ZB nr 11(65)/94, listopad '94
POLSKA PODPISAŁA II PROTOKÓŁ SIARKOWY
Już w latach 60. uczeni skandynawscy zaobserwowali zjawisko kwaśnych deszczy
oraz ich ujemny wpływ na jeziora i lasy. Za ich główną przyczynę uznali
zanieczyszczenia gazowe, mianowicie dwutlenek siarki i tlenki azotu, napływające
z krajów Europy Środkowej oraz Wielkiej Brytanii. Kwaśne deszcze nasiliły się w
latach 70. wraz z dalszym wzrostem emisji powyższych zanieczyszczeń do
atmosfery. Zrozumiano wówczas, że należy podjąć działania zmierzające do
ograniczenia skali ich zarzutów. Pierwsza międzynarodowa konferencja poświęcona
problemowi zakwaszenia odbyła się w 1976r. w Norwegii, w w roku następnym kraj
ten zapoczątkował podpisanie międzynarodowej konwencji dotyczącej zmniejszenia
emisji SO2 do atmosfery. Miało to miejsce podczas spotkania komitetu do spraw
ochrony środowiska Europejskiej Komisji Ekonomicznej ONZ (United Nations
Economic Commission for Europe - ECE).
Konwencja Genewska
W listopadzie'79 w Genewie odbyło się spotkanie ministrów ochrony środowiska
krajów reprezentowanych w ECE. Podczas tej sesji 32 państwa Europy, w tym
Polska, a także Stany Zjednoczone i Kanada podpisały konwencję w sprawie
transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości (Convention on
Long Range Transboundary Air Polution). Umowa ta ogólnie stwierdzała, że jej
sygnatariusze zobowiązują się do ograniczenia emisji substancji
zanieczyszczających powietrze. Działania w tym kierunku powinny być dostosowane
do zrównoważonego rozwoju gospodarczego oraz obejmować możliwie najlepsze,
dostępne i uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia rozwiązania techniczne.
Dopiero protokoły do tej konwencji określiły emisje jakich zanieczyszczeń, kiedy
i w jakim stopniu powinny zostać ograniczone. Większość państw układ ten
ratyfikowała na przełomie lat 1982-83, w związku z czym wszedł on w życie
dopiero w marcu'83. Polska zatwierdziła konwencję dwa lata później, mianowicie
29.3.85.
Problem zakwaszenia środowiska omawiano również latem'82 na międzynarodowej
konferencji w Sztokholmie. Wówczas eksperci m.in. określili dopuszczalną granicę
opadu rocznego siarki na poziomie 5 kg/ha. Przekroczenia tej wartości prowadzi
do zakwaszenia wrażliwych, tj. ubogich w substancje alkaliczne, wód
powierzchniowych. Zdecydowano, że należy opracować program ograniczenia emisji
zanieczyszczeń do atmosfery, zwłaszcza SO2 i NOx. Skrytykowano też dotychczas
preferowaną zasadę budowy możliwie najwyższych kominów, co zapewniało mniejsze
obciążenie emisją otoczenia obiektów, ale poszerzało zakres ich przestrzennego
oddziaływania.
W roku następnym państwa skandynawskie zaproponowały ograniczenie emisji SO2
przez sygnatariuszy Konwencji Genewskiej o co najmniej 30% do 1993r., biorąc za
podstawę poziom emisji w 1980r. Łącznie 8 państw (Austria, Dania, Finlandia,
Kanada, Norwegia, RFN, Szwajcaria i Szwecja) utworzyło tzw. Klub 30%. Zrzeszone
w nim kraje zachęcały inne państwa do podjęcia podobnych zobowiązań.
I Protokół Siarkowy
Po wstępnych ustaleniach na spotkaniu w Monachium - 1984r., ministrowie ochrony
środowiska 21 państw podpisali rok później w Helsinkach I Protokół Siarkowy.
Pozostałe państwa, w tym Polska, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i niektóre
kraje Europy Południowej, nie przyjęły zobowiązania ograniczenia o 30% emisji
SO2 do atmosfery. Dokument ten został ratyfikowany tylko przez 16 państw, wszedł
w życie 2.9.87 i obowiązywał do końca 1993r.
