ZB nr 11(65)/94, listopad '94
KOMUNIKAT Z VII KONGRESU FEDERACJI ZIELONYCH
Trzy Morgi k/Piotrkowa Trybunalskiego 29-31.8.94
W dniach 27-30.8.94 w miejscowości Trzy Morgi koło Piotrkowa Trybunalskiego
obradował VII Kongres Federacji Zielonych. Federacja Zielonych jest siecią
rozrzuconych po Polsce grup, zainteresowanych wprowadzaniem zasad zrównoważonego
rozwoju, pokoju i bezpośredniej, zaangażowanej demokracji. Federacja Zielonych
jest ruchem i nie posiada hierarchicznej struktury. Poszczególne grupy FZ w
ubiegłym roku organizowały demonstracje rowerowe (Szczecin, Kraków, Łódź),
prowadziły akcje przeciw spalarniom odpadów (Mielec, Wrocław), a także na rzecz
praw zwierząt.
Kongres jest dorocznym zgromadzeniem osób działających w Federacji.
Podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska, które stają się platformą działań
FZ.
1. Stanowisko VII Kongresu Federacji Zielonych w sprawie dostępu
do informacji o zanieczyszczeniach i emisjach
VII Kongres Federacji Zielonych uważa, że społeczeństwo ma pełne prawo do
informacji o stanie zanieczyszczenia środowiska i o źródłach tych
zanieczyszczeń. Prawo do tej informacji ma pierwszeństwo nad wszelkimi innymi
przepisami, w tym o tajemnicy państwowej i tajemnicy handlowej.
30.8.94,
Trzy Morgi k/Piotrkowa Trybunalskiego
2. Stanowisko VII Kongresu Federacji Zielonych w sprawie
Konferencji Ludnościowej ONZ w Kairze.
Przy obecnym systemie polityczno-ekonomicznym zagrażający nam
niekontrolowany wzrost ludności świata przyśpieszy degradację środowiska
naturalnego. Gwałtowny przyrost ludności, a co za tym idzie - tempo niszczenia
życia na Ziemi, można powstrzymać walcząc z biedą oraz wprowadzając kontrolę
urodzeń. Powinna ona polegać na propagowaniu antykoncepcji i uświadamianiu
społeczeństwom zagrożeń, jakie są związane z nadmiernym przyrostem ludności.
Uważamy jednak, że jednym ze sposobów powstrzymania niekontrolowanego
wzrostu ludności jest także aborcja. Powinna być dopuszczalna tylko wtedy, gdy
inne metody okazują się już nieskuteczne. Nie wolno także nikogo przymuszać do
aborcji.
30.8.94,
Trzy Morgi k/Piotrkowa Trybunalskiego
3. Stanowisko VII Kongresu Federacji Zielonych w sprawie
odpadów.
Z każdym miesiącem wzrasta w Polsce produkcja odpadów. Większość z nich nie
jest zagospodarowywana czy wykorzystywana ponownie. W dużej mierze jest to
spowodowane falą zalewających nas opakowań jednorazowych i brakiem odpowiedniej
edukacji ekologicznej od szkół począwszy, a na gminach i rządzie
skończywszy.
VII Kongres Federacji Zielonych uważa, że w celu zmniejszenia strumienia
odpadów należy opodatkować producentów opakowań jednorazowych, które nie są i
nie mogą być ponownie użyte (np. kartony typu tetrapak, butelki plastykowe).
Podatek od opakowań powinien być równy zewnętrznym kosztom przez nie
powodowanym: kosztom składowania opakowaniowych śmieci, bezpiecznej dla
środowiska ich przeróbki oraz wartości szkód, które powodują w środowisku.
Federacja Zielonych będzie współdziałać z władzami lokalnymi w celu
wprowadzenia i umocnienia systemów segregacji i recyklingu odpadów. Będzie je
wzywać do aktywnego wspierania punktów skupu, zakładów zatrudniających
bezrobotnych przy zagospodarowywaniu odpadów i ich przeróbce, a także sklepów
sprzedających wyłącznie w ekologicznych opakowaniach zwrotnych z kaucją.
