ZB nr 4(46)/93, Kwiecień 1993
MEMORANDUM
DO: Ministera Przemysłu i Handlu Rzeczypospolitej Polskiej
Zygmunta Niewiarowskiego.
OD: Prezesa Okręgu Mazowieckiego Polskiego Klubu Ekologicznego,
dra inż. Zbigniewa M. Karaczuna.
TEMAT: Uwagi w sprawie negocjacji Europejskiej Karty Energii.
Zwracam się do Pana Ministra w sprawie, która budzi nasze
głębokie zaniepokojenie. Sposób prac nad Europejską Kartą
Energii, utajnienie informacji o negocjacjach przed opinią
publiczną i niedopuszczenie członków międzynarodowych
organizacji pozarządowych do udziału w obradach w charakterze
obserwatorów powoduje wzrost nieufności co do intencji
negocjacji. Uważamy, że decyzje o polityce energetycznej, która
- jak powszechnie wiadomo - w stopniu najwyższym oddziałuje na
możliwość realizacji polityki ekologicznej państwa, powinny
zapadać przy udziale opinii publicznej, a nie w wąskim gronie
negocjatorów rządowych,.
W naszej opinii Europejska Karta Energii w obecnym
kształcie sprzyja przede wszystkim rozwojowi obecnych,
niewydajnych metod pozyskiwania energii i jej użytkowania i
bazuje na pomyśle otwarcia węglowych rynków Rosji i innych
krajów Europy Wschodniej dla rynku zachodniego.
Uważamy, że aspekty środowiskowe produkcji energii, jej
transportu i użytkowania, powinny być bezwzględnie brane pod
uwagę podczas opracowania poszczególnych paragrafów Karty.
Koszt kontroli i unikania negatywnych skutków środowiskowych
powinien być wliczany do kosztów energii.
Nowe inwestycje powinny być kierowane przede wszystkim w
proekologiczne, energetycznie oszczędne technologie, zamiast w
kierunku rozwijania przestarzałych, niewydajnych technik, które
powodują powstawanie ogromnych i nieodwracalnych szkód w
środowisku przyrodniczym.
Dlatego też domagamy się, aby przygotowywany dokument brał
pod uwagę następujące założenia:
1. BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE.
Naczelnym celem Karty powinno być bezpieczeństwo
pozyskiwania energii. Dlatego pierwszeństwo powinno być dawane:
- eliminowaniu odpadów energetycznych, zwłaszcza przez
wprowadzanie technologii energooszczędnych i małoodpadowych,
- rozwój alternatywnych źródeł energii i przemysłu z tym
związanego.
Jak wskazuje historia, zależność od zagranicznych źródeł
energii prowadzi do powstawania znacznych napięć
międzynarodowych i niesie za sobą poważne ryzyko konfliktów.
2. OCIEPLENIE GLOBALNE.
Karta musi brać pod uwagę zarówno w swej preambule, jak i
w paragrafach wykonawczych cele i zobowiązania Drugiej
Światowej Konferencji Klimatycznej, zwłaszcza te z nich, które
związane są z ustabilizowaniem emisji gazów szklarniowych na
poziomie, który zabezpieczy przed globalnymi zmianami
klimatycznymi o podłożu antropogennym. Rola CO2 i metanu w
powodowaniu zmian klimatycznych powinna być brana pod specjalną
uwagę.
3. INNE ODDZIAŁYWANIA ŚRODOWISKOWE WSKUTEK SPALANIA.
Oprócz zmian klimatycznych spalanie węgla powoduje
powstawanie szeregu innych szkód ekologicznych, takich jak
kwaśne deszcze, smog przemysłowy, wycieki ropy naftowej i
degradacja ekosystemów lądowych. Koszt wszystkich strat
ekologicznych powinien być poznany, oceniony i włączany w cenę
energii pozyskiwanej ze wszystkich źródeł nieodnawialnych.
