Strona główna |
26.10.92 Zakład Inżynierii Chemicznej i Ochrony środowiska Instytutu Barwników i Produktów Organicznych wykonał analizy spalin silnika samochodu osobowego marki Polonez 1500, zasilanego etyliną 94 oraz silnika zaopatrzonego w urządzenie umożliwiające zasilanie gazem - mieszanką propanu i butanu (włoskiej firmy "Lovato"). Uzyskano następujące wyniki.
1. Polonez zasilany etyliną 94:
CO - 985 mg/Nm3
NOx - 10 mg/Nm3
SO2 - 17 mg/Nm3
NOx - 0 mg/Nm3
SO2 - 0 mg/Nm3
Pomiary wykonano za pomocą mikrokomputerowego analizatora spalin typu MSI-2500 PT (prod. MSI Elektronik GmbH. W. Germany).
Wyniki pomiarów świadczą jednoznacznie o znacznie mniejszej uciążliwości dla środowiska naturalnego silnika zasilanego mieszanką gazową (propan-butan). Spowodowane jest to wyeliminowaniem w spalinach takich toksycznych gazów, jak SO2 i NOx. Gazy te są emitowane do atmosfery z silników tradycyjnych na skutek zanieczyszczenia pochodnych ropy naftowej związkami siarki i azotu. Czterokrotnie obniżona jest też emisja tlenku węgla do atmosfery z silników z urządzeniami firmy "Lovato", w stosunku do silnika zasilanego etyliną. W ramach przeprowadzonych badań nie określono stężenia ołowiu w spalinach, jednak można z góry stwierdzić, że spaliny z silnika zasilanego gazem nie będą zawierały tego toksycznego pierwiastka.
mgr Alicja Zawadzka
dr inż. Grzegorz Wielgosiński