BZB nr 24 - Podręcznik prowadzenia kampanii dla organizacji pozarządowych
JESTEŚMY SILNI, ZWYCIĘŻYMY!
- WARSZTAT Z WILIAMEM MOYEREM
5.12.93 uczestniczyłem w
zorganizowanym przez Biuro Obsługi Ruchu Ekologicznego warsztacie z Billem
Moyerem. Człowiek ten jest znanym amerykańskim działaczem społecznym, współpracował
z Martinem Lutherem Kingiem w walce o równouprawnienie dla Murzynów, walczył
przeciw broniom i elektrowniom nuklearnym, przeciw wojnie w Wietnamie.
Od lat prowadzi szkolenia nt. działalności ruchu społecznego. Kilkanaście
dni na przełomie listopada i grudnia spędził w Polsce. Gościł u Pracowni
na rzecz Wszystkich Istot (Bielsko), Klubu "Gaja" (Wilkowice), Federacji
Zielonych (Kalisz), MOŚ i BORE (Warszawa). Szkoda, że jego wizyta była
tak słabo wykorzystana przez ruch ekologiczny.
Co koniecznie chciałbym wam przekazać z warsztatu?
Działacze społeczni przybierają zwykle którąś z następujących ról:
- obywatel,
- reformator,
- buntownik,
- wnoszący zmiany1.
Każda z nich ma odmiany skuteczną i nieskuteczną.
Istnieje osiem etapów przyczyniających się do sukcesów ruchów społecznych:
- występują poważne problemy społeczne;
- udowodnienie błędów instytucji oficjalnych;
- dojrzewania do sprzeciwu;
- wybuch niezadowolenia (efekt zapadki);
- spostrzeganie niepowodzenia;
- pozyskanie większości opinii społecznej;
- sukces;
- kontynuacja2.
Sporo czasu Bill poświęcił wadze
umiejętności... chwalenia się efektami swej działalności. Jeżeli nie będziemy
się podpisywać pod zwycięstwami, to rząd - na którym wymogliśmy zmiany
- zawłaszczy sobie przed opinią publiczną nasz sukces. Mam jednak wrażenie,
że nie chodzi tu o uprawiane przez niektórych przechwalanie się, podszywanie
pod cudzą działalność i wreszcie o paniczną obawę przed współpracą z innymi
formacjami (bo trzeba by się dzielić sukcesem). Sukces ruchu społecznego,
to nasze wspólne zwycięstwo!3
Działając należy chcieć rozwiązania
problemu, a nie jego drążenia! Nie wolno przystępować do działalności z
powodu poczucia winy: np. jestem osobiście odpowiedzialny za problem śmieci
w Polsce (to moja wina). Takiej postawy nie da się ukryć przed współpracownikami
w organizacji. Szybko zniechęcą się do pomocy i odejdą lub będą pomagać
nieefektywnie. Pojawią się pretensje (gdzie byliście, gdy ja robiłem te
wszystkie rzeczy?). Należy raczej pokazać ludziom, że oni sami mogą coś
zmienić w swym życiu i wokół siebie.
W grupie ważne są relacje
pomiędzy jej uczestnikami. Ogromnym problemem jest męska dominacja w grupach
mieszanych4. Do tego dochodzi np. frustracja liderów: dlaczego
was tak mało przychodzi na spotkania (dlaczego tak mało osób przychodzi
mnie słuchać).
Kolejna ważna sprawa: jak
swą grupę nieformalną przekształcić w Profesjonalną Organizację Opozycyjną.
A więc zachowując niezależność (nie tylko finansową), nie zmieniając swego
oddolnego, spontanicznego charakteru (grozi to np. poprzez rejestrację
grupy nieformalnej wg wymaganego przez sąd statutu) przejść od etapu akcji
i dorywczej działalności do fazy prowadzenia kampanii.
Powyższy tekst, to bardziej me osobiste refleksje na bazie warsztatu, niż dosłowne zapiski wykładu.
Andrzej Żwawa
"Zielone Brygady. Pismo Ekologów" nr 1(43)/93, str. 16.
1) por. załączone materiały z warsztatu. Change Agent
- czynnik, nośnik zmian, wpływu, wnoszący zmiany itd.: działacz jest jak
zarodek wokół którego krystalizuje się roztwór który osiągnął nasycenie.
2) por. załączone materiały z warsztatu.
