"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 3 (57), Marzec '94
FRONT WYZWOLENIA ŻÓŁWIEJ WYSPY1
Zdziwienie może budzić umieszczenie ruchu nacjonalistycznego2 - a takim w
gruncie rzeczy jest ruch Indian3 amerykańskich - pośród obrońców środowiska.
Znawcy problematyki indiańskiej nie będą wszakże zaskoczeni. Zarówno duchowa,
jak i materialna kultura Indian odzwierciedla jedność Człowieka z Przyrodą,
dlatego też indiańską inspirację zauważamy zarówno u źródeł subkultury hippies,
jak i współczesnych "głębokich ekologów" spod znaku EF! czy anarchoprymitywistów
z "Fifth Estate".
Korzeni zorganizowanego ruchu indiańskiego szukać można na przełomie
stuleci (Towarzystwo Indian Amerykańskich), ale rozpędu zaczął ten ruch nabierać
na początku lat 60., gdy indiańscy studenci utworzyli Narodową Radę Młodzieży
Indiańskiej. Pod wpływem radykalnego ruchu murzyńskiego pojawia się na XXIII
Narodowym Kongresie Indian w 1966r. hasło "Red Power", które usiłuje wcielić w
życie radykalny Ruch Indian Amerykańskich (AIM), utworzony w 1966r. przez
Dennisa Banksa i Johna Trudela. Bojownicy indiańscy dokonali kilku
spektakularnych akcji, takich jak okupacja Alcatraz (1969) czy zajęcie Wounded
Knee (1973), by zwrócić uwagę na prawa Indian.
Równocześnie dokonuje się duchowe odrodzenie narodów indiańskich, które
znowu czują się dumne ze swych etnicznych korzenia. Indiańska młodzież wraca do
zapomnianych już nieraz tradycji, uczy się języka ojców, kultywuje szamańskie
praktyki religijne. Pojawia się indiańska filozofia, oparta na tradycyjnym
światopoglądzie plemiennym, którego apologia przyrody zbieżna jest ze
współczesnymi koncepcjami "głębokiej ekologii"B. Forum owego odrodzenia
duchowego są Zjazdy Jedności Indian PółnocnoamerykańskichC, które co lato
organizował indiański prorok, Wallace Mad Beard Anderson. Uczestnicząca w nich
radykalna młodzież indiańska uważa religię za istotny element kulturowej
odrębności swojej rasy.
Problematyka indiańska odżyła w związku z 500 rocznicą odkrycia Ameryki.
Hucznie fetowany przez czynniki oficjalne jubileusz spotkał się z kontrakcją ze
strony Indian, lansujących hasło "USA precz z Ameryki!" Choć dziś nie wygląda to
realnie, to kto wie, czy kiedyś nie ziści się scenariusz, któremu literacką
formę nadał William Tenn w opowiadaniu "Eastward ho!" ("Fikcje", kwiecień'84)
opisując wypieranie zdegenerowanych niedobitków białej rasy z kontynentu
amerykańskiego. Wówczas mapa Ameryki wyglądałaby zgoła inaczejD...
Jarosław Tomasiewicz
1) "Żółwią Wyspą" Indianie nazywają kontynent amerykański.
2) Być może ludzie utożsamiający nacjonalizm ze skinami i Tejkowskim żachną
się na taką klasyfikację, ale pamiętajmy, że nacjonalizm niejedno ma oblicze. W
większości języków zachodnich terminowi temu nie jest nadawane pejoratywne
znaczenie; określa się tak każdy ruch i ideologię uznające priorytet grupy
etnicznej, co niekoniecznie musi się wiązać z nietolerancją.
Inna rzecz, że owe odruchy nietolerancji znajdujemy i pośród wojowniczo
nastawionej młodzieży indiańskiej. Gdy w 1978r. radykalne grupy Indian
zorganizowały protestacyjny "Najdłuższy marsz", ich biali sympatycy musieli
maszerować na końcu pochodu. Kończąc akcję Russell Means z AIM "podziękował" tym
białym wyrażając nadzieję, że wezmą oni udział w następnej akcji protestacyjnej,
planowanej przez Indian. Miało to być Najdłuższe Pływanie - przepłynięcie
Atlantyku z Ameryki do Europy.
3) Zgodnie z regułami Political Correctness zamiast narzuconej przez
Europejczyków nazwy "Indianie" powinno się używać określenia "Rdzenni
Amerykanie" (Native Americans). Nie wydaje mi się to jednak logiczne, jako że
nazwa Ameryka również jest europejskiego pochodzenia.
A) "Co to znaczy prymitywność?" (artykuł z: "Great Plains Observer", sierpień
'69).
B) Bobby Lake i Teal J. Lake, "Filozofia amerykańskich tubylców" (artykuł z:
"Akwesasne Notes" z 1984r.)
C) "Żółwia Wyspa", Deklaracja Zjazdu Indian Ameryki Północnej (1970r.)
Teksty A, B, C pochodzą z: "Indianie Stanów Zjednoczonych. Antologia
tekstów źródłowych", red. E.Nowicka i I.Rusinowa, PWN 1991.
D) Mapa z artykułu "Grounds for Decolonizing" ("Fifth Estate", Vol.28,
No.1).
Kontakty:
* "On Indian Land", POB 2104, Seattle, WA 98101, USA;
* The Leonard Peltier Defence Committee, POB 583, Lawrence KS 66044, USA;
* Support for Future Generations, POB 22134, Flagstaff, AZ 86002, USA;
* "Nitassinan", c/o Sylvain Duez Alesandrini, 89 rue Pelleport, 75020 Paris,
France;
* "Amerindia", Centro Poggeschi, via Guerazzi n.14, Bologna, Italia.
"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 3 (57), Marzec '94