Strona główna 


BAHA'I A ŚRODOWISKO

We wrześniu'86 Światowy Fundusz na rzecz Natury (WWF) zorganizował Forum Religii i Ochrony Środowiska, doprowadzając w Asyżu we Włoszech do spotkania przywódców religijnych reprezentujących buddyzm, chrześcijaństwo, hinduizm, judaizm i islam z przywódcami ruchów ekologicznych. Każda z 5 reprezentowanych religii wydała deklarację o środowisku. Od października'87 bahaizm stał się 6. ważną religią, będącą członkiem tego nowego związku i wydał to właśnie oświadczenie, wyrażając poparcie dla celów Forum.

"Natura jest w swej istocie wcieleniem Mego Imienia - Stwórcy. Jej przejawy są zróżnicowane z wielu powodów , a żróżnicowaniu tym są znaki dla ludzi mających zdolność prawidłowego oceniania. Natura jest wołą Boga i jej wyrazwm w całym uzależnionym świecie. Jest ona zrządzeniem Opatrzności nakazanym przez Nakaziciela - Najmądrzejszego."
Pisma Baha'i

Tymi słowy Baha'u'llah, Prorok, Założyciel Bahai, zarysowuje podstawową relację pomiędzy człowiekiem a środowiskiem: wspaniałość i zróżnicowanie świata natury są celowym odbiciem majestatu i hojności Boga. Dla bahaitów wynika z tego oczywista prawda, że natura winna być szanowana i chroniona, jako dobro powierzone nam przez Boga, za które jesteśmy odpowiedzialni.

Takie stwierdzenie nie jest oczywiście unikalną cechą Baha'i. Wszystkie główne religie świata posiadają ten fundamentalny związek pomiędzy Stwórcą i Jego dziełem. Jakże mogłoby być inaczej? Wszystkie główne, niezależne religie opierają się na objawieniach od jedynego Boga, który kolejno wysyłał Swoich Proroków na Ziemię, aby ludzkość mogła poznać Jego drogi i wolę. Taka jest też istota bahaizmu. Jako najnowsze objawienie boskie, nauki Baha'i mają jednak szczególne odniesienie do współczesnej sytuacji, gdyż całe środowisko jest zagrożone przez niebezpieczeństwa stworzone przez człowieka, poczynając od niszczenia puszcz tropikalnych aż do ostatecznego koszmaru nuklearnej zagłady.

Przed z górą stu laty Baha' u'llah ogłosił, że ludzkość weszła w nowy wiek. Ta nowa epoka, obiecywana przez wszystkich Posłańców w przeszłości, przyniesie ostatecznie pokój i oświecenie dla ludzkości. Jakkolwiek by osiągnąć ten punkt, ludzkość musi najpierw uznać swą fundamentalną jedność - jak również jedność Boga i Religii. Dopóki nie pojawi się to fundamentalne zrozumienie jedności i współzależności, problemy ludzkości będą się tylko pogarszać.

"Dobrobyt ludzkości, jej pokój i bezpieczeństwo będą nieosiągalne tak długo, jak długo jej jedność nie będzie ustanowio , , na", pisał Baha'u'llah. "Świat jest zaledwie jednym krajem, a ludzkość jego mieszkańcami."

Główne problemy stojące dziś przed ruchem ochrony środowiska mają związek z tym właśnie punktem widzenia. Problemy zanieczyszczenia oceanów, wymierania gatunków, kwaśnych deszczów i ginięcia lasów - nie wspominając już o ostatecznym zagrożeniu wojną nuklearną - nie respektują żadnych granic. Wszystkie one wymagają rozwiązań ponadnarodowych. Podczas gdy wszystkie tradycje religijne wskazują na taki sposób współpracy i harmonii jaki byłby niezbędny dla kontrolowania tych zagrożeń, to jednak pisma Baha'i zawierają również jasny opis nowego porządku politycznego, który jako jedyny oferuje rozwiazanie takich problemów na dłuższą metę.

"Tym, co Pan nakazał jako główny środek i najpotężniejszy instrument uzdrowienia świata, jest zjednoczenie wszystkich ludzi dla jednej uniwersalnej spra , , wy..." pisał Baha'u'llah.

