Strona główna 

ZB nr 5(47)/93, Maj 1993

SILNIK NA WODĘ

Projekt energii wodorowej

Rudolpha Gunnermanna

Metoda emulgacji wodno-benzynowej Rudolpha Gunnermana jest chroniona amerykańskim patentem. Sercem urządzenia jest emulgator znoszący napięcie powierzchniowe między wodą a benzyną i pozwalający na swobodne wymieszanie obu cieczy. Maksymalny stosunek wody do benzyny w mieszance to 4:1, ale testy przeprowadza się przy proporcji 1:1. Możliwa jest każda inna proporcja w obrębie wartości granicznych. Jak do tej pory dwa pojazdy były testowane przy użyciu emulgowanej mieszanki wodno-benzynowej. Testy Porsche 944 i Dodge Shadow dostępne dla publiczności przeprowadzono w Sacramento, stolicy Kalifornii i zarazem mieście rodzinnym Gunnermana. Porsche przejechał 20 mil na galonie w ruchu miejskim i 50 mil na autostradzie.

Jak dowiodły testy, wyładowania elektryczne w katalizatorze redukują cząsteczki paliwa do wodoru i tlenu. Następnie wodór jest spalany razem z benzyną w silniku. Wodór posiada większą energię niż węgiel będący podstawowym składnikiem paliw kopalnych, a więc potrzeba go mniej by osiągnąć ten sam rezultat - twierdzi konstruktor.

Ten typ wodno-gazowej konwersji ma też inne zalety. Taki silnik w olbrzymim stopniu redukuje emisję węglowodorów, tlenku węgla i innych trujących substancji wydobywających się z rury wydechowej pojazdów spalinowych.

Gunnerman poświęcił 6 lat życia i zainwestował ok. 2 mln dolarów doprowadzając konstrukcję do perfekcji. Dzisiaj prototyp gotowy jest już do produkcji masowej.

Metoda emulgacji wodno-benzynowej może być zastosowana w nowych pojazdach, jak i z łatwością zaadaptowana do istniejących już silników. Taka adaptacja kosztowałaby w/g szacunków Gunnermana nie więcej niż 1000 ą. Natomiast instalacja w produkowanych obecnie pojazdach byłaby tańsza, jako że równocześnie możnaby zrezygnować z kosztownych platynowych katalizatorów spalin wymaganych przez ustawodawców większości normalnych krajów.

Jeżeli żaden z gigantów samochodowych nie wykaże zainteresowania wynalazkiem na masową skalę, urządzenie będzie dostępne dla potencjalnych użytkowników dzięki Starbright, Inc. ze Sparks w Nevadzie.

Rudolph Gunnerman jest fizykiem i prezydentem Starbright, Incorporated.

za Space Energy Newsletter,

POB 11422, Clearwater, FL 34616

opr. Piotr Kosibowicz, skr. 12, Kraków 42




ZB nr 5(47)/93, Maj 1993

Poczštek strony