Streszczenie
Wprowadzając do tematu referatu podkreślono zmiany w sposobie podejścia do
zagadnień ochrony środowiska i gospodarki odpadami jakie zaszyły na
przestrzeni ostatnich lat w Polsce, tj. w okresie od 1990 – 2000 r. a więc
w czasie bardzo istotnych transformacji polityczno – gospodarczych w Polsce.
Na tym tle podano rozwój poglądów i polityki w zakresie realizacji
gospodarki odpadami w Krakowie. Spojrzenie w tym okresie na rozwiązanie
problemu odpadów w Krakowie ewaluowało od etapu podejmowania prób
zawierania spółek typu joint – venture do stworzenia profesjonalnego
programu kompleksowej gospodarki odpadami.
W kolejnych rozdziałach referatu scharakteryzowano obecnie wdrażany system
kompleksowego zagospodarowania odpadów komunalnych w Krakowie. Następnie
podano zamierzenia dotyczące źródeł i sposobów finansowania zaplanowanych
w tym systemie inwestycji. Dokonano ponadto analizy wysokości opłat jakie
będą musieli ponosić mieszkańcy i inni wytwórcy odpadów gdy system ten
będzie zgodnie z założeniami funkcjonować, zapewniając w zakresie ochrony
środowiska standardy akceptowane w obrębie państw Unii Europejskiej.
Wprowadzenie
W historii gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie można znaleźć odległe
tradycje w tej dziedzinie. Pierwszy w Polsce akt prawny dotyczący zachowania
czystości w mieście i usuwania odpadów wydano w 1373 r. w Krakowie. Był to
tzw. wilkierz, który zobowiązywał właściciela domu do zbierania nieczystości
ze swojej posiadłości oraz połowy przyległej ulicy [1]. Tego rodzaju przepis
sanitarny wydany w Krakowie był jednym z pierwszych unormowań prawnych w
zakresie czystości i porządku w ówczesnej Europie.
Wraz z rozwojem historii Polski w różny sposób przebiegał dalszy rozwój
gospodarki odpadami. Analiza współczesnej historii, a szczególnie okresu
po II wojnie światowej nie daje powodów do satysfakcji w tym zakresie.
Ponad 50 lat zaniedbań gospodarczych krajów Europy Środkowej i Wschodniej
spowodowało również brak myślenia na temat racjonalnej gospodarki odpadami.
Skutkuje to także brakiem rozwoju technologii przeróbki odpadów w tych
krajach.
Zmiany, które rozpoczęły się w Polsce po 1989 roku dają możliwość współpracy
międzynarodowej, także w dziedzinie gospodarowania odpadami - otworzyły
rynek na najnowsze technologie, projektowane i wykorzystywane na całym
świecie. Stało się także jasne, że problemy ochrony środowiska muszą stać
się jednymi z najistotniejszych do rozwiązania w krótkim czasie, jeżeli
integracja krajów całej Europy ma następować w sposób
planowy i niezakłócony.
Narastające w tempie ok. 13 mln ton rocznie ilości odpadów komunalnych w
Polsce (dla Krakowa wartość ta wynosi ok. 250 tys. Mg/a) powoduje, że
kwestia skutecznego, efektywnego i ekologicznie bezpiecznego systemu
zarządzania odpadami komunalnymi urasta do rangi jednego z najważniejszych
problemów do rozwiązania w skali kraju [3].
Planując budowę systemu gospodarki odpadami zgodnie z przyjętą strategią -
często niezbędne okazuje się uwzględnienie technologii spalania odpadów
traktowanej jako jednego z ogniw w systemie kompleksowej gospodarki odpadami
[4].
Tak więc wydaje się, iż pierwszym elementem planowej gospodarki odpadami
w każdej aglomeracji winien stać się „Program gospodarki odpadami ”
zaakceptowany przez władze samorządowe i skierowany przez nie do realizacji
przez aparat wykonawczy samorządów.
Realizacja programu gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie
1. Ogólna charakterystyka programu
Miasto Kraków posiada „Programu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie
Kraków” [5], który został przyjęty przez Radę Miasta Krakowa w roku 1998
do realizacji.
Aktualnie przebiegająca realizacja „Programu” zmierza do wdrożenia w Krakowie
nowoczesnego opartego na standardach europejskich systemu gospodarowania
odpadami komunalnymi.
Założenia strategiczne „Programu” oparte są na:
- ograniczeniu ilości odpadów,
- odzysku surowców możliwych do przetworzenia,
- biologicznym i termicznym przerobie odpadów.
Przyjęto też zasadę, że realizacja „Programu” będzie przedsięwzięciem
samofinansującym się w tym sensie, że z opłat pokrywane będą wydatki bieżące
i inwestycyjne zaprojektowanego systemu, w tym ewentualne udziały finansowe
Gminy w wybranych przedsięwzięciach, natomiast wsparcie budżetu Gminy
dotyczyć będzie infrastruktury otoczenia (drogi dojazdowe, kanalizacja,
wodociągi). W przypadku tworzenia zakładów przeróbczych z udziałem Gminy
budżet ponosiłby wydatki związane z jej udziałem kapitałowym.
„Program” oparto na wynikach prac studialnych, jakie Gmina podjęła w latach
1993-97, a także na doświadczeniach wdrażania wcześniejszych decyzji w
zakresie unowocześnienia składowiska odpadów Barycz i wprowadzenia pilotowych
programów edukacji ekologicznej oraz segregacji i
odzysku odpadów użytkowych.
