< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >

Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6


Dział

Treści nauczania

Metody i Formy pracy

Cele szczegółowe

Godz.

O











D











P











A











D











Y
  1. Odpady są wszędzie
  • pogadanka
  • dyskusja
  • praca z tekstem
  • własne obserwacje
  • praca indywidualna
UCZEŃ:
  • wyjaśnia pojęcie "odpady"
  • dokonuje ich podziału
  • wskazuje źródła odpadów
  • wykonuje plakat pt. "źródła odpadów"
1
  1. Dokąd z odpadami?
  • wycieczka po osiedlu z kartą pracy (praca parami)
  • obserwacje
  • doświadczenia
  • ocenia ilość i rodzaj śmieci wytwarzanych w swoim gospodarstwie
  • podaje sposoby ich segregacji w domu i w otoczeniu (wskazuje znaczenie kolorowych pojemników)
  • uzasadnia celowość segregacji odpadów, wyjaśnia pojęcie: surowce wtórne, recykling
2
  1. Odzyskiwanie surowców z odpadów i ich ponowne wykorzystanie (recykling)
  • praca w grupach
  • pogadanka
  • praca z tekstem
  • konkurs na hasło, reklamę i wiersz
  • tworzy mapę pojęciową recyklingu i wykorzystuje rozsypankę obrazkową na ten temat
  • wymyśla hasło zachęcające do segregowania śmieci i reklamę TV lub wiersz
2
  1. Dzikie wysypiska odpadów
  • praca indywidualna z kartą pracy "szkodliwy wpływ dzikich wysypisk"
  • doświadczenie z kleksem
    atramentowym (obraz dzikiego wysypiska)
  • sporządza mapę dzikich wysypisk w najbliższym otoczeniu
  • przewiduje skutki nieprawidłowego składowania odpadów
  • obserwuje doświadczenia i wyciąga wnioski nt powstawania dzikich wysypisk odpadów
  • wykonuje plakat lub gazetkę z hasłem tematycznym
  • bierze udział w sprzątaniu osiedla
3
  1. Inne metody utylizacji odpadów - czy są ekologiczne?
  • praca ze schematem spalarni śmieci
  • pogadanka
  • wymienia inne metody utylizacji, np. segregacja, kompostowanie, fermentacja, metody termiczne, składowanie
  • rozumie, że najbardziej nowoczesna spalarnia śmieci zanieczyszcza powietrze i glebę i jest metodą bardzo kosztowną
1
  1. Niebezpieczeństwa i potrzeby składowisk odpadów
  • pokaz prawidłowej budowy składowiska odpadów (fazogram przekroju)
  • pogadanka na temat "składowisko odpadów jako chemiczna bomba zegarowa"
  • zna prawidłową budowę składowiska odpadów
  • rozumie konieczność istnienia nieprzepuszczalnej warstwy gruntu, z dala od wody gruntowej
  • przedstawia przykłady niebezpieczeństw składowania odpadów, np. rtęć z baterii, resztki farb, trujące substancje, nagrzewanie hałd itd.
  • rozumie potrzebę "odtrucia" składowisk i zmniejszenia roznoszenia zarazków przez zwierzęta (szczury, wrony, mewy)
1
  1. Każdy samochód się starzeje, czy możliwy jest całkowity recykling?
  • pogadanka z elementami dyskusji
  • praca z rysunkiem samochodu
  • praca grupowa
  • opowiadanie
  • podaje materiały, z jakich zbudowane są poszczególne części samochodu i oznacza je kolorami na przekroju samochodu
  • wyjaśnia pojęcie złomowisk i zna zasady złomowania
  • tłumaczy pełny recykling przemysłu samochodowego i przedstawia go wykorzystując rozsypankę obrazkową
2
  1. Co ty sam możesz uczynić?
  • dyskusja
  • wiersz
  • metaplan (jak jest, jak powinno być?) lub mapa pojęciowa
  • układa rady, co każdy powinien zrobić, aby zmniejszyć ilość odpadów i grupuje je w zależności od metod utylizacji
  • tworzy metaplan lub mapę pojęciową "Jak zmniejszyć ilość odpadów"
2
  1. Godziny do dyspozycji nauczyciela
     


Ścieżka ekologiczna - program. Odrębne zajęcia dla szkoły podstawowej klas 4-6
< <  |  STRONA GŁÓWNA  |  SPIS TREŚCI  |  > >