ZB nr 10(64)/94, październik '94
CZEGO BRAKUJE W "STRATEGII DLA POLSKI"?
Przyjęta przez Rząd Strategia dla Polski wyznacza główne obszary
problemowe i wskazuje sposób ich rozwiązywania. Ustala program działania na
wiele lat. Strategia kreuje 10 programów węzłowych, dla których powoływane są
już grupy realizacyjne:
1. Partnerskie stosunki pracy i negocjacyjny mechanizm regulacji płac.
2. Reforma systemu zabezpieczenia społecznego.
3. Przeciwdziałanie bezrobociu.
4. Rozwój obszarów wiejskich.
5. Inwestowanie w kapitał ludzki.
6. Zarządzanie majątkiem państwowym oraz procesy przekształceń
własnościowych.
7. Średniookresowa strategia finansowa.
8. Rozwój i reforma systemu finansowego.
9. Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i absorbcja "szarej strefy".
10. Międzynarodowa konkurencyjność polskiej gospodarki.
Powstaje pytanie: czy owe 10 programów węzłowych wyczerpują najważniejsze
wyzwania przed jakimi stoi Polska? Odpowiedź jest negatywna. Strategia ustala
trzy priorytety:
szybki wzrost gospodarczy,
stabilizację systemową i makroekonomiczną,
poprawę warunków życia,
które należy uznać za dobrze wyeksponowane.
Jeżeli jednak chcemy realizować koncepcję zrównoważonego rozwoju, a uznaną za
cel nadrzędny, i jeżeli chcemy poprawy warunków życia, to konieczny jest
dodatkowy program węzłowy mówiący o zasadach funkcjonowania środowiska
przyrodniczego.
Poprawy warunków życia nie da się osiągnąć tylko poprzez wzrost dochodów i
likwidację bezrobocia. W sytuacji Polski konieczny jest czynnik jakości życia
nierozerwalnie związany ze stanem środowiska przyrodniczego.
Zrównoważony rozwój można jedynie osiągnąć, jeżeli będziemy gospodarować
zasobami przyrody bez ich niszczenia. W sytuacji Polski konieczne jest również
dążenie do poprawy stanu środowiska, a szczególnie w obszarach ekologicznego
zagrożenia. Bez długofalowego programu rekonstrukcji Górnego Śląska nie można
sobie wyobrazić Strategii dla Polski. Poprawa stanu środowiska jest więc
niezbędna dla co najmniej 4 mln osób, narażonych na zagrożenia zdrowia i życia.
Nie może być tolerowany fakt, że młode pokolenie na Górnym Śląsku rodzi się z
uszkodzonym kodem genetycznym, ograniczającym jego rozwój psychiczny.
Troska o środowisko przyrodnicze potrzebna jest nam również wobec stopniowego
wchodzenia do Unii Europejskiej. Toczy się obecnie dyskusja nad określaniem
najcenniejszego wkładu, jaki możemy zaoferować jednoczącej się Europie. Wiele
wskazuje na to, że wyjątkowe wartości naszego środowiska przyrodniczego
(puszcze, bagna, jeziora, niezanieczyszczone obszary rolnicze) są naszym
największym atutem. Te właśnie wartości mogą się stać motorem rozwoju dziś
najmniej dynamicznie rozwijających się obszarów północnych i wschodnich naszego
kraju.
Trzeba więc stwierdzić, że od tego, jak będziemy gospodarować zasobami przyrody,
zależy wiele problemów społecznych, gospodarczych i międzynarodowych. Dlatego
też w "Strategii dla Polski" nie może zabraknąć miejsca na problematykę
środowiskową. Proponuję wprowadzenie dodatkowego programu węzłowego: Poprawa
funkcjonowania środowiska przyrodniczego. Usytuowanie tego zagadnienia
powinno znaleźć miejsce po 4. programie, dotyczącym rozwoju obszarów wiejskich.
Propozycja rozwinięcia programu: Poprawa funkcjonowania środowiska
przyrodniczego, przedstawiona została w zał. 1.
Wejście na drogę zrównoważonego rozwoju wymaga utrzymania ustaleń Okrągłego
Stołu, a dotyczących jedności w zakresie gospodarowania i ochrony zasobów
przyrody. Skumulowanie w gestii resortu ochrony środowiska problematyki
gospodarki lasami, wodą i kopalinami stwarza odpowiednie warunki dla realizacji
zrównoważonego rozwoju.
Na stan środowiska przyrodniczego wpływa również działalność szeregu innych
gałęzi gospodarki (rolnictwo, przemysł, transport, urbanizacja itp.) Dlatego też
konieczne jest stworzenie mechanizmów ponadresortowych, uzgadniających działania
mające wpływ na stan środowiska.
Jeżeli "Strategia dla Polski" ma mieć charakter problemowy i
funkcjonalny, to konieczne jest powołanie Narodowej, Międzyresortowej Komisji
Trwałego Rozwoju. Wypełniając ustalenia Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro utworzona
została przy ONZ Komisja Trwałego Rozwoju. Polska, jako jeden z sygnatariuszy
Globalnego Programu Działań - Agendy 21 jest zobowiązana do utworzenia
odpowiedniej struktury krajowej. Projekt powołania Narodowej Komisji Trwałego
Rozwoju opracowany został przez Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów
Naturalnych i Leśnictwa jeszcze w r. 1993.
