ZB 9(189), listopad 2003
ISSN 12312126, [zb.eco.pl/zb]
Publikacje
 

OCALMY STARE SADY
NOWA KSIĄŻKA WYDAWNICTWA KP

Nakładem Wydawnictwa KP ukazała się 44-stronicowa książeczka A. i M. Jermaczków - Ocalmy stare sady. Popularyzuje ona ochronę starych, tradycyjnych, wysokopiennych sadów oraz tradycyjnych odmian drzew owocowych. Zawiera podstawowe informacje o odmianach drzew owocownych i krótkie prezentacje kilkudziesięciu starych, tradycyjnych odmian jabłoni, grusz, śliw, brzoskwiń, czereśni i wiśni. Ponadto są tam syntetyczne informacje o roślinach, owadach, ptakach i innych zwierzętach żyjących w starych sadach, podstawowe porady w zakresie zakładania własnego, przydomowego sadu z tradycyjnymi odmianami drzew, a także kilka przepisów na potrawy z owoców, m.in. na domowe wino z jabłek...

W ofercie internetowej księgarni (adres poniższy) pojawiła się także, dotycząca podobnego tematu, książka: Sobieralska R., Poradnik Sadowniczy starych odmian drzew owocowych, Towarzystwo Przyjaciół Dolnej Wisły, Świecie 2003.

Więcej informacji pod adresem: www.lkp.org.pl/ksiazki

Książki zamówić można na stronie: www.lkp.org.pl/zamow_ksiazki.html

Sprawy sprzedaży wydawnictw prowadzi:
Stacja Terenowa Klubu Przyrodników w Owczarach,
69-113 Górzyca, tel. 0-95/75912 20;
e-mail: owczary@lkp.org.pl,
konto: BZ WBK SA I O/Świebodzin 57 10901593 0000 0000 5901 5348

nadesłał Paweł Pawlaczyk
pawpawla@poczta.onet.p
WiadomosciKP mailing list WiadomosciKP@lkp.org.pl
http://www.eko.org.pl/mailman/listinfo/wiadomoscikp

RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA W POLSCE
MULTIMEDIALNY PROGRAM EDUKACYJNY
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

CZYM JEST RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA?

Jest ona kluczem do utrzymania całości świata żywego, wyrazem wielości i zmienności wszystkich organizmów w ich środowisku. W tym skomplikowanym układzie odmienności dopełniają się jak dwie połówki migdała i wszystko zorganizowane jest w doskonale funkcjonującą całość z ogromną liczbą zazębiających się i uporządkowanych powiązań. Złożoność ta występuje na wszystkich poziomach organizacji: od genów do osobników, poprzez populacje i gatunki, aż do ekosystemów z ich mnogością środowisk i mikrośrodowisk. [...]

Zachowanie różnorodności biologicznej wymaga zarówno podstawowej, jak i praktycznej wiedzy. Diagnoza obecnego stanu rzeczy to dopiero pierwszy krok do skutecznej ochrony. Rezerwaty i parki narodowe, banki genów i rolnictwo ekologiczne, ogrody botaniczne i umiarkowana eksploatacja zasobów, zrównoważony rozwój, zmiany modelu konsumpcji i powszechna edukacja ekologiczna.... należy działać na każdym polu!

[fragmenty animacji "O co tu chodzi?"]

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej edukacji ekologicznej jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o przyrodzie, a także uwrażliwienie młodych ludzi na zagrożenia bogactwa przyrodniczego naszej planety i uświadomienie im konieczności jego ochrony. Wśród wielu realizowanych obecnie w szkołach form aktywnej edukacji ekologicznej szczególnie interesujące są te, w których wykorzystuje się multimedialne programy komputerowe zapisane na płytach CD-ROM. Jednym z takich programów jest program Różnorodność biologiczna w Polsce opracowany i wydany przez Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa, a sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki niemu każde polskie gimnazjum i liceum ogólnokształcące bezpłatnie otrzymało jedną kopię programu.