„Program” zaproponował następujące działania w aspekcie jego wdrożenia:
- selektywną zbiórkę odpadów,
- rozbudowę składowiska Barycz,
- kompostowanie odpadów organicznych,
- sortowanie surowców wtórnych, które wyselekcjonowane zostały z odpadów komunalnych,
- termiczną utylizację odpadów.
- Przyjęcie określonej w „Programie” strategii wymuszone zostało:
- przez fakt, że w niedalekiej przyszłości polskie prawo, w tym „ekologiczne” będzie musiało być dostosowane do obowiązujących przepisów w Unii Europejskiej,
- już istniejącą sytuacją w gospodarce odpadami komunalnymi w mieście, która wyraża się koniecznością maksymalnego ograniczenia ilości składowanych odpadów na składowisku Barycz i tym samym maksymalnego wydłużenia czasokresu jego eksploatacji.
Przyjęto jako punkt wyjścia mieszaną strukturę systemu gospodarowania odpadami; prywatno - publiczną, a w szczególności:
- Składowisko komunalne stanowiące własność Gminy pozostanie pod
ścisłą kontrolą Gminy, natomiast administrowanie będzie powierzone w drodze
kontraktu (wariant: administrowanie przez zakład gminny), przy czym
zarządzanie składowiskiem odpadów komunalnych powinno odpowiadać następującym
założeniom:
- polityka taryf ma być dostosowana do zasady samofinansowania się,
- zakres inwestycji na składowisku i w jego rejonie oraz źródła finansowania winny doprowadzić do pełnej zgodności działalności składowiska z obowiązującymi standardami ochrony otoczenia.
- Odbiór odpadów z nieruchomości prowadzony będzie jako działalność rynkowa przez wyspecjalizowanie jednostki wywozowe posiadające stosowne zezwolenia wydane przez Gminę.
- Zakłady przeróbcze odpadów komunalnych powstawać będą jako samodzielne przedsięwzięcia gospodarcze. Ze swej strony Miasto wspierać będzie działania w kierunku tworzenia tych zakładów między innymi poprzez udostępnianie gruntów, koordynacje i rozpowszechnianie wyników własnych studiów i prognoz. Tworzone zakłady powinny być jednostkami gminnymi lub spółkami ze znaczącym udziałem Gminy (co najmniej 26% wydatków ze środków własnych).
Nadzór Gminy nad działalnością powstających w ramach „Programu” zakładów
przeróbki odpadów komunalnych, realizowany będzie w oparciu o ustawę z dnia
13 września 1996 r. „O utrzymaniu czystości i porządku w gminach
„ (Dz.U.Nr 132 poz.622 z późn. zm.).
2. Implementacja „Programu”.
Rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, które są wdrażane w
mieście Krakowie, muszą przede wszystkim zaspakajać potrzeby mieszkańców,
nie powodować kolizji z wymogami ochrony środowiska oraz być zgodne z
aktualnym poziomem techniki i technologii stosowanymi w krajach Unii
Europejskiej [3].
Przebiegająca aktualnie implementacja „Programu” prowadzona jest w oparciu
o szczegółowy harmonogram.
Harmonogram ten przewiduje:
1. Kontynuację i rozszerzenie selektywnej zbiórki surowców wtórnych zawartych
w odpadach komunalnych.
Selektywną zbiórkę odpadów (papier, szkło, metal) wprowadzono w grudniu
1994r. Akcją objęto około 125 tys. mieszkańców i miała ona charakter pilotowy
. Odpady w ramach tego systemu gromadzone w 86 kompletach pojemników
zlokalizowanych w różnych punktach miasta. Eksploatacja systemu prowadzona
jest przez autora pilotażowego programu w zakresie selektywnej zbiórki
odpadów Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. na podstawie
zawartej z Miastem umowy cywilno-prawnej, a jej koszty pokrywane są z
Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W II kwartale 2000 r. zakupiono kolejne 64 komplety pojemników na: makulaturę
, szkło, metal, a także 150 szt. pojemników na butelki z tworzyw PET po
napojach. W chwili obecnej eksploatowanych jest na terenie miasta Krakowa
150 kompletów pojemników.
Uzyskiwane efekty selektywnej zbiórki nie są zbyt optymistyczne.
Przeciętnie w latach 1995-2000 udało się pozyskać następujące ilości
występujących w odpadach frakcji [6]:
- papieru 1,5 - 1,6%,
- szkła 5,5 - 6,8%,
- opakowań metalowych 1,2 - 2,5%.
Wyniki te nie zniechęcają. Selektywna zbiórka będzie nadal prowadzona i
rozszerzana w ramach obecnie wdrażanego systemu gospodarki odpadami.
Rozpoczęto także od 2000 r. realizację pilotażowej zbiórki odpadów
niebezpiecznych -przeterminowanych leków z zamiarem jej poszerzenie
w latach kolejnych.Zbiórkę tego rodzaju odpadów pochodzących z
gospodarstw domowych prowadzono przez okres 1,5 miesiąca w wytypowanych
17 – tu aptekach na terenie Miasta. Łącznie zebrano 740 kg odpadów które
mogły zostać unieszkodliwione w sposób bezpieczny dla środowiska.
Przeprowadzona pilotażowa akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem ze
strony mieszkańców Krakowa oraz z przyjaznymi relacjami środków masowego
przekazu.