4. KONTROLA ŚRODOWISKOWA.
Karta powinna obligatoryjnie wprowadzać obowiązek oceny
środowiskowej wszystkich nowych programów energetycznych. Tego
typu kontrolą przede wszystkim objęte winny być emisje
dwutlenku węgla i metanu. Jakiekolwiek projekty, które
zwiększałyby emisję gazów szklarniowych, winny być odrzucane.
5. GRA RYNKOWA.
Aby siły rynkowe odgrywały swoja pozytywną rolę w
przekształcającej się Europie, polityka energetyczna, ekonomia
i jej instrumenty powinny uwzględniać to, że:
- ograniczenia środowiskowe będą respektowane,
- wszystkie koszta środowiskowe będą brane pod uwagę.
Pomoc instytucjonalna i finansowa musi być udzielana dla
promocji efektywnego wykorzystywania energii i nowych,
odnawialnych źródeł pozyskiwania energii, a także przemysłowi
towarzyszącemu tym technologiom.
6. EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE ENERGII I ŹRÓDŁA ODNAWIALNE.
Aby zaspokoić wzrastające zapotrzebowanie na energię Karta
powinna promować narodowe i regionalne cele dla rozwoju
efektywnego wykorzystania energii i rozwoju alternatywnych
technologii jej pozyskiwania.
7. PARTYCYPACJA SPOŁECZNA.
Udział społeczny w podejmowaniu decyzji o kierunkach
polityki energetycznej jest kluczowym elementem dla osiągnięcia
zakładanych celów tej polityki, a także dla wprowadzania metod
efektywnego wykorzystywania energii. Dlatego też Karta powinna
umożliwiać i wzmacniać udział społeczny w tym procesie.
Aby zagwarantować realizację powyższych zaleceń uważamy,
że pierwszym posunięciem winno być dopuszczenie członków
międzynarodowych organizacji pozarządowych (Friends of the
Earth, Greenpeace) do udziału w charakterze obserwatorów w
negocjacjach Europejskiej Karty Energii. Uważamy również, że
udostępnienie informacji o toczonych rozmowach polskiej opinii
publicznej byłoby realizacją "zasad uspołecznienia zarządzania
ochroną środowiska" sformułowaną w "Polityce ekologicznej
Państwa".
Dlatego proponujemy, aby strona polska wystąpiła z
propozycją realizacji tych wniosków na międzynarodowym forum
obrad dotyczących Europejskiej Karty Energii. Poprawiłoby to
obraz naszego kraju w oczach opinii międzynarodowej, uważającej
niejednokrotnie Polskę za kraj prowadzący antyekologiczną
politykę i nie dbający o tworzenie demokratycznych mechanizmów
partycypacji społecznej.
W uzupełnieniu do powyższego oświadczenia proszę:
- aby wysyłać do Niewiarowskiego listy z pytaniami jak
Ministerstwo Przemysłu wyobraża sobie realizacje
międzynarodowo - prawnych zobowiązań Polski do ograniczenia
emisji dwutlenku węgla i tlenków siarki w świetle istniejącej
"Polityki energetycznej państwa" i czy zamierza (jak, kiedy,
gdzie i za czyje pieniądze) budować energetykę atomową w
naszym kraju, oraz z żądaniem stworzenia nowej,
uwzględniającej uwarunkowania sozologiczne i konieczność
oszczędzania energii polityki energetycznej naszego Kraju;
- aby wysyłać listy do Hortmanowicza z pytaniem jakie
działania podjęło MOŚZNiL aby zmniejszyć uciążliwość
energetyki, dostosować programy jej rozwoju do wymagań
wypływających z prawno - międzynarodowych zobowiązań Polski
(np. konwencji o ochronie klimatu) i co zrobili aby
wprowadzić zapisy o ochronie środowiska do Europejskiej Karty
Energii.
Myślę, że gdyby otrzymali oni takie listy od 20 - 30
organizacji z całej Polski to może wreszcie bardziej serio
zaczęto by pracować w naszym Kraju nad programami
oszczędzania energii i pozyskiwania jej ze źródeł
odnawialnych.
Zbigniew M. Karaczun
prezes OM PKE
ZB nr 4(46)/93, Kwiecień 1993
Pocztek strony