Ustalając strategię w stosunku do środowiska życia człowieka konieczne jest
również zwrócenie uwagi na dwa węzłowe zagadnienia:
Rozwijająca się szybko gospodarka wolnorynkowa stwarza liczne nowe zagrożenia
dla środowiska przyrodniczego (np. zawłaszczanie najcenniejszych przyrodniczo
terenów). Dlatego też konieczne jest wzmocnienie roli policji ekologicznej,
czyli Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska. Pozytywne efekty działalności
PIOŚ w ostatnich latach wskazują na wysoką skuteczność tego typu organu kontroli
i monitorowania stanu środowiska.
Równocześnie konieczne jest decentralizowanie zarządzania środowiskiem poprzez
formułowanie regionalnych polityk ekologicznych. Wobec wielkiego zróżnicowania
stanu i zasobów środowiska przyrodniczego konieczne jest ustalenie regionalnych
warunków korzystania ze środowiska, np. poprzez ustalenie cen za wodę.
Pozytywne doświadczenia z programem Zielone Płuca Polski wskazują na celowość
wspierania i rozwijania tego typu inicjatyw. Polityki regionalne powinny jednak
znacznie głębiej wchodzić w preferowanie instrumentów ekonomicznych, np. poprzez
zróżnicowanie podatków, opłat i kredytów. Kolejnym etapem decentralizacji jest
przejmowanie przez gminę coraz to większej odpowiedzialności za stan i
gospodarowanie zasobami przyrody. Uchwalona przez Sejm Ustawa o zagospodarowaniu
przestrzennym oddaje w ręce gminy wiążące decyzje w zakresie środowiska
przyrodniczego.
Opracowane zostały zasady ekorozwoju gminy, które są już realizowane przez coraz
to większą ilość samorządów terytorialnych. Rozpoczął się już proces powoływania
gminnych rad ekologicznych, co wskazuje na szybko rosnącą świadomość ekologiczną
wśród działaczy samorządowych.
Okazuje się więc, że zrozumienie roli i znaczenia problematyki środowiska
przyrodniczego jest znacznie wyższe na szczeblu podstawowym, niż w tzw. centrum
gospodarczym.
Stefan Kozłowski
lipiec'94
Załącznik I
5. POPRAWA FUNKCJONOWANIA
ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO
I. Diagnoza
Środowisko przyrodnicze w Polsce uległo głębokiej dewastacji w okresie po II
wojnie światowej. W latach 80. rejestrowanych było 27 obszarów ekologicznego
zagrożenia, obejmujących ok. 11% powierzchni kraju, ale na których żyło 1/3
naszego społeczeństwa. Degradacja środowiska spowodowała znaczne pogorszenie
warunków życia i dotyczy obecnie co najmniej 4 mln osób, przede wszystkim w
regionie górnośląskim i turoszowskim. Wzrost chorób układu nerwowego i
uszkodzenie kodu genetycznego to najpoważniejsze konsekwencje zanieczyszczenia
środowiska. Zanieczyszczenie środowiska (powietrza, wody i gleby) powoduje też
różnorodne straty gospodarcze, szacowane były na ok. 10% dochodu narodowego
brutto. Podobne straty w państwach Europy Zachodniej nie przekraczają 2-4%.
Sytuacja środowiskowa uległa pewnej poprawie w ciągu ostatnich 4 lat, co
spowodowane było przede wszystkim spadkiem produkcji przemysłowej w dużych
zakładach przemysłowych oraz przeznaczeniem większych kwot na ochronę
środowiska.
Wprowadzone mechanizmy wolnego rynku wywołały jednak szereg negatywnych zjawisk:
wycinanie prywatnych lasów, zawłaszczanie najcenniejszych terenów przyrodniczych
(np. nad jeziorami).
Nasilił się proces zaśmiecania środowiska, a szczególnie lasów i wód. Budowa
licznych wodociągów bez kanalizacji zwiększa ładunek zanieczyszczeń,
wprowadzanych do środowiska. Powiększają się szybko zanieczyszczenia powietrza i
gleby, wywołane ruchem samochodowym. Prowadzone nieumiejętnie procesy
prywatyzacji (np. sprzedaż jezior) zagrażają najcenniejszym obszarom
przyrodniczym.
Polska na tle innych krajów europejskich posiada wyjątkowo dużą różnorodność
biologiczną. Posiadamy unikalne zasoby puszcz, bagien, jezior oraz nieskażonych
terenów rolniczych. Zasoby naszego środowiska przyrodniczego stanowią wielki
walor, jaki wnosimy do procesu jednoczącej się Europy. Z tych też względów
prawidłowa gospodarka środowiskiem przyrodniczym ma tak wielkie znaczenie w
naszym kraju.
Jeżeli chcemy uniknąć konfliktów społecznych i gospodarczych, konieczne jest
realizowanie założeń zrównoważonego rozwoju. Rozwoju, który nie powoduje
degradacji środowiska, a zapewnia poprawę jego funkcjonowania.
