JEŻELI JUŻ MUSISZ KUPIĆ AUTO...
Biuro Prasowe Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na podstawie otrzymanych odpowiedzi udzielonych przez krajowych producentów samochodów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym informuje, że następujące pojazdy są dostosowane do zasilania benzyną bezołowiową:
Polonez 1300 - od nr silnika 11944; Polonez 1500 - od nr silnika 427480; Polonez 1600 - od nr silnika 26730; FSO 1500 - od nr silnika 1145702; Cinquecento - wszystkie; PF 126 Bis - wszystkie; Tarpan F237 z silnikiem typ 115C/ 1500 - od nr silnika 1145702; Tarpan F237, 4011, 4021 z silnikiem AA i AB/1500 - od nr silnika 427480; Tarpan F237, 4011, 4021 z silnikiem CB/1600 - od nr silnika 26730.
Dotychczas nie otrzymano odpowiedzi z Fabryki Samochodów Dostawczych w Nysie.
Pozostałe samochody wyprodukowane w Polsce nie są dostosowane do zasilania wyłącznie benzyną bezołowiową.
Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, wychodząc naprzeciw postulatom ekologów, wysunął propozycje modyfikacji cen paliw i podatku drogowego. Proponowane rozwiązania mogłyby efektywniej stymulować zarówno przemysł, jak i importerów do oferowania samochodów przystosowanych do spalania benzyny bezołowiowej oraz wyposażonych w katalizatory, jak i użytkowników do ich stosowania. W piśmie do Ministra Finansów minister Kozłowski stwierdził m.in.: "Uważam, że podatek drogowy powinien być utrzymany, natomiast jego zróżnicowanie winno wynikać nie tylko z pojemności silnika lub z ładowności pojazdu, ale również zależeć od konstrukcji bądź wyposażenia pojazdu, które to elementy mogą decydować o stopniu jego wpływu na środowisko.
Proponuję utrzymanie zależności wysokości podatku drogowego od pojemności silnika i ładowności pojazdu, z jednoczesnym wprowadzeniem ulg dla posiadaczy pojazdów wyposażonych w katalizatory i filtry spalin, bądź dostosowanych do zasilania benzyną bezołowiową. Mogłoby to być zrealizowane np. poprzez 10% obniżkę stawek podstawowych podatku drogowego. Proponuję również, aby z tak ustalonego podatku drogowego, jego część (np. 10%), obligatoryjnie przekazywana była na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i była przeznaczona na proekologiczną restrukturyzację przemysłu paliwowego i motoryzacyjnego. Pragnę jednocześnie mocno podkreślić potrzebę, przy kolejnych zmianach cen paliw, ustalania wysokości podatku obrotowego od benzyny bezołowiowej oraz oleju napędowego niskosiarkowego (Eurodiesel) na takim poziomie, aby ceny tych paliw były niższe od cen etyliny oraz olejów napędowych zasiarczonych.
Pozostawienie cen paliw i ich wzajemnych relacji na poziomie obecnym skazuje na niepowodzenie wszelkie działania, mające na celu stosowanie paliw bardziej 'przyjaznych' dla środowiska".
Bliższe informacje:
Departament Ochrony Powietrza i Powierzchni Ziemi - tel. 258973; Biuro Prasowe MOŚZNiL - fax: 258367, tel. 258850.