Strona główna 

ZB nr 12(54)/93, grudzień '93
file:///D:/carnival/ekologia/basia/1984.txt

WYWIAD Z RZECZNIKIEM PRASOWYM STRAŻY MIEJSKIEJ WE WROCŁAWIU, P. JERZYM SYWENSKIM

ZB: Jakiś czas temu prasa poinformowała, że jeden z polonezów Straży Miejskiej został wyposażony w instalację gazową. Z czyjej inicjatywy zostało to wykonane?

ZB: Z inicjatywy naszego szefa, tzn. komendanta Straży Miejskiej.

ZB: Czy Straż Miejska zamierza montować te urządzenia także w innych swych samochodach?

ZB: Tak, polonez, o którym pan wspomniał, został wyposażony w to urządzenie tytułem eksperymentu, ma on trwać do końca grudnia; w pierwszej dekadzie stycznia zostanie podjęta ostateczna decyzja. Jednak już w tej chwili mogę powiedzieć, że wyniki wstępne są pozytywne, co dobrze rokuje.

ZB: Czy gdyby znaleźli się sponsorzy, którzy sfinansowaliby te operacje, byli byście Państwo gotowi przestawić na gaz wszystkie samochody?

ZB: Ależ oczywiście, jesteśmy przecież w pewnym stopniu ograniczeni swoim budżetem.

ZB: Dziękuję za rozmowę.

WYWIAD Z PANEM INŻYNIEREM TURZYŃSKIM, KIEROWNIKIEM DZIAŁU TECHNOLOGICZNO-EKSPLOATACYJNEGO MPK WE WROCŁAWIU

ZB: Od pewnego czasu na niektórych autobusach wrocławskiego MPK można zobaczyć emblemat "Autobus bezpieczny ekologicznie" - co to znaczy?

inż.T.: Ten emblemat można spotkać na nowych autobusach, których silniki spełniają wymagania norm szkodliwości spalin...

ZB: ...polskich norm?

inż.T.: Nie, europejskich. Emblemat ten znajduje się także na starych autobusach typu Ikarus i Jelcz M11, w których zamontowano układ oczyszczania spalin.

ZB: Pojawiły się także nowe autobusy, produkowane w Jelczu na licencji Volvo. Czy te pojazdy posiadają urządzenia zmniejszające ich uciążliwość dla środowiska?

inż.T.: Te pojazdy posiadają silniki nowej generacji, które spełniają wspomniane już wymagania z racji wysokiej jakości wykonania i produkcji.

ZB: Czy możliwe jest zasilanie autobusów gazem i czy MPK brało to pod uwagę?

inż.T.: Mamy taką ofertę. W ramach testu instalacje gazowe zamontowano w wozach gospodarczych, które posiadają silniki benzynowe. Natomiast wspomniana oferta pochodzi z Holandii. Firma Dexpol zaproponowała nam rozwiązanie, w którym stosowałoby się zmniejszoną dawkę oleju napędowego (do 60%) plus gaz. Następowałoby równoczesne spalanie, a ponieważ gaz jest ekologicznie czysty, odbiłoby się to na jakości spalin.

ZB: Czy MPK rozważało możliwość wprowadzenia tzw. transportu zintegrowanego, tzn. specjalnych autobusów przewożących niepełnosprawnych na wózkach i rowerzystów ze swymi pojazdami?

inż.T.: W grudniu mamy otrzymać 10 autobusów z Jelcza, typu J 120 MM, przystosowanych do przewozu na wózkach. Wprowadzimy to jako pierwsze miasto w Polsce. Pierwsze drzwi pojazdu będą wyposażone w specjalną windę z barierką, sterować nią będzie mógł albo kierowca, albo sam niepełnosprawny. W środku znajdują się 2 miejsca do zakotwiczania wózków.

ZB: ...a rowery?

inż.T.: Niestety, nie wolno nam ich przewozić wewnątrz. Zabraniają tego przepisy, jest to po prostu niebezpieczne (w przypadku nagłego hamowania rower mógłby na kogoś wpaść lub ktoś mógłby upaść na niego). Najlepsze byłyby specjalne bagażniki, ale na razie nie mamy takich możliwości.

ZB: Z jakich funduszy MPK finansuje te zmiany?

inż.T.: Własnych i z celowych dotacji budżetu miejskiego.

ZB: Dziękuję za rozmowę.

WYWIAD Z RZECZNIKIEM PRASOWYM KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ WE WROCŁAWIU, P. GRZEGORZEM RODAKIEWICZEM

ZB: Straż Miejska zamierza przestawić swoje samochody na gaz płynny. Czy wrocławska policja nie poszłaby przypadkiem w jej ślady?

GR: Nie, na nic takiego się nie zanosi.

ZB: Od kogo to zależy?

GR: Od Komendy Głównej. Poza tym istnieją bardzo duże problemy techniczne. Policja posiada własną stację benzynową, w której zaopatruje się w paliwo. Poza tym trzeba byłoby przeszkolić jej personel w tych sprawach.

ZB: Czy policja prowadzi kontrole szkodliwości spalin na ulicach?

GR: Tak i nie. We Wrocławiu mamy chyba tylko jeden tester szkodliwości spalin. Oczywiście, jeśli patrol zauważy, że z jakiegoś samochodu, z jego rury wydechowej wydobywają się chmury czarnego dymu, natychmiast interweniuje. Kierowca traci dowód rejestracyjny.

ZB: Czyli kontroli spalin nie prowadzi się tylko z powodu braku urządzeń. Jeśli znaleźliby się sponsorzy, którzy gotowi byliby zakupić testery spalin...

GR: ...natychmiast namawiałbym ich, by zamiast testerów kupili policji apteczki pierwszej pomocy, ponieważ policjanci po szkoleniu nie mają specjalistycznych apteczek.

ZB: Codziennie na ulicach miasta widzi się autobusy MPK wyrzucające z rur wydechowych kłęby czarnych spalin. Czy policja może także ten pojazd wyłączyć z ruchu?

GR: Tak, oczywiście, ale sam pan rozumie, co to za sobą pociąga. Nie jest to takie proste, jak się wydaje. Poza tym nie można za to karać kierowcy, bo za to odpowiadać powinna kontrola techniczna.

ZB: Dziękuję za rozmowę.

Dużo mówi się ostatnio o budowie autostrad w Polsce. Twórcy tego przedsięwzięcia twierdzą, że trasy szybkiego ruchu zredukują poziom zanieczyszczeń spalinami. Czyżby? Przeprowadzona przeze mnie analiza gleb z okolic trasy Warszawa - Gdańsk (głównie pola uprawne) wykazała skażenie ołowiem na poziomie 30-40 ppm. Nie trzeba chyba dodawać, że na przyszłych autostradach ruch będzie znacznie większy niż na trasie, przy której prowadziłem badania.

Piotrek Flader

Autorem rys. na dwu poprzednich stronach jest Andrew B. Singer (Anarchy: A Journal of Desire Armed 1992). Nadesłał Rafal Rafalski.




ZB nr 12(54)/93, grudzień '93

Początek strony