2. Budowę sortowni odpadów komunalnych.
Harmonogram przewiduje budowę 2 sortowni (przy składowisku komunalnym i na
terenie Huty im. T. Sendzimira). Pełną dokumentację projektową i wykonawczą
dla sortowni przy składowisku przygotowuje MPO. Realizacja prac
monitoringowych nastąpi w latach 2002-2003. Termin realizacji budowy sortowni
dostosowane zostały do przedakcesyjnych harmonogramów zawartych w złożonym
wniosku do funduszu ISPA.
3. Budowę kompostowni odpadów organicznych.
Zrealizowano I etap budowy kompostowni na terenie miasta Krakowa przez firmę
komercyjną. Jej uruchomienie nastąpiło w II kwartale 2000 r. Prowadzony jest
w niej proces intensywnego kompostowania - w zamkniętych, zespolonych
bioreaktorach zbudowanych w oparciu o technologię MUT „Kyberferm” (z Austrii)
– przewidziany dla odpadów pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych,
a także frakcji organicznej odpadów z targowisk i gospodarstw domowych.
Średni czas intensywnego kompostowania w bioreaktorze wynosi 14 dni (7-21
dni). Możliwy czas pracy kompostowni to 50 tygodni w roku. Średnia masowa
przepustowość kompostowni wynosi 6 000 Mg/a. Dojrzewanie kompostu „świeżego”
następuje w pryzmach, poddawanych napowietrzaniu, usytuowanych wewnątrz hali
kompostowni. Magazynowanie kompostu i jego konfekcjonowanie prowadzone jest
w zadaszonej wiacie magazynowej.
W 2000 r. przyjęto do tej kompostowni około 2100 Mg odpadów, z których
wyprodukowano około 250 Mg kompostu.
Ponadto planuje się oddanie do eksploatacji w II kwartale 2003 roku
kompostowni przy składowisku Barycz, która przerabiałaby odpady przywożone
na składowisko komunalne, oraz pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych
wokół składowiska. Roczna wydajność wynosić będzie 6 000 Mg rozwijając się
po 3 000 Mg przez okres 2 lat. W dokumentacji projektu wspomina się o
możliwości wprowadzenia w okresie późniejszym kompostowania odpadów z
gospodarstw domowych selekcjonowanych wg źródła pochodzenia. Jest to w
zasadzie możliwe, ponieważ system kontenerowy znacznie ułatwia higienizację
procesu i kontrolę dojrzewania i nieprzyjemnych zapachów.
Kompost produkowany w kompostowni Barycz będzie wykorzystywany dla
rekultywacji ukończonych etapów składowiska. Produkcja kompostu zastąpi
import ziemi i da oszczędności 10 zł/Mg (ca 2,5 EUR).
Planowana operacja kompostowania w Krakowie opierać się będzie na
przetestowanym i stosunkowo prostym systemie (technologie niskie).
Proponuje się kompostowanie wyłącznie odpadów zielonych z ogrodów i
parków, co uczyni operację w dużym stopniu bezpieczną oraz zapewni
odpowiednią jakość kompostu.
Planowana kompostownia będzie składała się z:
- miejsca rozładunku ze zgniatarką do gałęzi itp.
- 16 kontenerów intensywnego dojrzewania odpadów zielonych
- stacji kompresorów zapewniającej napowietrzanie kontenerów
- komputerowego systemu sterowania i monitoringu każdego z kontenerów
- kontenera z filtrem do kompostu usuwającym zapachy
- otwartego stanowiska końcowego dojrzewania kompostu w pojemnikach i pryzmach
- przetrząsarki przygotowującej kompost do sprzedaży oraz
- pojazdów do operacji załadunku
Proponowany obiekt jest stosunkowo wąski (30 m x 210 m) i ma całkowitą
powierzchnię 6 300 m2. Cały teren będzie wyłożony płytami, a system
ścieków będzie zintegrowany z systemem odpływowym odcieków nowego
sanitarnego składowiska.
Po rozdrobnieniu gałęzi itp., odpady zielone będą pozostawać w
napowietrzanych kontenerach przez 14 dni, a następnie surowy kompost
będzie dojrzewać przez 4-6 tygodni w otwartych pryzmach. Napowietrzane
kontenery będą spełniać funkcję bioreaktorów i przyspieszać rozkład
materii organicznej. Temperatura w kontenerach będzie rosła do 75
oC, co
zapewni standardy higieniczne surowego kompostu.
Po końcowym dojrzewaniu przez naturalne napowietrzanie kompost będzie
przesiewany i gotowy do użytku/ sprzedaży.
Główne niekorzystne rezultaty planowanej kompostowni wiążą się z:
- zanieczyszczoną wodą z pryzm i magazynów odpadów zielonych;
- zapachami dojrzewania kompostu;
- hałasem przy odbiorze odpadów i operacji przewracania kompostu;
- przenoszeniem zanieczyszczeń poprzez zanieczyszczony kompost.
Jak już wspomniano wyżej, ścieki z kompostowni będą odbierane i włączane w
system gospodarki odciekami całego składowiska. Tak więc środki ochrony
środowiska na składowisku będą dotyczyć także kompostowni.
Hałas przy odbiorze odpadów będzie podobny do tego, jaki towarzyszy
odbiorowi odpadów na składowisku. Rozdrabnianie odpadów, załadunek i
przewracanie kompostu w pryzmach będzie dodatkowo zwiększało hałaśliwość
działania na terenie składowiska. Jednak poziom hałasu można ograniczyć
poprzez zastosowanie maszyn odpowiadających przepisom UE dot. hałasu.
