O
D
P
A
D
Y
|
- Odpady są wszędzie
|
- pogadanka
- dyskusja
- praca z tekstem
- własne obserwacje
- praca indywidualna
|
UCZEŃ:
- wyjaśnia pojęcie "odpady"
- dokonuje ich podziału
- wskazuje źródła odpadów
- wykonuje plakat pt. "źródła odpadów"
|
1 |
- Dokąd z odpadami?
|
- wycieczka po osiedlu z kartą pracy (praca parami)
- obserwacje
- doświadczenia
|
- ocenia ilość i rodzaj śmieci wytwarzanych w swoim gospodarstwie
- podaje sposoby ich segregacji w domu i w otoczeniu (wskazuje znaczenie kolorowych pojemników)
- uzasadnia celowość segregacji odpadów, wyjaśnia pojęcie: surowce wtórne, recykling
|
2 |
- Odzyskiwanie surowców z odpadów i ich ponowne wykorzystanie (recykling)
|
- praca w grupach
- pogadanka
- praca z tekstem
- konkurs na hasło, reklamę i wiersz
|
- tworzy mapę pojęciową recyklingu i wykorzystuje rozsypankę obrazkową na ten temat
- wymyśla hasło zachęcające do segregowania śmieci i reklamę TV lub wiersz
|
2 |
- Dzikie wysypiska odpadów
|
- praca indywidualna z kartą pracy "szkodliwy wpływ dzikich wysypisk"
- doświadczenie z kleksem
atramentowym (obraz dzikiego wysypiska)
|
- sporządza mapę dzikich wysypisk w najbliższym otoczeniu
- przewiduje skutki nieprawidłowego składowania odpadów
- obserwuje doświadczenia i wyciąga wnioski nt powstawania dzikich wysypisk odpadów
- wykonuje plakat lub gazetkę z hasłem tematycznym
- bierze udział w sprzątaniu osiedla
|
3 |
- Inne metody utylizacji odpadów - czy są ekologiczne?
|
- praca ze schematem spalarni śmieci
- pogadanka
|
- wymienia inne metody utylizacji, np. segregacja, kompostowanie, fermentacja, metody termiczne, składowanie
- rozumie, że najbardziej nowoczesna spalarnia śmieci zanieczyszcza powietrze i glebę i jest metodą bardzo kosztowną
|
1 |
- Niebezpieczeństwa i potrzeby składowisk odpadów
|
- pokaz prawidłowej budowy składowiska odpadów (fazogram przekroju)
- pogadanka na temat "składowisko odpadów jako chemiczna bomba zegarowa"
|
- zna prawidłową budowę składowiska odpadów
- rozumie konieczność istnienia nieprzepuszczalnej warstwy gruntu, z dala od wody gruntowej
- przedstawia przykłady niebezpieczeństw składowania odpadów, np. rtęć z baterii, resztki farb, trujące substancje, nagrzewanie hałd itd.
- rozumie potrzebę "odtrucia" składowisk i zmniejszenia roznoszenia zarazków przez zwierzęta (szczury, wrony, mewy)
|
1 |
- Każdy samochód się starzeje, czy możliwy jest całkowity recykling?
|
- pogadanka z elementami dyskusji
- praca z rysunkiem samochodu
- praca grupowa
- opowiadanie
|
- podaje materiały, z jakich zbudowane są poszczególne części samochodu i oznacza je kolorami na przekroju samochodu
- wyjaśnia pojęcie złomowisk i zna zasady złomowania
- tłumaczy pełny recykling przemysłu samochodowego i przedstawia go wykorzystując rozsypankę obrazkową
|
2 |
- Co ty sam możesz uczynić?
|
- dyskusja
- wiersz
- metaplan (jak jest, jak powinno być?) lub mapa pojęciowa
|
- układa rady, co każdy powinien zrobić, aby zmniejszyć ilość odpadów i grupuje je w zależności od metod utylizacji
- tworzy metaplan lub mapę pojęciową "Jak zmniejszyć ilość odpadów"
|
2 |
- Godziny do dyspozycji nauczyciela
|
|
|
|