Aktualna sytuacja w Polsce
w zakresie polityki regionalnej
w procesie integracji z Unią Europejską
|
W efekcie procesu dostosowania do Unii Europejskiej w Polsce
są przygotowane lub przygotowuje się następujące dokumenty: |
- Na poziomie krajowym:
- Narodowy Plan Rozwoju na lata 2000-2006 (do tej pory przyjęto
Wstępny Narodowy Plan Rozwoju na lata 2000-2004 i przygotowuje
się Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006);
- długofalowa strategia rozwoju regionalnego kraju;
- Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2001-2006;
- Polska 2025. Długofalowa strategia trwałego i zrównoważonego
rozwoju.
- Na poziomie województwa (przygotowywane przez zarząd
województwa i następnie uchwalane przez sejmik województwa):
- strategie rozwoju województwa (opracowane we wszystkich
regionach w Polsce);
- programy wojewódzkie;
- plany zagospodarowania województwa.
- Na poziomie gminy (przygotowywane przez zarząd gminy i
uchwalane przez radę gminy):
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gminy;
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 (NPR)
Po przystąpieniu do EU Polska zostanie w latach 2004-2006
w całości objęta Celem 1 wspólnotowej polityki
regionalnej, której zadaniem jest rozwój strukturalny
i dostosowanie słabiej rozwiniętych regionów
Unii Europejskiej do jej najlepiej rozwiniętych regionów.
Oprócz tego Polska uzyska wsparcie z Funduszu Spójności.
Narodowy Plan Rozwoju określa najważniejsze działania
strukturalne, które Polska będąc członkiem
EU zamierza zrealizować w latach 2004-2006, na co może
otrzymać współfinansowanie ze środków
Wspólnoty w wysokości 13,8 mld EUR (co stanowi
ok. 2,7% PKB Polski). Za przygotowanie NPR w Polsce odpowiada Ministerstwo
Gospodarki, które planuje, że do końca listopada
br. Polski Rząd i Parlament zaakceptują NPR, a następnie
do końca roku zostanie on przekazany do Komisji Europejskiej.
Celem Narodowego Planu Rozwoju jest - rozwijanie konkurencyjnej
gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości,
zdolnej do harmonijnego rozwoju oraz zapewnienie wzrostu zatrudnienia
i poprawę spójności społecznej, ekonomicznej
i przestrzennej z UE na poziomie regionalnym i krajowym.
Cele NPR w zakresie ochrony środowiska będą
realizowane poprzez inwestycje w zakresie:
- poprawy jakości wód powierzchniowych;
- poprawy jakości wody pitnej;
- poprawy jakości powietrza na obszarach o przekroczonych normach;
- racjonalną gospodarkę odpadami.
NPR składa się z sektorowych programów operacyjnych
oraz zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego.
Po roku 2006 planowane jest wykonanie 16 odrębnych programów
operacyjnych po jednym dla każdego regionu w Polsce. Natomiast
w roku 2003 na podstawie NPR i po uzgodnieniu z Komisją Europejską
podpisane zostaną Podstawy Wsparcia Wspólnoty dla Polski.
Owe Podstawy w latach 2004-2006 będą wdrażane
poprzez:
- sześć Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO);
- jeden Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego;
- Fundusz Spójności;
- Inicjatywy Wspólnotowe (EQUAL, INTERREG).
Przewiduje się, że w Polsce w latach 2004-2006 na realizację
NPR zostanie przeznaczone:
- z programów realizowanych w ramach Podstawy Wsparcia
Wspólnoty - 13,86 mld EUR;
- z budżetu państwa i samorządów - 6,23 mld EUR;
- ze środków prywatnych - 3,16 mld EUR.
Programy operacyjne i instytucje odpowiedzialne za ich programowanie
i zarządzanie:
Nazwa programu |
Instytucja |
SPO
wzrost konkurencyjności |
Ministerstwo gospodarki |
SPO
rozwój zasobów ludzkich |
Ministerstwo pracy i polityki społecznej |
SPO
rozwój obszarów wiejskich |
Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi |
SPO
rybołówstwo |
Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi |
SPO
transport i gospodarka morska |
Ministerstwo infrastruktury |
SPO
ochrona środowiska i gospodarka wodna |
Ministerstwo środowiska |
zintegrowany program operacyjny
rozwoju regionalnego |
Ministerstwo gospodarki we współpracy
z samorządami województw |
pomoc techniczna |
Ministerstwo gospodarki |
Rola polskich organizacji pozarządowych (NGO's)
w procesie powstawania i konsulacji NPR
W Polsce w procesie konsultacji biorą udział samorządy,
środowiska naukowe, przedsiębiorcy oraz organizacje
pozarządowe. Konsultacje dotyczą m.in. układu celów
i priorytetów NPR, kryteriów podziału środków
finansowych oraz systemu wdrażania programów operacyjnych.