Kompost z odpadów zielonych może stanowić ryzyko zanieczyszczenia tylko w
wyjątkowych wypadkach. Odpady zielone z terenów przy drogach o dużym
natężeniu ruchu czy terenów zanieczyszczeń przemysłowych mogą mieć wysoką
zwartość metali ciężkich, i nie powinny być używane w obszarach
strategicznych, gdzie produkuje się produkty żywnościowe dla ludzi,
placów zabaw dla dzieci itp. W związku z tym zaleca się przeprowadzanie
regularnych analiz kompostu w celu podjęcia ewentualnych decyzji o
ograniczeniach w zastosowaniu kompostu (taka deklaracja ze strony zakładu
pomoże także w promocji produktu).
Zaletą wykorzystania kontenerowego systemu kompostowania jest łatwiejsza
kontrola w krytycznym okresie wczesnego dojrzewania, który dodatkowo
przebiega znacznie szybciej niż przy kompostowaniu na wolnym powietrzu.
Dostawy powietrza do surowego kompostu w kontenerach są kontrolowane, a
powietrze jest biologicznie oczyszczane przy przepuszczaniu prze filtr
kompostu zanim zostanie wypuszczone do atmosfery. Przy regularnym odnawianiu
kompostu, ta metoda zazwyczaj wystarcza, aby skutecznie usunąć nieprzyjemne
zapachy.
Miasto planuje otworzyć trzecia kompostownię w 2009r. Ma ona mieć
wydajność 3 000 Mg/a i jest obecnie w stadium projektowym.
4. Budowę zakładu termicznej utylizacji odpadów.
Planując budowę systemu gospodarki odpadami zgodnie z przyjętą w „Programie”
strategią - niezbędnym okazało się uwzględnienie technologii spalania
odpadów jako jednego z ogniw zaproponowanego systemu kompleksowej gospodarki
odpadami [7].
Termin realizacji zakładu termicznej utylizacji odpadów uzależniony jest od
możliwości pozyskania środków z funduszu ISPA. Obecnie Miasto prowadzi
negocjacje z HTS S.A. w/s przejęcia terenu pod jego budowę. Przeprowadzone
wizje lokalne, opracowane mapy terenu, analizy wniosków wynikających z
przyjętych kryteriów lokalizacji wskazują, iż optymalną lokalizacją zakładu
termicznej utylizacji odpadów jest rejon Aglomerowni HTS S.A. (powierzchnia
ok. 8 ha) jako teren po likwidowanej (uciążliwej ekologicznie)
spiekalni.
Dokonano także oceny szeregu ofert wstępnych dotyczących budowy zakładu
termicznej utylizacji odpadów.
Wszystkie działania w zakresie implementacji „Programu”, a szczególnie
przedsięwzięć i analiz związanych z budową zakładu termicznej utylizacji
odpadów wspiera powołany przez Prezydenta Miasta zespół specjalistów z
uczelni krakowskich
.
5. Dalszą eksploatację składowiska odpadów komunalnych.
Do chwili obecnej nadal podstawową metodą unieszkodliwiania odpadów
komunalnych w Krakowie, jest ich składowanie. Składowisko odpadów
komunalnych Barycz (jedyne na terenie Miasta) zlokalizowane jest na terenach
poeksploatacyjnych Kopalni Soli Wieliczka. Obiekt ten eksploatowany jest od
1974 r. Obszar składowiska o łącznej powierzchni 37 ha podzielono na trzy
etapy składowania. Obecnie dobiega końca eksploatacja II etapu, jej
zakończenie przewiduje się w roku 2002. W fazie przygotowania do
eksploatacji pozostaje III etap składowiska,
o powierzchni ok. 10 ha.
Na terenie I etapu i części II etapu, gdzie składowanie odpadów
zakończone zostało w 1992 r. wykonane zostały prace rekultywacyjne
składowiska. Obszar ok. 16,5 ha pokryty został ok. 0,5 m warstwą ziemi i
obsiany szatą roślinną.
W ramach rekultywacji składowiska wykonano także:
- sieć odgazowującą „złoże” odpadów. Wytwarzający się w procesie fermentacji beztlenowej gaz (głównie metan) odprowadzany jest siecią kolektorów do bloku energetycznego wytwarzającego 250 kW energii elektrycznej odprowadzanej do sieci energetycznej i ok. 380 kW energii cieplnej, którą można wykorzystać dla potrzeb zaplecza składowiska,
- sieć rowów opaskowych i odciekowych w celu kontrolowanego odprowadzenia wód opadowych oraz odcieków ze składowiska, a także zbiornik do gromadzenia odcieków.
Dla zmniejszenia negatywnego oddziaływania składowiska na środowisko zrealizowano również:
- poszerzenie pasa zieleni izolacyjnej wokół składowiska do szerokości ok. 30 – 50 m. Na powierzchni ok. 12 ha posadzono łącznie 69 tys. szt. sadzonek, głownie sosny, modrzewia, lipy, dębu,
- regulację cieków wód powierzchniowych, w celu ich ochrony przed zanieczyszczeniem odciekami ze składowiska,
- wybudowanie myjni do mycia kół i podwozi samochodów wyjeżdżających ze składowiska.
W bezpośrednim otoczeniu składowiska prowadzony jest monitoring środowiska. Od 1997 roku prowadzone są cykliczne badania:
- wód powierzchniowych i podziemnych,
- mikrobiologiczne powietrza atmosferycznego i odorów,
- gazu wysypiskowego w powietrzu glebowym.