Według Baha'i, taki nowy porządek polityczny, zbudowany wokół idei światowego dobrobytu narodów, z międzynarodowym parlamentem oraz władzą wykonawczą, postępującą zgodnie z jego wolą, musi być również oparty na zasadach sprawiedliwości ekonomicznej, równości ras, równych praw dla kobiet i mężczyzn i powszechnej edukacji. Wszystkie te zasady wiążą się bezpośrednio z każdą próbą ochrony światowego środowiska naturalnego. Sprawa sprawiedliwości ekonomicznej jest tu przykładem. W wielu regionach świata niszczenie lasów tropikalnych i zagrożonych gatunków zwierząt jest wynikiem działań biednych wycinających lasy by stworzyć pola uprawne, usiłując otrzymać należną im część dóbr świata. Nie zdają sobie oni sprawy, że na dłuższą metę, jako członkowie społeczności światowej, której istnienie uświadamiają sobie w bardzo małym stopniu, swymi działaniami mogą raczej nieodwołalnie pogorszyć niż poprawić szanse swoich dzieci na lepsze życie. Zatem każda próba ochrony środowiska musi odnosić się również do podstawowych nierówności pomiędzy światem biednych i bogatych.

Podobnie wprowadzenie pełnej równości kobiet i mężczyzn może wspomóc sprawę ochrony środowiska poprzez wprowadzenie nowego ducha kobiecego systemu wartości do decydowabnia w sprawach bogactw naturalnych. Pisma Bahai stwierdzają, że "...mężczyzna dominował nad kobietą z powodu swej większej siły i agresywnych cech zarówno ducha jak i ciała. Ale równowaga już się przesuwa; siła traci swą dominację, a bystrość umysłu, intuicja i przymioty duchowe miłości i chęci służenia, które w kobiecie są silne, zyskują na znaczeniu. Dlatego też nowy wiek będzie wiekiem mniej męskim, a bardziej przenikniętym ideałami kobiecymi..."

Edukacja, zwłaszcza edukac ja, która podkreśla zasady Baha'io współzależności międzyludzkiej, jest kolejną podstawą budowy globalnej świadomości oczyszczającej. Teologia jedności i współzależności wiary odnosi się szczególnie do problemów środowiska. Znowu zacytujmy św. pisma Baha'i:

"Przez naturę rozumie się nieodłączne właściwości i niezbędne związki wyprowadzone z natury rzeczy. Wszystkie te natury rzeczy, chociaż w największej różnorodności, są jednak blisko połączone ze sobą... Porównaj świat istnienia ze świątynią człowieka. Wszystkie organy ciała ludzkiego wspomagają się wzajemnie i dzięki temu życie trwa... Podobnie wśród części bytu istnieje cudowny związek i wymiana sił, która jest przyczyną życia świata i kontynuacją tych niezliczonych zjawisk."

Sam fakt, że takie zasady są wsparte autorytetem religii, a nie pochodzą jedynie od człowieka, jest kolejnym składnikiem ogólnego rozwiązania naszych problemów środowiskowych. Motywy deklaracji środowiskowej z Asyżu świadczą na korzyść tej idei.

Nie istnieje chyba żaden potężniejszy motor zmian społecznych niż religia. Baha'u'llah powiedział: "Religia jest najpotężniejszym ze wszystkich środków dla ustalania porządku w świecie i dla pokojowego zaspokojenia wszystkiego co w świecie zamieszkuje". W próbach zbudowania nowej etyki ekologicznej, nauki wszystkich tradycji religijnych mogą grać ważną rolę pomagając w inspirowaniu swych zwolenników.

Baha'u'llah, na przykład, wyraźnie podkreśla potrzebę ochrony zwierząt. "Patrzcie na stworzenia boskie tylko łaskawym i litościwym okiem, bowiem Nasza miłościwa opatrzność stworzyła wszystkie te stworzenia i Nasza łaska objęła Ziemię i niebiosa."

On sam wyrażał gorąca miłość i zrozumienie natury, podkreślając związek pomiędzy środowiskiem i światem duchowym w teologii Baha'i. "Wieś jest światem duszy, miasto światem ciał", powiedział Baha'u'llah.

Ta dwoistość pomiędzy duchowością i cielesnością jest kluczem do zrozumienia dzisiejszej sytuacji ludzkości. W opinii Baha'i, główne zagrożenia środowiska światowego, takie jak groźba zagłady nuklearnej, są objawami choroby duszy ludzkiej obejmującej cały świat, choroby, która przejawia się w przywiązywaniu nadmiernej wagi do rzeczy materialnych i w egocentryzmie, który uniemożliwia nam wspólną pracę w światowej społeczności. Bahaizm dąży nade wszystko do odrodzenia ducha ludzkiego i złamania barier ograniczających owocną i harmonijną współpracę mężczyzn i kobiet, niezależnie od ich narodowości, rasy czy religii.

Dla Baha'i celem istnienia jest prowadzenie wciąż rozwijającej się cywilizacji. Taka cywilizacja może być zbudowana tylko w świecie, który może się utrzymać samodzielnie. Zobowiązanie się Baha'i w stosunku do środowiska jest fundamentalną cechą naszej religii.

tłumaczenie z pism bahaickich
nr 4, 25 June, 1992


Początek strony