W 1980r. nasz kraj wyemitował do atmosfery 4,1 mln ton SO2, natomiast w 1985r. -
4,3 mln ton, co oznaczało, że podpisanie protokołu wymagałoby ograniczenia
emisji SO2 o 1,4 mln ton w ciągu 8 lat. W ówczesnych warunkach, ze względów
finansowych, a także techniczno-organizacyjnych, wydawało się to nierealne. Nie
podpisanie tego dokumentu ściągnęło falę krytyki na ówczesne władze ze strony
opozycji wewnętrznej oraz opinii międzynarodowej.
Jednak głęboka recesja, która dotknęła Polskę, oraz inwestycje ekologiczne
(odsiarczanie spalin, instalowanie kotłów fluidalnych i wzbogacanie węgla)
prowadzone głównie z myślą o spełnieniu zaostrzonych wymagań odnośnie emisji
SO2, NOx i pyłów (Dz.U. Nr 15 z 14.3.90) sprawiły, że już w 1992r. Polska
wypełniła wymagania I Protokołu Siarkowego, a w tym samym znalazła się w Klubie
30%.
II Protokół Siarkowy
Prace nad tekstem II Protokołu Siarkowego trwały przez wiele miesięcy.
Zdecydowano, że nie wszystkie kraje muszą ograniczyć emisję SO2 w równym
stopniu. Za podstawę do określenia wymagań przyjęto metodę obciążeń krytycznych
w odniesieniu do opadu siarki. Zakłada ona, że w każdym miejscu Europy opad
związków siarki na powierzchnię ziemi powinien być taki, aby nie naruszał
równowagi ekologicznej, czyli zależny od chłonności środowiska. Dla Europy
sporządzono specjalne mapy obciążeń krytycznych, które pokazują różnice między
opadem obecnym, zwykle wymagającym redukcji, a opadem bezpiecznym, tj.
obciążenie krytycznym.
W dniach 13-14.6.br. odbyła się w Oslo sesja Organu Wykonawczego Konwencji
Genewskiej na szczeblu ministerialnym. W czasie jej trwania, podobnie jak i inni
zgromadzeni ministrowie, szef polskiego resortu ochrony środowiska - Stanisław
Żelichowski - w imieniu rządu RP podpisał II Protokół Siarkowy. Zgodnie z
wcześniejszymi ustaleniami nakłada on na sygnatariuszy indywidualne i
uzależnione od chłonności środowiska przyrodniczego wielkości ładunku SO2, który
w ciągu 17 lat, tj. do 2010r. powinien zostać zredukowany.
Główne zobowiązania Polski wynikające z realizacji II Protokołu Siarkowego są
następujące:
obniżenie całkowitego ładunku SO2 emitowanego z obszaru naszego kraju do
poziomu 1,4 mln t rocznie, czyli prawie o połowę, bowiem w 1993r. wartość ta
wyniosła 2.74 mln t;
spełnienie przez nowo uruchamiane obiekty indywidualnej dla nich normy
emisji na poziomie wymagającym 90% skuteczności odsiarczania;
stosowanie w środkach transportu nie później niż od roku 2004 paliw o
zawartości siarki poniżej 0,05%, gdy obecna Polska Norma wynosi 0,3%;
osiągnięcie w perspektywie 2004r. przez obiekty już istniejące takich samych
norm w zakresie emisji jak dla obiektów nowych, oczywiście jeżeli będzie to
technicznie możliwe i uzasadnione ekonomicznie.
Polska w celu ratyfikacji zawartych w II Protokole Siarkowym zobowiązań
powinna:
istotnie ograniczyć energochłonność gospodarki;
zwiększyć ilości linii technologicznych do wzbogacania węgla, aż do
osiągnięcia ich całkowitej wydajności w zakresie 24-30 mln t rocznie;
zwiększyć ilość instalacji odsiarczania spalin, tak aby emisja SO2 z
energetyki obniżyła się do poziomu 550 tys. t rocznie;
zainstalować kotły fluidalne w obiektach o mocy łącznej ok. 3000 MW;
stosować zaostrzone wymagania odnośnie emisji SO2 dla nowo budowanych oraz
modernizowanych obiektów energetycznych;
zwiększyć udział niskosiarkowych paliw stałych i płynnych w gospodarce
komunalnej.
Ocenia się, że realizacja przez polskę podjętych zobowiązań do 2010r. będzie
wymagała wyasygnowania do 65 do 120 bln zł, zależnie od tempa rozwoju
gospodarczego oraz zapotrzebowania na energię elektryczną.
mgr inż. Andrzej Żarczyński
Instytut Chemii Ogólnej i Ekologicznej
Politechniki Łódzkiej
ZB nr 11(65)/94, listopad '94
Początek strony