CO KAŻDY PRZEDSZKOLAK
O ŚMIECIACH WIEDZIEĆ POWINIEN?
|
Problem
odpadów komunalnych to w ostatniej dekadzie jedno z największych
zagrożeń środowiskowych w naszym kraju. Ilość wytwarzanych
w naszych gospodarstwach domowych i przez instytucje użyteczności
publicznej śmieci znacznie wzrosła, podczas gdy ich przetwarzanie
nadal pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. |
Efekty edukacji środowiskowej (działania człowieka na rzecz
środowiska, w tym racjonalne gospodarowanie odpadami) w znacznej
mierze zależą od tego w jakim wieku został rozpoczęty proces
edukacji. Z punktu widzenia psychologii i pedagogiki wiek przedszkolny
(pierwsze pięć lat życia) jest najlepszym okresem na zapoczątkowanie
systematycznej edukacji środowiskowej.
Program Wychowania Przedszkolnego i Wczesnoszkolnego obejmuje
także edukację środowiskową. W rzeczywistości jednak ilość i
rodzaj treści środowiskowych wprowadzanych na zajęciach z dziećmi
jest niewielka i w dużym stopniu zależna od woli i kwalifikacji
nauczyciela. Szczególnie w przypadku nauczania przedszkolnego
niewiele jest dostępnych materiałów dydaktycznych. Ćwiczenia
dla dzieci w wieku przedszkolnym pt. "Co każdy przedszkolak
o śmieciach wiedzieć powinien?" wydają się w pewnym stopniu
wypełniać tę lukę na rynku edukacyjnym.
Przedstawiony do recenzji zbiór ćwiczeń jest ciekawą i pozycją.
Oryginalną ze względu na tematykę jak i sposób opracowania.
Dotychczas bardzo niewiele z ćwiczeń dla przedszkolaków zostało
opracowanych na podstawie wyników wcześniej przeprowadzanych
przez autorów badań. Autorki niniejszego materiału przed przystąpieniem
do jego redagowania prowadziły roczne badania nad znajomością
zagadnień dotyczących odpadów wśród 200 przedszkolaków z Małopolski,
Śląska i Podkarpacia. Wyniki wykazały, iż wiedza dzieci przedszkolnych
odnośnie gospodarowania odpadami komunalnymi jest niepełna.
Szczególnie niepokojącym wydaje się fakt, iż dzieci nie wiedzą,
że niektóre odpady (surowce wtórne) można użytkować ponownie
lub poddawać przetworzeniu (recyklingowi - recyrkulacji). Pojęcie
procesu recyklingu nie jest w ogóle dzieciom znane. Badania
dodatkowo wskazały na niewielką rolę przedszkoli jako źródła
wiedzy o problemach dotyczących środowiska.
Wyniki badań zostały wykorzystane przy wyborze tematyki ćwiczeń
w książeczce. W oryginalny sposób, dzięki postaci Śmiecioludka,
dzieci zostają wprowadzone w problematykę odpadową poznając
po kolei losy śmieci od ich powstania w domu, przez segregację,
ponowne użytkowanie, recykling, aż po kompostowanie i składowanie.
Dzieci oprócz informacji w każdym ćwiczeniu muszą same coś zrobić,
czy to pokolorować kosze do segregacji czy zgiąć karton po mleku
w celu zmniejszenia jego objętości. Dodatkowo w paru zdaniach
tekstu do każdego zadania autorki zadają pytania dziecku dotyczące
traktowania śmieci w domu przedszkolaka. Te ważne, dobre "wzorce
środowiskowe" są przenoszone do domu. Dzięki temu jest szansa,
iż dziecko stanie się nauczycielem własnych rodziców. Interesująca
jest także gra planszowa, która jest ciekawym podsumowaniem
wszystkich wiadomości umieszczonych w książeczce. Ponadto dziecko
musi samo wykonać pionki i kostkę do gry. Każdy przedszkolak
ucieszy się także z naklejki. Przyklejona w widocznym miejscu
w mieszkaniu, np. na lodówce będzie mu przypominała o segregowaniu,
ponownym użytkowaniu i zmniejszaniu objętości odpadów.
Niniejszy zestaw ćwiczeń spełnia wszelkie wymogi materiałów
do nauczenia przedszkolnego. Dlatego z całym przekonaniem rekomenduję
go do użytku w przedszkolach.
mgr Urszula Bilska
nauczyciel nauczania początkowego
Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 158 w Krakowie
Małgorzata Grodzińska-Jurczak,
Agata Bartosiewicz, Co każdy przedszkolak o śmieciach wiedzieć
powinien?, ZB, Kraków 2002 - por. oferta
Wyd. ZB.
|