ODDAĆ ŻYCIE DLA NAUKI
* Poniżej przedstawiam fragment instrukcji do ćwiczeń z
fizjologii dla studentów krakowskiej Akademii Medycznej:
1. Uśpienie żaby eterem.
2. Po otwarciu czaszki wycinamy półkule mózgowe (Zabieg
wycięcia półkul mózgowych przy dostatecznej wprawie trwa
krótko i może być wykonany w narkozie eterowej. Przy
mniejszej wprawie lepiej wykonywać zabieg na żabie
narkotyzowanej 10% uretanem.
* Oczywiście trudno wymagać wprawy od studentów, a uretanu
przecież brakuje...
3. Żaba bez półkul, po przejściu szoku urazowego siedzi w
normalnej pozycji, normalnie pływa w wodzie. Obrócona na
grzbiet natychmiast poprawia pozycję. Żaba różni się od
normalnej brakiem zwykłych ruchów normalnego zwierzęcia, nie
ucieka też przed człowiekiem. Posadzona na pięści, siedzi bez
ruchu. Jeżeli pięść powoli obracać, żaba początkowo nie
reaguje. Jeżeli pozycja staje się bardzo ukośna, żaba
poprawia ją, starając się wyjść na szczyt pięści. Jeżeli żabę
umieścić na skośnej deseczce, wychodzi ona na górę, jednak
tylko wówczas, gdy pozycja jest niedogodna i grozi upadkiem.
Słabe szczypnięcie w łapkę wyzwala odruch fleksji (cofnięcie
łapki), silniejsze szczypnięcie powoduje skok, odruch
ucieczki, niekiedy szereg skoków. Jeżeli żabę ujmiemy za
kręgosłup, wydaje ona odruch skrzeczenia, powtarzany
rytmicznie.
* Po zakończeniu opisanej wyżej zabawy asystent
wyjaśnia, że taką żywotność po wycięciu półkul mózgowych
wykazują tylko zwierzęta niższe i że nijak ma się to do
człowieka.
4. Pomiar czasu reakcji odruchowej według Turka.
Żabie bez półkul zakładamy igłą chirurgiczną nitkę przez
szczękę górną lub żuchwę albo zakładamy haczyk z nitką i
zawieszamy żabę około 20 cm nad stołem. Żaba przeważnie
reaguje dość silnie podczas zawieszania, ale szybko ruchy jej
uspokajają się. Wówczas przystępujemy do prób. Szklaneczkę z
roztworem kwasu siarkowego podnosimy, zanurzając stopę łapki.
Cała stopa powinna być zanurzona. Szklaneczkę trzymamy aż do
momentu podniesienia łapki (odruch fleksji), po czym
natychmiast podnosimy duże naczynie z wodą i kąpiemy całą
żabę, by nie dopuścić do zmacerowania powłok skórnych.
Podczas próby mierzymy czas upływający od chwili zanurzenia
do chwili wyjęcia stopy z kwasu. Doświadczenie powtarzamy
stopniowo zwiększając stężenie kwasu siarkowego od 0,1% do
0,5%.
* Celem tego eksperymentu jest wykazanie, że im wyższe
stężenie kwasu, tym szybciej żaba cofa łapkę.
5. Odruch ścierania.
Żabę bez półkul mózgowych zawieszamy jak przy badaniu
odruchów według Turka. Po uspokojeniu się ruchów żaby
wycinamy z paseczka bibuły odcinek 1-2 cm, moczymy go w 0,5%
kwasie siarkowym i układamy na tułowiu do boku od linii
środkowej. Po krótkiej chwili żaba sprawnym ruchem zrzuca
papierek z tułowia. Natychmiast potem kąpiemy całą żabę, by
zmyć z niej kwas siarkowy. Z górnych partii tułowia zrzucenie
następuje górną łapką, z dolnych - dolną. Gdy papierek jest w
linii środkowej, reakcja bywa często niezdecydowana.
* Po zakończeniu wszystkich doświadczeń studenci zapisują
wnioski w zeszytach i udają się do domów. Żaby wyrzuca się do
kosza.
Uczestnik
Zdania * pochodzą od autora, pozostałe to
oryginalny tekst instrukcji.
Do spisu