Jego celem jest przedstawienie problematyki różnorodności biologicznej w naszym kraju, a także poznanie kształtujących ją procesów i zjawisk oraz współzależności pomiędzy ożywionymi i nieożywionymi elementami środowiska przyrodniczego. Jednym z najistotniejszych przesłań płynących do młodego odbiorcy jest uświadomienie mu ogromnych możliwości badania, obserwowania oraz aktywnego działania na rzecz poznawania i ochrony różnorodności biologicznej - również w najbliższej okolicy.

Program Różnorodność biologiczna w Polsce składa się z następujących modułów:

  • O co tu chodzi? - animacja opowiadająca o istocie różnorodności biologicznej;
  • Czytaj - główny moduł, w którym w kilkuset interesujących tekstach opisane są zagadnienia różnorodności biologicznej na poziomie genetycznym, gatunkowym, a także na poziomie ekosystemów i krajobrazów. W tekstach znajdują się odnośniki do różnych typów ilustracji, które wyświetlają się w trakcie czytania;
  • Badaj - moduł ten zawiera przygotowane specjalnie dla młodzieży scenariusze badań terenowych i obserwacji przyrodniczych, wraz ze wskazówkami metodycznymi dla nauczycieli;
  • Baw się - to zestaw gier i quizów przyrodniczych związanych z różnorodnością świata żywego, ochroną przyrody oraz innymi zagadnieniami z zakresu biologii;
  • Przewodnik - zamieszczono w nim plansze z charakterystykami wybranych gatunków grzybów, roślin i zwierząt;
  • Słownik - zawiera wyjaśnienia definicji i pojęć z zakresu biologii, ekologii, ochrony przyrody i geografii.

Atrakcyjność programu podkreślają zawarte w nim liczne (nieraz trudno dostępne, bądź unikatowe) materiały ilustracyjne, istotnie wzbogacające i uzupełniające treści przedstawione w tekstach. W programie wykorzystano kilkaset zdjęć przyrodniczych, kilkanaście filmów, animacji i nagranych odgłosów zwierząt, a także kilkadziesiąt rysunków, tabel i interaktywnych map.

Patronat merytoryczny nad programem sprawowała Rada Konsultacyjna. W jej skład weszli uznani specjaliści z dziedziny botaniki, zoologii, ekologii, ochrony przyrody oraz dydaktyki. Swoją wiedzą i doświadczeniem służyli także zaproszeni do współpracy liczni przedstawiciele instytutów naukowych, wyższych uczelni, organizacji pozarządowych oraz parków narodowych i krajobrazowych.

Program Różnorodność biologiczna w Polsce może stać się cennym wkładem w misję upowszechniania wiedzy wśród młodzieży, a także rozbudzania świadomości i troski o stan różnorodności biologicznej naszego kraju i całej Ziemi. Został on bardzo pozytywnie przyjęty przez środowisko nauczycielskie. We wrześniu br., po uzyskaniu pozytywnych recenzji rzeczoznawców, wpisano go też (pod nr 1576/2003) na listę środków dydaktycznych zalecanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (na liście tej znajduje się już nasz poprzedni multimedialny program edukacyjny, Elektroniczny atlas środowiska Polski - bliższe informacje: www.gridw.pl/easp). Wszelkich dodatkowych informacji o programie udzielają pracownicy Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa:
Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa
ul. Sobieszyńska 8
00-764 Warszawa
tel. 0-22/840 66 64
faks 0-22/851 62 01
e-mail: grid@gridw.pl
www.gridw.pl

Warszawa, listopad 2003

KORZYŚCI I SZANSE ROZWOJU WYNIKAJĄCE Z WYKORZYSTANIA ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII

Publikacja zawiera materiały z konferencji pod tym samym tytułem, która odbyła się w dniach 16 - 18.6 br. Problematyka referatów oparta jest głównie na możliwościach rozwojowych związanych z wykorzystaniem OZE.

Poruszanych jest tu wiele aspektów zagospodarowania odnawialnych źródeł energii takich jak: możliwość redukcji lokalnego bezrobocia, systemowe podejście do wykorzystania zasobów OZE, przygotowanie realizacji inwestycji w sektorze publicznym.