Koncepcja ekorozwoju Polski zapisana została w sejmowym dokumencie "Polityka
ekologiczna Państwa". Realizacja tej polityki powinna być integralną częścią
"Strategii dla Polski".
II. Cele
Realizacja założeń zrównoważonego rozwoju określonego w Globalnym programie
działań - Agenda 21, przyjętym na Szczycie Ziemi w Rio de Janeiro w 1992r. W
warunkach Polski sprowadza się to do realizacji "Polityki ekologicznej
Państwa", przyjętej przez Sejm w 1991r.
Celem głównym jest poprawa funkcjonowania środowiska przyrodniczego. Ma to
doprowadzić do:
poprawy jakości życia - szczególnie w istniejących jeszcze obszarach
ekologicznego zagrożenia,
tworzenia warunków rozwoju w oparciu o przyrodnicze zasoby i walory (rolnictwo
zintegrowane, turystyka, uzdrowiska).
Niezbędne jest realizowanie regionalnych polityk ekologicznych. Działania te
mają doprowadzić do:
likwidacji obszarów ekologicznego zagrożenia,
kreowania regionalnych struktur przyrodniczych typu Zielone Płuca Polski, a
docelowo Zielone Płuca Europy.
Dla osiągnięcia tych celów konieczna jest zmiana systemu wartości w odczuciu
społecznym. Niezbędna jest więc zmiana systemu edukacji ogólnej. W miejsce
zatomizowanego systemu wiedzy potrzebna jest całościowa umiejętność
rozwiązywania problemów, z jakimi młode pokolenia będzie miało do czynienia w
przyszłym wieku.
Szkoła nie powinna kształtować postaw technokratyczno-konsumpcyjnych. Winny być
preferowane postawy ograniczające konsumpcję, natomiast rozwijające podejście
humanistyczno-ekologiczne.
III. Środki
Rząd konsekwentnie będzie tworzył warunki dla poprawy funkcjonowania środowiska
przyrodniczego. Przewiduje się podejmowanie działań w następujących
kierunkach:
A) Podnoszenie społecznej świadomości ekologicznej poprzez:
przeprowadzenie reformy systemu edukacji,
wspieranie regionalnych centrów edukacji ekologicznej,
kreowanie krajowych i międzynarodowych programów promocyjnych.
B) Zakończenie reformy prawa ekologicznego poprzez uchwalenie następujących
ustaw: prawo wodne, ustawa o odpadach, ustawa o nadzwyczajnych zagrożeniach
\rodowiska.
C) Tworzenie ekonomicznych mechanizmów (interwencjonizm państwowy) na rzecz
ochrony środowiska: ulgi podatkowe i celne, podatki ekologiczne, opłaty
usługowe, produkcyjne i administracyjne, subwencje (dotacje, kredyty), systemy
depozytowe, handel uprawnieniami do emisji zanieczyszczeń, ubezpieczenie od
odpowiedzialności, kary, zastawy ekologiczne.
D) Powołanie Narodowej Międzyresortowej Komisji Trwałego Rozwoju,
współpracującej z odpowiednią strukturą ONZ w Nowym Jorku.
E) Ratyfikowanie umów i konwencji międzynarodowych z zakresu ochrony
środowiska.
F) Wspieranie pogranicznych inicjatyw ekologicznych:
rozwijanie międzynarodowych rezerwatów biosfery (Karkonosze, Tatry,
Bieszczady, Białowieża),
tworzenie pogranicznych obszarów chronionych (Dolna Odra, Ujście Odry, Zalew
Wiślany i inne),
wspieranie Zielonych Płuc Polski w północno-wschodniej części kraju jako
element idei Zielonych Płuc Europy.
G) Wspieranie koncepcji ekorozwoju gmin jako istotnego czynnika rozwoju
społeczno-gospodarcze- go kraju.
H) Restrukturyzacja najbardziej zdegradowanych obszarów, a szczególnie Górnego
Śląska.
IV. Zagrożenia
A) Żywiołowy rozwój wolnego rynku nie krępowany literą prawa i mechanizmami
ekologicznymi. Spowodowałoby to zawłaszczenie i nadmierne zużywanie zasobów
przyrody. Procesy te musiałyby doprowadzić do obniżenia się jakości życia
(napięcia społeczne) oraz zaburzeń gospodarczych, np. w zakresie gospodarki
wodą.
B) Osłabienie roli policji ekologicznej - Państwowej Inspekcji Ochrony
Środowiska (np. przez podporządkowanie jej wojewodom), co spowodowałoby
pogorszenie się stanu środowiska i wzrost importu toksycznych odpadów z
zagranicy.
C) Odejście od zasady, że minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i
Leśnictwa jest odpowiedzialny za gospodarkę wszystkimi zasobami przyrody i
ochronę ich (powietrze, woda, lasy, kopaliny).
V. Główne kryterium wykonawcze.
Realizacja Polityki ekologicznej Państwa.
ZB nr 10(64)/94, październik '94
Początek strony