Strona główna 

ZB nr 2(56)/94, luty '94
file:///D:/carnival/ekologia/basia/1984.txt

Czym jest droga szeroka?

"Następnie powiedział Chrystus, Pan nasz do uczniów:

Szukajcie więc nieskazitelności i wstrzemięźliwości
na drodze cielesnej, a porzućcie drogę szeroką>."

Ew. J. (Ewangelia arabska Jana) 33.1

Gdy na lekcjach religii rysuje się drogę do Boga po której kroczy człowiek, ścieżkę tę rysuje się tak, jakby to była autostrada.
Ale jak każdy wie, na szerokiej drodze zamiast posuwać się prosto, szybko, sprawnie w przód, można poruszać się od krawężnika do krawężnika. Dlatego, aby szybko i sprawnie iść do Boga, trzeba wybrać drogę wąską, aby kroczyć ku Prawdzie tak naprawdę i jedynie. Więc porzućcie "drogę szeroką" i niechaj każda sekunda życia waszego będzie krokiem ku Bogu.
Czym jest poszukiwanie nieskazitelności i wstrzemięźliwości na drodze cielesnej? To poszukiwanie wszystkiego najlepszego, co związane z ciałem - czyli:
- nieskazitelne, wegańskie pożywienie daje możność długiego życia i nieobciążenie cierpieniem mordowanych zwierząt;
- ochrona ciała przez higienę i niestosowanie przemocy, a także nieużywanie wszelkiego rodzaju uzależników (kawy, papierosów, alkoholu itd...) czyli używek;
- ochrona przyrody jako otoczenia człowieka, które ma na niego bezpośredni wpływ (ekologiczne życie - zgodne z naturą);
- wstrzemięźliwość w piciu, jedzeniu i seksualnym życiu (co chroni naturalne zasoby energetyczne organizmu).
Stosowanie - poszukiwanie nieskazitelności i wstrzemięźliwości na drodze cielesnej pozwala dostrzec duchowy wymiar człowieka,
podporządkowuje ciało duchowi
"Ci bowiem, którzy żyją według ciała, dążą do tego, co chce ciało; Ci zaś, którzy żyją według Ducha - do tego, czego chce Duch. Dążność bowiem ciała prowadzi do śmierci, dążność zaś Ducha - do życia i pokoju"*. Do Boga w Szczęściu i Miłości. Do królestwa niebios.
*) Rz. 8, 5-6
Robert J. Paliga

Dobro i zło nie mają swojej własnej natury;
"Święte" i "zwykłe" to tylko puste nazwy.
Przed drzwiami znajduje się kraj pokoju i światła.
Przychodzi wiosna; trawa rośnie sama.
Mistrz Zen Seung Sahn

Szkoła Zen Kuan Um w Polsce,
Małowiejska 22/24,
04-962 Warszawa,
Biuro Szkoły /fax 15-0552;
Główna Świątynia: 15-04-00.

"CaŁe stworzenie wspóŁjęczy dotychczas i wzdycha współrodząc..."
(List do Rzymian 8,22)

Jak rozumieć owo współjęczenie, wzdychanie i współrodzenie stworzenia? W kontekście najbliższym, zarówno poprzedzającym, jak i następującym tego zdania jest jeszcze kilka równie enigmatycznych stwierdzeń. Oto niektóre z nich: "stworzenie oczekuje objawienia się synów Bożych" (w. 19); "w nadziei, że również ono (= stworzenie) zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia" (w. 21).
Ogólnie rzecz biorąc, myśl główna fragmentu Rz 8, 18-30 jest następująca: całe stworzenie oczekuje pełnej chwały ludzi po to, aby mogło w niej mieć swój udział. Rzeczownik "stworzenie" oznacza w tym tekście wszystkie, oprócz człowieka, ożywione i nieożywione stworzenia. Oto racje przemawiające za prawdziwością tego przypuszczenia.
1. W. 21 zamykając pierwszy etap rozumowania Pawłowego, bardzo wyraźnie odróżnia człowieka od pozostałych stworzeń.
2. To samo rozróżnienie jest widoczne także w W. 23.
3. Włączanie do zakresu pojęcia "stworzenie" również i człowieka byłoby zupełnie sprzeczne z wyraźnie zamierzonym przez Pawła przedstawieniem, w formie antytezy, stworzeń wszystkich i człowieka.
W tekście Rz 8, 18-30 mamy też do czynienia z pewną gradacją idei: w oczekiwaniu na pełną chwałę synów Bożych bierze udział w pierwszym rzędzie wszelkie poza człowiekiem stworzenie, następnie sam człowiek i wreszcie, w sposób szczególny, także Duch Święty.
W w. 22 Paweł stwierdza, iż "wszyscy wiemy o wzdychaniu stworzenia". Do jakiejże wiedzy nawiązuje tu św. Paweł? Kiedy jesteśmy świadkiem jęków i wzdychania całego stworzenia? Jaka jest natura tych cierpień? Zdaniem niektórych egzegetów spostrzeżenia Pawła są wynikiem obserwacji stworzeń nierozumnych - zwłaszcza zwierząt - w ich codziennym życiu, pełnym ucisku, niewygód i cierpień. Nie wykluczając tego przypuszczenia, jest również prawdopodobne, że Paweł nawiązuje - w sposób ogólny tylko - do Rdz. 3, 17, przypominając następujące słowa wyroku Bożego: "przeklęta niech będzie Ziemia z twojego powodu". Cierpienia i jęki całego stworzenia nie powinny przypominać bólu człowieka umierającego, lecz raczej udręki niewiasty rodzącej, smutnej i cierpiącej czasu rodzenia, lecz uradowanej, kiedy dziecię przyjdzie na świat (J 16,21). Podobnie i stworzenie - teraz wprawdzie jest cierpiące i w boleści, ale kiedyś będzie się współradować z człowiekiem uchwalebnionym.
bp Kazimierz Romaniuk,
"Nowy Testament bez problemów",
Warszawa 1983, Akademia Teologii Katolickiej.
s. 134, poz. 68:
Nadesłała: Emilia Jakubowska


Chcesz doskonalić swój angielski?
Chcesz pomóc redakcji "Zielonych Brygad" w tłumaczeniach z i na angielski?
Możesz zgłosić się na bezpłatne konwersjacje
z Ochotniczką Korpusu Pokoju Laurel Sherwood!
Materiałami w ćwiczeniach będą teksty ekologiczne.
Ilość miejsc ograniczona!



ZB nr 2(56)/94, luty '94

Początek strony