ZIRAAT jest wizją Pir-o-Mur- shid Hazrat Inayat Khan (1882-1927) zwanego w tej ścieżce
WIELKIM GOSPODARZEM. Założyciel Ziraat określił, że jest to ruch masoński
najbliższego tysiąclecia! Ziraat to Loża Nowego Wieku. Sufi Inayat Khan sugerował, że
terminologia rolnicza, związana z przyrodą, jest najbardziej harmonijna i najlepiej
koresponduje z potrzebami człowieka w Nowym Wieku, w najbliższym tysiącleciu.
Ziraat jest wewnętrznym światłem Powszechnego Nabożeństwa. Oznacza to uniwersalność
i powszechność, a jednocześnie mistyczną głębię. Powszechne Nabożeństwo stoi na
gruncie jedności wszystkich religii w ich istotnym celu. Wewnętrzne światło sugeruje
mistyczną stronę samej religijności. Mistyka natury od pradawnych czasów była drogą
do wnętrza, do centralnej istoty poza zjawiskowymi formami. Jest też Ziraat czymś, co
można zrozumieć jako most do Boga poprzez naturę.
Ziraat opiera się na mistyce symboli ukrytych w świecie Natury. Wywodzi się w prostej
linii z sufickiej szkoły znanej jako Naqshiabandi, której korzeniem jest mistyka
egipska. Życie przyrody skrywa głębokie Misterium, Tajemnicę życia całej naszej
planety. Misterium to zostaje odsłonięte w procesie, ktry nazywamy Ziraat. Jest to
mistyczna, duchowa ekologia Nowego Wieku.
Przewodnią nutą w Ziraat jest planeta ZIEMIA. Pogłębianie swojego związku z
macierzystą planetą, z Logosem "Ziemia" jest istotną treścią całej pracy.
W starożytności planeta w duchowym wymiarze przedstawiana była jako piękna boginii.
Znana jest dźwięczna nazwa GAJA używana w Grecji, która sygnalizuje Rajski Stan
Istnienia planety. Gaja to czysta, nieskażona postać ducha planetarnego.
Perskie imię ZAMYAT to rdzeń, z którego pochodzi polskie słowo "Ziemia".
Jest to postać wspaniałej istoty, pełnej opiekuńczości, ducha macierzyństwa. Zamyat
jest archaniołem planety na której żyjemy. Świadomość planetarna, uświadamianie
sobie siebie jako cząstki większego, boskiego, planetarnego życia jest nutą, którą
rozbrzmiewa Ziraat - Loża stojąca u Świtu Nowej Ery.
Ziemia jest dla człowieka i każdej żywej istoty Pramatką, Pramacierzą. Planeta Ziemia
nie tylko żywi nas i ubiera, nie tylko daje nam schronienie lecz takż z jej materii, z
jej ciała zbudowane są nasze ciała. Żyjemy na łonie naszej Matki - boginii zwanej
Ziemią.
Starożytna suficka szkoła Naqshiabandia, której adeptem inicjowanym i mistrzem został
Sufi Inayat Khan objawiała przy pomocy symboli wziętych z Natury całą Odwieczną
Mądrość. Ziraat opiera się dokładnie na tych samych filarach co Naqshiabandia. Mamy
dwa takie filary w naukach i praktykach:
1) symbolika oparta o mistykę natury;
2) rytuały i święte ceremonie;
Ziraat jest zatem symboliczny a dzięki rytom i potędze swiętych ceremonii nieco
magiczny. Tworzy to jego uświęcający urok.
Celem ścieżki Ziraatu jest osiągnięcie i doświadczenie naszego Naturalnego Stanu
Istnienia. Metody Ziraat to proces służący temu osiągnięciu. Przemiana Umysłu-Serca
jest tym, czego doświadcza osoba spełniająca pracę praktykowania w Ziraat.
