Strona główna 

ZB nr 12(30)/91, grudzień '91

SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI NGO
"POLITYKA KOMUNIKACYJNA W EUROPIE"

28-29.10.91 odbyła się w Pradze konferencja NGO na temat jak wyżej. Celem konferencji było przygotowanie stanowiska europejskich organizacji pozarządowych i niezależnych ekspertów na konferencję Ministrów Transportu krajów europejskich, która rozpoczęła się w Pradze 30.10.91 Oprócz przedstawicieli organizacji ekologicznych w konferencji wzięli udział: niezależni eksperci, przedstawiciele parlamentu europejskiego z ramienia zielonych, przedstawiciele parlamentu federalnego Czecho-Słowacji, wysoki rangą urzędnik Czecho-Słowackiego Ministerstwa Transportu.

Tematyka wygłoszonych referatów dotyczyła: polityki komunikacyjnej, wpływu samochodu na środowisko, komunikacji rowerowej, lobby samochodowego. W wyniku przedstawionych referatów i dyskusji sformułowano memorandum zwane Deklaracją Praską (poniżej). Niektórzy uważali, że jest ono zbyt ogólne. Do nich należał również autor tych słów, który sformułował propozycje bardziej szczegółowe.

Memorandum zostało przedstawione na konferencji prasowej i na konferencji ministrów transportu. W dniu rozpoczęcia konferencji ministrów transportu uczestnicy konferencji NGO demonstracyjnie przemaszerowali ulicami Pragi wznosząc hasła domagające się zmiany polityki komunikacyjnej. Pikietowano miejsce konferencji ministrów transportu. Wśród haseł można było znaleźć następujące: "stop samochodowemu lobby", "auta z miasta", "więcej samochodów - większe zatrucie", "skończyć z zatruwaniem"' "szwedzka akcja przeciwko autostradom". Uczestnicy demonstracji rozdawali mieszkańcom Pragi ulotki z tekstem memorandum i wariantowymi sposobami rozwiązania problemów komunikacyjnych.

Tadeusz Kopta
Przewodniczący Komisji Komunikacji Polskiego Klubu Ekologicznego

PRASKA DEKLARACJA NGO's
W SPRAWIE EUROPEJSKIEJ POLITYKI KOMUNIKACYJNEJ

28-29.10.91 odbyła się w Pradze konferencja na temat "Polityka komunikacyjna w Europie" w opinii niezależnych ekspertów i organizacji pozarządowych z całej Europy.

Stwierdzono, że w krajach europejskich występują jednakowe problemy związane z negatywnym oddziaływaniem ruchu samochodowego, a kluczem do ich rozwiązania jest przyjęcie zasad ekorozwoju respektujących prawa przyrody.

Nieograniczony wzrost ruchu samochodowego zagraża: historycznemu dziedzictwu miast, przyszłości obszarów zamiejskich, zdrowiu społeczeństw.

Wzywamy uczestników europejskiej konferencji Ministrów Transportu:

Współczesne społeczeństwo nie może dopuścić do dalszego wzrostu ruchu i skażenia. Obecna polityka komunikacyjna jest nieefektywna i staje się coraz bardziej niepopularna. Nasze żądania są zgodne z działaniami idącymi w kierunku większej współpracy europejskiej. Z tego względu wzywamy europejskich ministrów transportu do rozpoznania istoty tych problemów i zastosowania rozwiązań przez nas proponowanych.


ZB nr 12(30)/91, grudzień '91

Początek strony