Część referatów zawartych w publikacji dotyczy także: sposobu finansowania inwestycji z zakresu źródeł odnawialnych, polskich i unijnych przepisów prawnych oraz wykonywania audytów energetycznych. W materiałach tych zawarte są praktyczne przykłady oraz strategie wykorzystania odnawialnych źródeł energii wraz z analizą efektów.

Redakcja: Tomasz Strojny, Piotr Rymarowicz

Projekt okładki: Paweł Adamus

Publikację przygotowały:
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
ul. Czysta 17/4, 31-121 Kraków,
tel./fax 0-12/631 57 30, 631 57 31, 631 57 32,
e-mail: office@fwie.eco.pl, http://www.fwie.eco.pl

Towarzystwo na rzecz Ziemi,
ul. Zamkowa 1/50, 32-600 Oświęcim,
tel/fax 0-33/84 22 120, 84 41 934,
e-mail: office@tnz.most.org.pl, www.tnz.most.org.pl,
konto: PKO B.P. O/Oświęcim, nr 10201417-534-270-1

Publikacja dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (www.wfos-krakow.eco.pl), wydrukowana na papierze z makulatury, nie bielonym chlorem

ISBN 83-87331-54-6, Kraków - Oświęcim 2003, 100 str. A4, publikacja bezpłatna*

Zamówienia: Towarzystwo na rzecz Ziemi

Wersja internetowa: www.fwie.eco.pl/oze

OCHRONA PRZYRODY NA OBSZARACH ROLNYCH

W publikacji można znaleźć referaty ze szkolenia: Ochrona przyrody na poziomie lokalnym w kontekście przystąpienia Polski do UE - nowe wyzwania, szanse i zagrożenia dla polskiej przyrody (ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wodno-błotnych), które odbyło się w Osieczanach k. Krakowa w dn. 7 - 9.5.2003. Tematy referatów obejmują swoim zakresem m.in.: prawodawstwo polskie i UE z zakresu ochrony przyrody, metody sporządzania opracowań ekofizjograficznych, inwentaryzację przyrodniczą, ochronę wybranych typów ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem terenów wodno-błotnych, możliwości rozwoju polskiego rybactwa stawowego, instrumenty finansowe w ochronie przyrody na obszarach rolnych na przykładzie programów rolno-środowiskowych, wykorzystanie rodzimych gatunków roślin do oczyszczania ścieków.

Redakcja: Tomasz Strojny, Tomasz Walkowicz

Rysunek na okładce: Paweł Adamus

Publikację przygotowały:
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
ul. Czysta 17/4, 31-121 Kraków,
tel./fax 0-12/631 57 30, 631 57 31, 631 57 32,
e-mail: office@fwie.eco.pl, http://www.fwie.eco.pl

Towarzystwo na rzecz Ziemi,
ul. Zamkowa 1/50, 32-600 Oświęcim,
tel/fax 0-33/84 22 120, 84 41 934,
e-mail: office@tnz.most.org.pl, www.tnz.most.org.pl,
konto: PKO B.P. O/Oświęcim, nr 10201417-534-270-1

Publikacja dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (www.wfos-krakow.eco.pl), wydrukowana na papierze z makulatury, nie bielonym chlorem

ISBN 83-914267-7-7, Kraków - Oświęcim 2003, 100 str. A4, publikacja bezpłatna*

Zamówienia: Towarzystwo na rzecz Ziemi

Wersja internetowa: www.fwie.eco.pl/na_wsi

UNIA DLA ŚRODOWISKA. NAJLEPSZE KRAJOWE PRZYKŁADY.

W publikacji zaprezentowano 16 projektów realizowanych na rzecz ochrony środowiska przez administrację państwową i samorządową, związki gminne, prywatne przedsiębiorstwa, samorządy gospodarcze oraz organizacje pozarządowe. Opisane przykłady dobrano w taki sposób, aby w miarę możliwości zaprezentować pełne spektrum beneficjentów, rozwiązań i obszarów działania, przedsięwzięcia małoskalowe i duże inwestycje, realizowane w mniejszych i większych miejscowościach. Wyboru dokonano w oparciu o przeprowadzoną ankietę, rozesłaną do kilku tysięcy potencjalnych beneficjentów projektów Unii Europejskiej. Spośród nadesłanych materiałów wybrano najciekawsze rozwiązania. Kryteria wyboru stanowiły głównie: obszar działań projektu, osiągnięte lub planowane efekty ekologiczne oraz społeczno-ekonomiczne, skala przedsięwzięcia, innowacyjność, wielkość dotacji unijnej oraz stopień zaawansowania prac i udział społeczności lokalnej w wykonaniu danego zadania. W opracowaniu zaprezentowano projekty zakończone lub zaawansowane.

