Strona główna 

ZB nr 6(24)/91, czerwiec '91

WEWNĘTRZNY TRZECI ŚWIAT USA

Kilkakrotnie już na łamach ZB poruszany był temat stosunku Indian amerykańskich do Matki Ziemi. Tego rodzaju relacja narodów indiańskich do natury istnieje po dziś dzień, choć ma nieco inny charakter, przybierając przy tym niekiedy bardzo dramatyczny charakter. Jednym z takich przykładów niech będzie rezerwat Indian Crow, leżący w stanie Montana w USA.

Początkowo biali najeźdźcy przyznali Indianom Crow 38,5 mln akrów ziemi, która i tak była przecież ich własnością. W ciągu 100 kolejnych lat z przyznanej im ziemi stracili 36,3 mln akrów. Dzisiaj plemie Crow w liczbie około 6 tys. osób żyje w pozostawionych im górach i pagórkowatej prerii w południowo-wschodniej Montanie. Mieszkają tam w walących się domach, pół-ruinach, podarowanych im przez rząd amerykański. Żyją z zasiłków i talonów żywnościowych. 70% ludności rezerwatu to bezrobotni, a średni roczny dochód wynosi tu 3 tys. $.

Rządowi urzędnicy obliczyli, że Indianie Crow mogliby pozbyć się ubóstwa; wszak na ich ziemiach znajduje się węgiel, ropa naftowa i gaz mogące przynieść zysk w wysokości 26,7 mld $! Ale Indianie Crow nie chcą odchodzić z tej ostatniej pozostałej im ziemi, bo gdy zgodzą się na wydobywanie tych bogactw, biali ludzie postawią tam szyby naftowe, podziurawią ziemię kopalniami a resztę zadepczą ich stada krów i ostatecznie ten ostatni ich kawałek ziemi zostanie im całkowicie skradziony.

Dzisiaj Indianie Crow liczą na to, że mogliby jeszcze raz spróbować znaleźć wspólny język z białymi i wiedzą, że może im pomóc w tym wykształcenie. Najbliższa uczelnia znajduje się jednak w Billingza, czyli niemal 300 km od ich rezerwatu, więc z powodzeniem mogłaby też znajdować się na końcu świata. U Indian Crow występuje nieomal mistyczne poczucie przywiązania do swojej rodziny, wspólnoty i ziemi. Stoi więc przed nimi dylemat - jak otrzymać wykształcenie niezbędne do tego żeby dać sobie radę z pojednaniem zaproponowanym białym, zachowując przy tym swoją godność, dziedzictwo i tę ostatnią ziemię.

Poświęcenie się Indian Crow w obronie i zachowaniu własnej ziemi da się jeszcze bardziej zrozumieć, jeśli przyjmie się do wiadomości, że ich sytuacja materialna może ulec natychmiastowej poprawie - wystarczy tylko opuścić granice rezerwatu i zatrudnić się u białych pracodawców. Oni jednak chcą mieć Matkę Ziemię w takiej postaci w jakiej przekazali im ją ich ojcowie.


(na podst. "Rowieśnika" 5/89)

Szaman




ZB nr 6(24)/91, czerwiec '91

Początek strony