< < | STRONA GŁÓWNA | SPIS TREŚCI | > >
Poradnik zielonego dziennikarza - jak jeszcze lepiej pisać do ZB - publikacja poszkoleniowa |
PROBLEMY, NA JAKIE NAPOTYKA
DZIENNIKARSTWO EKOLOGICZNE I PROPONOWANE
SPOSOBY ICH ROZWIĄZANIA
ZE STRONY RZĄDU:
- imperatyw gospodarczy - bezkrytyczne założenie, że wzrost gospodarczy to dobro,
- zasłanianie się bezpieczeństwem narodowym,
- żargon - ukrywanie się za "językiem biurokratycznym",
- kształtowanie wizerunku (public relations).
ZE STRONY PRZEMYSŁU:
- imperatyw finansowy - zysk to wszystko,
- zniekształcone dane,
- public relations
,
- miejsce pracy przede wszystkim.
ZE STRONY ORGANIZACJI PRZEMYSŁOWYCH:
- jednostronne nastawienie,
- nastawienie antytechniczne.
ZE STRONY MEDIÓW:
- oszczędność w wydatkach,
- obawa przed utratą ogłoszeniodawców,
- słabe zrozumienie i brak poparcia,
- pokusa dramatyzowania tematu.
ZE STRONY DZIENNIKARZY:
- lenistwo,
- naiwność,
- ignorancja,
- stronniczość.
- Kiedy rząd ukrywa informacje, spróbujcie je zdobyć inną drogą. Zawsze w rządzie znajdą się jacyś rozczarowani.
- Zadawajcie po pięć pytań w poszukiwaniu konkretnej odpowiedzi. Starajcie się nie używać nowomowy.
- Zmuście swoich rozmówców do jasnego ustosunkowania się do przedstawionego przez Was problemu.
- Podtrzymujcie kontakty ze swoimi źródłami informacji.
- Dbajcie o dobre kontakty ze swoimi szefami.
- Informujcie i edukujcie.
- Zachowujcie neutralność.
- Pamiętajcie, że Waszym zadaniem jest przekazanie opinii publicznej informacji.
Lista problemów i propozycji ich rozwiązań została sformułowana przez dziennikarzy amerykańskich zajmujących się dziennikarstwem ekologicznym. Warto z niej skorzystać, mimo różnic dzielących Stany Zjednoczone i Polskę. Przynajmniej do czasu, kiedy na podstawie praktyki sami będziemy mogli stwierdzić, jakie są zagrożenia specyficzne dla nas, piszących o ochronie środowiska naturalnego w Polsce.
Podstawowymi cechami dziennikarstwa ekologicznego są:
- dostarczanie opinii publicznej użytecznych informacji,
- wpływanie na politykę ochrony środowiska.
Aby realizować te cele, doniesienia ekologiczne powinny być:
- rzetelne (a przez to wiarygodne),
- zrozumiałe,
- wyczerpujące (w sensie szerokiego potraktowania tematu),
- istotne,
- stale obecne.
Chcąc osiągnąć te cele, dziennikarz piszący o problemach ochrony środowiska, powinien posiadać następujące cechy i umiejętności:
- rzetelną wiedzę w tej dziedzinie,
- doskonałą umiejętność uzyskiwania trudnodostępnych informacji (zdolności reporterskie),
- doskonałą umiejętność prezentowania zawiłych zagadnień,
- zmysł obserwacji,
- upór,
- pomysłowość,
- doskonałe zorganizowanie,
- otwartość na nowe informacje i poglądy.
Aby móc wykonywać swoją pracę, dziennikarz powinien móc liczyć na:
- wsparcie redaktorów prasy, z którą współpracuje,
- wsparcie ze strony działaczy ekologicznych,
- dostęp do informacji,
- możliwość zdobywania i poszerzania wiedzy.
Powyższe zasady zostały sformułowane przez dziennikarzy z International Center for Journalist. W Polsce są stosowane przez Klub Publicystów Ochrony Środowiska EKOS.
Poradnik zielonego dziennikarza - jak jeszcze lepiej pisać do ZB - publikacja poszkoleniowa
< < | POCZĄTEK STRONY | > >