Tylko w jednym przypadku opisano przedsięwzięcie fizycznie nie rozpoczęte.

Wymagało ono jednak omówienia, z uwagi na jedną z najwyższych dotacji przyznanych w Polsce na działania chroniące środowisko.

Oświęcim 2003, 30 str. A4, publikacja bezpłatna*

Zamówienia:
Towarzystwo na rzecz Ziemi,
ul. Zamkowa 1/50, 32-600 Oświęcim,
tel/fax 0-33/84 22 120, 84 41 934,
e-mail: office@tnz.most.org.pl, www.tnz.most.org.pl,
konto: PKO B.P. O/Oświęcim, nr 10201417-534-270-1

Wersja internetowa: www.tnz.most.org.pl/nkp



*) Publikacje bezpłatne można otrzymać po przesłaniu zamówienia i znaczków o nominale 5 zł za 1. egz. i 3 zł za każdy kolejny na adres: Towarzystwo na rzecz Ziemi, ul. Zamkowa 1/50, 32-600 Oświęcim

INNOWACJA W ZAKRESIE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ!

Zbiór zadań Przez matematykę do ekologii Elżbiety Gierek i Ilony Gwiżdż jest bardzo ciekawą propozycją dla uczniów oraz nauczycieli. Posiada dużą wartość dydaktyczną oraz wychowawczą w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Został on przygotowany zgodnie z wymogami metodycznymi w zakresie matematyki, jednocześnie uświadamia czytelnikom zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozwoju cywilizacji.

Treści zadań, tabele, wykresy, diagramy oraz krótkie informacje zamieszczone na początku każdego rozdziału dostarczają wielu interesujących faktów o stanie środowiska.

Zbiór aktywizuje uczniów do działań proekologicznych. Wpływa na indywidualne postawy względem otaczającej przyrody, budzi wrażliwość na problemy najbliższego otoczenia, informuje o sposobach gospodarowania odpadami, propaguje nawyk segregacji śmieci, podpowiada, jak można oszczędzać wodę i energię. Uświadamia uczniom, że oni również mają ogromny wpływ na ochronę przyrody.

Publikacja zawiera zadania matematyczne różnego typu i o zróżnicowanym stopniu trudności. Autorki proponują zadania łatwe i trudniejsze, otwarte i zamknięte, teoretyczne i praktyczne. Nie brakuje również zadań problemowych zachęcających uczniów do podejmowania dyskusji z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi. Praca ze zbiorem kształci umiejętności wymienione w standardach egzaminacyjnych i stanowi bardzo dobry trening przed sprawdzianem szóstoklasistów oraz egzaminem gimnazjalnym.

Spotkanie z książką Przez matematykę do ekologii może być dla wielu interesującą i niezwykle kształcącą przygodą. Publikacja wyposaża uczniów w użyteczną wiedzę, stymuluje ciekawość poznawczą, uczy myślenia oraz zachęca do zachowań i działań na rzecz ochrony środowiska.

Sugerujemy zwrócenie się do odpowiedniego funduszu lub wydziału ochrony środowiska o środki na zakup publikacji.

74 strony formatu A5, kolorowa okładka

cena: 10 zł/egz., powyżej 80 egz. cena 8,50 zł/egz.

Zamówienia:
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych,
ul. Czysta 17/4, 31-121 Kraków,
tel./fax 0-12/631 57 30, 631 57 31, 631 57 32,
e-mail: office@fwie.eco.pl, http://www.fwie.eco.pl



 
Wydawnictwo "Zielone Brygady" [zb.eco.pl]
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych [fwie.eco.pl]