Strona główna |
Przede wszystkim bahaici wierzą, że aby można było rozwiązać jakikolwiek aktualny ogólny problem, narody świata winny zjednoczyć się i utworzyć Trybunał Międzynarodowy, który rozstrzygałby spory istniejące między nimi. Pracując razem w wybranym międzynarodowym języku, trybunał ten chroniony przez międzynarodowe siły policyjne, powinien dołożyć starań, aby zaspokoić potrzeby świata. Powinien on być odpowiedzialny za ochronę i prawidłowy podział zasobów ziemi. Ogólny system obowiązkowej edukacji jest również potrzebny. Nacisk należy położyć na te nauki, które są pożyteczne i takie studia, w świetle których ziemia jawi się jako jedna ojczyzna ze wszystkimi jej różnymi kulturami.
Są dwa aspekty administracji bahaickiej, które winny być wykorzystane do tworzenia i pracy tego Trybunału: wybory i konsultacje. Bahaici w tworzeniu swoich lokalnych i narodowych,a także międzynarodowych zgromadzeń - Powszechnego Domu Sprawiedliwości stosują wybory z tajnym głosowaniem, bez prowadzenia kampanii wyborczych. Te zgromadzenia działają zgodnie z zasadą wolnych i otwartych konsultacji.
W kategoriach globalnej społeczności bahaizm oferuje ewentualnie swój własny Regulamin Administracyjny jako model, na którym mogłaby być budowana wspólnota jako cel Trybunału Międzynarodowego. Nie ma miejsca w tym artykule na podawanie więcej szczegółów dotyczących tej administracji. Możemy jedynie omówić kilka innych aspektów. Celem administracji międzynarodowej jest utrzymanie pokoju na świecie oraz zabezpieczenie jedności i pomyślności wspólnot świata. Jednakże wiele codziennych spraw rozwiążą odpowiednie lokalne wspólnoty. W administracji bahaickiej kładzie się nacisk na decentralizację, jedność w różnorodności.
Jedną z zasadniczych zasad bahaickich jest abolicja ekstrem bogactwa i ubóstwa. W terminologii ekonomicznej nauka bahaicka nie adaptuje żadnego z istniejących systemów, lecz raczej proponuje zasady, które mają pomóc w tworzeniu globalnego systemu przez Trybunał Międzynarodowy. Najbardziej skuteczna i sprawiedliwa w zapewnieniu równych szans dostępu do wszystkiego jest globalna ekonomia. Nauczanie bahaitów proponuje wprowadzenie światowej waluty oraz systemu miar i wag, a także zniesienie wszystkich barier handlowych. W zasadzie oprócz tego winien zostać wprowadzony uniwersalny pomocniczy język oraz system uniwersalnej edukacji, który omówiono wcześniej, a także globalny system komunikacji. Ostatecznie najważniejszą sprawą jest edukacja. Zmniejszenie przepaści między bogatymi i biednymi jest ostatecznie zależne od światopoglądu każdego indywidualnego członka wspólnoty ludzkości: powinien obowiązywać odpowiedni program edukacji. Oprócz tego wpaja się ideę sprawiedliwego rozdziału bogactw ziemi.
Wiele jeszcze szczegółów byłoby istotnych dla dogłębnego przedstawienia poruszanych w tym artykule zagadnień. Jest on jednak zgodnie z intencją autora tylko krótkim streszczeniem problemów ekonomii i administracji. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że bahaita wierzy, iż pokój - największą potrzebę współczesnego świata można zaspokoić tylko przez jedność.
Janneke Gradstein "Janka"
2. Ks. Antoni Strycharz w artykuliku EKOlogiczne DYLEMATY pisze o właściwym widzeniu roli człowieka na Ziemi i potrzebie ekologicznego sumienia: Dzisiaj, w nauce Kościoła ekologia pojawia się często. Nauczanie to można zawrzeć w ścisłych sformułowaniach: Człowiek - jako istota myśląca - jest panem wszechświata. Jego panowanie nie może być jednak rozumiane jako prawo do niszczenia czy rabunkowej eksploatacji. Ma to być panowanie mądre. I tutaj postawiłbym pojęcie "ekologicznego sumienia". Ekologicznego sumienia każdego człowieka i całych społeczeństw. Chociaż może się to wydawać pojęciem nowym i sztucznym, to mieści się ono przecież w naturze człowieka. Tyle tylko, że musi być ono przejawem moralnej harmonii, musi zachować hierarchię wartości.
3. Alicja w felietonie Od pra-krzyku do mega-łomotu pisze o muzyce ekologicznej i stawia pytania: Cóż to jest muzyka ekologiczna? Czy w ogóle istnieje takie pojęcie? Jej zdaniem to jest ekologiczne, co nie powoduje "zapylenia" organizmu człowieka jako psychofizycznej całości. Pełna "podziwu" obserwuję jak moi młodsi koledzy i koleżanki dręczą swe organizmy czymś, co wydaje im się muzyką. To "coś" powoduje głuchotę (stwierdzono to naukowo), wpędza w stany depresyjne, podwyższa adrenalinę do poziomu, w którym nie kontroluje się już wybuchów agresji, niszczy korę mózgową, powoduje arytmię serca i... To tylko cząstka tego wszystkiego, co można "osiągnąć" nie dbając o ekologię uszu, mózgu, serca i tego, co stanowi istotę człowieczeństwa - duszy. Jak w tym "mega-łomocie" można słyszeć własne myśli, a co dopiero ekologiczny koncert wolnej od pyłów przyrody.
Adam Markowski
Kraków
Adam Markowski
Warto odnotować, że w tym roku - jak podał tygodnik "Niedziela" - na Jasną Górę przybyły pielgrzymki rowerowe z wielu miejscowości: Bełchatów, Bralina, Chojnice, Gorzów Wielkopolski, Imielno, Kielce, Nowa Ruda, Osieczna, Paprotnia, Pilzno, Piotrków Trybunalski, Poznań, Siołkowice, Sobótka, Szczecin (27 osób przejechało 600 km w 7 dni), Tarnobrzeg.
Adam Markowski
12.6. | Senacka Komisja Ochrony Środowiska odbyła posiedzenie w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie. Posiedzenie było poświęcone zagadnieniom realizacji konwencji o różnorodności biologicznej. |
27.8. | Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska zaakceptowała odpowiedzi rządu na dwa dezyderaty, dotyczące gospodarki odpadami. Jak wynika z uzyskanych odpowiedzi Ministerstwo Finansów dostrzegło konieczność wprowadzenia instrumentów ekonomicznych. Zarazem Ministerstwo Finansów uznało, brak możliwości prawnej zwolnienia z podatku jednego podmiotu (chodziło o Pollytag S.A. z Gdańska która produkuje kruszywo z popiołów). Posłowie podkreślili, ze fakt ten dobitnie wskazuje na konieczność znalezienia rozwiązań systemowych. |
Zapis z przebiegu spotkania Parlamentarnego Forum Ekologow poświęconego autostradom, będzie dostępny w Internecie na WWW
Kontakt
www.sejm.gov.pl/upwww/index.htm
oraz u posła Artura Siedlarka (UP)
siedlar@waw.pdi.net
mgr Piotr Szkudlarek