Będziemy także wzywali rząd do przywrócenia ulg podatkowych dla producentów
wykorzystujących surowce wtórne.
Stanowczo będziemy występować przeciwko budowie i eksploatacji spalarni
odpadów. Są one sposobem, za pomocą którego producenci opakowań jednorazowych
pozbywają się swoich śmieci na koszt społeczeństwa. Spalarnie wywołują
szczególnie wysokie koszty zewnętrzne (eko- logiczne i typowo ekonomiczne). Są
przykładem łamania obowiązującej w polskim prawie zasady, że za szkody w
środowisku powinni zapłacić zanieczyszczający. Wymagając dużego strumienia
śmieci, spalarnie uniemożliwiają w praktyce realizację programów unikania lub
recyklingu odpadów.
30.8.94,
Trzy Morgi k/Piotrkowa Trybunalskiego
Kongres wystosował także listy:
VII Kongres Federacji Zielonych do
Komisji Konstytucyjnej Sejmu RP
Zainteresowani kształtem Kon- stytucji Rzeczpospolitej Polskiej jako
nadrzędnego aktu prawnego państwa, domagamy się aby gwarantowała ona wolność
słowa, przekonań i wyznania.
W związku z tym wnioskujemy o zniesienie artykułu dotyczącego powszechnego
obowiązku obrony, który to obowiązek jest pogwałceniem wolności człowieka.
Pozostawienie w nowej konstytucji dwóch artykułów, z których jeden zapewnia
wolność przekonań, a drugi zobowiązuje do spełnienia powszechnego obowiązku
obrony, spowoduje wewnętrzną sprzeczność tego najważniejszego dla państwa aktu
prawnego.
30.8.94,
Trzy Morgi k/Piotrkowa Trybunalskiego
VII Kongres Federacji Zielonych
do Sejmu, Senatu,
Prezydenta i Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej
Od dłuższego czasu media donoszą o planowanej w Polsce budowie autostrad i
dróg ekspresowych. Poświęcona tej inwestycji debata jest bardzo okrojona i nie
dotyka zasadniczych kwestii. Decyzje o budowie autostrad podejmują urzędnicy.
Społeczeństwo nie ma na to żadnego wpływu i jest pozbawione podstawowej
informacji o wpływie budowy autostrad na gospodarkę i środowisko.
Autostrady przedstawiane są jako inwestycja proekologiczna, tworząca
miejsca pracy i sprzyjająca rozwojowi gospodarczemu. Zasadnicze argumenty,
podważające te twierdzenia, są notorycznie pomijane.
VII Kongres Federacji Zielonych stwierdza, co następuje:
1. Według wielu ekspertów (m.in. Worldwatch Institute z Waszyngtonu)
budowa autostrad tworzy znacznie mniej miejsc pracy w całej gospodarce, niż
inwestycje w innych działach transportu. Według Worldwatch Institute, 1
miliard niemieckich marek zainwestowany w budowę autostrad tworzy 14-19 tysięcy
miejsc pracy w całej gospodarce, podczas gdy ta sama kwota zainwestowana w kolej
daje 22-23 tysiące miejsc pracy. Jeszcze więcej miejsc pracy w przeliczeniu na
zainwestowaną kwotę powstaje przy budowie sieci zbiorowego transportu miejskiego
i podmiejskiego, a także alternatywnych systemów komunikacyjnych (drogi
rowerowe).
Tworzenie miejsc pracy przy remontowaniu istniejących dróg może być nawet
czterokrotnie tańsze od tworzenia miejsc pracy przy budowie nowych. Remont
istniejącej sieci drogowej jest konieczny ze względów bezpieczeństwa i może
przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Odmiennie
niż budowa autostrad, remont istniejącej sieci drogowej może przyczynić się do
polepszenia jakości życia podatników.
Autorzy programu budowy autostrad nie przedstawili, jak nowo tworzone
miejsca pracy przy budowie autostrad mają się do struktury obecnego bezrobocia i
jak budowa autostrad wpłynie na wzrost bezrobocia w innych działach gospodarki,
szczególnie na kolei i w przemyśle produkującym na jej potrzeby.