Analiza wyników badań umożliwia obiektywne określenie stanu środowiska
w otoczeniu składowiska, a także porównanie z innymi obszarami miasta.
Równolegle z w/w działaniami prowadzone są wykupy nieruchomości ze strefy
ochronnej składowiska, jak również realizowane są inwestycje
wodociągowo-kanalizacyjne, drogowe, oświetleniowe – stanowiące element
rekompensat dla mieszkańców z tytułu eksploatacji składowiska.
Deponowanie odpadów przewiduje się tu prowadzić aż do wyczerpania
pojemności terenu (tj. do ok. 2015 roku, a przy zastosowaniu termicznej
utylizacji odpadów będzie to możliwe do ok. 2028 roku).
Odpady kierowane na składowisko komunalne to głównie odpady komunalne.
Strumień tych odpadów w ciągu ostatnich lat kształtował się w sposób
następujący:
Rok |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Ilość odpadów przyjętych na składowisko Barycz [tys. Mg] |
175 |
200 |
230 |
252 |
239 |
194 |
Szacuje się, że ok. 80% mieszkańców Krakowa odprowadza wytworzone przez
siebie odpady komunalne w miejsce na ten cel przeznaczone - składowisko,
korzystając z usług firm posiadających zezwolenia na prowadzenie
działalności polegającej na usuwaniu tego rodzaju odpadów.
Obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości jest wyposażenie jej w
urządzenia służące do gromadzenia odpadów (pojemniki, kontenery, worki
na śmieci) i usuwanie odpadów wg. ustalonej częstotliwości na podstawie
umowy zawartej z jednym z lokalnych przewoźników (nie rzadziej niż co 2
tygodnie). Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku reguluje
uchwalone prawo lokalne.
W praktyce w/w przepisy nie zawsze są respektowane przez mieszkańców, czego
dowodem są liczne „dzikie” wysypiska odpadów. W 1995r. w wyniku
przeprowadzonego zwiadu lotniczego zlokalizowano na terenie Gminy Kraków
99 „dzikich” wysypisk, spośród których zlikwidowanych zostało 86 (siłami
własnymi właścicieli zanieczyszczonych nieruchomości oraz ze środków budżetu
miasta i GFOŚiGW).
W 2000 r. zinwentaryzowano 64 „dzikie” wysypiska, spośród których ok. 20% to
wysypiska „odradzające się”.
Niemniej ważnym zagadnieniem gwarantującym wprowadzenie w życie „Programu” i
jego funkcjonowanie w przyszłości jest akceptacja społeczna. Sposobem
podniesienia świadomości ekologicznej oraz motywacji społeczeństwa do
odpowiedniego działania jest przeprowadzenie odpowiednio przygotowanej
kampanii informacyjno-edukacyjnej.
Porównując stan świadomości społecznej sprzed kilku lat ze stanem obecnym
– przyznać należy, że dokonał się w Polsce znaczący postęp, aczkolwiek nie
jest to jeszcze absolutnie stan zadawalający. Temat związany z
zagospodarowaniem odpadów „gości” coraz częściej na łamach polskiej
prasy oraz innych mass-mediów (radio, telewizja).
Nie inaczej dzieje się
w Gminie Kraków. Problem zagospodarowania odpadów jest analizowany w różnych
środowiskach np. władz samorządowych, instytucji naukowych, wśród mieszkańców
Miasta i okolic, a także organizacji ekologicznych. Szereg dyskusji dotyczy
budowy nowoczesnych obiektów utylizacji odpadów (składowisk, kompostowni,
spalarni). Dyskusje są burzliwe. Są to jednak działania konstruktywne, które
prowadzą do zajęcia właściwego stanowiska dotyczącego utylizacji odpadów
zgodnego z wymogami technicznymi i ochrony środowiska.
Jak wynika z doświadczeń krajów o wyższym poziomie rozwiązań technicznych
w dziedzinie gospodarki odpadami, proces podnoszenia świadomości społecznej
musi być prowadzony permanentnie, a efekty osiągane są po wielu latach. Tutaj
nie da się przeskoczyć pewnych etapów rozwoju tak jak to jest możliwe w
przypadku zastosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w innych
dziedzinach.
3. Przeszkody prawne i finansowe
Na przestrzeni ostatnich czterech lat weszły w życie dwie zasadnicze ustawy
, które są próbą uporządkowania dziedziny związanej z gospodarką odpadami i
równocześnie dostosowania dotychczasowego ustawodawstwa do uregulowań Unii
Europejskiej. Należą do nich:
- ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ustawa z dnia 13 września 1996 r. obowiązująca od 1 stycznia 1997 r.) [8],
- ustawa o odpadach (ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r., obowiązująca od 1 stycznia 1998 r.) [9].
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach koncentruje się głównie na odpadach komunalnych, czyli takich, które powstają w gospodarstwach domowych, a także w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, tj. w urzędach administracji publicznej, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach, placówkach oświatowych, jednostkach więziennictwa i zakładach poprawczych itp. W tej Ustawie zachowana została zasada swobodnego wyboru przez właściciela nieruchomości wykonawcy usług wywozu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Rynek wykonawców tych usług w Krakowie, to obok Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Sp. z o.o. szereg podmiotów gospodarczych (ok.150) posiadających zezwolenie Gminy na prowadzenie działalności polegającej na usuwaniu, wykorzystywaniu lub unieszkodliwianiu odpadów. O otrzymanie takiego zezwolenia (których ilość nie jest limitowana) może ubiegać się każdy podmiot, który:
- dysponuje środkami technicznymi dla zapewnienia prawidłowego wykonania działalności objętej wnioskiem. Ustawodawca nie określił przy tym żadnych obowiązujących standardów,
- udokumentuje gotowość przyjęcia usuwanych przez siebie odpadów przez zakład posiadający możliwość ich wykorzystywania lub unieszkodliwiania, w tym składowania.