Cele konsultacji:
- informowanie o możliwościach korzystania ze środków
funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności przez
Polskę po uzyskaniu członkostwa w UE;
- informowanie o procesie przygotowania dokumentów programowych
zgodnie z zasadami funduszy strukturalnych UE;
- prezentacja projektu NPR i charakterystyka celów i
priorytetów;
- przekazanie informacji o celu i znaczeniu konsultacji społecznych
dla NPR;
- przekazanie informacji o trybie i przebiegu konsultacji (regionalnych,
sektorowych, horyzontalnych);
- przekazanie informacji o sposobie wykorzystania doświadczeń
z przeprowadzonych konsultacji;
- przekazanie informacji o dalszym trybie prac nad NPR i SPO.
Poza konsultacjami organizowanymi dla oceny projektu NPR, przeprowadzone
są konsultacje dla poszczególnych programów
operacyjnych (dokumentów służących realizacji
Podstaw Wsparcia Wspólnoty). Konsultacje dla projektów
Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) przeprowadzone
są przez poszczególne ministerstwa odpowiedzialne
za przygotowanie odpowiednich programów. Do udziału
w nich zostały zaproszone samorządy oraz organizacje
społeczne i gospodarcze (m.in. Izby Gospodarcze, uczelnie),
których podstawową działalnością są
dziedziny, za które odpowiedzialne są poszczególne ministerstwa.
Na poziomie regionalnym do końca października br.
przeprowadzane były również konsultacje projektu
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, wynikającego
m.in. ze strategii rozwoju poszczególnych województw.
Wnioski wynikające z konsultacji społecznych mają
zostać wykorzystane w trakcie dalszych prac i zaprezentowane
na konferencji podsumowującej proces konsultacji (w listopadzie),
jak również umieszczone w ostatecznej wersji dokumentów.
W ramach powyżej opisanych konsultacji polskie NGO's mogą
wyrazić swoje stanowisko w sprawie planów i programów.
Natomiast w Polsce (inaczej niż np. w Czechach lub na Węgrzech)
nie ma specjalnych komitetów czy komisji wspólnych
między NGO's i rządem (samorządem regionalnym),
które uczestniczyłyby w procesie powstawania NPR i SPO.
W trakcie konsultacji polskie NGO's wyrażają jedynie
swoje stanowisko i często jest ono uwzględniane, ale
nieporównanie większy wpływ na powstające
dokumenty mają grupy lobbystyczne i przemysłowe. W związku
z tym polskie NGO's powinny mieć wsparcie od strony rządu
w postaci stworzenia np. wspólnych pozarządowo-rządowych
komitetów konsultacyjnych.
Do końca 2002 roku realizowany będzie projekt
przygotowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
dla NPR.
Jest to projekt polskiego biura REC (Regionalnego Centrum Ekologicznego
na Europę Środkową i Wschodnią w Budapeszcie).
Do 10 października powstała wersja robocza oceny, która
następnie została przekazana ministerstwu gospodarki,
które koordynuje powstawanie NPR. Wersja końcowa
oceny zostanie zaprezentowana na konferencji w Warszawie w pierwszej
połowie grudnia br.
W trakcie prac do oceny NPR i SPO użyto 23 wskaźników
oceniających kryteria formalne i ekonomiczne pod względem
zgodności z zasadami ekorozwoju. Jak dotąd WSZYSTKIE
komponenty programu zostały ocenione negatywnie pod względem
uwzględnienia w nich zasad rozwoju zrównoważonego.
Mimo tego postanowiono, że program nie zostanie odrzucony
w całości (aby uwagi z oceny zostały w ogóle
uwzględnione w programie), ale po kolei zostaną wypunktowane
jego braki z konkretnymi zaleceniami poprawek.
Wystąpienie zostało wygłoszone przez Piotra
Hańderka z Europejskiego Centrum Proekologicznego z Wrocławia
na spotkaniu przygotowującym dialog środkowoeuropejskich
organizacji pozarządowych z Komisją Europejską,
w zakresie ochrony środowiska i polityki regionalnej. Spotkanie
zorganizował REC (Regionalne Centrum Ekologiczne na Europę
Środkową i Wschodnią), odbyło się ono
w dniach 5-6.10.2002 w Szentendre k. Budapesztu.
|