr Rachwalski
KOLEJ - ZB nr 13(158)/2000, grudzień 2000
[ Wydawnictwo "ZB" | Okładka | Spis treści ]