PRZEMIANA UMYSLU-SERCA CZYLI NAUKA ZIRAAT
Sufi Inayat Khan zapoczątkował pracę Ziraat w 1926r. Przekazał całą istotę
starożytnej Nagshiabandia, sufickiej szkoły wywodzącej się z Misterium Serapisa i
tajemnej tradycji kompleksu świątyń w Luksorze, w Egipcie. Wiedza starożytnych
kapłanów egipskich była wiedzą zapisaną symbolami, których motywy były wzięte ze
świata zjawisk przyrody. Wiedza symboliczna otwiera, oczyszcza, wysubtelnia i rozwija
całokształt ludzkiego umysłu, całe wnętrze, psychikę aż do głębi serca.
Ziraat zawiera nauki, które są bardzo subtelnymi i bardzo jasnymi naukami
psychologicznymi dotyczącymi:
1. Natury Umysłu (Serca, Psychiki).
2. Oczyszczania Umysłu (Wewnętrznej Przemiany).
3. Stopni Oczyszczenia Umysłu (Wnętrza, Serca, Psychiki).
Esencja tych nauk zawarta jest jako wysokoskondensowany nektar w Pięciu Lekcjach Ziraatu,
które są dostępne dla wszystkich osób, które otrzymały przekaz tej starożytnej
ścieżki w jej nowowiekowym wydaniu. Uroczystość Przyjęcia w Ziraat ma charakter
uroczystego wprowadzenia, inicjacji. Jest to esencjonalnie przekaz energii służącej
urzeczywistnieniu celu, którym jest dowiadcznie naszego Naturalnego Stanu Istnienia.
Cały przekaz nauk sufickich zwany Orędziem zawiera wiele szczegółowych komentarzy,
oryginalnych instrukcji i pouczeń których esencją są właśnie z pozoru skąpe
treściowo Lekcje Ziraatu. Studiowanie Pięciu Lekcji Ziraat jednakże okazuje się być
esencjonalną praktyką, gdyż jest to spożywanie nektaru, samej esencji, która
przekazuje samą istotę, jądro pracy Orędzia Sufich.
Ziraat, chociaż słowo to jest perskiego pochodzenia i źródłowo oznacza Most
(łączący dwa brzegi życia doczesnego i przedwiecznego) może być z powodzeniem
wyjaśniony jako Ścieżka Przemiany Serca i Umysłu. Jest to proces pracy nad sobą dany
ludzkości aby każdy człowiek mógł rozpoznać Doskonalość Naturalnego Stanu
Istnienia.
Słowa Umysł, Serce i Psychika są tutaj celowo używane zamiennie, gdyż oryginalne
angielskie słowo "the Mind" sugeruje coś znacznie szerszego niż tylko procesy
mentalne tyczące się całego bogactwa naszego wnętrza. Być może słowo
"wnętrze" lub "psychika" byłyby najlepszymi odpowiednikami. Praca
wewnętrznej przemiany jest procesem przetwarzania człowieka starego (ziemskiego) w
człowieka nowego (duchowego), który przynależy do Świata Czystej Formy w którym
mieszka to, co jest Doskonałym Obrazem Boga.
Pracą wykonywaną w procesie nazywanym Ziraat jest odkrywanie całej zawartości
własnego Umysłu (Serca) aż do punktu, w którym odkrywa się i doświadcza coś tak
fundamentalnego co można nazwać samą Naturą Umysłu. Najbardziej tajemne czy
ezoteryczne nauki dotyczące Natury Umysłu przychodzą poprzez własne doświadczenie i
osiągnięcie. Aspirant, przechodząc proces przemiany, odkrywa całą zawartość swojego
Wnętrza, Umysłu-Serca aż do punktu w którym odkrywa swoją Istotę, Prawdziwą
Naturę, która z gruntu zawsze jest czystą, duchową i doskonałą.
Proces odkrywania zawartości umysłu jest jednocześnie procesem oczyszczania, a cała
droga którą przebywasz od początku do końca może być określona mianem Stopni
Oczyszczania Umysłu. W istocie więc jest tylko Drogą do przejścia. Jest to Odwieczna
Ścieżka Samourzeczywistnienia Prawdziwej Natury - Doskonałego Człowieka, Obrazu Boga.
Ryszard Matuszewski
Osiedlowa 31
87-107 Toruń 9
Poprzednio o Ziraacie pisaliśmy w ZB 8 i 19
(ax)