Uważamy, że argument o tworzeniu miejsc pracy przy budowie autostrad jest
nadużyciem i wprowadza w błąd opinię publiczną.
2. O ile budowa autostrad i dróg szybkiego ruchu może zmniejszyć
jednostkowe zużycie paliwa przy danej szybkości pojazdu, o tyle zwiększa ruch
samochodów w takim stopniu, że prowadzi do globalnego wzrostu zużycia paliwa i
wzrostu zanieczyszczeń. W konsekwencji powoduje to dalszą kongestię (korki)
i związane z nią dalsze zwiększenie zużycia paliwa.
Doświadczenia krajów wysokorozwiniętych wskazują, że nigdzie budowa
autostrad nie doprowadziła do globalnego zmniejszenia emisji zanieczyszczeń,
zmniejszenia kongestii i zużycia paliwa. Inaczej mówiąc, nigdzie autostrady nie
rozwiązały żadnego z problemów, które miały rzekomo rozwiązać.
Zarówno zużycie paliwa, emisje zanieczyszczeń, jak i straty wywołane
kongestią stale rosną. Istnieje literatura fachowa, wskazująca, że zmniejszenie
globalnych emisji komunikacyjnych i zużycia paliwa można uzyskać jedynie przez
zmianę środków transportu na bardziej energooszczędne. To wymaga zaś inwestycji
w sektorze transportu zbiorowego, a nie promocji indywidualnego transportu
samochodowego.
3. Budowa autostrad nie prowadzi do wzrostu gospodarczego.
Autostrady przecinają więzi społeczne i ekonomiczne lokalnych społeczności
(autostrady mają wręcz być odgradzane siatką), powodują konieczność kilkunasto-,
a nawet kilkudziesięciokilometrowych objazdów, niszczą lokalne rynki i często
prowadzą do pogorszenia się życia i wzrostu bezrobocia. Wszystko to znacznie
podwyższa koszty społeczne inwestycji.
Budowa autostrad powoduje centralizację gospodarki, zwiększa jej
energochłonność i powoduje globalny wzrost importu paliw płynnych, pogarszając
tym bilans płatniczy Polski.
4. Poważne wątpliwości budzi fakt, że wykupione za pieniądze podatników
grunty zostaną przekazane nieodpłatnie prywatnym firmom, budującym i
eksploatującym autostrady. Oznacza to subsydiowanie prywatnego przemysłu i
dotowanie niszczącej środowisko motoryzacji. Gwarancje rządowe dla firm,
budujących i eksploatujących autostrady również są dotowaniem motoryzacji.
5. Rozwój transportu samochodowego pochłonie fundusze, których nie
przeznacza się na restrukturyzację i unowocześnienie przyjaznej środowisku kolei
i transportu zbiorowego w ogóle. W połączeniu z subsydiowaniem transportu
samochodowego jest to działanie na szkodę konsumenta, który jest pozbawiany
możliwości wyboru. Oznacza to także dyskryminację osób, które nie mogą prowadzić
pojazdów mechanicznych bądź ich nie posiadają (niepełnosprawni, dzieci, chorzy).
6. Budowa autostrad w nieporównywalnie większym stopniu, niż remonty
dróg czy budowa linii kolejowych, powoduje konieczność wywłaszczeń i
przymusowych przesiedleń znacznych grup ludzi. W szczególnie trudnej
sytuacji budowa autostrad stawia ludzi, którzy mieszkają bądź posiadają grunty w
pobliżu autostrady, a nie obejmuje ich proces wywłaszczeniowy. Uciążliwość
autostrady spowoduje spadek ich poziomu życia i spadek wartości rynkowej ich
nieruchomości.
Już teraz mnożą się przypadki konfliktów społecznych, wywołanych budową
autostrad i dróg szybkiego ruchu.
7. Budowa autostrad i dróg szybkiego ruchu w oczywisty sposób zakłóca
równowagę ekologiczną terenów, przez które przebiega oraz dewastuje zasoby
przyrody i piękno krajobrazu.