Zasada ta rzutuje wprost na stosowany w Krakowie i niemal wszystkich innych
miastach w Polsce model finansowania gospodarki odpadami [10].
Wytwórcy odpadów zawierają umowy cywilno-prawne bezpośrednio z firmami
posiadającymi w/w zezwolenie na usuwanie odpadów, z których każda dokonuje
kalkulacji kosztów wykonywanych usług indywidualnie. Obowiązują zatem w tej
dziedzinie ceny umowne, w których podstawowym składnikiem jest cena za
deponowanie na składowisku.
A zatem opłaty ponoszone przez mieszkańców i podmioty prowadzące oraz nie
prowadzące działalności gospodarczej, z tytułu wywozu odpadów trafiają na
konto firmy wywozowej świadczącej przedmiotową usługę.
Nie ma zatem centralnego systemu, czy też systemu opodatkowania podatkiem
z tytułu usług obejmujących usuwanie odpadów, w którym opłaty spływały by
do budżetów gmin, tak aby to one mogły regulować koszty tych usług, kreując
przy tym kierunki przepływu strumienia odpadów do określonych zakładów ich
unieszkodliwiania lub wykorzystywania.
Ustawa o odpadach normuje problematykę dotyczącą wytwarzania i
zagospodarowania odpadów głównie „przemysłowych”. Większość jej
zapisów dotyczących zasad postępowania z odpadami i uregulowań
administracyjno-prawnych dotyczy wytwarzających i odbiorców odpadów.
Zadania nałożone na gminy tą ustawą wyrażają się ich udziałem
opiniotwórczym w procesie wydawania zezwoleń na wytarzanie odpadów
niebezpiecznych oraz obowiązkiem realizacji zadań związanych z racjonalnym
gospodarowaniem odpadami komunalnymi według zasad określonych w przepisach
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i według przyjętego przez radę
gminy programu ochrony środowiska.
Na terenie miasta Krakowa prawo lokalne w tej dziedzinie, tworzą:
- Uchwała nr LXI/592/96 RMK z dnia 9 października 1996 r. w sprawie kierunków polityki gospodarki odpadami komunalnymi Gminy Miasta Krakowa – w której określono system gospodarowania odpadami komunalnymi w zakresie składowania, odbioru odpadów i powstawania zakładów przeróbczych,
- Uchwała nr LXXXVII/843/97 RMK z dnia 27 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kraków – która reguluje obowiązki zarządców nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz zasady rozliczania usług usuwania odpadów komunalnych,
- Uchwała nr CXX/1074/88 RMK z dnia 10 czerwca 1998 r. w sprawie „Programu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Kraków”,
- Uchwała nr 66/99 Zarządu Miasta Krakowa z dnia 28 stycznia 1999 r. w sprawie harmonogramów realizacyjnych do „Programu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Kraków”,
- Uchwała nr 827/2000 Zarządu Miasta Krakowa z dnia 24 lipca 2000 r. w sprawie aktualizacji harmonogramów realizacyjnych do „Programu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Kraków”.
Oprócz woli mieszkańców i władz samorządowych niezbędnym warunkiem do
wprowadzenia nowoczesnej gospodarki odpadami komunalnymi staje się
konieczność przeznaczenia dużych środków finansowych w budżecie Miasta.
Miasto nie jest w stanie samodzielnie sfinansować całości zadań objętych
„Programem”. Niezbędnym jest więc zdobycie środków finansowych potrzebnych
na wdrożenia tej inwestycji od lokalnych sponsorów lub instytucji
zajmujących się finansowaniem inwestycji dla ochrony środowiska.
4. Zasady finansowania
Rozbudowa i wdrażanie nowoczesnych ekologicznie bezpiecznych technologii
utylizacji odpadów wiąże się z dużymi nakładami finansowymi do poniesienia
przez Miasto, inwestorów i mieszkańców jako bezpośrednich producentów
odpadów.
W latach 1994 - 2000 władze Miasta Krakowa podjęły szereg działań
zmierzających do uregulowania problemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Znaczące środki budżetu Miasta i GFOŚiGW poniesiono na:
- inwestycje prowadzone na składowisku Barycz, realizowane dla ograniczenia jego uciążliwości dla środowiska i mieszkańców oraz badania monitoringowe - dzięki czemu obiekt ten należy uznać jako jedno z najlepiej eksploatowanych składowisk kontrolowanych na terenie naszego kraju,
- prowadzenie selektywnej zbiórki surowców wtórnych zawartych w odpadach komunalnych,
- promocję i edukację związaną z prawidłową gospodarką odpadami (czynny udział Miasta Krakowa np. w takich akcjach jak „Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi),
- wykupy nieruchomości ze strefy ochronnej składowiska,
- likwidację dzikich wysypisk,
- opracowania studialne.
Obecnie nie jest możliwe jednoznaczne określenie źródeł finansowania
przedsięwzięć „Programu” (w szczególności dotyczy to zakładu termicznej
utylizacji odpadów).