3) prof. Maciej Zgorzelewski w czasie wykładu "Dynamika systemów i podejście systemowe w zarządzaniu" (UJ 21. 5. 97) mówił o Common Share Vision - podzielanej wspólnie wizji czym ma być firma, organizacja, grupa (porównał firmę do grupy jazzowej która bez dyrygenta gra spójnie i każdy muzyk zna czas, miejsce i rolę swoją i pozostałych). Podobnie na seminarium Davida Neenana "Busines &
You" uczestniczy mogli doświadczyć efekty synergii ludzkich umiejętności
i pomysłów jaki następuje w grupie podczas harmonijnej współpracy. Org.
seminarium: ISI, Kleczewska 47/3, 01-826 Warszawa
4) por. Bill Moyer i Alan Tuttle Przezwyciężanie zjawiska męskiej dominacji w grupach mieszanych [w:] "Zielone Brygady. Pisma Ekologów" nr 45 i Wspólna droga - wspólny cel. Działanie w konsensusie i bez przemocy, Biblioteka "Zielonych Brygad" nr 18, Wydawnictwo "Zielone Brygady", Kraków 1997.
rys. Marcin Hyła
CZTERY ROLE DZIAŁACZA
NIESKUTECZNY
- naiwny obywatel:
wierzy w oficjalną politykę
władzy. Nie zdaje sobie sprawy, że władza służy interesom
elit kosztem słabszych mniejszości
i dobra ogólnego
- super-patriota:
ślepe posłuszeństwo ośrodkom władzy i krajowi
|
SKUTECZNY
- wprowadza pozytywne wartości społeczne
- zasady, symbole np. wolność, demokracja,
sprawiedliwość, działania bez przemocy
- zwykły obywatel
- osadzony w centrum społeczeństwa
- broni przez antyspołecznymi atakami
|
SKUTECZNY
- parlamentarnie: korzystanie
z oficjalnych instytucji jak sądy, sejm, urząd miasta, po to by cele i
wartości ruchu społecznego zostały
uznane przez oficjalne prawodawstwo,
politykę itp.
- posługuje się wieloma różnorodnymi
środkami: tworzenia lobby, referenda,
procesy sądowe itp.
- Profesjonalne Organizacje Opozycyjne
(POO) stanowią kluczowe organy ruchu
|
NIESKUTECZNY
- "polityka realistyczna": wprowadza niewielkie
zmiany, które mogą być do zaakceptowania
przez władzę
- ograniczenia Profesjonalnych Organizacji Opozycyjnych: kierownictwo
i struktura organizacji patriarchalna i hierarchiczna, potrzeby utrzymania
organizacji zastępują potrzeby i cele ruchu,
dominująca władza podważą demokrację
w ruchu i osłabia organizacje oddolne
- kooptacja: personel POO bardziej utożsamia
się z oficjalnymi ośrodkami władzy
niż z organizacjami oddolnymi
- nie promuje zmiany paradygmatu
|
|
OBYWATEL
|
REFORMATOR
|
|
|
BUNTOWNIK
|
WPROWADZAJĄCY ZMIANY
|
|
NIESKUTECZNY
- zasady działania i struktura
są antyspołeczne, antyorganizacyjne
i przeciw autorytetom
- określa swą tożsamość jako radykalny
militarysta, głos samotnie wołający
na obrzeżu społeczeństwa
- wszystkie środki dozwolone,
zwłaszcza taktyka przeszkadzania i przemoc, niszczenie
własności - jeżeli to "konieczne"
- taktyka bez realistycznej strategii
- izolacja od niezależnych oddolnych
organizacji
- postawa ofiary: gniewny, agresywny, oceniający,
dogmatyczny, bezsilny...
- "bezbłędny politycznie", absolutna
prawda, wyższość moralna
- głośny: odreagowuje silne osobiste
niezadowolenie niezależnie od potrzeb
ruchu
|
SKUTECZNY
- protestuje, mówi "nie!" wobec
łamania pozytywnych wartości społecznych
- stosuje działania bezpośrednie
z akcjami obywatelskiego nieposłuszeństwa
włącznie
- cel: oficjalne instytucje i
ośrodki władzy
- stawia problemy na forum politycznym
- strategia i taktyka
- fascynujący, odważny ryzykant
|
SKUTECZNY
- władza ludu: edukuje, przekonuje,
angażuje zwykłych obywateli w proces
zmian
- oparte na masach oddolne, niezależne
organizacje, sieci, działacze
- stawianie spraw na forum politycznym
- wprowadzania strategii i taktyki prowadzenia
długotrwałych ruchów społecznych
- rola wychowawcy: wzmacnia organizacje oddolne
- tworzy trwałe organizacje, wspiera
i wychowuje działaczy
- wprowadza alternatywy i zmiany paradygmatu
- promuje zmianę paradygmatu
|
NIESKUTECZNY
- utopijny: promuje wizję doskonałości
i alternatywnego życia w oderwaniu
od praktycznej walki politycznej i
społecznej
- promuje tylko niewielkie zmiany
- przywództwo ruchu, patriarchalna organizacja i opresyjna
hierarchia
- tunelowa wizja: broni jednego
podejścia a przeciwstawia się wszystkim, którzy robią co innego
- przywództwo i organizacja ruchu
mają charakter patriarchalny i ciemiężycielski
- lekceważy potrzeby i sprawy
osobiste działaczy
|
