CO KAŻDY UCZEŃ O ŚMIECIACH WIEDZIEĆ POWINIEN?
zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
Przedstawiony do recenzji manuskrypt, adresowany
do nauczycieli, jest zbiorem scenariuszy z zakresu gospodarki
odpadami komunalnymi, przygotowanych do zajęć dydaktycznych
z dziećmi i młodzieżą.
Niezauważalne do niedawna odpady komunalne
stały się obecnie w Polsce nie tylko jedną z ważniejszych grup
odpadów, ale przede wszystkim głównym problemem w zakresie ochrony
środowiska. Dotychczasowe postępowanie z odpadami komunalnymi
ograniczało się w przeważającej większości do ich składowania.
Aby wprowadzić niezbędne zmiany w tym tradycyjnym sposobie postępowania,
należy wskazać metody i możliwości ich zagospodarowania, a także
prowadzić szeroką i intensywną edukację społeczeństwa. Jest
to proces długotrwały i wymagający odpowiedzialności. Najłatwiej
i najskuteczniej jest rozpocząć edukację wśród dzieci i młodzieży.
Recenzowana praca jest doskonałym materiałem pomocniczym do
realizacji tego właśnie programu.
Autorki przedstawiły w pracy przekrój problematyki
odpadów komunalnych począwszy od momentu ich powstania aż do
unieszkodliwienia ( w tym i składowania), z jednoczesnym omówieniem
wpływu odpadów komunalnych na środowisko. Wskazały także właściwe
podejście do tej problematyki, rozpoczynając ich analizę od
określenia ilości produkowanych odpadów, sygnalizując niebezpieczną
tendencję wzrostową tej produkcji oraz wskazując możliwości
jej minimalizacji. To ostatnie zadanie jest najważniejszym składnikiem
edukacji społeczeństwa, w tym szczególnie młodego pokolenia.
W dalszej kolejności autorki zaprezentowały
możliwość wydzielenia z odpadów komunalnych surowców wtórnych
i wykorzystania ich do produkcji nowych wyrobów. Zręcznie przechodząc
do zagadnień unieszkodliwiania odpadów wskazały metodę kompostowania
jako najkorzystniejszą i najtańszą sposób unieszkodliwiania
odpadów, możliwą do wykorzystania w ogródkach i na działkach.
Omawiając ostateczną formę unieszkodliwiania odpadów komunalnych
poprzez ich składowanie, zaproponowały doskonałe doświadczenia
laboratoryjne (zorganizowa-nie miniskładowiska), dzięki któremu
uczniowie poznają zachodzące na składowisku procesy chemiczne
i biologiczne. W ostatniej części autorki zaproponowały, aby
uczniowie włączyli się w tworzenie i kształtowanie gospodarki
odpadami komunalnymi na własny, terenie, wykorzystując zdobyte
w programie edukacyjnym wiadomości. Ostatni temat - klasowy
turniej wiedzy o odpadach jest sprawdzianem zdobytych wiadomości
i zarazem odpowiedzią na pytanie zadane w tytule recenzowanego
manuskryptu.
Forma przyjęta przez autorki przy opracowywaniu
książki, jaką jest próba odpowiedzi na pytanie postawione w
tytule, jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Nauczyciele otrzymują
w ten sposób łatwo przyswajalne kompendium wiedzy o odpadach
komunalnych, którą mogą przystępnie, w formie zabawy i konkursów,
przekazać uczniom.
Materiał zawarty w recenzowanej pracy zawiera podstawowe definicje
i metody postępowania z odpadami komunalnymi oraz przedstawia
ciekawe rozwiązania praktyczne prowadzenia lekcji w terenie
(w sąsiedztwie szkoły), który to sposób sugestywnie przemawia
do uczniów i uwypukla negatywny wpływ odpadów na środowisko,
w tym i na człowieka.
Wszystkie definicje i informacje o odpadach komunalnych zawarte
w pracy, podane zostały w sposób prawidłowy. (
)
Przedstawiona książka jest (podanym w prosty
i przystępny sposób) doskonałym materiałem dydaktycznym, który
może podnieść poziom wiedzy o odpadach komunalnych zarówno wśród
nauczycieli (nie tylko przedmiotów przyrodniczych), jak i wśród
uczniów. Wydaje się, że korzystne byłoby udostępnienie tej książki
także wychowawcom klasowym w celu realizacji niektórych tematów
w ramach godziny wychowawczej.
Niektóre propozycje scenariuszy zajęć można by także wykorzystać
w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz w tzw. powszechnej
edukacji społeczeństwa, realizowanej dotychczas w programach
telewizyjnych. Książka ta może stać się również programowym
podręcznikiem dla studentów szkół pedagogicznych oraz animatorów
edukacji ekologicznej społeczeństwa. Powinna być zatem przekazana
do wszystkich Centrów Edukacji Ekologicznej w Polsce.
Krajowa literatura podręcznikowa w zakresie
odpadów komunalnych jest bardzo uboga, wręcz znikoma, zatem
ta pozycja książkowa będzie wypełnieniem luki informacyjnej
i edukacyjnej w tym zakresie.
Przedstawiony do recenzji manuskrypt oceniam
jako bardzo dobry, zarówno pod względem merytorycznym, jak i
dydaktycznym, w pełni nadający się do wydrukowania i rozpowszechnienia.
dr inż. Iwona Kuczyńska
Katedra Ekologii Terenów Górniczych Akademii Górniczo-Hutniczej
w Krakowie
kierownik Studium Podyplomowego Przeróbki i Utylizacji Surowców
Wtórnych i Odpadowych
Kraków, 10.3.2001
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła,
Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, ZB, Kraków 2002
- por. oferta Wyd. ZB.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń
o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
- poradnik dla nauczyciela, ZB, Kraków 2002 - por. oferta Wyd.
ZB.
następna recenzja
|