Przedsięwzięcia gospodarcze, związane z realizacją „Programu” mają opierać
się na zasadach komercyjnych, powinny być realizowane przez jednostki gminne
lub spółki ze znaczącym udziałem Gminy (tzn. min 26 %). Znaczący udział
Gminy daje jej możliwość nadzoru nad przygotowaniem i funkcjonowaniem
zakładów przeróbczych, zarówno pod względem uciążliwości jak i kosztów
budowy oraz funkcjonowania.
5. Wniosek o fundusze ISPA
Miasto Kraków mając świadomość, że na realizację pełnego zakresu „Programu” zabraknie środków własnych zabezpieczonych w budżecie Miasta złożyło w dniu 7 stycznia 2000 r. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie krakowskiego programu ze środków Unii Europejskiej – funduszu ISPA (przeznaczonych na dostosowanie infrastruktury technicznej krajów stowarzyszeniowych do standardów UE) na kwotę blisko 100 mln Euro (w latach 2000- 2006), dla realizacji:
- rozbudowy składowiska wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym budowy kompostowni i segregatorni przy składowisku,
- spalarni odpadów komunalnych wraz z sortownią,
- selektywną zbiórki – zakup pojemników.
Złożony wniosek po szczegółowej analizie przez ekspertów z Komisji Unii
Europejskiej został ponownie przekazany władzom Miasta celem dokonania
jego modyfikacji polegającej na etapowaniu prac. Równocześnie została
przydzielona Miastu pomoc techniczna ze strony duńskiej firmy doradczej
Carl Bro działającej w ramach Komisji Unii Europejskiej dla przygotowania
nowej wersji złożonego wniosku.
Skutkiem wspólnie prowadzonych prac (Carl Bro, Urząd Miasta Krakowa,
MPO Sp. z o.o.) było opracowanie zmodyfikowanego wniosku do funduszu ISPA
w podziale na etapy, które obejmowały:
Etap I:
- dalszą rozbudowę składowiska Barycz zgodnie z Dyrektywą UE 99/31/EC dotyczącą składowisk
- budowę kompostowni kontenerowej dla odpadów zielonych o wydajności 6 tys. Mg/a przy składowisku Barycz
- budowę zakładu segregacji odpadów przy składowisku Barycz o zdolności przerobowej 20 tys. Mg/a
- rozbudowę systemu selektywnej zbiórki odpadów obejmującej papier, szkło, metal oraz tworzywa sztuczne a także stworzenie zakrojonej na szeroką skalę kampanii informacyjnej wdrażanego „Programu...”
- przygotowanie studium wykonalności dla II fazy „ Programu...”
Etap II
- budowę zakładu termicznej utylizacji odpadów o wydajności 200 tys. Mg/a
- budowę zakładu segregacji o wydajności 10 tys. Mg/a
- zagospodarowanie gruzu budowlanego i odpadów rozbiórkowych
- zagospodarowanie odpadów wielkogabarytowych
- zagospodarowanie odpadów niebezpiecznych z gospodarstw domowych wchodzących w strumień odpadów komunalnych
Powodem podziału na etapy jest fakt, że dokumentacja projektu zakładu
termicznej utylizacji odpadów wymaga dalszego opracowania dla precyzyjnego
opisu projektu. Finansowanie szczegółowego studium wykonalności zakładu
termicznej utylizacji odpadów zostanie włączone do wniosku o fundusze ISPA
dla Etapu I tak, aby zapewnić odpowiednie finansowanie tego opracowania.
Możliwość uzyskania dalszego wsparcia finansowego na budowę zakładu
termicznej utylizacji odpadów w ramach etapu II złożonego wniosku
uzależniona będzie od wyników i wniosków sformułowanych po zakończeniu
prac nad studium wykonalności.
Wstępne prace nad realizacją I etapu „ Programu...” rozpoczęto we wrześniu
2000 r.; aktualnie trwają prace związane z przygotowaniem materiałów
przetargowych według obowiązujących przepisów unijnych na:
- zabezpieczenie dostaw dla rozbudowy systemu selektywnej zbiórki odpadów
- pomoc techniczną w zakresie koordynowania, monitorowania i kontrolowania realizacji projektu
- pomoc techniczną dla przygotowania i przeprowadzenia przetargu, zawarcia umowy i nadzoru realizacji” Programu...’
- wykonanie prac związanych z rozbudową składowiska odpadów komunalnych Barycz w Krakowie
- budowę zakładu segregacji Barycz
- budowę kompostowni odpadów zielonych
- opracowanie Studium Wykonalności dla II etapu „ Programu...”
Przewiduje się zawarcie łącznie 7 kontraktów.”
W dniu 26 października 2000 r. została podjęta w Brukseli decyzja o
dofinansowaniu z Funduszu ISPA zadań inwestycyjnych wchodzących w zakres
I etapu przedsięwzięcia związanego z realizacją „Programu gospodarki
odpadami komunalnymi w Gminie Kraków”. Miastu przyznana została pomoc
finansowa w kwocie 14 092 600, co stanowi 62% wysokości nakładów do
poniesienia w latach 2001-2005.
Na dzień dzisiejszy posiadamy także oferty od potencjalnych inwestorów,
którzy wyrażają chęć współpracy z Miastem w dziedzinie budowy zakładów
przeróbczych i wskazują także na możliwość finansowania
tych przedsięwzięć.
