CO KAŻDY UCZEŃ O ŚMIECIACH WIEDZIEĆ POWINIEN?
zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
Wzrastająca ilość odpadów w Polsce wciąż nie jest skorelowana
z racjonalnym ich wykorzystaniem i unieszkodliwianiem. Podjęcie
inwestycji w zakresie technologii utylizacji i recyklingu wymaga,
prócz utworzenia zaplecza technicznego, pełnej akceptacji świadomego,
wyedukowanego ekologicznie społeczeństwa. Próby podejmowanych
w kraju działań w zakresie edukacji i mobilizacji społeczeństwa
na rzecz selektywnej segregacji i zbiórki surowców wtórnych
nie przyniosły jak dotychczas zadawalających rezultatów. Podniesienie
świadomości w tym zakresie powinno być realizowane zwłaszcza
poprzez system edukacji formalnej. Większość zagadnień z problematyki
odpadowej omawiana jest przez nauczycieli na lekcjach przyrody
i biologii. Na rynku wciąż jednak brak odpowiednich, rzetelnie
opracowanych materiałów edukacyjnych w tym zakresie ta dla uczniów
jak i poradników metodycznych dla nauczycieli.
Przedstawione do recenzji: Zestaw scenariuszy i Zestaw edukacyjny
są starannie opracowanymi materiałami dydaktycznymi o tematyce
odpadowej, przeznaczonymi dla uczniów starszych klas szkoły
podstawowej i gimnazjów oraz nauczycieli. W obu pozycjach tematykę
odpadów potraktowano całościowo - wychodząc od wciąż wzrastającej
ilości produkowanych przez nas śmieci przez ukazanie możliwości
ograniczania ich ilości i doboru składu na skutek codziennych
działań w domu i pracy, metod unieszkodliwiania różnych typów
odpadów aż po sprawne gospodarowanie nimi na poziomie lokalnym.
Co bardzo ważne i cenne w systemie nauczania, powyższe informacje
nie zostały wprowadzone "na sucho" w formie definicji lecz jako
ćwiczenia do wykonania przez uczniów. W Poradniku w każdym z
ćwiczeń nauczyciel został "poprowadzony za rękę" przez autorów,
którzy dokładnie opisali sposób przygotowania warsztatu do zadania,
metodę, formę i czas jego wykonania. Dodatkowo przy każdym ćwiczeniu
zamieszczono informacje teoretyczne niezbędne nauczycielowi
do jego przeprowadzenia. Wszystkie wiadomości zostały przedstawione
prawidłowo w oparciu o najnowsze publikacje. W Zestawie edukacyjnym
dla uczniów znalazło się znacznie mniej informacji: krótki,
lecz rzeczowy i zrozumiały opis ćwiczenia.
Cieszy fakt, iż autorki podeszły nowatorsko do opracowania
materiałów - widoczne to jest zarówno w formie obu pozycji jak
i proponowanych metodach realizacji.
Obie z przedstawionych pozycji oceniam wysoko. Autorki wykazały
się zarówno dużym profesjonalizmem w zakresie wiadomości dotyczących
odpadów, jak i dużym wyczuciem dydaktycznym przy opracowywaniu
zestawu i poradnika. Jako nauczyciel przyrody i biologii gorąco
rekomenduję oba zestawy do druku i upowszechnienia wśród nauczycieli
i uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
mgr Elżbieta Gierek
nauczyciel Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 158 w Krakowie
Kraków, 5.6.2001
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła,
Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, ZB, Kraków 2002
- por. oferta Wyd. ZB.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń
o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych
- poradnik dla nauczyciela, ZB, Kraków 2002 - por. oferta Wyd.
ZB.
|