Strona główna 

ZB nr 2(32)/92, luty '92

JAK DOSTAĆ ODPOWIEDŹ NA LIST PISANY DO URZĘDU

Często publikujemy listy osób skarżących się na działania różnych organów naszego państwa (lub raczej brak takowych działań), a także firm państwowych i prywatnych. Niestety list do ZB jest to niejednokrotnie jedyna próba załatwienia "gryzącego" nas problemu. A przecież sama publikacja nie załatwi niczego, jeśli nie towarzyszy jej odpowiedni wniosek, skarga, a czasem powiadomienie właściwego organu, np. prokuratury. (Mam nadzieję, że piszący do ZB nie oczekują, że to my ich w tym wyręczymy.)

Niejednokrotnie trudną do pokonania barierę stanowi nieznajomość prawa. Szczególnie przydatna byłaby znajomość przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego (k.p.a.), który reguluje sprawy skarg i wniosków. Kodeks ten określa także sposoby wszczynania postępowania administracyjnego (np. przeciw trucicielowi), zasady wydawania decyzji, składania odwołań i zażaleń. Oto niektóre istotne "paragrafy" z działu ósmego pt. "Skargi i wnioski":

ART. 222

par.1. Skargi i wnioski składane do:

1) organów państwowych - mogą dotyczyć wszelkich spraw wchodzących w zakres żądań organów państwowych i państwowych jednostek organizacyjnych oraz spraw załatwianych przez organizacje społeczne (...)

par.2 O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.

ART. 223.

par.2. Pracownik organu państwowego oraz organu organizacji społecznej, winny niewłaściwego i nieterminowego załatwienia skarg i wniosków , podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odopwiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.

ART.225

par.1. Nikt nie może być narażony na jakikolwieg uszczerbej lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeśli działał w granicach prawem dozwolonych.

par.2. Organy państwowe oraz organy organizacji społecznej są obowiązane przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo obywateli do składania skarg i wniosków bądź dostarczania informacji do publikacji o znamionach skargi lub wniosku.

ART.231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia. obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarzącego, albo wskażąc mu właściwy organ.

ART.233. Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania , jeżeli została złożona przez strone. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają od wszczęcia postępowania żadania strony.

ART.237.

par.1 Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki , nie później jedniak niż w ciągu miesiąca.

ART.250.

par.1. Artykuły, notatki i inne wiadomości opublikowane w prasie, którch treść ma znamiona skargi lub wniosku i które przesłane zostały przez redakcję prasową do organu właściwego (...) podlegają rozpatrzeniu jako skargi lub wnioski (...)

Na koniec kilka praktycznych rad:

  1. Pismo piszemy w co najmniej dwóch egzemplarzach.
  2. Pismo zanosimy do urzędu, zwykle zostawiamy go w sekretariacie. Gdy mamy wątpliwości co do adresata listu możemy zasięgnąć porady lub zdać się na urząd (por. art. 231.) Wręczając list prosimy o pokwitowanie odbioru na kopii. Pokwitowanie składa się z daty, autografu i pieczątki. Możemy nawet prosić o wpisanie godziny.
  3. Potwierdzoną kopię zabieramy i zabezpieczamy przed zgubieniem.
  4. Wysyłamy pismo do urzędu listem poleconym. (Ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru będzie to dodatkowo kosztowało kilka tys. zł.) Jeśli nie zależy nam na odpowiedzi możemy zrezygnować z "polecenia".
  5. Kopię wysłanego listu i dowód nadania starannie przechowujemy.
  6. Jeżeli urząd nie odpowiada w terminie (zazwyczaj w ciągu 1 miesiąca) należy poskarżyć się jednostce nadrzędnej.
  7. Jeśli odpowiedź urzędu nas nie zadawala skargę możemy ponowić. Możemy też napisać zażalenie "wyżej".

Mamy nadzieję, że lektura przepisów przekonała Was, że nie taki diabeł straszny jak się wydawało. Oczywiście list do urzędu niczego nie załatwi jeśli trafi na opór "materii urzędniczej" (na co notabene też można się bezskutecznie skarżyć). Ale to już zupełnie inna sprawa.

pr + Janek

Ps. K.p.a. można kupić w Księgarni Prawniczej lub w Wydawnictwie Prawniczym, ul. Wisniowa 50, 02-520 Warszawa (13.500 zł + koszty przesyłki), albo pożyczyć w bibliotece.




ZB nr 2(32)/92, luty '92

Początek strony