Swój akces wspófinansowania zakładów przeróbczych odpadów złożyły gminy
ościenne powiatu krakowskiego i wielickiego zawierając z Miastem Kraków
porozumienie dotyczące współpracy w dziedzinie utylizacji odpadów. Wzajemne
zobowiązania, w tym udział finansowy poszczególnych gmin w realizację
przedsięwzięcia, skonkretyzowane zostaną w
stosownych umowach dwustronnych..
Ponadto Miasto w ramach współpracy z krajami Europy Zachodniej- Danią,
Austrią oraz USA - czyni starania o pozyskanie innych środków na realizację
pełnego zakresu rzeczowego objętego programem gospodarki odpadami. Na lata
2000 - 2001 DANCEE (Duńska Współpraca na Rzecz Ochrony Środowiska w Europie
Wschodniej) wybrało Województwo Małopolskie jako region priorytetowy w
dziedzinie gospodarki odpadami.W związku z tym istnieje możliwość pozyskania
pomocy finansowej ze strony DANCEE na realizację przedsięwzięć gospodarki
odpadami komunalnymi.
Szacuje się, że w wyniku wdrożenia „ Programu gospodarki odpadami komunalnymi
w Gminie Kraków” i przy wsparciu finansowym ze środków ISPA cena
unieszkodliwienia 1 tony odpadów wynosić będzie średnio 179,00 zł,
Natomiast gdyby nie otrzymano wsparcia ze środków ISPA wówczas cena za
unieszkodliwianie 1 tony odpadów wyniosła by 309,00 zł [5].
Przeniesienie tak wysokich kosztów na mieszkańców nie będzie zadaniem
łatwym. Stąd też bardzo istotne znaczenie będzie miała rozpoczęta akcja
promocji nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, wraz z nią
uświadomienie mieszkańcom, że wysokość ponoszonych przez nich opłat musi
być proporcjonalna do standardów usług gwarantujących pełne bezpieczeństwo
ekologiczne ze strony nowocześnie utylizowanych odpadów.
6. Podsumowanie.
Na przykładzie miasta Krakowa przedstawiono nowe podejście do problemu
zagospodarowania odpadów. Rozwiązanie tego problemu oparto o budowę
nowoczesnych, kompleksowych systemów gospodarki odpadami komunalnymi.
Wprowadzenie tych systemów będzie wymagało także unowocześnienia systemu
finansowania gospodarki odpadami. Pomocne w tym względzie mogą okazać się
doświadczenia miast Europy Zachodniej, które od lat już stosują nowoczesne
systemy utylizacji odpadów i posiadają duże doświadczenie oraz sprawdzony
model finansowania tych systemów.
Zrealizowanie projektu zapewni kompleksowe rozwiązanie problemów w dziedzinie
zarządzania odpadami komunalnymi w trzeciej co do wielkości aglomeracji
miejskiej w Polsce. Realizacja obydwu etapów przedsięwzięcia dostosuje
gospodarkę odpadami w Krakowie do wymogów stosownego prawodawstwa unijnego,
w tym ważnych dyrektyw takich jak ramowa dyrektywa dotycząca odpadów
(72/442/EEC), dyrektywa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
(92/64/EC) oraz dyrektywa o składowiskach (99/31/EC) Ponadto jego
realizacja zapewni zbudowanie zintegrowanego systemu, pozwalającego na
prowadzenie bardziej elastycznej i nowoczesnej polityki miasta w zakresie
utylizacji odpadów zielonych ze społecznymi oczekiwaniami. Przedsięwzięcie
będzie wzorcowym projektem dla innych aglomeracji o podobnej wielkości w
Polsce i innych krajach realizujących programy przedakcesyjne.
BIBLIOGRAFIA
- Rzeczyński B.: Higiena komunalna. Elementy analizy i promocji bezpieczeństwa ekologicznego.
- Przegląd Komunalny, Nr 9, 1998r.
- Schlauer R.:, 1995 r. Die Problematik der Müllverbrennung Vulkan-Verlag, Essen,
- Pająk T. Akademia Górniczo-Hutnicza1996 r. Model zintegrowanego zagospodarowania odpadów – wybrane elementy studium feasibility. III Konferencja Naukowa-Techniczna „Zagospodarowanie odpadów z rejonu Krakowa”,
- Pająk T.:. 1998 r. Termiczna utylizacja odpadów komunalnych jako element współczesnej kompleksowej gospodarki odpadami. Przegląd Komunalny, Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Nr 3
- 5.Praca zbiorowa pod redakcją Sieja L.: Katowice 1996-1997 r „Program gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Kraków”, Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych –
- 6.Pauli –Wilga J.: Wisła, 1999 r. Selektywna zbiórka odpadów na przykładzie Krakowa.Efekty i koszty zbiórki, plany na przyszłość. II Międzynarodowa Konferencja „Kompleksowa Gospodarka Odpadami”,
- Pająk T.: 2000 r. Energetyczny recykling odpadów. Przegląd Komunalny, Dodatek - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Nr 2,
- Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996r., Dz.U.Nr 60 z 1997 r.
- Ustawa o odpadach z dnia 27 czerwca 1997 r., Dz.U. Nr 96 z 1997 r.
- Pająk T., Warzecha W.1999 Das Finanzierungsmodell der Abfallwirtschaft in Krakau und in ander polnischen Städten, Waste Magazin, Nr 3
KONFERENCJA NAUKOWA PRODUKCJA I WYKORZYSTANIE KOMPOSTÓW Z TERENU MIASTA KRAKOWA