Strona główna 

ZB nr 2(32)/92, luty '92

DOMINUJĄCA FILOZOFIA ŻYCIOWA

ANTROPOCENTRYZM

Człowiek jest panem natury. Jej wartość mierzy się użytecznością dla człowieka. Wiara w praktyczną niewyczerpalność surowców. Dewastująca eksploatacja natury.

NAUKA OBIEKTYWISTYCZNA

Badania fragmentów rzeczywistości przy zapoznaniu różnych całości. Obojętność wobec wartości (jeden z rezultatów: połowa uczonych na służbie przemysłu zbrojeniowego). - Nietolerancja wobec zjawisk ponad- fizycznych (jak telepatia, medycyna niekonwencjonalna itp.)

EKONOMIZM

Najważniejsza w życiu społecznym jest ekonomia, pojmowana jak maksymalny wzrost produkcji i konsumpcji. Apologia wzrostu Dochodu Narodowego Brutto. Upośledzenie sfer nieprodukcyjnych jak szkolnictwo, służba zdrowia, komunikacja, kultura artystyczna, zapobieganie przestępczości itp. Technologie nie liczące się z ochroną środowiska. W pracy liczy się wydajność i zysk. Konkurencja poza etyką. Megalomania inwestycyjna. Ideał bogacenia się.

CENTRALIZACJA

Regulacja życia społecznego skupiana przez rzad. Tworzenie się coraz większych miast, ekologicznie i moralnie niezdrowych.

MASKULINIZACJA

Dominacja mężczyzn w życiu społecznym, w nauce i w kulturze. Przewaga takich cech jak agresywność, nieustępliwość, myślenie rozumowo-dyskursywne, pracoholizm itp.

SEKULARYZM "Tutaj żyli przyzwoici, bezbożni ludzie; ich jedynym pomnikiem droga asfaltowa i do gry w golfa tysiąc zagubionych piłek". (T. S. Eliot)

ALTERNATYWA

ekskluzywna religia badz ateizm o Tylko jedna religia jest "prawdziwa". Urzeczowienie sfery sacrum. Rytualizm i dogmatyzm. Kto nie przyjmuje takiej religii jest niewierzącym.

KULT INFORMACJI

Gazeta porannym pacierzem; telewizor domowym tabernakulum; przecenianie wartości komputeryzacji.

BIOCENTRYZM

Człowiek jest pasterzem natury; rośliny i zwierzęta mają swą własną, wewnętrzną wartość i prawo do życia; osobną wartością jest ich bogactwo i różnorodność. Ochrona natury. Postulat samoograniczenia populacji ludzkiej na Ziemi etycznymi środkami.

NAUKA HOLISTYCZNA

Poznanie całości (takich jak Ludzkość, Ziemia, Życie, Kosmos) jest czymś więcej niż sumą poznania jej elementów. Nauka w służbie wartoś ci, z których największą jest życie (pojmowane integralnie, łącznie ze sferą życia duchowego). Zainteresowanie zjawiskami ponadfizycznymi.

JAKOŚĆ ŻYCIA

Ekonomia w służbie zdrowia fizycznego i moralnego społeczeństwa; łagodne technologie, które nie niszczą natury. Zrównoważony wzrost Dochodu Narodowego. Docenianie wartości zawodów służących poprawie jakości życia. Współpraca ponad konkurencją; w konkurencji etyka. Praca dla samorealizacji. "Małe jest piękne". "Osiąganie wielkich celów skromnymi środkami". "Wystar- cza to, co wystarcza".

DECENTRELIZACJA

Samoorganizacja; odpowiedzialność jednostkowa; małe wspólnoty; bioregiony.

RÓWNOWAGA PIERWIASTKA MĘSKIEGO I ŻEŃSKIEGO

Dążenie do większej roli kobiet, a wraz z nimi takich cech jak dobroć, skłonność do kompromisu, myślenie intuicyjne, przedkładanie wartości rodzinnych nad ekonomiczno-polityczne itp.

ZMYSŁ TRANSCENDENCJI

"Nie samym chlebem żyje człowiek" (Św. Łukasz 4,4) "Spróbuj ze mną błąkać się po Pałacu Niebytu" (Czuang-Tsy, IV wiek p.n.e.) jęśt trzecią drogą: Wiara korzystająca w wolny sposób z elementów doświadczenia religijnego całej ludzkości. Natura szczególnym miejscem obecności Boga.

STRARANIE SIĘ O MĄDROŚĆ

Praktyka medytacji. Informacji tyle, ile potrzeba do życia zatroskanego o swój metafizyczny sens. Wartość ponadrozumowej intuicji.

Ten prowizoryczny schemat sporządził dn. 2.10.91 Konrad Waloszczyk.




ZB nr 2(32)/92, luty '92

Początek strony