KOMISJA DO SPRAW OCEN ODDZIAŁYWANIANA ŚRODOWISKO
2.6. odbyła się konferencja prasowa podsumowująca dwuletnią działałność Komisji OOŚ. Jedną z ciekawszych spraw tam omawianych była rola i zasady dalszego funkcjonowania Komisji wobec zmieniających się przepisów prawa o ochronie środowiska. Proponuje się, aby tworzyć nowe komisje na szczeblu wojewódzkim - obecnie istnieją tylko w dwóch - płockim i katowickim, lub o charakterze regionalnym. Stosowny zapis ma się znaleźć w nowej ustawie o planowaniu przestrzennym oraz ustawie o ochronie środowiska, na razie ministerstwo wystosowało do wojewodów pismo z zaleceniem powoływania tego typu komisji. Natomiast komisja powołana przez ministra zajmowałaby się oceną polityki i inwestycji o charakterze regionalnym, polityki ekologicznej kraju (projekty, dokumenty, akty wykonawcze etc.), umów międzypaństwowych itp., czyli przede wszystkim planów strategii rozwoju, które mogłyby wpływać na stan środowiska na większych obszarach lub w skali całego kraju.
(pi) * * * * *
Zgodnie z zarządzeniem Ministra Ochrony Środowiska z 29.12.89 powołującym Komisję do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko do jej zadań należy w szczególności wydawanie opinii w sprawach wniosków o uzgodnienie wskazań lokalizacyjnych dla inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, jak też publikowanie informacji i materiałów upowszechniających metodykę ocen oddziaływania na środowisko oraz inspirowanie szkolenia specjalistów w tym zakresie.
Komisja rozpoczęła działalność po powołaniu jej składu osobowego (78 osób), co nastąpiło 28.3.90, z chwilą podjęcia przez Ministra OŚZNiL decyzji.
Komisja rozpatrywała kierowane przez Ministra OŚZNiL oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, dla których odpowiednie organy (Centralny Urząd Planowania i wojewodowie) występowały do ministra z wnioskiem o uzgodnienie wskazań lokalizacyjnych (w myśl artykułu 39 ust. 1 ustawy z 12.7.84 o planowaniu przestrzennym wraz późniejszymi zmianami).
Do Komisji d/s OOŚ kierowane były jedynie oceny oddziaływania na środowisko, które spełniały podstawowe warunki formalne, po ich wstępnym rozpatrzeniu w drodze administracyjnej przez komórki Ministerstwa.
W sumie w ciągu 2-letniej działalności, Komisja ustosunkowała się do 14 wniesionych spraw, w tym do dwóch inwestycji - kompleksów rafineryjno-petrochemicznych w Oświęcimiu i Kędzierzynie Koźlu - dwukrotnie.
Ze względu na społeczny charakter pracy członków Komisji oraz ograniczone środki jakie mogą być w budżecie Ministerstwa przeznaczone na działalność Komisji oraz możliwości organizacyjne, nie mogły znaleźć się sprawy opiniowania ocen dla istniejących obiektów budowlanych. Nie były kierowane również do rozpatrzenia przez Komisję Ocen Oddziaływania na Środowisko rozwiązań projektowych inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska.
Zgodnie z regulaminem, Komisja działała w Zespołach Roboczych powoływanych przez Prezydium Komisji dla rozpatrzenia poszczególnych spraw. Do każdej oceny oddziaływania na środowisko wykonywane było od 2 do 4 koreferatów. (...)
W posiedzeniach ZR Komisji brali udział powołani do ich składu członkowie Komisji, jak również inni członkowie zainteresowani daną inwestycją oraz zaproszeni przedstawiciele inwestora, rzeczoznawcy wykonujący ocenę, przedstawiciele urzędów wojewódzkich, zainteresowanych samorządów terytorialnych, ludności, miejscowej prasy oraz ruchów ekologicznych.
Zespoły Robocze Komisji po ustosunkowaniu się do ocen podejmowały "opinie" lub zajmowały "stanowisko".
W sumie Komisja pozytywnie, choć pod wieloma warunkami, zaopiniowała 7 ocen a w 6 przypadkach negatywnie, uzasadniając przeważnie merytorycznymi niedociągnięciami. Przewodniczący Komisji we wszystkich przypadkach zaaprobował stanowiska ZR i przekazał je jako "opinie" lub "stanowiska" Komisji d/s OOŚ Ministrowi OŚZNiL, który w każdym przypadku podzielał pogląd Komisji. "Opinie" i "stanowiska" te były podstawą pism Ministra do wnoszących sprawę organów, rozpatrujących wnioski o uzgodnienie wskazań lokalizacyjnych.
(...) Realizując zadania związane z publikowaniem materiałów i informacji upowszechniających metodykę ocen oddziaływania inwestycji na środowisko, Komisja podjęła wydawanie Biuletynu, którego zespołem redakcyjnym jest Prezydium Komisji. (...) Dotychczas wydano 7 numerów Biuletynu (nakład do 1500 egz.). W przygotowaniu są kolejne oraz wersja w języku angielskim, zawierająca wyciąg najbardziej istotnych dla procesu ocen oddziaływania na środowisko artykułów dotychczas publikowanych w Biuletynie.
W Biuletynie zamieszczane są artykuły dotyczące m.in. prezentacji istniejących przepisów prawnych z zakresu OOŚ, przewidywanych zmian związanych z nowelizacją różnych aktów prawnych, ważniejszych dyrektyw, konwencji i innych międzynarodowych wytycznych związanych z funkcjonowaniem systemu ocen, metodyk określania wpływu na środowisko i jego poszczególne elementy oraz zdrowie ludzi, jak również informacje o systemach ocen w innych krajach jak też inne zagadnienia związane z problematyką planowania przestrzennego w powiązaniu z ooś. W Biuletynie zamieszczane są również informacje "Z prac Komisji", jak też karty informacyjne i dokumentacje rozpatrywanych przez Komisję inwestycji. (...)
mgr inż. Bogusław Kram Sekretarz Komisji d/s Ocen Oddziaływania na Środowisko
(skróty - pi) * * * * *
Biuletyn Komisji można zamówić u wydawcy, w Fundacji ECOBALTIC: Jaśkowa Dolina 76, 80-285 Gdańsk, tel./fax: 410082; konto: Bank Gdański I/o. Gdańsk-Wrzeszcz nr 301804-901248-132-3.
Biuletyn jest wydawany kwartalnie, prenumerata wynosi 25 tys. zł za numer.
(pi)