ZB 3(190), styczeń 2004
ISSN 12312126, [zb.eco.pl/zb]
Lasy
 

Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot - ośrodek głębokiej ekologii, członek The International Wolf Federation, Native Forest Network, Taiga Rescue Network

Korespondencja: ul. Jasna 17, 43-360 Bystra tel./fax 0-33/817 14 68, tel. 818 31 53

e-mail: biuro@pracownia.org.pl, http://www.pracownia.org.pl

Konto bankowe: PKO BP Bielsko-Biała, 10201390-173889-270-1

SUKCES WS. OCHRONY ZWIERZĄT WZDŁUŻ PROJEKTOWANEJ DROGI EKSPRESOWEJ S-69

12.12 br. w Katowicach w siedzibie śląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się kolejne spo-tkanie ws. budowy przejść dla dużych ssaków przy drodze ekspresowej S-69 na odcinku Żywiec - Zwardoń.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Stowarzyszenia dla Natury WILK, Pracowni na rzecz Wszystkich Istot, Centrum Mo-nitoringu Wilka, Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska, Nadleśnictwa Ujsoły, Transprojektu Kraków oraz Generalnej Dy-rekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dzięki staraniom przyrodników i przychylnej postawie drogowców udało się osiągnąć długo oczekiwane porozumienie. Wybu-dowane zostanie duże przejście w postaci estakady o dł. 197 m i wys. 6 m. Droga ekspresowa S-69 przebiegać będzie granicą Beskidu Żywieckiego i Śląskiego. Efektem takiej lokalizacji mogło być prze-rwanie naturalnego korytarza migracji dużych zwierząt o znaczeniu międzynarodowym.

Porozumienie, które osiągnięto, jest precedensem na ogólnopolską skalę.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza zorganizować na początku 2004 r. spotkanie z organizacjami pozarzą-dowymi m.in. ws. dalszej współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów przy potencjalnych miejscach konfliktowych wzdłuż nowo projektowanych dróg.

Więcej informacji:
Radosław Szymczuk
Pracowni na rzecz Wszystkich Istot
tel. 0-33/817 14 68
Rafał Kurek
Centrum Monitoringu Wilka
tel. 0-604/799 450

KOLEJKA LINOWA KONTRA TATRZAŃSKI PARK NARODOWY

Dzięki wysiłkom Pracowni na rzecz Wszystkich Istot, Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego, Ligi Ochrony Przyrody oraz Towarzystwa na rzecz Ziemi jest szansa na opóźnienie do wiosny 2005 r. rozbudowy kolejki na Kasprowy Wierch w Ta-trzańskim Parku Narodowym. Organizacje ekologiczne skierowały do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, odwołanie od decyzji burmistrza Zakopanego ze względu na warunki, na jakich ma być rozbudowana ta inwestycja. Powo-dem złożenia odwołania jest fakt, że rozbudowa kolejki i zwiększenie jej przewozowości ze 180 do 360 osób na godz. wpływa bardzo negatywnie na przyrodę w rejonie Kasprowego Wierchu. Zapis Ustawy o Ochronie Przyrody mówi wyraźnie o zakazie lo-kalizowania nowych inwestycji niesłużących ochronie przyrody w Parkach Narodowych.

Inne zastrzeżenia:

1) Wedle merytorycznego i prawnego stanu wiedzy ws. kolei "Kasprowy Wierch" nie uznajemy za uzasadnioną planowaną roz-budowę tego urządzenia na terenie Parku Narodowego, inwestycja ta nie jest bowiem zgodna z jego celami, a jej wdrażanie jest sprzeczne z celem utworzenia TPN, na co wskazują następujące przesłanki:

a) Wszystkie znane nam dane dowodzą, że w rejonie Kasprowego Wierchu chłonność turystyczna terenu już obecnie została da-lece przekroczona, co pociąga za sobą znaczne szkody w środowisku przyrodniczym Parku Narodowego.

b) Nawet w świetle porozumienia, jakie dyrektor TPN zawarł z PKL, nie da się uznać, że rozbudowa kolei służy celom Parku Narodowego. W porozumieniu zapisano bowiem (tj. obie strony uznały za zgodne), że funkcjonowanie kolei powoduje uciążliwości dla środowiska przyrodniczego oraz konieczność jego szczególnego zabezpieczenia i naprawy, remontów urzą-dzeń turystycznych, a także konieczność zapewnienia zwiększonego nadzoru terenowego, co wymaga rekompensaty finanso-wej ze strony PKL na rzecz TPN. Nie zostało dotąd w żaden sposób udowodnione, a nawet zasygnalizowane, jakież to cele Parku Narodowego miałyby zostać osiągnięte w wyniku planowanych inwestycji.

2) Istnienie i funkcjonowanie budowli i urządzeń wewnątrz ekosystemów Parku Narodowego pociąga za sobą potencjalne zagroże-nia dla chronionych układów przyrodniczych. PNRWI uznaje więc za niezbędne wykonanie przez niezależnych naukowców-przyrodników kompleksowego raportu dotyczącego oddziaływania na środowisko Tatrzańskiego Parku Narodowego, infrastruk-tury Polskich Kolei Linowych w jego granicach, co wynika również z istotnych zmian w systemie oceny oddziaływania inwesty-cji na środowisko wprowadzonych ustawą z 9.11.2000. Dopiero taki raport może stanowić odpowiednią podstawę planowania modernizacji infrastruktury kolejowej na obszarze Parku Narodowego i decyzji dotyczącej parametrów przewozowych poszcze-gólnych urządzeń.

Bystra, 18.12.2003
Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
Miesięcznik "Dzikie Życie"
ul. Jasna 17, 43-360 Bystra
tel./fax 0-33/81 714 68 tel. 81 83 153
www.pracownia.org.pl



 
Wydawnictwo "Zielone Brygady" [zb.eco.pl]
Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych [fwie.eco.pl]