ZB 9(189), listopad 2003 ISSN 12312126, [zb.eco.pl/zb] |
Publikacje |
Jest ona kluczem do utrzymania całości świata żywego, wyrazem wielości i zmienności wszystkich organizmów w ich środowisku. W tym skomplikowanym układzie odmienności dopełniają się jak dwie połówki migdała i wszystko zorganizowane jest w doskonale funkcjonującą całość z ogromną liczbą zazębiających się i uporządkowanych powiązań. Złożoność ta występuje na wszystkich poziomach organizacji: od genów do osobników, poprzez populacje i gatunki, aż do ekosystemów z ich mnogością środowisk i mikrośrodowisk.
[...]
Zachowanie różnorodności biologicznej wymaga zarówno podstawowej, jak i praktycznej wiedzy. Diagnoza obecnego stanu rzeczy to dopiero pierwszy krok do skutecznej ochrony. Rezerwaty i parki narodowe, banki genów i rolnictwo ekologiczne, ogrody botaniczne i umiarkowana eksploatacja zasobów, zrównoważony rozwój, zmiany modelu konsumpcji i powszechna edukacja ekologiczna.... należy działać na każdym polu!
[fragmenty animacji "O co tu chodzi?"]
Jednym z najważniejszych zadań współczesnej edukacji ekologicznej jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy o przyrodzie, a także uwrażliwienie młodych ludzi na zagrożenia bogactwa przyrodniczego naszej planety i uświadomienie im konieczności jego ochrony. Wśród wielu realizowanych obecnie w szkołach form aktywnej edukacji ekologicznej szczególnie interesujące są te, w których wykorzystuje się multimedialne programy komputerowe zapisane na płytach CD-ROM. Jednym z takich programów jest program Różnorodność biologiczna w Polsce opracowany i wydany przez Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa, a sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki niemu każde polskie gimnazjum i liceum ogólnokształcące bezpłatnie otrzymało jedną kopię programu.
Jego celem jest przedstawienie problematyki różnorodności biologicznej w naszym kraju, a także poznanie kształtujących ją procesów i zjawisk oraz współzależności pomiędzy ożywionymi i nieożywionymi elementami środowiska przyrodniczego. Jednym z najistotniejszych przesłań płynących do młodego odbiorcy jest uświadomienie mu ogromnych możliwości badania, obserwowania oraz aktywnego działania na rzecz poznawania i ochrony różnorodności biologicznej - również w najbliższej okolicy.
Program Różnorodność biologiczna w Polsce składa się z następujących modułów:
Atrakcyjność programu podkreślają zawarte w nim liczne (nieraz trudno dostępne, bądź unikatowe) materiały ilustracyjne, istotnie wzbogacające i uzupełniające treści przedstawione w tekstach. W programie wykorzystano kilkaset zdjęć przyrodniczych, kilkanaście filmów, animacji i nagranych odgłosów zwierząt, a także kilkadziesiąt rysunków, tabel i interaktywnych map.
Patronat merytoryczny nad programem sprawowała Rada Konsultacyjna. W jej skład weszli uznani specjaliści z dziedziny botaniki, zoologii, ekologii, ochrony przyrody oraz dydaktyki. Swoją wiedzą i doświadczeniem służyli także zaproszeni do współpracy liczni przedstawiciele instytutów naukowych, wyższych uczelni, organizacji pozarządowych oraz parków narodowych i krajobrazowych.
Program Różnorodność biologiczna w Polsce może stać się cennym wkładem w misję upowszechniania wiedzy wśród młodzieży, a także rozbudzania świadomości i troski o stan różnorodności biologicznej naszego kraju i całej Ziemi. Został on bardzo pozytywnie przyjęty przez środowisko nauczycielskie. We wrześniu br., po uzyskaniu pozytywnych recenzji rzeczoznawców, wpisano go też (pod nr 1576/2003) na listę środków dydaktycznych zalecanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (na liście tej znajduje się już nasz poprzedni multimedialny program edukacyjny, Elektroniczny atlas środowiska Polski - bliższe informacje: www.gridw.pl/easp).
