ODDAĆ ŻYCIE DLA NAUKI * Poniżej przedstawiam fragment instrukcji do ćwiczeń z fizjologii dla studentów krakowskiej Akademii Medycznej: 1. Uśpienie żaby eterem. 2. Po otwarciu czaszki wycinamy półkule mózgowe (Zabieg wycięcia półkul mózgowych przy dostatecznej wprawie trwa krótko i może być wykonany w narkozie eterowej. Przy mniejszej wprawie lepiej wykonywać zabieg na żabie narkotyzowanej 10% uretanem. * Oczywiście trudno wymagać wprawy od studentów, a uretanu przecież brakuje... 3. Żaba bez półkul, po przejściu szoku urazowego siedzi w normalnej pozycji, normalnie pływa w wodzie. Obrócona na grzbiet natychmiast poprawia pozycję. Żaba różni się od normalnej brakiem zwykłych ruchów normalnego zwierzęcia, nie ucieka też przed człowiekiem. Posadzona na pięści, siedzi bez ruchu. Jeżeli pięść powoli obracać, żaba początkowo nie reaguje. Jeżeli pozycja staje się bardzo ukośna, żaba poprawia ją, starając się wyjść na szczyt pięści. Jeżeli żabę umieścić na skośnej deseczce, wychodzi ona na górę, jednak tylko wówczas, gdy pozycja jest niedogodna i grozi upadkiem. Słabe szczypnięcie w łapkę wyzwala odruch fleksji (cofnięcie łapki), silniejsze szczypnięcie powoduje skok, odruch ucieczki, niekiedy szereg skoków. Jeżeli żabę ujmiemy za kręgosłup, wydaje ona odruch skrzeczenia, powtarzany rytmicznie. * Po zakończeniu opisanej wyżej zabawy asystent wyjaśnia, że taką żywotność po wycięciu półkul mózgowych wykazują tylko zwierzęta niższe i że nijak ma się to do człowieka. 4. Pomiar czasu reakcji odruchowej według Turka. Żabie bez półkul zakładamy igłą chirurgiczną nitkę przez szczękę górną lub żuchwę albo zakładamy haczyk z nitką i zawieszamy żabę około 20 cm nad stołem. Żaba przeważnie reaguje dość silnie podczas zawieszania, ale szybko ruchy jej uspokajają się. Wówczas przystępujemy do prób. Szklaneczkę z roztworem kwasu siarkowego podnosimy, zanurzając stopę łapki. Cała stopa powinna być zanurzona. Szklaneczkę trzymamy aż do momentu podniesienia łapki (odruch fleksji), po czym natychmiast podnosimy duże naczynie z wodą i kąpiemy całą żabę, by nie dopuścić do zmacerowania powłok skórnych. Podczas próby mierzymy czas upływający od chwili zanurzenia do chwili wyjęcia stopy z kwasu. Doświadczenie powtarzamy stopniowo zwiększając stężenie kwasu siarkowego od 0,1% do 0,5%. * Celem tego eksperymentu jest wykazanie, że im wyższe stężenie kwasu, tym szybciej żaba cofa łapkę. 5. Odruch ścierania. Żabę bez półkul mózgowych zawieszamy jak przy badaniu odruchów według Turka. Po uspokojeniu się ruchów żaby wycinamy z paseczka bibuły odcinek 1-2 cm, moczymy go w 0,5% kwasie siarkowym i układamy na tułowiu do boku od linii środkowej. Po krótkiej chwili żaba sprawnym ruchem zrzuca papierek z tułowia. Natychmiast potem kąpiemy całą żabę, by zmyć z niej kwas siarkowy. Z górnych partii tułowia zrzucenie następuje górną łapką, z dolnych - dolną. Gdy papierek jest w linii środkowej, reakcja bywa często niezdecydowana. * Po zakończeniu wszystkich doświadczeń studenci zapisują wnioski w zeszytach i udają się do domów. Żaby wyrzuca się do kosza. Uczestnik Zdania * pochodzą od autora, pozostałe to oryginalny tekst instrukcji.