"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 12 (66), Grudzień '94
OPODATKOWANIE SIARKI W SZWECJI
Jednym z instrumentów ekonomicznych ochrony środowiska są podatki od
zanieczyszczeń, np. od zawartości siarki w paliwach tj. węglu, torfie, olejach i
gazie. Podatek taki został wprowadzony w styczniu'94 z inicjatywy Szwedzkiej
Agencji Ochrony Środowiska w celu przyspieszenia redukcji krajowej emisji
dwutlenku siarki. Ustanowienie podatku wychodziło naprzeciw uchwale Parlamentu
Szwecji z 1988r. w sprawie ograniczenia emisji SO2 o 80% względem jej wielkości
w 1980r., kiedy to wyniosła 507 tys. ton. Cel ten został już praktycznie
osiągnięty w końcu 1992r., gdy emisja szwedzka zmniejszyła się do 102 tys.
ton.
Wysokość wprowadzonego podatku zależy od zawartości siarki w paliwie. Dla
oleju opałowego podatek wynosi 27 koron szwedzkich na metr sześcienny za każdą
0,1% siarki powyżej dopuszczonej bez opodatkowania obecności 0,1%. Dla węgla i
torfu podatek wynosi 30 tys. koron szwedzkich za jedną tonę siarki w paliwie,
czyli 3750 dolarów amerykańskich według kursu z początku 1994r. Jeżeli emisja
S02 z procesu spalania jest ograniczana za pomocą instalacji odsiarczania
spalin, to odpowiednia cześć zapłaconego podatku jest zwracana. Paliwo dla
żeglugi oraz stosowane w celach innych niż wytwarzanie energii, np. będące
surowcem dla przemysłu, nie jest opodatkowane.
Wysokość podatku została określona powyżej oszacowanych w końcu lat
osiemdziesiątych kosztów granicznych redukcji emisji S02 w Szwecji. W
obliczeniach ich uwzględniono dwa czynniki, tj. nakłady niezbędne na budowę
instalacji odsiarczania gazów w zakładach spalających węgiel lub torf oraz już
istniejące i prognozowane korzyści z zastosowania ciężkiego oleju opałowego o
bardziej niskiej zawartości siarki w miejsce dotychczas stosowanego paliwa.
Koszt usunięcia jednej tony siarki jest zawarty w granicach 10-15 tys. koron
szwedzkich. Ostatecznie jednak przyjęto znacznie wyższy poziom opodatkowania,
wobec czego efekty ekologiczne były natychmiastowe i znaczące. Ogólna emisja SO2
z procesów spalania zmniejszyła się z 54 tys. ton w 1990r. do 36 tys. ton w
1992r. W ograniczeniu tym rolę kluczową odegrał podatek od zawartości siarki w
paliwie oraz istniejące i przewidziane do wprowadzenia, zaostrzone, roczne
limity S02 z dużych źródeł stacjonarnych. Te administracyjne limity emisji
zostały wprowadzone w południowej Szwecji w styczniu'93 i będą obowiązywały w
całym kraju od 1997r.
Wpływ podatku od zawartości siarki jest zwłaszcza widoczny w przypadku
ciężkiego oleju opałowego, używanego głównie w przemyśle. W 1990r. średnia
zawartość siarki wynosiła w nim 0,65%. Zapewniało to wówczas spełnianie norm dla
stężeń chwilowych S02 w gazach odlotowych, bowiem emisja 0,19 grama S/MJ
odpowiada zawartości 0,8% siarki w oleju. Wprowadzenie podatku siarkowego
sprawiło, że wkrótce zawartość siarki w tym oleju obniżyła się do 0,4%, co było
wymagane przepisami dopiero od początku 1993r.
Dla oleju gazowego dopuszczalna zawartość siarki w 1990r. wynosiła 0,3%, a
od stycznia'93 została obniżona do 0,2%. Obecnie używany olej gazowy zawiera
poniżej 0,1% siarki, co również jest skutkiem podatku siarkowego. Olej napędowy
dla silników wysokoprężnych zawiera obecnie nawet poniżej 0,005% siarki, podczas
gdy w krajach Wspólnoty Europejskiej dopuszcza się 0,2% siarki, a od 1996r.
będzie obowiązywało 0,06%.
Normy dopuszczalnej emisji krajowej S02 z procesów spalania węgla i torfu
były w Szwecji już wcześniej bardzo zaostrzone, co wymuszało działania
proekologiczne. Wprowadzenie podatku od zawartości siarki w paliwach przyczyniło
się do dalszego ograniczenia emisji. Redukcja ta została osiągnięta przez
stosowanie niskosiarkowego węgla oraz poprzez zwiększenie skuteczności
oczyszczania spalin.
Zdaniem Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska nałożony podatek jest łatwo
ściągalny mimo sprzeciwów podczas jego wprowadzania. Szereg zakładów płacących
go uzyskuje rabat. Ponadto Szwecja jest w tej korzystnej sytuacji, że nie ma
elektrowni opalanych węglem brunatnym. Większość energii pochodzi z elektrowni
wodnych i jądrowych, a paliwa stałe i olej opałowy stanowią tylko uzupełnienie
bilansu energetycznego.
na podstawie Sulphur nr 232/94, str. 28-29
opracował Andrzej Żarczyński
"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 12 (66), Grudzień '94