ZB 12(180), grudzień 2002
ISSN 12312126, [zb.eco.pl/zb]
Recenzje
 

CO KAŻDY UCZEŃ O ŚMIECIACH WIEDZIEĆ POWINIEN?
zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych

Wzrastająca ilość odpadów w Polsce wciąż nie jest skorelowana z racjonalnym ich wykorzystaniem i unieszkodliwianiem. Podjęcie inwestycji w zakresie technologii utylizacji i recyklingu wymaga, prócz utworzenia zaplecza technicznego, pełnej akceptacji świadomego, wyedukowanego ekologicznie społeczeństwa. Próby podejmowanych w kraju działań w zakresie edukacji i mobilizacji społeczeństwa na rzecz selektywnej segregacji i zbiórki surowców wtórnych nie przyniosły jak dotychczas zadawalających rezultatów. Podniesienie świadomości w tym zakresie powinno być realizowane zwłaszcza poprzez system edukacji formalnej. Większość zagadnień z problematyki odpadowej omawiana jest przez nauczycieli na lekcjach przyrody i biologii. Na rynku wciąż jednak brak odpowiednich, rzetelnie opracowanych materiałów edukacyjnych w tym zakresie ta dla uczniów jak i poradników metodycznych dla nauczycieli.
Przedstawione do recenzji: Zestaw scenariuszy i Zestaw edukacyjny są starannie opracowanymi materiałami dydaktycznymi o tematyce odpadowej, przeznaczonymi dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjów oraz nauczycieli. W obu pozycjach tematykę odpadów potraktowano całościowo - wychodząc od wciąż wzrastającej ilości produkowanych przez nas śmieci przez ukazanie możliwości ograniczania ich ilości i doboru składu na skutek codziennych działań w domu i pracy, metod unieszkodliwiania różnych typów odpadów aż po sprawne gospodarowanie nimi na poziomie lokalnym.

Co bardzo ważne i cenne w systemie nauczania, powyższe informacje nie zostały wprowadzone "na sucho" w formie definicji lecz jako ćwiczenia do wykonania przez uczniów. W Poradniku w każdym z ćwiczeń nauczyciel został "poprowadzony za rękę" przez autorów, którzy dokładnie opisali sposób przygotowania warsztatu do zadania, metodę, formę i czas jego wykonania. Dodatkowo przy każdym ćwiczeniu zamieszczono informacje teoretyczne niezbędne nauczycielowi do jego przeprowadzenia. Wszystkie wiadomości zostały przedstawione prawidłowo w oparciu o najnowsze publikacje. W Zestawie edukacyjnym dla uczniów znalazło się znacznie mniej informacji: krótki, lecz rzeczowy i zrozumiały opis ćwiczenia.

Cieszy fakt, iż autorki podeszły nowatorsko do opracowania materiałów - widoczne to jest zarówno w formie obu pozycji jak i proponowanych metodach realizacji.
Obie z przedstawionych pozycji oceniam wysoko. Autorki wykazały się zarówno dużym profesjonalizmem w zakresie wiadomości dotyczących odpadów, jak i dużym wyczuciem dydaktycznym przy opracowywaniu zestawu i poradnika. Jako nauczyciel przyrody i biologii gorąco rekomenduję oba zestawy do druku i upowszechnienia wśród nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.

mgr Elżbieta Gierek
nauczyciel Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 158 w Krakowie
Kraków, 5.6.2001

Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, ZB, Kraków 2002 - por. oferta Wyd. ZB.
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Marta Tarabuła, Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien?
Zestaw ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych - poradnik dla nauczyciela, ZB, Kraków 2002 - por. oferta Wyd. ZB.





 
Wydawnictwo "Zielone Brygady" [zb.eco.pl]
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych [fwie.eco.pl]