Uważamy, że inwestowanie ogromnych środków w przedsięwzięcie o
nieodwracalnych skutkach dla środowiska i wątpliwe z punktu widzenia gospodarki,
powinno zostać poddane publicznej dyskusji.
VII Kongres Federacji Zielonych kwestionuje zasadność budowy w Polsce
autostrad i dróg szybkiego ruchu. Uważamy, że planowane na ich budowę środki
powinny zostać przeznaczone na radykalne unowocześnienie transportu kolejowego,
konteneryzację przewozów towarowych, usprawnienie i integrację miejskich i
podmiejskich systemów komunikacji zbiorowej. Wokół większości polskich
miejscowości powinny powstać obwodnice.
VII Kongres Federacji Zielonych uważa też, że zamiast budować autostrady
i drogi szybkiego ruchu, należy zmniejszyć liczbę dziur i innych nierówności w
tych polskich drogach, które już istnieją.
30.8.94, Trzy Morgi k/Piotrkowa Tryb.
Kontakt:
FZ - Warszawa 0-2/6332852
FZ - Grupa Krakowska
Sławkowska 12, 31-014 Kraków
0-12/222147 w. 10, 222264
fax: 0-12/222264
BARDZO WAŻNE!!!
W związku z tym, że kaliska grupa FZ zdaje się - zmartwychwstała (co jest dla
niewielu ostałych się "starych" federatów sprawą nad wyraz radosną), mamy do
przekazania niesamowicie ważny komunikat.
Dotychczasowe adresy kontaktowe, tj. na Mikołaja Pancewicza, Basię Paprzycką,
Tomka Chmielewskiego i Jarka Jamroszczyka prosimy uważać za
nieważne!!!
Wszystkie sprawy związane z FZ czy FWZ prosimy kierować na adres:
c\o Igor Strapko
Borkowska 9/1, 62-800 Kalisz
(Prosimy informację podawać dalej)
DO WSZYSTKICH GRUP FZ,
POCZUWAJĄCYCH SIĘ JAKO TAKIE
LUB WSPÓŁPRACUJĄCYCH: Kochani!
1
Jak zapewne już wiecie, powierzono mi prowadzenie Rotacyjnego Punktu
Kontaktowego FZ w roku 94/95. Ponieważ chciałabym, aby RPK działał w tym roku
przynajmniej częściowo sensownie, proszę Was o przysyłanie wszelkich informacji
związanych z Waszą działalnością, materiałów, które wydajecie, opisów akcji,
które przeprowadziliście bądź przygotowujecie oraz wszystkiego, co według Was
mogłoby się przydać innym. Jeśli wydajecie coś, co sami rozsyłacie do
poszczególnych grup - zaznaczcie to koniecznie na materiale (po co się
powtarzać). Jednocześnie proszę o odpowiedź na pytania:
czy chcecie korzystać z pomocy i pomagać w pracy (np. uaktualniając dane)
RPK FZ?
jaki adres jest aktualny jako adres kontaktowy grupy?
czy Wasza grupa działa, czy tylko istnieje?
jakie są Wasze plany na najbliższy rok i co robiliście w trakcie
minionego?
jaka tematyka interesuje Was najbardziej i jakimi materiałami moglibyście
podzielić się z innymi?
czy prowadzicie sprzedaż koszulek, znaczków, naklejek, widokówek, kaset
związanych z tematyką "eko", może wydajecie własną gazetkę?
Proszę, napiszcie o tym wszystkim i o tym, co Wam jeszcze wpadnie do głowy.
Nadesłane dane (mam nadzieję, że jakieś nadejdą...) przydadzą się na pewno - być
może uda się ożywić przepływ informacji między ludźmi, którzy interesują się tym
samym, a często muszą szukać znanych już innym wiadomości od początku.
Pozdrawiam serdecznie i czekam na odpowiedź.
Joanna Ślubowska
Biuro Obsługi Ruchu Ekologicznego
al. Zieleniecka 6/8
03-727 Warszawa
(koniecznie z zaznaczeniem "dla RPK FZ")
ZB nr 11(65)/94, listopad '94
Początek strony