"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 2 (56), Luty '94
EKOLOGIA NA WYDZIALE BIOLOGII I OCHRONY ŚRODOWISKA
Z Wydziałem Biologii i Ochrony Środowiska jestem związany od lat. Tutaj
kończyłem studia, obecnie pracuję w Katedrze Ekologii. Kilka lat temu zaczęła
się moja przygoda z filozofią ekologiczną i wtedy uświadomiłem sobie, że coś tu
nie jest w porządku w programie studiów dla biologów. Dostrzegłem, że nie
poświęca się w trakcie studiów należytej uwagi wychowaniu człowieka wrażliwego
na piękno przyrody, szanującego ją jako najwyższe dobro, zdolnego do podjęcia w
swoim życiu osobistym i zawodowym praktycznych kroków w obronie życia, ginącej
przyrody.
Obawiam się, że kształci się raczej "inżynierów od przyrody", a nie
przyrodników kochających wszelkie życie, szanujących Przyrodę jako dobro
niezastąpione. Istnieje dla mnie pewnego rodzaju sprzeczność, jak można uczyć
życia, jego tajemnicy, nie ucząc jednocześnie szacunku dla niego, nie traktując
poważnie zagadnienia uwrażliwienia młodego człowieka na otaczający świat innych
istot. Wielu absolwentów tegoż Wydziału trafia do szkół. Wysoce problematyczną
pozostaje odpowiedź na pytanie, czy wiedzą oni, jak nauczać o Naturze, aby wpoić
jednocześnie szacunek i miłość dla całej Przyrody.
W ostatnim okresie pojawiły się pewne nieśmiałe symptomy zmian na lepsze.
Pojawiła się grupa studentów, skupionych w Kole Naukowym Biologów, którzy pragną
zrobić coś więcej, niż poznawać ją w murach uczelni, laboratoriach czy na
ćwiczeniach terenowych. Drugi rok odbywa się cykl wykładów otwartych pt.
"Wybrane problemy Ekologii i Ochrony Środowiska", zorganizowanych przez Centrum
Studiów nad Człowiekiem i Środowiskiem Uniwersytetu Śląskiego (ZB 12, s. 91). W
trakcie tychże wykładów zaczyna się rodzić coraz żywsza dyskusja, prowadzona
między innymi przez studentów biologii, na tematy wykraczające poza program
studiów. Przykładowo podejmuje się takie zagadnienia, jak świadomość
ekologiczna, ekologiczne myślenie, ekologiczny styl życia, etyka poszanowania
życia czy wreszcie nasza osobista odpowiedzialność za stan środowiska.
Na początku 1993r. narodził się pomysł, aby do programu studiów wprowadzić
tematykę obejmującą zagadnienia, które określa się często terminem szeroko
pojętej ekologii. Do tej pory na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska, dla
studentów V roku był prowadzony wykład z zakresu "Ochrony Przyrody",
prezentujący jej naukowe podstawy z punktu widzenia biologii. Ochrona Przyrody
ma jednak źródła nie tylko w wiedzy biologicznej. Stosunek człowieka do Natury
ma swoje korzenie w filozofii, etyce, religii, psychologii i innych dziedzinach
wiedzy.
Od lutego '94 na wspomnianym Wydziale będzie odbywał się cykl wykładów
monograficznych pt. "ZWIĄZKI CZŁOWIEKA ZE ŚRODOWISKIEM". Wykłady będą prowadzone
przez niżej podpisanego oraz dra Jana Holeksę z Katedry Geobotaniki i Ochrony
Przyrody, członka Pracowni Na Rzecz Wszystkich Istot z Bielska-Białej -
Wapienicy. Celem wykładu jest przedstawienie różnorodnych źródeł związku
człowieka z przyrodą i ich wpływu na kształtowanie środowiska przyrodniczego.
Wykłady adresowane będą do studentów IV i V roku, ale z radością powitamy inne
osoby, które chcą podjąć wspólną dyskusję na te trudne, lecz pasjonujące
tematy.
Liczymy na zainteresowanie studentów i wsparcie duchowe z ich strony. Mamy
nadzieje w ten sposób pokazać, że taka tematyka powinna zaistnieć na trwałe,
jako niezwykle potrzebna w toku studiów przyrodniczych. Poniżej podajemy
niektóre z tematów, które proponujemy w trakcie cyklu spotkań:
- Filozoficzne podstawy cywilizacji technicznej;
- Narodziny świadomości ekologicznej we współczesnym świecie;
- Stosunek człowieka do Natury w różnych kulturach;
- Chrześcijaństwo a ochrona przyrody;
- Ekologia i Nowa Fizyka a filozofia ekologiczna;
- Filozofia ekologiczna Henryka Skolimowskiego;
- Podstawy ruchu głębokiej ekologii Arne Naessa;
- Ekologiczny styl życia współczesnego człowieka;
- Filozofia praw zwierząt;
- Wegetarianizm i jego źródła;
- Obszary dzikiego życia - możliwości ich istnienia i rola;
- Ochrona przyrody a rozwój gospodarczy;
- Ruchy ekologiczne w Polsce i na świecie - formy ich działania;
- Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży we współczesnej szkole.
Piotr Skubała
Katedra Ekologii
Uniwersytet Śląski, Katowice
"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 2 (56), Luty '94