Wszelkich dodatkowych informacji o programie udzielają pracownicy Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa:
KORZYŚCI I SZANSE ROZWOJU WYNIKAJĄCE Z WYKORZYSTANIA ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGIIPublikacja zawiera materiały z konferencji pod tym samym tytułem, która odbyła się w dniach 16 - 18.6 br. Problematyka referatów oparta jest głównie na możliwościach rozwojowych związanych z wykorzystaniem OZE. Poruszanych jest tu wiele aspektów zagospodarowania odnawialnych źródeł energii takich jak: możliwość redukcji lokalnego bezrobocia, systemowe podejście do wykorzystania zasobów OZE, przygotowanie realizacji inwestycji w sektorze publicznym. Część referatów zawartych w publikacji dotyczy także: sposobu finansowania inwestycji z zakresu źródeł odnawialnych, polskich i unijnych przepisów prawnych oraz wykonywania audytów energetycznych. W materiałach tych zawarte są praktyczne przykłady oraz strategie wykorzystania odnawialnych źródeł energii wraz z analizą efektów. Redakcja: Tomasz Strojny, Piotr Rymarowicz Projekt okładki: Paweł Adamus Publikację przygotowały:
Publikacja dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (www.wfos-krakow.eco.pl), wydrukowana na papierze z makulatury, nie bielonym chlorem ISBN 83-87331-54-6, Kraków - Oświęcim 2003, 100 str. A4, publikacja bezpłatna* Zamówienia: Towarzystwo na rzecz Ziemi Wersja internetowa: www.fwie.eco.pl/oze OCHRONA PRZYRODY NA OBSZARACH ROLNYCHW publikacji można znaleźć referaty ze szkolenia: Ochrona przyrody na poziomie lokalnym w kontekście przystąpienia Polski do UE - nowe wyzwania, szanse i zagrożenia dla polskiej przyrody (ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wodno-błotnych), które odbyło się w Osieczanach k. Krakowa w dn. 7 - 9.5.2003. Tematy referatów obejmują swoim zakresem m.in.: prawodawstwo polskie i UE z zakresu ochrony przyrody, metody sporządzania opracowań ekofizjograficznych, inwentaryzację przyrodniczą, ochronę wybranych typów ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem terenów wodno-błotnych, możliwości rozwoju polskiego rybactwa stawowego, instrumenty finansowe w ochronie przyrody na obszarach rolnych na przykładzie programów rolno-środowiskowych, wykorzystanie rodzimych gatunków roślin do oczyszczania ścieków. Redakcja: Tomasz Strojny, Tomasz Walkowicz Rysunek na okładce: Paweł Adamus Publikację przygotowały:
Publikacja dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (www.wfos-krakow.eco.pl), wydrukowana na papierze z makulatury, nie bielonym chlorem ISBN 83-914267-7-7, Kraków - Oświęcim 2003, 100 str. A4, publikacja bezpłatna* Zamówienia: Towarzystwo na rzecz Ziemi Wersja internetowa: www.fwie.eco.pl/na_wsi UNIA DLA ŚRODOWISKA. NAJLEPSZE KRAJOWE PRZYKŁADY.W publikacji zaprezentowano 16 projektów realizowanych na rzecz ochrony środowiska przez administrację państwową i samorządową, związki gminne, prywatne przedsiębiorstwa, samorządy gospodarcze oraz organizacje pozarządowe. Opisane przykłady dobrano w taki sposób, aby w miarę możliwości zaprezentować pełne spektrum beneficjentów, rozwiązań i obszarów działania, przedsięwzięcia małoskalowe i duże inwestycje, realizowane w mniejszych i większych miejscowościach. Wyboru dokonano w oparciu o przeprowadzoną ankietę, rozesłaną do kilku tysięcy potencjalnych beneficjentów projektów Unii Europejskiej. Spośród nadesłanych materiałów wybrano najciekawsze rozwiązania. Kryteria wyboru stanowiły głównie: obszar działań projektu, osiągnięte lub planowane efekty ekologiczne oraz społeczno-ekonomiczne, skala przedsięwzięcia, innowacyjność, wielkość dotacji unijnej oraz stopień zaawansowania prac i udział społeczności lokalnej w wykonaniu danego zadania. W opracowaniu zaprezentowano projekty zakończone lub zaawansowane. Tylko w jednym przypadku opisano przedsięwzięcie fizycznie nie rozpoczęte. Wymagało ono jednak omówienia, z uwagi na jedną z najwyższych dotacji przyznanych w Polsce na działania chroniące środowisko. Oświęcim 2003, 30 str. A4, publikacja bezpłatna* Zamówienia:
Wersja internetowa: www.tnz.most.org.pl/nkp *) Publikacje bezpłatne można otrzymać po przesłaniu zamówienia i znaczków o nominale 5 zł za 1. egz. i 3 zł za każdy kolejny na adres: Towarzystwo na rzecz Ziemi, ul. Zamkowa 1/50, 32-600 Oświęcim INNOWACJA W ZAKRESIE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ!Zbiór zadań Przez matematykę do ekologii Elżbiety Gierek i Ilony Gwiżdż jest bardzo ciekawą propozycją dla uczniów oraz nauczycieli. Posiada dużą wartość dydaktyczną oraz wychowawczą w zakresie ekologii i ochrony środowiska. Został on przygotowany zgodnie z wymogami metodycznymi w zakresie matematyki, jednocześnie uświadamia czytelnikom zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozwoju cywilizacji. Treści zadań, tabele, wykresy, diagramy oraz krótkie informacje zamieszczone na początku każdego rozdziału dostarczają wielu interesujących faktów o stanie środowiska. Zbiór aktywizuje uczniów do działań proekologicznych. Wpływa na indywidualne postawy względem otaczającej przyrody, budzi wrażliwość na problemy najbliższego otoczenia, informuje o sposobach gospodarowania odpadami, propaguje nawyk segregacji śmieci, podpowiada, jak można oszczędzać wodę i energię. Uświadamia uczniom, że oni również mają ogromny wpływ na ochronę przyrody. Publikacja zawiera zadania matematyczne różnego typu i o zróżnicowanym stopniu trudności. Autorki proponują zadania łatwe i trudniejsze, otwarte i zamknięte, teoretyczne i praktyczne. Nie brakuje również zadań problemowych zachęcających uczniów do podejmowania dyskusji z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi. Praca ze zbiorem kształci umiejętności wymienione w standardach egzaminacyjnych i stanowi bardzo dobry trening przed sprawdzianem szóstoklasistów oraz egzaminem gimnazjalnym. Spotkanie z książką Przez matematykę do ekologii może być dla wielu interesującą i niezwykle kształcącą przygodą. Publikacja wyposaża uczniów w użyteczną wiedzę, stymuluje ciekawość poznawczą, uczy myślenia oraz zachęca do zachowań i działań na rzecz ochrony środowiska. Sugerujemy zwrócenie się do odpowiedniego funduszu lub wydziału ochrony środowiska o środki na zakup publikacji. 74 strony formatu A5, kolorowa okładka cena: 10 zł/egz., powyżej 80 egz. cena 8,50 zł/egz. Zamówienia:
|
Wydawnictwo "Zielone Brygady" [zb.eco.pl] Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych [fwie.eco.pl] |