opracowanie: Pracownia na rzecz Wszystkich Istot © Bill Moyer 1990
OSIEM ETAPÓW PRZYCZYNIAJĄCYCH SIĘ DO SUKCESU RUCHÓW SPOŁECZNYCH
(1) występują poważne problemy społeczne
- naruszane są ogólnie przyjęte wartości
- problemy utrzymywane są przez
ośrodki władzy
- "oficjalna polityka" zachęca
do przestrzegania wartości - rzeczywista
taktyka postępowania władzy narusza
te wartości
- społeczeństwo nieświadome jest
istniejących problemów i popiera władzę
- problemy/polityka nie są ujawniane
publicznie
|
(2) udowadnianie błędów instytucji oficjalnych
- wiele nowych, lokalnych grup opozycyjnych
- wykorzystywanie oficjalnych
kanałów przepływu informacji: sądownictwo,
urzędy administracji państwowej, komisje, audycje - udowadnianie, że oficjalne
instytucje nie są efektywne
- stawania się ekspertami, prowadzenie badań
|
(3) dojrzewanie do sprzeciwu
- rozpoznanie problemów i wzrost ilości ofiar
- społeczeństwo poznaje ofiary
- coraz więcej lokalnych grup aktywizuje się
- potrzeba podstawowych instytucji i skoordynowanych działań dla nowych ruchów
- 20-30% społeczeństwa przeciwna jest polityce ośrodków władzy
|
(4) wybuch niezadowolenia (efekt zapadki)
- dramatyczne ale pozbawione przemocy akcje i wystąpienia
- akcje pokazują społeczeństwu, że istniejące warunki i polityka naruszają
powszechnie przyjęte wartości
- podobne, niesiłowe akcje powtarzają się w całym kraju
- problemy są stawiane na forum publicznym
- gwałtownie powstają nowe ruchy społeczne
- 40% społeczeństwa przeciwne jest ośrodkom władzy
|
(5) spostrzeganie niepowodzenia
- dostrzeganie nieosiągniętych celów
- zauważanie niezmienności ośrodków władzy
- spadek ilości uczestników demonstracji
- beznadziejność i desperacja dowodzą wypalenia się akcji protestacyjnych
- zagrożenie rebelią powodowana przez prowokatorów
|
(6) większość opinii społecznej
- większość jest przeciwna istniejącym warunkom i polityce rządu
- wskazywanie w jaki sposób istniejące problemy i polityka rządu wpływają na wszystkie dziedziny działalności człowieka
- uruchamianie ważnych grup obywateli i instytucji aby przedstawiali problemy
- problemy wchodzą w zakres prowadzonej działalności politycznej
- promowania rozwiązań alternatywnych
- sprzeciwianie się każdej nowej strategii rządu
- demonizowanie: rząd wpływa tak na społeczeństwo by odczuwało obawy przez zmianami
- promowanie zmianę paradygmatu a nie tylko reformy
- ponowny efekt zapadki - przez krótki czas odtworzony jest ponownie etap 4.
|
(7) sukces
- ogromna większość przeciwna jest istniejącej polityce rządu i nie
czuje już lęku przed zmianami
- wiele ośrodków władzy rozpada się i zmienia pozycje
- zakończenie procesu: ośrodki władzy zmieniają politykę (bardziej kosztowne jest kontynuowanie starej) drogą głosowania lub przez niewidoczne tarcia
- nowa polityka i prawo
- ośrodki władzy usiłują dokonać minimalnych zmian podczas gdy ruchy domagają się zmian społecznych
|
(8) kontynuacja
- rozprzestrzenianie sukcesu (np. większe prawa dla obywateli)
- przeciwstawianie się usiłowaniom rewanżu
- promowanie wzorów zmian
- koncentrowanie się na dalszych rozwiązaniach
- rozpoznawanie/święcenie dotychczasowego sukcesu
|
CHARAKTERYSTYKA DZIAŁALNOŚCI RUCHÓW SPOŁECZNYCH
- ruchy społeczne posiadają wiele celów pośrednich
i wiele podporządkowanych sobie ruchów,
z których każdy posiada do zrealizowania
własny etap
- strategia i taktyka są różne
dla każdego z owych podrzędnych ruchów
i dostosowane do etapu, który każdy
z ruchów ma zrealizować
- każdy ruch podrzędny koncentruje
się na realizacji określonego celu
(np. działanie na rzecz praw obywatelskich, odnowy, wyborów, polepszenia
warunków życia)
- wszystkie te ruchy promują ten
sam model zmian (np. zmiana modelu polityki energetycznej na rzecz
alternatywnej, oszczędnej).
Społeczeństwo musi być przekonane do trzech spraw:
- że problem istnieje (etap 4),
- że trzeba się sprzeciwić obecnym warunkom i polityce (etap 4, 6, 7),
- że chcieć oznacza pozbyć się lęku przed zmianami (etap 6 i 7).
|
PROTESTY
OŚRODKI WŁADZY
- koncentrowanie się bardziej na innych celach pośrednich
- rozkręcanie nowych ruchów społecznych
|
opracowanie: Pracownia na rzecz Wszystkich
Istot © Bill Moyer 24.11.91
BZB nr 24 - Podręcznik prowadzenia kampanii dla organizacji pozarządowych | Spis treści